voeding puzzel

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Selena

voeding puzzel

Bericht door Selena »

Ik heb 2 katten van 8 jaar, waarvan één struviet gruis heeft. De andere kat heeft wat te veel aan ureum in zijn bloed, alleen had dit eigenlijk geen betekenis omdat hij net gegeten had en het ook hier aan kan liggen. Omdat ze al wat ouder zijn werd mij sowieso aangeraden op natrium/eiwitarm dieet over te gaan ivm de nierfunctie (om de goede functie te behouden). Nu heb ik de kat met gruis op een struvietoplossend dieet gezet: Hills s/d. Dit lost het struviet op en mag niet langer dan 5 weken worden gegeven. Mijn andere kat zou hier weer niet van mogen eten omdat dit voer juist wel weer meer natrium bevat.

Ik heb veel vragen en hoop dat iemand er een of meer kan beantwoorden

Ik heb nu geen idee meer wat ik mijn kat zonder gruis nu te eten mag/moet geven. Mag hij bijvoorbeeld nog vers hart of helemaal niet meer? Moet ik nu speciale dieetbrokken kopen van Hills of Royal canin of is 'senior' van bijvoorbeeld purina one ook goed? Wat als hij erg gaat afvallen als hij alleen nog dieetvoer krijgt en het maar mondjesmaat eet? (het is een fijnproever die het liefst vers vlees eet) en als hij buiten muizen vangt en die opvreet?

Wat moet ik mijn kat mét gruis na die 5 weken te eten geven zodat ze niet weer opnieuw gruis ontwikkelt?

Mag de kat met gruis helemaal niets anders meer dan die brokken? Ze vindt de brokken helemaal niet zo lekker. Als ik toch iets wil geven, wat kan ik dan het beste geven aan een kat met struviet?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: voeding puzzel

Bericht door Ms Maaike »

Dacht dat je vraag over intelligent speelgoed ging. :-P Wanneer je de zoekfunctie van dit forum gebruikt vind je antwoord op al de vragen die je hebt gesteld.

Edit: is die gruiskat toevallig de kat waarover je het in je andere topic hebt gehad?
Edit2 :roll: : oh nee, dat gaat over de kat met iets verhoogd ureum. Lama. :P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding puzzel

Bericht door Dinky »

In de weken dat je het speciale gruisvoer geeft is het inderdaad van belang niet teveel ernaast te geven. Weet wel dat je ook speciaal natvoer hebt bij de DA wat ze wel mag hebben. Daarnaast kan een stukje rauwe kip ook geen kwaad (omdat dit ook verzurend werkt). Wanneer het een kater is zou ik zeker na die tijd ook speciaal voer blijven geven (geef zelf Trovet ASD, is ook via de DA maar goedkoper dan Royal Canin of Hills). Zelf heb ik een poes die blaasgruis heeft gehad en omdat bij een poes de kans op verstopping kleiner is geef ik daarnaast als natvoer KVV (kant en klaar vers vlees). Zou dan alleen wel kiezen voor eentje zonder granen want dat is daarbij niet noodzakelijk (bij brokjes wel om ze in de harde vorm te krijgen). Zijn onder voeding vele topics over blaasgruiskatten te vinden ;)

Wat betreft je andere kat noem je in mijn ogen twee uitersten. Namelijk het dure Royal Canin en Hills tegenover het goedkope purina one (weet zo niet of dat nog wel een goed supermarktvoer was). Zou zeggen lees eens de voedingstopics door zoals deze en kijk bijvoorbeeld eens rond op zooplus (klik) en type een merk dat je daar tegenkomt hier in bij de zoekfunctie. Grote kans dat je dan wel ervaringen krijgt te lezen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: voeding puzzel

Bericht door Cerna »

Over struviet kan ik niets zeggen want ik heb er nooit mee te maken gehad gelukkig.
Wel over ureum. Ik begrijp dat je kat geen nierfalen heeft (hoe hoog was de creatininewaarde?), maar dat het ureum tijdelijk wat verhoogd was (ureumwaarde is altijd een momentopname vandaar mijn vraag over creat) en dat de dierenarts adviseert om preventief over te gaan op lagere eiwitgehaltes in het voer.
Wanneer er dus geen sprake is van nierfalen, dan zou ik me niet direct zo druk maken over het eten van SD-brokjes. Natuurlijk is het beter dat hij dit niet eet, maar wanneer hij zo nu en dan eens wat jat, zal hij echt niet dood neervallen.

Daarom kun je ook rustig vers blijven geven (tenzij hij dus nierfalen heeft). Onze Cerná zat vorig jaar met haar creatininewaarde net onder de referentiewaarde van 164 en dus ben ik ipakitine over het zachte voer gaan strooien, kreeg ze KD-brokjes (die ze gelukkig ook alleen maar wil eten), maar daarnaast eet ze hart, rauwe kipfilet, vis.
Vorige week hebben we weer een seniorentest laten doen (dan worden alle waardes gecontroleerd) en was de creatine gezakt naar 129. Dus keurig.

Dus: wanneer het puur preventief is, zou ik wat betreft de brokjes even wat eiwitprocenten vergelijken en je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met RC Indoor +7 en daarnaast vers vlees.
Heeft de kat nierfalen, dan wordt het een heel ander verhaal, maar daarvoor heb je dus de creat.waarde nodig.
Selena

Re: voeding puzzel

Bericht door Selena »

Nee, kat heeft geen nierfalen. Ze hebben een bloedonderzoek gedaan en alle waardes (dus ook de creatininewaarde) waren goed. Ik heb extra gevraagd of het nierfalen kan zijn (omdat hij zo futloos is) en daar hebben ze dus zeker ook naar gekeken met het bloedonderzoek. Het ureum was ietsje verhoogt maar ze gaf aan dat dit komt omdat hij niet nuchter is. Ik denk dat ze het advies gaf wat betreft zijn voer om in ieder geval nog iets te adviseren voor mijn gemoedsrust. De boodschap was in feite: je kat is kerngezond (maak je niet zo druk mens). Als mijn kat dus geen nierfalen heeft volsta ik met senior voer en hoef ik geen nier dieet te geven? De dierenarts had het over senior voer, daar mee bedoelt ze dus niet een nier dieet?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding puzzel

Bericht door Dinky »

Nee, nierdieet is speciaal dieetvoer. Seniorvoer is wat meer afgestemd op de wat oudere kat (meestal aangeduid als 7+) en dus veel breder.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Selena

Re: voeding puzzel

Bericht door Selena »

ok, dan is het veel duidelijker! Daarnaast mag hij dan nog best af en toe vers hart hebben? Ik ga wel even kijken voor goed (niet té duur) senior voer. Als de kat met struviet van het gruis af is, volstaat het senior voer voor haar dan ook of moet ik haar weer ander voer geven dat gruis tegen gaat?

Al die soorten met voer... ik word er niet goed van. Wilde katten eten toch vooral kleine zoogdieren, vissen en vogels en halen hier dan voornamelijk hun vocht ook uit? Hoe kan het dat de huiskat dan zo'n uitgebalanceerd voedsel nodig heeft...? waarschijnlijk verpesten wij mensen het lichaam van een kat eerst door goedkoop en slecht commercieel kattenvoer wat vooral lekker is maar weinig in zit om vervolgens de problemen weer op te moeten lossen met achterlijk duur, uitgebalanceerd dieet voer..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding puzzel

Bericht door Dinky »

Je bent zeker niet de enige die helemaal gestoord wordt van alle soorten voer ;)

Het zal per dierenarts verschillen wat er gezegd wordt als het gruis is opgelost. Bij de DA waar ik naar toe werd gestuurd door het asiel werd mij met klem afgeraden om ander voer dan dieetvoer te geven (Trovet ASD) en dat ik er ook absoluut geen ander natvoer dan het speciale dieetnatvoer mocht geven......
Heb toen ook bij andere dierenartsen geïnformeerd want in het asiel was gezegd dat ik daarna wel weer over kon gaan op normaal voer. Daar stonden ze er wel voor open om andere dingen te geven maar zeiden ze erbij geen garanties te kunnen geven. Geef op dit moment tinlo als natvoer (wat een KVV is) waar dus geen granen in zitten. Voor mijn eigen gemoedsrust geef ik daarnaast dus nog de Trovet ASD. Wel zit ik ernstig erover te denken om eens "normaal" voer te proberen. Bij Dinky was de blaasgruis ontstaan door een blaasontsteking die samenhing met de stress van in het asiel te komen waardoor ze haar plas ophield. Wil in elk geval binnenkort weer eens een keer de urine opvangen om de PH waarde te controleren (wordt het te zuur door het voer dan heb je weer de kans op oxalaatgruis). Wordt ook geadviseerd om dat elk halfjaar te doen door de fabrikant Trovet en ook door de DA omdat ik dus wel andere dingen geef naast het struvietvoorkomende voer ;)

Aangezien je zelf begint over het voeren van vers kan je ook veel informatie over vinden op barfplaats.nl en voerwijzer.com
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: voeding puzzel

Bericht door artemis »

Kater Pappie kreeg 9 jaar geleden struviet + blaasontsteking.
Na oplossend kreeg hij voorkomend en dat krijgt hij nog steeds. De eerste jaren durfde ik daar niet van afwijken (mede omdat hij sowieso al eens van de andere poes pikte), maar de laatste jaren durf ik dat wel.
Pappie krijgt nog steeds zijn dieet (ik wissel c/d af met Trovet asd) maar ik vul het aan met af en toe wat rauw en natvoer. Ik stimuleer het drinken voor een goede doorspoeling van de blaas en minder geconcentreerde urine.

Veel hangt volgens mij af van de oorzaak van het gruis en dat kunnen zijn: aanleg, foute voeding in het verleden, te weinig vochtopname, stress, zwaarlijvigheid en te weinig beweging, plas ophouden... en natuurlijk een combinatie van verschillende van deze factoren factoren.
Het is niet altijd duidelijk tot welke categorie je kat behoort en hoe groot het risico op herval daardoor is.

Pappie was een aangelopen zwerver (verstoteling) en dat gruis hebben we zo'n half jaar nadat hij bij ons woonde vastgesteld. In zijn geval ben ik zeker dat stress en te weinig vochtopname in zijn zwerfperiode meegespeeld hebben.

Ik was degene die je in een ander topic gewaarschuwd had voor orgaanvlees en dus ook hart. Mijn oude DA heeft me daar destijds voor gewaarschuwd (ook voor vis). Misschien was hij niet juist, ik heb me er wel aan gehouden. Spiervlees en bot mocht wel.
Bij Dinky was de blaasgruis ontstaan door een blaasontsteking die samenhing met de stress van in het asiel te komen waardoor ze haar plas ophield.
@ Dinky, ik heb nooit gehoord dat een blaasontsteking gruis veroorzaakt, enkel dat het er een gevolg van is. Gruis irriteert de blaaswand en tast deze aan.
Stress en plas ophouden (maakt de urine geconcentreerder wat kristalvorming in de hand werkt) kunnen gruis veroorzaken. De blaasontsteking zal een gevolg daarvan geweest zijn.
Blaasontsteking zonder gruis kan ook, maar daar gaat het hier niet over.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding puzzel

Bericht door Dinky »

@ Artemis: het zal een combinatie van factoren zijn geweest ;) Wat dan precies waarvan de oorzaak is valt dan lastig te achterhalen. Feit was dat ze in het asiel heel angstig en gestresst was (zat niet voor niets in eigen ruimte) en ik haar met blaasgruis mee kreeg ;-)
Net als jij ben ik ook enigszins huiverig om van het dieetvoer af te wijken maar inmiddels krijgt dinky kvv van tinlo als natvoer (zonder graan) en dat vind ze duidelijk vele malen lekkerder dan gewoon natvoer. Maar kreeg dus daarop wel het advies om het dan na een tijdje wel even na te laten kijken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Selena

Re: voeding puzzel

Bericht door Selena »

Mijn kat die gruis heeft ontwikkeld is te dik en beweegt te weinig. Dit kan dus best een oorzaak zijn. nu ze op dieet is (enkel de brokken die het gruis moeten oplossen) hoop ik dat ze ook wat af zal vallen. Ze lijkt in ieder geval al een stuk beweegelijker dan ze het afgelopen jaar was. De andere kat is veel buiten, erg actief (behalve nu dan), heeft veel spieren en een gezond gewicht. Hij heeft dan ook geen gruis ontwikkeld en eet graag vers runderhart. Brokken eet hij nauwelijks en als ik ze gourmet of ander vlees geef dan haalt hij de lekkere dingen (het gelei) er uit en gaat dan opnieuw om eten zeuren. Hij kan dit een hele middag volhouden en krijgt hij niets naar zijn zin dan verdwijnt hij geërgerd naar buiten waar hij muizen gaat vangen. Hij is vaak wel zo lief om ook één exemplaar voor mij mee te nemen. Hij denkt vast dat ik zelf ook niet genoeg te eten heb.
Ergens denk ik ook wel dat een kat prima in staat is zelf het gezonde voedsel te selecteren of aan te voelen wat hij op dat moment nodig heeft. Een katachtige weet welke delen van een prooi gezond zijn en welke minder. Ik denk dat katten van nature dat wel weten maar dat ze verpest worden met het commerciele voer waar natuurlijk allerlei smaakjes aan toe zijn gevoegd. De kat word in verwarring gebracht en misschien ook steeds kieskeuriger. Ik dacht altijd dat mijn kat gewoon veel eiwitten en ijzer nodig heeft (vanwege zijn gespierde lichaam en hoge activiteit) en daarom zo graag bloederig runderhart eet... of is deze beredenatie grote onzin?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: voeding puzzel

Bericht door Dinky »

artemis schreef:@ Dinky, ik heb nooit gehoord dat een blaasontsteking gruis veroorzaakt, enkel dat het er een gevolg van is. Gruis irriteert de blaaswand en tast deze aan.
Stress en plas ophouden (maakt de urine geconcentreerder wat kristalvorming in de hand werkt) kunnen gruis veroorzaken. De blaasontsteking zal een gevolg daarvan geweest zijn.
Blaasontsteking zonder gruis kan ook, maar daar gaat het hier niet over.
Heb het er ook over gehad met mijn DA in de kwestie rond het voer. Kreeg toen het volgende antwoord:
Katten staan bekend om het feit dat ze door stress inderdaad een blaasontsteking kunnen krijgen. Door een blaasontsteking veranderd de urine pH en wordt de urine geconcentreerder, wat weer leidt tot het vormen van kristallen. Daarentegen kunnen kristallen op zichzelf de blaaswand aantasten en zo zelf ook zorgen voor een blaasontsteking.
Zou zelf dus nog altijd graag willen achterhalen of het eenmalig is geweest door de stress in het asiel of dat het toch aanleg is. Ben al wel zover dat ze KVV krijgt als natvoer en af en toe een paar snoepjes in haar speelrails (waar ze bijna een moord voor doet).

Groetjes,
Mirjam
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Selena

Re: voeding puzzel

Bericht door Selena »

Wat ik me nog afvraag: mag de kat zonder gruis (urine goede ph waarde) wel mee eten van het struviet-brokkendieet? Ik kan me zo voorstellen dat zijn urine dan snel te zuur wordt en hij door dat voer oxalaat gruis krijgt!(eerder natuurlijk nog dan de kat met struviet) Hoe snel gaat zoiets? Als hij dagelijks een klein handje vol brokken eet, kan hij dan dat gruis ontwikkelen? Is die kans heel groot? dat zou wel erg zijn, want als hij dat krijgt dan is het niet met dieet op te lossen geloof ik. Hij heeft nu al een week dagelijks kleine hoeveelheden van dat dieet voer op. Gelukkig niet zo veel want ze vinden het helemaal niet lekker. Voordeel is dat de gruis kat, die te dik is nu afvalt en voor mijn andere kat is het dus niet al te goed waarschijnlijk... weet iemand het?
Plaats reactie