Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Mijn Heilige Birmaan weegt op dit moment slechts 2575 gram. Erg weinig vind ik, maar is dat wel zo?
Het gaat om een niet-geholpen poes van November 2010. Ze is dus anderhalf jaar oud. Ze voelt vrij mager aan, maar is gezond (volledig bloed-, ontlasting-, en algehele check gedaan door dierenarts). Is vrij van parasieten. Ze eet ontzettend goed, ik moet uitkijken dat ik niks laat vallen want ze vreet alles. Ze heeft een prachtige ontlasting, normale urine-gedragingen, gezond gebitje, kortom; alles lijkt oké! Ze is ook speels, aanhankelijk en ze slaapt en beweegt voldoende en gedraagt zich normaal.

Ik voer haar nu een mix van C1000-troep (dat kreeg ze bij de vorige eigenaresse) en RC Sensible. Dit staat de hele dag tot haar beschikking. Het is de bedoeling over te stappen naar RC, maar vanwege de rustige overgang, mix ik nu eerst het 'oude' voer op. Om haar wat aan te laten komen voer ik haar ad libidum Felix maaltijdzakjes bij. Dit kreeg ze eenmaal daags ook in haar oude huisje, dus haar spijsverteringsstelsel is aan die samenstelling gewend. Ik geef het echter ad libidum en met een lepeltje kattenmelk er doorheen geroerd vreet ze twee zakjes per dag. Zonder dat lepeltje erdoorheen eet ze er eentje. Ze heeft qua hongergevoel dus genoeg aan eentje, maar voor de lekker wil ze er best twee ;-). Het droogvoer knabbelt ze wel wat van, ongeveer 2 eetlepels per etmaal.

Toen ze hier kwam wonen woog ze 2573 gram, nu 2575 gram. Dat is niet veel winst in een week, maar misschien is dat ook niet nodig?

Graag ervaringen van de 'deskundigen' en deskundigen hier! Alvast bedankt!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door pearlsofpassion »

De ene poes is de andere niet. Je kan niet aan de hand van het gewicht weten of de poes aan moet komen of niet, dat moet je aan de poes zelf zien.
Als je vind dat ze wat aan moet komen, kan je haar toch gewoon wat meer eten geven? Als je zegt dat ze alles eet? Of geldt dat niet voor haar brokken?
Dan zou ik eens ander voer proberen. Iets wat ze wel graag eet.

Tenzij je natuurlijk zelf vind dat ze niet aan moet komen.
Ribben mag je zeker voelen, maar je mag ze niet zien en ze moet niet erg knokig aanvoelen. Een dikke laag vet op de ribben is echter ook niet nodig en een vetbuik ook niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door castratenkoor »

Waarom is ze eigenlijk nog niet geholpen? Is ze aan de pil? of is ze om de haverklap krols? Dat zou kunnen verklaren waarom ze vrij dun is. De hormonem vreten energie.

Als het mijn poes was zou ik haar laten castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door Gabriella van Dijk »

pearlsofpassion schreef:De ene poes is de andere niet. Je kan niet aan de hand van het gewicht weten of de poes aan moet komen of niet, dat moet je aan de poes zelf zien. Als je vind dat ze wat aan moet komen, kan je haar toch gewoon wat meer eten geven? Als je zegt dat ze alles eet? Of geldt dat niet voor haar brokken? Dan zou ik eens ander voer proberen. Iets wat ze wel graag eet.
Ten eerste dank je wel voor je reactie! Ik vind zeker dat ze aan moet komen, ik geef haar, zoals ik al schreef, ad libidum. Dat betekent dat er continu droogvoer staat, volgens de mix die ik beschreef, én natvoer, met erdoorheen een lepeltje kattenmelk. Ze vind haar eten ook lekker en eet er goed van. Eigenlijk zoek ik een beetje een dikmakertje!
pearlsofpassion schreef:Tenzij je natuurlijk zelf vind dat ze niet aan moet komen.
Ribben mag je zeker voelen, maar je mag ze niet zien en ze moet niet erg knokig aanvoelen. Een dikke laag vet op de ribben is echter ook niet nodig en een vetbuik ook niet.


Het is een Heilige Birmaan dus die ribben zie je sowieso niet ;-)... Ze voelt wel erg knokig aan. Er mag gewoon wat meer vulling in... Ik wil zeker geen vette kat, doodzielig van die overvoerde dieren, maar wel een katje dat niet gelijk ondervoed is zodra ze een keertje wat onder de leden krijgt...
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door Gabriella van Dijk »

castratenkoor schreef:Waarom is ze eigenlijk nog niet geholpen? Is ze aan de pil? of is ze om de haverklap krols? Dat zou kunnen verklaren waarom ze vrij dun is. De hormonem vreten energie.

Als het mijn poes was zou ik haar laten castreren.
Ze is nog niet geholpen omdat ik haar pas kort heb, en haar vorige vrouwtje het niet nodig vond. Zodra ze hier wat meer op haar gemak is wil ik haar zeker laten helpen... Ze is trouwens nog niet krols geweest. Dank je wel voor je tip!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat steriliseren wel de oplossing zal kunnen zijn. En ander voer zoeken kan natuurlijk ook.
Verder zijn er gewoon poezen die slank blijven. Maar zolang ze nog open is, is dat niet vreemd. Hormonen vragen erg veel energie. Als ze krols wordt, zal dat enkel nog erger worden. Je kan trouwens een krolsheid verwachten voor het einde van de zomer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel voor je reactie!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Gezond gewicht Heilige Birmaan?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Vandaag woog Sientje 2655 gram! Ze is dus in 4 dagen 80 gram aangekomen. Het gaat de goede kant op hier!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie