Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Sunnetje »

Hallo allemaal,

Zoals sommigen van jullie nog wel weten is eind 2010 Blaasgruis bij Mystic geconstateerd en was het een paar keer kantje boord.

Hij zit sindsdien op de RC Urinary brokjes. Mystic was in de tijd van de operaties heel veel afgevallen maar is in de laatste anderhalf jaar weer goed aangekomen...een beetje té goed.. meneer woog op een gegeven moment 5.2 kilo en toen ben ik hem de RC Urinary moderate calorie brokjes gaan geven, om het overgewicht wat tegen te gaan.

Laatst heb ik hem weer gewogen en hij weegt nu 6 kilo! :shock: (ik heb gewogen door hem vast te houden en daarna alleen mezelf te wegen)

Hij lijkt er zelf geen last van te hebben, hij dendert gewoon het hele huis nog door, komt lekker kroelen, hij eet en drinkt goed en is niet buiten adem ofzo, maar ik zie het ook aan de manier waarop hij zit, pootjes veel te wijd om zijn buik te ondersteunen zeg maar.

Omdat overgewicht voor een kat ook gevaarlijk is, zou ik toch graag zien dat hij wat afvalt, al is het maar een kilo (Wat voor een kat natuurlijk best veel is).

Mystic krijgt dus de Royal Canin Urinary, moderate calorie diet brokjes. Ik geef mijn katten altijd gewoon 1 hand vol brokjes, en dat 2 maal daags. Afwegen heb ik nooit gedaan, maar dat ga ik nu dus wel doen.

Als ik Mystic wil laten afvallen, is het dan beter om hem minder dan de aanbevolen hoeveelheid te geven of is dat juist slecht?
Ze krijgen af en toe natvoer, ik heb hier 2 drinkfonteinen staan waar ze allemaal goed uit drinken.
Ik heb sinds kort een Frolicat laser bolt die 1 tot 2 keer per dag aan gaat en waar ook Mystic wel fanatiek op reageert.

Wat kan ik nog meer doen om hem op een gezonde manier te laten afvallen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door mittenslief »

volgens mij staan er toch een paar tabelletjes op de verpakking, voor slanke, gewone en uhhh stevige katten, dan de aanbevolen hoeveelheid van stevige katten aanhouden en dan moeten ze heeeeel
langzaam afvallen. ik heb nl ook zo'n stevige( "wollig" noemen we haar maar,ze heeft lang haar). die heeft gelukkig geen last van gruis dus die staat op de obesiety en ja veel spelen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Dinky »

Inderdaad eten afwegen op de tabel voor de stevige kat en veel spelen/bewegen.
Wanneer je uit de losse pols twee handen vol geeft op een dag geef je al snel teveel namelijk ;) Wanneer ik zelf mijn poes te eten geef meet ik het altijd af in een maatbakje dat hiervoor is gemaakt en met twee kleine handjes heb ik meestal al teveel voor de gewone kat. Het verschil lijkt dan soms niet zoveel maar kan voor een kat veel verschil maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Cerna »

Is hij zo'n tengere kater dan? Ik vind namelijk 6 kilo helemaal niet zo veel voor een volwassen kater. Onze Cochi woog in zijn topjaren 10 kilo en weegt nu op zijn 17e zo'n 6,5, Cerná weegt bijna 7 (maar is een tengere kat dus die is inderdaad te zwaar), Amber weegt 6,5, Noa 5,1 en Milka 5.
Heb ik nou echt zulke zware katten?

Wanneer hij goed beweegt en er geen last van heeft, dan betwijfel ik of hij wel werkelijk overgewicht heeft. Misschien dat je eens een foto kunt plaatsen waarop vooral zijn lijf goed zichtbaar is?
En 1 kilo afvallen is inderdaad erg veel. Wanneer hij een mens zou zijn dan zou hij 20 kilo moeten afvallen. Ga er maar aan staan!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Adriana »

droge brokjes is geconcentreerd voer en als je de verhouding droog/natvoer verandert ten gunste van het natvoer, dan voer je vrij 'makkelijk' minder voedingsstoffen en meestal vallen ze daar dan ook wel van af.

http://www.medpets.be/royal+canin+urinary+so+kat/
dit is om te beginnen het gruisoplossende voer en mag maar tijdelijk worden gegeven.
http://www.royalcanin.nl/assets/files/P ... rinary.pdf
achterin deze pdf-file staan de zetmeelkoolhydraatgehaltes van dit voer en het is met 31, zoveel-% bijna net zo hoog als het eiwitgehalte van 34% en logisch dat een katzel daar dik van wordt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Dinky »

Onze DA vertelde dat royal canin urinary high dilutionis om het gruis op te lossen (hebben wij dus eerst gehad bij Dinky) en Royal Canin Urinary S/O is voor het onderhoud (of de moderate calorie voor aanleg voor dikke katten). Is daarnaast hier in de stad door meerdere dierenartsen aangeraden (eigenlijk met klem verzocht om geen dieetvoer ergens anders dan bij een DA te halen omdat de kans anders groot is op terugkerende blaasgruis)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Adriana »

tja en dat laatste argument begrijp ik nog altijd niet.
ze bedoelen waarsch niet van voer veranderen en dat voer is alleen via de dierenarts verkrijgbaar (en medpets en zo..)
in de beschrijving van s/o lees ik dat het oxalaat en struviet oplost..
en dat is wat anders dan onderhoud = preventie, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Dinky »

Hier de kopie van de mail die ik terug kreeg:
Om te beginnen is het belangrijk om te beseffen dat niet alle blaasgruisdieten even doeltreffend zijn. Als u in een dierenwinkel of op internet gaat zoeken naar blaasgruisvoorkomende diëten zult u zien dat er vele verschillenden zijn, echter, deze zijn lang niet altijd zo goed en doeltreffend. In principe is het zo dat wanneer een merk klinische testen uitvoert voor de werkzaamheid en doeltreffendheid van de voeding, de voeding hierdoor enkel op medisch advies verkocht mag worden en dus enkel door een dierenarts mag worden verkocht.
Zoals u zult begrijpen betekent dit dus dat de merken die u in een dierenwinkel of op internet aantreft NIET zijn getest op doeltreffendheid en er NIET klinisch is bewezen dat die voeding inderdaad datgene doet waarvoor u het gekocht hebt. Vaak zijn deze merken slechte kopiën van merken die deze testen wel hebben uitgevoerd. Wij zien dan ook regelmatig mensen die denken goedkoop uit te zijn met een dierenwinkel/internet voeding voor blaasgruis, maar waarbij de katten dan toch opnieuw blaasgruisproblemen krijgen (en de mensen dus uiteindelijk ook duurder uit zijn).
Dit even om aan te geven: goedkoop is in dit geval vaak duurkoop...
Heb wel met diezelfde vraag zitten worstelen of het nou oplossend of voorkomend is. Toen Dinky blaasgruis had moest ze RC s/o high dilution en toen het over was kon ik op goedkoper voer overstappen (trovet urinary) ipv RC s/o maar hiermee werd op zijn minst de suggestie gewekt dat deze niet geschikt is om het op te lossen.
Ben er dus zelf nog altijd niet uit hoe het nou precies zit en het is erg lastig om hier een goed antwoord op te vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Sunnetje »

Mij is verteld dat de Urinary SO wél het hele leven lang gegeven mag worden, omdat het gruis-voorkomend voer is. De High Delution was volgens mij voor tijdelijk gebruik, omdat dit het aanwezige gruis moet oplossen.

Dierenartsen bedoelen inderdaad niet van voer veranderen. Ik haal hetzelfde voer wat ik bij de DA kreeg, maar dan veel goedkoper via internet.

Als ik dus bijv. 2/3 natvoer en 1/3 brokjes aanhoudt, dan komt Mystic geen voedingsstoffen tekort? Wil natuurlijk wel dat ie afvalt, maar hij moet ook geen nodige stoffen tekort komen.

Mystic is altijd een heel slanke kat geweest, glanzende vacht, zag er altijd super uit.

Na zijn castratie is hij wel iets aangekomen, maar niet veel. Toen hij in September 2010 blaasgruis kreeg, woog hij zo'n 4.5 kilo. Dat vond ik nog prima en hij zag er ook gewoon goed uit.
Na de hele heksenketel van operaties en wat niet, was hij enorm afgevallen.

Ik heb niet zulke heel duidelijke foto's helaas, maar zal er een paar posten:

Mystic 1 á 2 jaar oud Afbeelding

Afbeelding
April 2010 (3 jaar oud)

Afbeelding
September 2010, toen was er net blaasgruis geconstateerd. Hier woog ie dus al zo'n 4.5 kilo (het exacte gewicht weet ik niet, ik woog ze toen nog niet zoveel) , je ziet hem ook wat wijdbeens zitten.

Afbeelding
ten tijde van de operaties.

Afbeelding
April vorig jaar (half jaar na operaties en hier mooi op gewicht)

Afbeelding
Juni vorig jaar (al wat meer aangekomen)

Maart dit jaar (5 jaar oud)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hij is nu dus nóg iets zwaarder geworden..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Dinky »

Ben wel nieuwsgierig waar jij het dan veel goedkoper haalt op internet? Ben zelf wel eens wezen rondkijken maar heb het niet goedkoper gevonden (had daarom ook verschillende dierenartsen in de stad gemaild voor de prijzen van voer maar waren allemaal gelijk, alleen overgestapt naar eentje met spaarkaart waardoor je bij een volle spaarkaart een zak gratis krijgt).

High dilution is inderdaad tijdelijk en de andere s/o varianten voor het hele leven (zo is het mij tenminste ook gezegd). Ben toen overgestapt op advies van de DA naar Trovet ASD urinary. Deze is bij de dierenarts 24 euro voor 3 kg en bij medpets via internet 23,50 + verzendkosten. Daarom ben ik dus ook erg benieuwd waar jij het speciale voer veel goedkoper vind ;)

Op de laatste foto's ziet hij er inderdaad stevig uit maar op de foto waarbij jij zet ideaal gewicht lijkt hij vrij mager. Nu is het erg lastig om het zo van een foto te beoordelen natuurlijk ;) Het gaat erom dat je de ribben nog kan voelen, zie ook dit schema
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Sunnetje »

Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Dinky »

Dankje :)

En denk dat als je het voer voor mystic af gaat wegen en zorgt dat ze blijft bewegen (wat je volgens mij al goed doet gezien de aanschaf van frolicat) je al een heel eind komt ;)

Natvoer heb je ook wel moderate calorie s/o van RC. Wanneer je daar een zakje van geeft zou ik ongeveer 1/3 minder brokjes geven die dag. Bij 2 zakjes 1/3 van de tabel van droogvoer. (gebaseerd op het geven van een kat die aan de zware kant is die 3 zakjes natvoer moet hebben op een dag. Hieruit maak ik op dat 1 zakje 1/3 van de maaltijd is per dag). Bij twijfel kan je altijd een telefoontje plegen naar de DA aangezien het van mij slechts beredeneren is mede omdat het van hetzelfde merk is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door margali »

Over gruisoplossend en gruisvoorkomend, of liever: struviet-oplossend en -voorkomend:

wat ik door de jaren heen heb geleerd/ervaren: de twee grootste veterinaire dieetvoederfabrikanten zijn Hill's en Royal Canin. In 1981 verloor ik een kat aan een gruisverstopping/penisamputatie. Z'n broertje bleek ook gruis te hebben. Ik heb toen een nieuwe da gezocht en die experimenteerde met dieetvoer uit de USA, jawel: van Hill's. Moest toen nog rechtstreeks geimporteerd worden, er was een struvietoplossend (s/d) voer en een onderhouds (c/d) voer. Mijn katten waren de 10e en 11e kat op dit dieet, verder was er in Amsterdam nog geen da die dat gebruikte. Mijn katten zijn er oud mee geworden.

Een aantal jaren later kwam Royal Canin met een nieuw voer, en dat was zowél struviet-oplossend als - voorkomend, én oxalaat-voorkomend. Het voordeel was dat je niet van voer hoefde te wisselen, maar naar mijn ervaring werkte het beter als strvietvoorkomend dan als struvietoplossend dieet, vooral bij de ernstige gevallen was het vaak niet afdoende en moest je toch naar Hill's s/d.

Wéér jaren later heeft RC de High Dilution vorm op de markt gebracht als tegenhanger van de Hill's s/d, en kwam Hill's met een vernieuwing van de c/d die toen ook oxalaat-voorkomend werd (vergelijkbaar met de RC Urinary s/o. Er wordt dus flink geconcurreerd.

Ik persoonlijk kies altijd voor Hill's omdat ik weet dat er enorm veel research gedaan werd en wordt, en zij ook terugkoppelen naar da's voor hun ervaringen. Moet je struviet behandelen dan zou ik kiezen voor Hill's s/d of voor RC Urinary High Dilution. Is de kat daarna struviet-vrij dan kun je kiezen voor Hill's c/d of RC Urinary s/o
En dan heb je voor de zwaargewichten inderdaad nog de moderate calorie-versie....

@ Dinky: RC High Dilution en Hill's s/d moet je in principe gedurende korte tijd geven en is geen levenslang onderhoudsvoer (hoewel ik katten ken die niks anders kunnen hebben omdat ze direkt weer in de fout gaan). Trovet ASD is ook zowel struviet-oplossend als -voorkomend. Zie http://www.trovet.nl/productdetails.php?id=78

Maar het succes van een dieetvoer staat of valt met de werkzaamheid bij een specifieke kat, en ook of het al of niet gegeten wordt natuurlijk.
Cerna

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door Cerna »

Sorry, maar ik zie geen dikke kat. Waar jij hem mooi op gewicht vindt, vind ik hem onrustbarend mager. Wanneer je nou probeert om hem op dit gewicht te houden, dan is dat toch netjes?
Ik heb altijd stevige katten gehad en ze werden allemaal oud, dus met de risico's valt het volgens mij wel mee. En gelukkig geen ervaring met blaasgruis.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Blaasgruis dieet en te dikke kat. hoe laten afvallen?

Bericht door margali »

Grappig want als ik kijk denk ik dat hij inderdaad behoorlijk flink aan de maat is. En 6 kilo is voor een normale kat best zwaar.
Plaats reactie