Voer voor kat met blaasgruis van de supermarkt?

Voor alle vragen over dieetvoer
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Voer voor kat met blaasgruis van de supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Hoi allemaal!

Stom stom stom, maar ik kwam er gisterenmiddag achter dat ons voer voor de katten bijna op is. Waarschijnlijk redden we het wel tot morgenochtend, maar voor de zekerheid wil ik graag weten of er voer tegen blaasgruis/struviet in een supermarkt te koop is, aangezien alle dierenklinieken hier op zondag dicht zijn voor de verkoop van voeding.

Ik hoop dat iemand iets weet!
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

ooit de blaasgruistopics doorgelezen of daar allemaal geen tijd voor...?

het zou kunnen zijn dat het blaasgruis preventievoer van purina in de supermarkt te koop is, maar ik geef geen garantie dat dit bij jouw katzel werkt.
en lees het topic/de artikelen daarover.. zoekfunctie zit rechtsboven..
wat je wel bij de supermarkt kunt kopen is wat rauw kip of kalkoenvlees en dat erbij voeren.
en zorgt dat je katzels goed/beter drinken.. desnoods af en toe beetje spuitje drinken..

verder schrijf je niet of het preventie is of gruisoplossend en het laatste is absoluut niet bij de supermarkt te koop!
en als je een bestelling doet voor maandag 10.00 uur s morgens bij Zooplus dan wordt het dezelfde dag verzonden en heb je het dinsdag of woensdag..
kijk daar even naar specific.. zijn goeie ervaringen mee..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

In de supermarkt zijn er soms kuipjes zonder graan of suiker te vinden.
Natvoer dus.
Dat kan geen kwaad voor blaasgruispatientjes.
Maar dus goed opletten dat er geen koolhydraten in zitten.
Meestal is dat van het supermarktmerk zelf. Verder is dat niet zo'n fantastische kwaliteit, maar ja, het is maar voor 1 keertje dan he...

Maar in brokjes, denk ik niet dat je wat kan vinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Ik heb alle blaasgruistopics op deze website doorgelezen, maar lees zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik niet weet wat juist is. Ik wil graag van Hill's Feline CD af, maar zie door de bomen het bos niet meer. Orijen wordt door de één aangeraden, maar zie dat iemand anders z'n kat daarvan heel erg gaat krabben tot bloedens aan toe. Sanabelle hetzelfde verhaal, bij de één positief, de ander negatief. Sommige mensen voeren rauw vlees, andere topics geven juist aan dat er absoluut niets naast dieetvoer gevoerd mag worden, ook geen rauw vlees.

Een quote van jou (toeval):
"je vraagt om lekkers voor een blaasgruiskat .. in ieder geval wat rauwe kip of gevogelte en beetje kattengras en/of beetje zacht ei plus dooier, vette vis zoals makreel of ongezouten sardines (markt). 100% doodgekookt voer is niet gezond voor katzels (niet voor mensen ook trouwens..)"

Ik neem aan dat de verwarring wel duidelijk is zo.. Onze kat heeft struviet, stond 2 maanden op SD en moest daarna van de DA over op CD. Hij drinkt veel, plast goed, maar heeft soms ineens weer bloed in z'n urine. Vandaar ook dat ik van de CD af wil. Dat was nu echter niet de insteek van het topic, omdat ik nu alleen maar wil dat ze niet ineens de hele nacht zonder eten zitten.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door catsini »

waarom bel je je dierenarts niet op?
dan kan je het voer bij hem gaan halen, dan weet je zeker dat het goed is.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

valt wel mee met de verwarring..
bovendien leg ik in mijn berichten altijd uit waarom wel of niet zodat het inzichtelijk is en iedereen kan meedenken..

begrijp ook niet goed waarom bovenstaande quote wordt aangehaald, ook daar staat rauw gevogeltevlees in als tip.. sowieso in het algemeen voor katten, want 100% doodgekookt voer enzovoorts..

nee, de verwarring is niet duidelijk..
maar nu moet ik gaan uitzoeken welk voer preventief is en welk voer oplossend is. terwijl ik je dat juist hebt gevraagd....
neem aan dat SD oplossend is en CD preventief. waarom je ervan af wilt, schrijft je niet..

natvoer eten ze bij jullie kennelijk niet, dat is doorgaans koolhydraatarm en kan dus geen kwaad zoals pearls ook al schrijft. kijk bij de ingredienten en mogen geen granen staan vermeld. de paté's van Sheba zijn kh-arm, sommige euroshoppers ook, maar zelf even lezen pse

Orijen heeft geen preventief blaasgruisvoer dus dat is simpel.
Sanabelle heeft Urinary maar daar is de ervaring van Dinie recent heel negatief, terwijl ze erg positief was. ze voert nu Specific als preventief voer, schreef ik ook hierboven.. maar nee, niet in de supermarkt op zondag verkrijgbaar, wel bij Zooplus en missch je plaatselijke dierenwinkel..

k zou niet weten waarom niks anders dan dieetvoer van de dierenarts gevoerd moet worden en geen rauw vlees erbij. dat is dan een dierenartsquote en waarsch ingegeven door eigen belang, nl zoveel mogelijk dieetvoer verkopen..
bomen en bos.. valt wel mee toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Adriana schreef:maar nu moet ik gaan uitzoeken welk voer preventief is en welk voer oplossend is. terwijl ik je dat juist hebt gevraagd....
neem aan dat SD oplossend is en CD preventief. waarom je ervan af wilt, schrijft je niet..
McSteamy schreef:Hij drinkt veel, plast goed, maar heeft soms ineens weer bloed in z'n urine. Vandaar ook dat ik van de CD af wil.
Ik begrijp dat koolhydraatarm vaak succesvol is, de Specific zit juist boordevol koolhydraten. Ik krijg een beetje een naar gevoel van je posts en ik kan het niet precies omschrijven, maar ik probeer alleen maar het beste te doen voor mijn kater. Ik wil hem voer geven wat voor hem het beste werkt, ik heb weinig verstand van struviet en blaasgruis, ik wist zelf dus ook niet of SD oplossend is en CD preventief.
Ik probeer uit te zoeken op welk voer wij het beste over kunnen stappen. Onze kater eet geen vers vlees, ook geen vis. Natvoer eet hij alleen in kleine beetjes, en alleen als het aangemaakt is met warm water. Dan likt 'ie het sap op en laat de rest staan. Ik wil hem alles geven wat hij nodig heeft, dus probeer het juiste voer en de juiste combinatie te vinden.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Adriana »

k wordt een beetje kriebelig van mensen, die schrijven dat ze alle blaasgruistopics hebben gelezen en dan nog niet weten waardoor het wordt veroorzaakt en wat er aan te doen is..
want dan kan ik of iemand anders voor de zoveelste maal weer alles gaan uitleggen..
en als je alles in twijfel trekt dan kan ik er verder ook niks mee.

je vraag was:
is er op zondag blaasgruisvoer (preventie neem ik aan) te koop in de supermarkt en daarop heb ik je een antwoord gegeven plus alternatieven.
pearls heeft je ook nog geantwoord met kh-arm natvoer.
(waarvoor hartelijk dank voor de moeite, adriana en valerie! en zo snel antwoord blij/blij..)

preventie of oplossend staat op de verpakking, dus ff lezen pse..

niet alle katten reageren eender op dezelfde soorten voer, idem voor blaasgruiskatten..
dus het is van een afstand moeilijk te zeggen wat een alternatief is voor Hills SD of CD is..
dat zal in alle gevallen via je dierenarts moeten en daar waag ik me dus ook niet aan..

die vraag over bloed in urine en van CD af willen is een specifieke vraag voor je dierenarts!
want als er bloed in zijn urine zit, heeft hij dan een blaasontsteking??

werkelijk alles staat uitgebreid in de blaasgruistopics,
dus toch inlezen en bijlezen, dan weet je wat meer..
bijvoorbeeld of je nu gruisoplossend of preventief voert
en kunt wat makkelijker zelf meedenken en dat s altijd handig, toch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat je het waarschijnlijk wel red tot morgenochtend. Dan zou ik morgenochtend gewoon gelijk naar je DA gaan en aangeven dat je van de Hills af wilt en wat anders wilt proberen.

Royal Canin heeft als oplossend S/O High dilution en preventief S/O voer (tegenwoordig niet alleen bij de DA verkrijgbaar maar ook bij zooplus in het assortiment gekomen).
Zelf kreeg ik van mijn DA het advies (ook qua prijs) om Trovet ASD te geven wat ook bij de DA weg komt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is heel eenvoudig eigelijk.

Blaasgruis wordt veroorzaakt door koolhyrdaten in de voeding. Deze maken de urine basisch waardoor de kalk neerslaat en kristallen (gruis) vormen. In de meeste voedingen zitten dan ook veelvuldig koolhydraten, zeker in brokken (om een vast iets te maken). Natvoer zijn veel merken koolhydratenarm of zelfs -vrij.
Dat werkt dus blaasgruispreventief. Dat wil zeggen dat een kat zonder specifieke aanleg voor blaasgruis, dit ook niet zal ontwikkelen op koolhydratenarm voer.
Maar eens een kat blaasgruis heeft, lost dat niet zomaar op. Daarvoor is het blaasgruisoplossend voer nodig.

Granen zijn echter goedkope vulmiddelen voor brokkenfabricanten en de meeste brokkenmerken stoppen dan ook liever graan dan vlees in hun brokken. Om dan het negatieve gevolg van die granen tegen te gaan, zal men in dieetvoer kunstmatige urineverzuurders toevoegen. De urine moet namelijk zuurder gemaakt worden zodat de kalk in oplossing blijft, en bij gruisoplossend voer, zodat het aanwezig gruis oplost. Een voorbeeld van kunstmatige verzuurder is methionine, maar er zijn er nog. Sinds aangetoont is dat methionine de nieren belast, zijn ze daar vanaf aan het stappen en zoeken andere verzuurders. Maar het blijft kunstmatig...

Rauw vlees is een natuurlijke urineverzuurder. Een kat op het natuurlijke dieet van rauw vlees, heeft precies de juiste zuurtegraad in de urine om geen gruis te ontwikkelen. De katten die op rauw nog gruis ontwikkelen zijn heel dun gezaaid en dan is het een genetische aanleg. In dat geval moet de kat zijn leven lang op gruisoplossend voer, omdat voorkomend niet voldoende is. Zijn lichaam ontwikkeld zelf gruis en dat moet dus kunstmatig tegengegaan worden. Dat als medicatie zoals voor gelijk welke kwaal, niet om het effect van iets in de voeding tegen te gaan. Dan valt er niets anders aan te doen.

In de meeste gevallen echter, is blaasgruis bij katten het gevolg van de voeding of blaasontstekingen.
Blaasontstekingen kunnen door vanalles veroorzaakt worden (stress is er eentje van), en de ontsteking zorgt ook voor een basisch milieu in de blaas. Daardoor kan dus ook weer gruis ontstaan, los van de voeding. Het vermijden of behandelen van deze blaasontstekingen is dan voldoende om het gruis ook weg te houden (op voorwaarde dat je geen gruisinducerend voer geeft natuurlijk).

Dus nog even op een rijtje: je kan een blaasgruisdieet geven dat kunstmatige verzuurders bevat om het gruis onder controle te houden. Als je kat nog steeds klachten houdt op voorkomend voer, wil dat zeggen dat het niet voldoende verzuurt voor jouw kat (het is natuurlijk moeilijk om met kunstmatige zaken goed te doen voor alle katten). Dan zou je een ander voer moeten proberen.
Ofwel eentje die op een meer natuurlijke manier reguliert en dus koolhydratenarm is, best met nog wat rauw vlees als natuurlijke verzuurder.
Ofwel toch op het blaasgruisoplossend voer dat dus meer verzuurders bevat dan het blaasgruisvoorkomend voer.

Het ene voer is ook het andere niet, dat is duidelijk. Zo blijkt Sanabelle Urinary ook niet in alle gevallen voldoende te werken. Dezelfde kat die hier blaasgruis op ontwikkelde deed het trouwens wel prima op Orijen, of toch voor een tijd. Dat is een graanvrij voer en dus koolhydratenarme brok (maar 15% koolhydraat, in de meeste voeren zit rond de 30-35%).
Aanvullen met koolhydratenvrij natvoer en eventueel wat rauw vlees is altijd aan te raden bij een patient.
Dat sommige katten jeuk krijgen op een bepaald voer is waarschijnlijk voedselallergie en heeft niets met de kwaliteit van het voer op zich te maken. Het zegt dus ook absoluut niets over waar jouw kat het goed op zou doen. Voedselallergie is heel specifiek voor elke kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Wauw, super dankjewel! Dat maakt inderdaad een hele hoop duidelijk.
Mag ik vragen wat jij vindt van Trovet ASD?
Ingrediënten droogvoer
rijst, kip, vis, mineralen en vitaminen, mais, kippenvet, gist.
Rijst en mais is niet koolhydraatarm, maar het percentage koolhydraten kan ik niet vinden.
En dit is hun natvoer:
Ingrediënten natvoer
varkensvlees, kip, rijst, vis, mineralen en vitaminen, guar gum.
Ik heb ze net het biologische nat voer van AH eigen merk gegeven, dat was het enige voer zonder suiker. De kater eet het wel, maar weinig. Maar da's normaal voor hem.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door pearlsofpassion »

In natvoer zou ik nooit iets geven met graan erin, ook geen rijst. Omdat er ook perfect voer te vinden is zonder, en omdat katten er niets positiefs uit halen.

De brokvoeding zou ik met deze info ook niet aanraden voor een blaasgruispatient, maar zoals gezegd zal dit een voer zijn met kunstmatige verzuuders. En dan moet je dus daar naar kijken, niet naar de ingrediënten op zich. Hoe je dan kan weten welk voer de juiste hoeveelheid verzuurders bevat voor jouw kat, dat weet ik niet. Uittesten vrees ik...

Als je van de kunstmatige verzuurders af wil, moet je naar een graanvrije brok, graanvrij blik of rauwe vleesvoeding.

Voor een gezonde kat zou het ook mijn keuze niet zijn, maar ik ben nogal kieskeurig. :grin:
Als je het mij vraagt zou ik aan al je katten graanvrij voeren dan. Maar dat wordt wat duurder. Er zijn nog andere goede merken, met relatief weinig graan in de samenstelling (minstens meer vlees dan graan), maar of dat voldoende is voor een blaasgruispatient, zou ik zeggen van niet.

Zeker als hij nu op een gruisvoorkomend voer nog steeds af en toe bloed verliest (en dus last heeft van zijn blaas), zou ik niet beginnen schipperen. Eerst eens laten onderzoeken of hij nu nog gruis heeft of niet. Als hij daar zeker vanaf is, kan je gaan kijken of hij het op een bepaald voer goed gaat doen.
Weet je trouwens of hij dat bloed verliest van enkel gruis, of dat hij er ook altijd blaasontstekingen bij heeft? Weet je of het misschien de blaasontstekingen zijn die het gruis induceren, of eerder omgekeerd?
Want als de blaasontstekingen door iets anders veroorzaakt worden, en hij daardoor gruis krijgt, kan je met de voeding alleen het gruis niet vermijden natuurlijk. Dus daar zou je moeten proberen achter komen als je zijn voeding wil veranderen.
Maar dat zal dus tijd en geduld vragen. Rustig zijn veranderingen in het oog houden en er zo achter komen wat oorzaak van zijn gruis is. Pas dan kan je die ook aanpakken.
Dus ik zou nu nog even niet in het rond beginnen uitproberen.
Rustig aan doen en eerst weten waar je mee bezig bent. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Mijn vriendin en ik hadden het idee dat hij nu bloed verliest, omdat hij af en toe iets te eten jat. We laten wel eens per ongeluk bijvoorbeeld een gebruikte pan op het aanrecht staan, welke hij misschien aflikt o.i.d. Dit doen we nu niet meer, zijn urine lijkt nu weer in orde.

Wij hebben Dex in juni opgehaald uit een asiel, waarbij niets gezegd was over eventuele blaasgruis. Zijn allereerste plas bij ons op de kattenbak was al vuurrood, dus naar de DA geweest. Hij gokte op een blaasontsteking, dus kregen we antibiotica mee (weet zo gauw niet meer wat). Na een week nog steeds bloed in z'n urine, dus urine opgevangen en meegenomen naar de DA, deze concludeerde kristallen in z'n blaas, dus struviet. Hierop kregen we Hill's Feline SD mee, een sterke oplossende brok. Na zes weken was zijn urine goed, dus zijn we overgestapt op Hill's Feline CD, de preventieve brok. Onze poes eet dit ook (zij is verder helemaal gezond, geen blaasgruis).

Ik heb niet het idee dat de blaasgruis een gevolg is van een blaasontsteking, ik denk namelijk dat hij nooit een blaasontsteking heeft gehad (de DA heeft slechts wat gevoeld en deze conclusie getrokken op basis van het bloed in zijn urine). Hij is trouwens nu 1,5 jaar oud. Maar we gaan zeker nog een keer urine opvangen en daarmee terug naar de DA, om te kijken hoe het nu allemaal gaat. Dan ga ik morgen nog een verpakking Hill's Feline CD halen, tot ik de uitslag daarvan weet.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Via http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... svoer.html en http://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/ kwam ik op Wildcat Etosha voer, is iemand hier daar bekend mee?

Graanvrij, 10% koolhydraten.
http://www.wildcat-katzenfutter.de/etos ... ildcat.php

Moet het voer per se aangeven dat het blaasgruis voorkomend is? Of is het genoeg als het bepaalde voedingsstoffen juist wel en juist niet bevat?
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: SPOED! Voer voor kat met blaasgruis - supermarkt?

Bericht door McSteamy »

Protein 46 %
Fett 23 %
Faser 1,5 %
Rohasche 9,9 %
Wasser 8 %
Kohlehydrate 10 %
Omega 6 4,16 %
Omega 3 0,96 %

Vitamin A 24.500 IU/kg
Vitamin D3 1.700 IU/kg
Vitamin E 500 IU/kg
Vitamin B1 13,50 mg/kg
Vitamin B2 13,00 mg/kg
Vitamin B6 5,00 mg/kg
Vitamin B12 100,00 mcg/kg
Vitamin C 38,00 mg/kg
Biotin 275,00 mcg/kg
Folisäure 1,00 mg/kg
Niacin 24,00 mg/kg
Inositol 21,00 mg/kg
Choline Chloride 222,00 mg/kg
Pantothenate 9,00 mg/kg

DL-Methionine 1240,00 mg/kg
Probiotics MOS 610,00 mg/kg
Probiotics FOS 610,00 mg/kg
Taurin 1400,00 mg/kg

Kalcium 1,840 %
Phosphor 1,460 %
Potassium 0,900 %
Sodium 0,640 %
Chloride 1,410 %
Magnesium 0,150 %
Zinksulfat 148,000 mg/kg
Kupfersulphat (cheliert) 20,000 mg/kg
Mangan (cheliert) 35,000 mg/kg
Eisen (cheliert) 100,000 mg/kg
Selen 0,220 mg/kg

Energiegehalt 391,50 kCal/100g
Energiegehalt 16,365 Mj/kg
Ingrediënten:
gedroogd vlees van kalkoenen, gedroogd kippenvlees, verse kip, kip vet, lijnzaad, kippenlever, rode bosbessen, tijm, marjolein, oregano, peterselie, salie, druivenpitten extract, zout, vitaminen en mineralen
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Plaats reactie