Voer voor kat met blaasgruis van de supermarkt?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

in de urine van een katzel met blaasontsteking zitten bacteriën die onder de microscoop te zien zijn. tenzij het een non-bacteriële (= idiopatische)blaasontsteking is.
maar de urine zal altijd onderzocht moeten worden op aanwezigheid van bact., anders heeft het geven van antibiotica geen zin.

deze da goed laten uitleggen waar dat bloed in de urine vandaan komt..
als dex hierop blaasgruis blijft houden dan lijkt me overstappen op andere soort preventief voer het overwegen waard;
en missch denken aan raadplegen van andere da op basis van wat je schrijft over behandeling en diagnose van deze da ..

doorgaans is het genoeg als het bepaalde voedingsstoffen juist niet bevat maar het is bij blaasgruis ook kwestie van aanleg en de ene katzel heeft er sneller bij bepaald type voer last van dan de andere..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Onze DA heeft geen urine onderzocht op bacteriën, hij heeft niet eens urine gezien..
Volgens mij was het Metacam wat we moesten geven, maar dat werkte niet.
We zijn inmiddels verhuisd, dus we gaan zeker een andere DA raadplegen. We zijn overigens na de verkeerde conclusie van de blaasontsteking naar een andere DA gaan, het dierenziekenhuis in Dordrecht. Hier is de struviet geconstateerd, maar moesten we Metacam blijven geven en daar was ik het niet mee eens, dus zijn we weer naar een andere DA gegaan. Hier hebben we de SD en CD meegekregen.
Nu nog op zoek naar een goede DA hier in de buurt.

Ik ga zijn urine deze week nog laten controleren. Als er nog kristalletjes aanwezig zijn gaan we denk ik - in overleg met de DA - overstappen op ander voer. Mijn voorkeur ligt nu bij

Orijen
http://www.zooplus.nl/shop/merkenwinkel ... 32699#more

Applaws
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... aws/145877

Wildcat Etosha
http://www.healthfood24.com/de/Trockenf ... g-4-x-3-kg

Welke zouden jullie aanraden?
Of zijn ze alledrie goed en is het een kwestie van kijken waar onze kater goed op reageert?
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de onderste niet doen. De andere twee kan wel, maar pas als hij vrij is van gruis. Hij zal eerst voer van de dierenarts nodig hebben.
pas als hij gruisvrij is kun je overstappen op een vrij verkrijgbaar voer geschikt ter voorkoming van blaasgruis.

Mijn katten deden het goed op Orijen en ik heb 3 katten met aanleg voor gruis.
Ik geef ze tegenwoordg Specific Cat FCD Crystal prevention - ook verkrijgbaar bij Zooplus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

McSteamy schreef:Via http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... svoer.html en http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/ kwam ik op Wildcat Etosha voer, is iemand hier daar bekend mee?

Graanvrij, 10% koolhydraten.
http://www.wildcat-katzenfutter.de/etos ... ildcat.php

Moet het voer per se aangeven dat het blaasgruis voorkomend is? Of is het genoeg als het bepaalde voedingsstoffen juist wel en juist niet bevat?
Niet mee bekend.
Maar lijkt me super op de samenstelling afgaand...
Vergelijkbaar met Orijen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

linker of rechter Maasoever in Rotterdam? ken je de dierenartsengroep van Walenburg?
http://www.dierenkliniekwalenburg.nl/index.php/home

bij die wildcat begrijp ik een paar dingen niet.. zeer hoog eiwitgehalte, wat de urine uitstekend moet aanzuren en dan toch zeer behoorlijk methionine-gehalte en vrij hoog fosforgehalte terwijl het geen kittenvoer is..
lijkt inderdaad op Orijen http://orijen.ca/products/cat_kitten/analysis
zou mijn keuze om een aantal redenen niet zijn..

als er nog kristallen aanwezig zijn dan zul je aan gruisoplossend voer moeten..
maar missch toch eerst een goeie dierenarts..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Ms Maaike »

Misschien is Taste of the Wild Canyon River Feline iets voor jou als je besluit dat Wildcat je voorkeur niet heeft. :) Er is nog een andere Taste of the Wild variant, maar daarvan vind ik het eiwitgehalte te hoog (42%) voor mijn 13,5 jaar oude kat. 't Gaat erin als koek in ieder geval. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door artemis »

pearlsofpassion schreef: In de meeste gevallen echter, is blaasgruis bij katten het gevolg van de voeding of blaasontstekingen.
Blaasontstekingen kunnen door vanalles veroorzaakt worden (stress is er eentje van), en de ontsteking zorgt ook voor een basisch milieu in de blaas. Daardoor kan dus ook weer gruis ontstaan, los van de voeding. Het vermijden of behandelen van deze blaasontstekingen is dan voldoende om het gruis ook weg te houden (op voorwaarde dat je geen gruisinducerend voer geeft natuurlijk).
Ik ga niet beweren dat het niet klopt, maar het is de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat gruis een gevolg kan zijn van blaasontstekingen. Het omgekeerde is natuurlijk algemeen geweten: gruis veroorzaakt blaasontstekingen omdat de gruiskristallen de blaaswand irriteren en aantasten. De meeste gevallen van blaasontsteking bij katers worden veroorzaakt door gruis. Bij poezen ligt dat helemaal anders omwille van hun andere fysionomie.

Ik begrijp de verwarring van de TS heel goed. Onze Pappie is 12 jaar en een struvietkater en op de 8 jaar dat hij op voorkomend dieet staat ben ik al bijna gek geworden van de zo tegenstrijdige adviezen en theorieën van DAen, fora, artikels, enz.
Pappie (met een ongewoon en deels onbekend verleden, vandaar dat de oorzaak van zijn gruis moeilijk te bepalen is) heeft het op die 8 jaar prima gedaan op Hill's c/d en Trovet ASD. Na zijn recente schildklierproblemen (hij kreeg een radiojood therapie eind juli) wil ik wat zijn blaas betreft niet met vuur beginnen spelen en beginnen experimenteren, want ik wil dat mijn zorgenkindje eindelijk wat kan afkicken van de dierenartsen.

Wat de methionine als urineverzuurder betreft wil ik toch het volgende kwijt:
Na de razend interessante informatie die ik op dit forum las (geef ik grif toe :grin: ), ben ik mij daarover wat gaan inlezen.
Methionine is een essentieel aminozuur wat het lichaam niet zelf kan aanmaken, dus uit voeding moet verkrijgen. L-Methionine is de natuurlijke vorm die uit zichzelf aanwezig is in bepaalde voedingsstoffen en mens en dier nodig heeft.
DL-Methionine is de chemische variant die vaak als supplement gebruikt wordt, bv als kunstmatige urineverzuurder en waarover de controverse op dit forum gaat.

Dankzij dit forum (en ja bedankt aan alle bijdragers) heb ik mij geïnformeerd o.a. bij Trovet.
Vraag via mail aan Trovet in maart 2012:
Betreft Trovet ASD brokjes voor de kat.
Graag had ik geweten of deze brokjes dl-metionine bevatten.
Indien niet, welke is dan de urineverzurende stof die gebruikt wordt.
Antwoord Trovet:
In verband met uw vraag naar de urineverzurende stof in de ASD kat :
Alle producten bevatten methionine afkomstig van de eiwitten in de grondstoffen. Aangezien het niet apart toegevoegd wordt wordt het nergens vermeld.
In ASD kat droog wordt ammoniumchloride 0,34% toegevoegd als urineverzuurder.
Dus geen dl-metionine in Trovet ASD maar men kan zich natuurlijk de vraag stellen of ammoniumchloride een beter alternatief is. I wouldn't know.

Om op de originele vraag terug te komen:
Als mijn struvietkat die op voorkomend dieet staat zonder dieetbrokjes komt te vallen voor 1 tot max 3 dagen dan zou ik inderdaad met mate natvoer durven geven, maar vooral rauw (vis en ingewanden vermijden - mogelijk onterecht ingehamerd door mijn oude DA). Als de kat geen rauw wil eten (wat inderdaad meestal opgebouwd/aangeleerd moet worden) dan kan ik zeggen dat ik wat dat betreft uitstekende ervaring heb met zuiver gemalen rauw rundvlees - américain nature voor de Belgen ;-), heb dat ontdekt als wondermiddel om dagelijkse medicatie mee te geven. Onweerstaanbaar voor de meeste katten, maar te eenzijdig natuurlijk op langere termijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, omgekeerd werkt het dus ook. De bacteriën in de blaasontsteking halen de pH omhoog waardoor de kalk kan neeslaan, net als wanneer het het gevolg is van voeding.
Vandaar dat het redelijk moeilijk, maar toch vrij belangrijk is om na te gaan wat oorzaak is en wat gevolg.

Want er zijn ook katten die maar blaasontstekingen blijven krijgen, zonder dat er van gruis sprake is (die hebben dan nog geluk, eigenlijk).
Maar gruis veroorzaakt inderdaad ook ontstekingen door de irritatie. Het kan beide oorzaak of gevolg zijn, en dat veranderd te behandeling wel enigzinds, niet in eerste instantie, maar wel op lange termijn.

Het gaat inderdaad over DL-methionine. Ik wist wel wat je schreef, maar ik schrijf het meestal niet helemaal uit omdat het er niet toe doet. Zo herkennen mensen die er niet zoveel vanaf kennen het ook... ;-)
Ik schrijf ook 'kalk' maar dat is natuurlijk een foute, maar verstaanbare term, waar de meeste mensen zich iets bij kunnen voorstellen. Eigenlijk is het magnesiumammoniumfosfaat...

Maar aanvulling kan nooit kwaad natuurlijk. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door artemis »

Ja, omgekeerd werkt het dus ook. De bacteriën in de blaasontsteking halen de pH omhoog waardoor de kalk kan neeslaan, net als wanneer het het gevolg is van voeding.
Vandaar dat het redelijk moeilijk, maar toch vrij belangrijk is om na te gaan wat oorzaak is en wat gevolg.
Is bij sommige katten moeilijk te bepalen zoals bij Pappie: Aangelopen sociale zwerver 3 jaar geschat na minstens een jaar gezwerfd op stadsdaken. Vuilbakkenvoer, stress, soms weinig tot geen drinkwater ter beschikking in de periode die onze adoptie voorafgingen.
Want er zijn ook katten die maar blaasontstekingen blijven krijgen, zonder dat er van gruis sprake is (die hebben dan nog geluk, eigenlijk).
Is dan meestal idiopathische cystitis en dacht dat gruis daar geen speler bij was.
Ik schrijf ook 'kalk' maar dat is natuurlijk een foute, maar verstaanbare term, waar de meeste mensen zich iets bij kunnen voorstellen. Eigenlijk is het magnesiumammoniumfosfaat...
Pas op met de omschrijving 'kalk'.
Magnesiumammoniumfosfaat = struviet
Calciumoxalaat = is de andere vorm van blaasgruis/tot stenen, die niet oplosbaar is en die in een tegenovergestelde zuurgraad ontstaat. Komt minder voor maar meer bij oudere katten, die dan moeten geopereerd worden.
Struviet ontstaat in urine met een te hoog pH
Calciumoxalaat ontstaat in urine met een te laag pH
Vandaar dat je niet oneindig struvietoplossend mag blijven geven.

OléOla ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

Volledig gelijk dus.
Je zegt eigenlijk niets dat mijn bericht tegenspreekt, ik denk dat we het volledig eens zijn.

Calciumoxalaat komt inderdaad steeds meer voor omdat ook veel normale voeders kunstmatige verzuurders beginnen toevoegen om het negatieve effect van de granen perventief tegen de gaan. Maar het valt gewoon nooit op elke kat af te stellen omdat elke kat anders is en zo krijg je problemen.
Dat je heb je met die kunstmatige toevoegingen...

Als je het mij vraagt is gewoon graanvrij voeren nog altijd de beste remedie.
En rauw vlees als natuurlijke verzuurder, dat kan je (bij manier van spreken, je mag natuurlijk niet enkel spiervlees voeren) niet overdoseren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

artemis schreef:
het is de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat gruis een gevolg kan zijn van blaasontstekingen.

Wat de methionine als urineverzuurder betreft wil ik toch het volgende kwijt:
Methionine is een essentieel aminozuur wat het lichaam niet zelf kan aanmaken, dus uit voeding moet verkrijgen. L-Methionine is de natuurlijke vorm die uit zichzelf aanwezig is in bepaalde voedingsstoffen en mens en dier nodig heeft.
DL-Methionine is de chemische variant die vaak als supplement gebruikt wordt, bv als kunstmatige urineverzuurder en waarover de controverse op dit forum gaat.

Vraag via mail aan Trovet in maart 2012:
Betreft Trovet ASD brokjes voor de kat.
Graag had ik geweten of deze brokjes dl-methionine bevatten.
Indien niet, welke is dan de urineverzurende stof die gebruikt wordt.
Antwoord Trovet: "In verband met uw vraag naar de urineverzurende stof in de ASD kat :
Alle producten bevatten methionine afkomstig van de eiwitten in de grondstoffen. Aangezien het niet apart toegevoegd wordt wordt het nergens vermeld.
In ASD kat droog wordt ammoniumchloride 0,34% toegevoegd als urineverzuurder."

Dus geen dl-methionine in Trovet ASD maar men kan zich natuurlijk de vraag stellen of ammoniumchloride een beter alternatief is. I wouldn't know.

... dan kan ik zeggen dat ik wat dat betreft uitstekende ervaring heb met zuiver gemalen rauw rundvlees
yep, toen ik het las ging er een wenkbrauw omhoog en er is ook geen steekhoudende uitleg voor die stelling...
eerst gruis, dan eventueel ook blaasontsteking en niet andersom..

ik heb laatst weer eens een dl-methionine zoektochtje ondernomen om te zien wat de ontwikkelingen waren (doe ik af+toe ook met meloxicam/metacam..)
en bij die brokjes ging het mij om de hoeveelheid want die is zeer fors.
en als je dan stelt dat het rijkelijk aanwezige vlees ook methionine moet bevatten en er wordt daar bovenop nog zo veel toegevoegd, dan snap ik die chemische toevoeging niet.
want in grote hoeveelheden is het schadelijk gebleken voor de nieren.
het wordt bij de meeste brokjes toegevoegd maar in heel veel mindere mate.

de diagnose idiopatische blaasontsteking wordt vaak gemist, bij mensen ook trouwens.
ik had (afkloppen!) er zelf ook last van en kon mijn huisarts niet overtuigen dat ab niet het juiste middel was. toen ben ik een dierengeneesmiddel gaan slikken hihi!
Cystease via Medpets, helpt geweldig en sindsdien gaat het miauwen ook een stuk beter...
het heeft te maken met dunnere en kwetsbare slijmvliezen, die door de urine binnen de kortste keren geirriteerd/ontstoken raken. bij mij is het een combi van teveel vit a en een bepaald medicijn dat verkeerd werkt op eigenlijk al mijn slijmvliezen, want ook last van ogen en mond. intussen van (migraine)medicijn gewisseld en eigenlijk geen last meer..

en wat rundvlees betreft.. hier dezelfde ervaring!
ze lopen walgend weg voor allerlei soorten vleesjes.. en ik krijg ze dat niet aangeleerd/gewend.
..... totdat we ontdekten dat Enzo een moord deed voor het binnenste van rosbief!
sindsdien krijgt hij wekelijks zo vers mogelijk rundvlees in kleine stukjes en ik hoop dat de broertjes steeds jaloerser worden en dat ook gaan eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door castratenkoor »

Door blaasgruis blijft de urine te lang en teveel in de blaas. En dan kunnen ze een blaasontsteking oplopen.
Van een blaasontsteking krijgen ze geen blaasgruis.
Sommige katten blijven netjes zindelijk zoals mijn Sjaak.
Het is dan heel lastig te herkennen.
Volgende stadium van urine wat te lang blijft zitten is het grote risico van nierfalen.
Dat is 2 x gebeurd bij Sjaak.
Omdat de bron van de crisis blaasgruis was moest hij blaasgruisvoer en geen niervoer.
Ik lig dan ook tegenwoordig zowat op mijn knietjes bij de kattenbak als er een kat op zit omdat ik alles wil weten wat eruit komt en hoe het eruit komt.
Op die manier was ik er gelukkig bij Teun op tijd bij.
Ook Teun bleef het netjes op de bak doen. Klinkt misschien gek, maar soms is zindelijk blijven riskant.
Ik ben er dan ook erg allert op nu. Anders zitten en/of te lang zitten betekent gelijk actie.
Sjaak en Joep deden het prima op Sanabelle Urinary maar Teun kreeg blaasgruis.
Dus dat komt er hier niet meer in.
Volgende testfase is Specific Urinary.

Dat is een van de nadelen van 8 katten hebben, dat je gewoon extreem op dat soort dingen moet letten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

weer eens even gekeken naar de middelen, die naast dieetvoer ingezet kunnen worden bij hardnekkige blaasgruis-tiepjes.
http://www.medpets.nl/blaasontsteking+kat/

heeft iemand daar ervaring mee? ik zie gel met methionine maar ook veel middelen op plantaardige basis om werking blaas te ondersteunen, urine aan te zuren en ze zullen ook wel bacterieremmend zijn..
hier geef ik af en toe en preventief wat urologist van huisdierendokter, want je weet het met katers maar nooit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door artemis »

@castratenkoor

Pappie is ook nooit onzindelijk geweest. Bij hem waren de symptomen: veelvuldig naar de bak trekken en er lang en veel graven en proberen zonder een plasje te doen of maar hele kleintjes (en zo vele keren op een dag). Miauwen op en bij de kattenbak. Hij voelde zich toen ook slecht in zijn vel, wou niet aangeraakt of opgepakt worden enzo. Bloed heb ik nooit in zijn urine gezien maar toch zat het er in en had hij er blaasontsteking bij.
Hij was toen nog niet zo lang bij ons en deed een deel van zijn behoeften buiten, dus ik prijsde me gelukkig dat ik dat abnormale kattenbakgedrag had opgemerkt. En ja, we moeten altijd waakzaam blijven met gruiskatten. Hoewel hij het al die jaren goed is blijven doen op dieet blijf ik nu nog altijd achter de hoek staan wachten als ik Pappie naar zijn bak zie trekken. Zien of het wel vlotjes gaat...

@Adriana

Soms hoor je mensen cranberry aanraden om de urine meer te verzuren maar ik heb dat nooit durven geven. Hoe doseer je dat precies? Ik was bang de urine dan teveel te verzuren en op termijn calciumoxalaat in de hand te werken. Die vorm van gruis is niet oplosbaar en moet operatief verwijderd worden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Dinky »

Hier gelukkig ook geen onzindelijkheid geweest toen Dinky last had van blaasgruis. Wel waren het toen duidelijk veel kleine plasjes om op te ruimen in de kattenbak ;)

Ik heb cranberry wel gehoord als middel bij mensen met blaasontsteking omdat door de zuurgraad dan de bacteriën dood gaan, zou niet weten hoe je dit bij katten doseert.

Ben zelf ook zo'n onzeker miepje dat zich afvraagt of je de urine niet teveel verzuurt. Zo staat op de zak Trovet ASD dat het een halfjaar gegeven moet worden nadat het struviet is opgelost en dan op ander voer maar er staat ook op dat het een leven lang gegeven kan worden. Wil al helemaal geen oxalaat veroorzaken dus misschien dat ik als het een jaar na het blaasgruis is nog eens de urine preventief laat onderzoeken op PH-waarde.
Heb wat dat betreft gelukkig wel een poes en niet een kater waar gruis levensbedreigend vast kan komen te zitten in de penis ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie