Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door wupsie »

Even een inleidend stukje:
ongeveer 3 maanden terug merkten we dat Lilly op gekke plekken ging plassen en uiteindelijk merkte ik dat ze amper plaste en zelfs bloed. Omdat Lilly ongeveer een jaar terug al eens blaasgruis had gehad wat goed opgelost was ging ik er al van uit dat ze weer blaasgruis zou hebben.

Uit het onderzoek bleek dat ze in iedergeval een flinke blaasontsteking had, maar doordat ik de urine niet schoon en met silicaat korrels had opgevangen (ik had geen katkor meer) was er over kristallen nog niet veel te zeggen.

Na een week toen de ontsteking weg was dus wel netjes schoon urine opgevangen en toen ik in de zon stond te wachten kon ik zelf het onderzoek al wel voorspellen.... Allemaal glinstertjes van de kristallen... De uitslag bevestigde dat: Zeer veel struviet en daarom mogelijk zelfs stenen.
Advies: een maand uropet pasta (ik wist van vorig jaar dat ze de brokken weigerde) en daarna weer urine controle.

Na 3 weken merkte ik nog weinig verandering en begon Lilly zelfs te sproeien. Dit had ze nog nooit gedaan! Na overleg met de dierenarts een echo gemaakt en het klopte. Lilly heeft stenen. Helaas neit in haar blaas, maar in haar nieren!

De pasta deed schijnbaar niet goed zijn werk, dus toch nog maar een keer dieetvoer proberen. En jawel! Lilly at de Urinary S/O van RC! Tot op heden krijgt ze nog steeds deze brokjes en haar urine is inmiddels weer 2 keer onderzocht en er zit vooruitgang in, maar het is nog niet helemaal weg.


Dan nu de vraag:
Als de katten binnen moesten komen lokten we ze voorheen altijd met wat lekkers. Hetzelfde als Lilly gekamt moest worden, met snoepjes blijft ze op tafel zittten. Ook kregen ze altijd een stukje van ons vlees als we vlees aten wat voor hun geschikt was voor het gekruid werd en de pan in ging. Ook stopte mijn vriend de dames smorgens regelmatig stiekem een klein stukje kaas toe tijdens het brood smeren. Dit zou Lilly dus allemaal niet meer mogen hebben.

Deze week heb ik op internet toen ik ontworming bestelde eindelijk snoepjes gevonden die bij dieetvoeding horen. (van Trovet) en ze vind ze nog lekker ook.
Maar ze kregen ook wel eens een stukje gedroogde kipfilet om ze lekker bezig te houden. Onze andere poes Rose geef ik nog wel af en toe zo'n stukje, maar Lilly zou het niet meer mogen hebben.
Ze zitten ons steeds aan te kijken en te wachten tot ze wat krijgen.

Is er nog vlees wat wel geschikt is en wat ik nu tijdens het oplossen van de struviet ook mag geven behalve die speciale snacks?

Alsvast bedankt
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door Dinky »

Wat ik hier op het forum heb geleerd is dat een stukje rauwe kipfilet niet zoveel kwaad zou kunnen omdat dit een verzurende werking heeft ;)

Wel fijn dat lilly nu tenminste wel het speciale dieetvoer wil eten :)
Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om lilly, wanneer de blaasgruis is opgelost, over te zetten op vers vlees. Te verkrijgen als rollen KVV (kant en klaar) of door zelf samen te stellen (barf, moet je je goed in verdiepen). Op deze manier vermijd je granen die de grootste boosdoener zijn van het ontwikkelen van blaasgruis zie onderstaande:
Bijna alle katten op commerciële voeding ontwikkelen blaasgruis, meestal gebeurt dit rond de leeftijd van 9 a 10 jaar. Uiteraard kan een kat aanleg hebben en komt het eerder voor.
Blaasgruis en andere blaasproblemen komen door de brokken, nat voer is ook niet goed maar nog altijd iets beter, het allerbeste is versvlees.
Een kat heeft van nature geen dorstprikkel en zal daardoor chronisch uitgedroogd zijn waardoor het lichaam niet doorgespoeld wordt. Dit is de grootste boosdoener.
Als je een kat versvlees gaat geven, dus geen blikvoer dan krijgt een kat het vocht binnen via de voeding, ook is dit metabol vocht, dit houdt in dat het vleesvocht is met voedingsstoffen en beter door het lichaam wordt opgenomen.
Het is maar net hoeveel tijd je er aan wilt besteden ;)
(zelf geef ik mijn poes die blaasgruis heeft gehad Trovet ASD brokjes en ga vandaag voor het eerst daadwerkelijk zo'n KVV worst halen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door wupsie »

bedankt voor je antwoord.
Trovet hebben we dus vorig jaar geprobeerd. De eerste keer met het proefzakje was dit de enige brok waar ze enthausiast over was, en zodra de zak open ging heeft ze een week lang misschien 10 brokken gegeten in totaal tot ze zich op zolder achter een schot verstopte waar we niet meer bij haar konden. Het enige waar we haar me konden lokken waren haar oude vertrouwde brokjes Toen vonden we het wel genoeg en zijn we dus begonnen met de uropet pasta die het opgelost heeft waarna ze daar na een poosje ook mee mocht stoppen.

Vers hebben ze er hier ook wel eens bij gehad. Maar de oppas (Mijn schoonmoeder) vind het maar niks en ik vergeet het uit de diepvries te leggen :eshifty: Dan hebben de dames dus de helft van de tijd geen eten...

Vlak voor ze weer last kreeg had ik besloten over te gaan stappen op graanvrije brokken. (taste of the wild) maar ik weet nog niet of ik dat nog durf te proberen. Eukanuba is ook geen slecht voer en toch heeft ze weer last gekregen.

Maar dan mag ze dus toch af en toe nog wel een stukje kipfilet :) Daar zal onze koningin blij mee zijn :p
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Bij Tinlo moest je voorheen de verschillende soorten afwisselen, maar nu hebben ze "Cattery" dat is helemaal compleet en nog graanvrij ook. Een soort van "mag elke dag" :lol:
Ik heb een klein huzarensaladebakje daar doe ik de hoeveelheid vlees van de hele dag in en dat verdeel ik dan over de dag. Safi had ik al snel van Carnibest over op Tinlo.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door Dinky »

Hihi dat vers er vergeten uit te leggen is ook waar ik hier bang voor ben als ik volledig over zou stappen :-P Vergeet hier namelijk al regelmatig om voor onszelf vlees uit de vriezer te leggen ;-) Vandaar dat ik dat ook wil geven ipv blikvoer en niet ter vervanging van de brokjes ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ligt er aan hoeveel katten je hebt maar ik legaltijd een kilo er uit, daar kan ik dan een paar dagen mee doen. Voor als ik het een keer vergeet heb ik verwenblikjes van Gourmet in huis, de maaltijd daarna is het meestal wel snijbaar en ontdooi ik het verder in de magnetron.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door Adriana »

wupsie schreef:Lilly heeft stenen. Helaas niet in haar blaas, maar in haar nieren!

een stukje van ons vlees als we vlees aten wat voor hun geschikt was voor het gekruid werd

een klein stukje kaas toe tijdens het brood smeren. Dit zou Lilly dus allemaal niet meer mogen hebben.

Deze week heb ik op internet toen ik ontworming bestelde eindelijk snoepjes gevonden die bij dieetvoeding horen. (van Trovet) en ze vind ze nog lekker ook.

Maar ze kregen ook wel eens een stukje gedroogde kipfilet om ze lekker bezig te houden.
Is er nog vlees wat wel geschikt is en wat ik nu tijdens het oplossen van de struviet ook mag geven behalve die speciale snacks?
eigenlijk heb ik ook een aantal vragen....:
hoe zijn de nierstenen ontdekt en voorzover ik weet is dat oxalaat en geen struviet..
oxalaat lost nauwelijks/niet op, ik dacht dat Trovet dieetbrokken heeft tegen struviet èn oxalaat,
hoe is intussen bijgehouden of die nieren nu schoon zijn? en is er schade?
nierstenen zijn extreem pijnlijk, hoe is dat behandeld?

kaas is heel veel te zout voor een katzel..
rauw vlees is goed maar bij nierproblemen zo min mogelijk rood vlees en fosfor ip laten checken bij bloedonderzoek
gevogeltevlees is voor katzels het best verteerbaar en waarom zou Lily dat niet mogen hebben?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door wupsie »

de stenen zijn ontdekt met een echo. ik moest zelf helaas werken dus heb het niet zelf gezien. Mijn vriend heeft haar opgehaald en die onthoud dat soort info nooit zo goed en stelt geen vragen.
Haar bloed is in april nog volledig onderzocht en toen was alles goed. ook de nierfunctie was perfect. (behalve positief voor FIV dan...)

Dat het om struviet gaat hebben ze gezien in haar urine. Waarom zouden struviet stenen zich niet in de nieren kunnen vormen? In de nieren zit toch ook urine? dus waarom zouden de kristallen zich naar niet kunnen samen klonten? (ik vermoed dat het grootste probleem bij Lilly is dat ze te weinig drinkt, en dus ook te weinig plast. urine is dus lang in de urine wegen aanwezig)

En haar nieren waren inderdaad pijnlijk bij het onderzoek toen ook de echo gemaakt is. Nadien heeft ze een poos, tot de volgende controle, elke dag pijnstilling gehad. bij de volgende controle gaf ze geen pijn meer aan bij het lichamelijk onderzoek, en ook in de urine die ik 2 maal ter controle gebracht heb zijn minder kristallen te zien.

Ik merk ook aan Lilly dat ze opknapt. Net als de eerste AB kuur na de diagnose FIV bloeit ze weer helemaal op. nu zelfs nog meer dan toen. het zijn kleine verschillen, die alleen wij als baasje zien.
Zo kan ze bijvoorbeeld ineens mauwen en speelt ze. dit deed ze voorheen zelden.

en dat kaas niet het meest gezond is voor katten weet ik. maar een stukje kaas moet je denken aan net een klein hoekje van een plakje kaas echt geen bulten en ook niet elke dag. Ik denk niet dat dat nou per direct gezondheidsproblemen gaat geven... Nu ze problemen heeft krijgt ze dat ook echt niet meer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Extra's bij blaasgruis en nierstenen.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou kaas achterwege laten, is gewoon niet verstandig met haar aandoening. Om de dag een stukje rauwe kip is prima. Gewoon in heel kleine porties invriezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie