Vleesvet / slagroom voor oudere, te magere kat

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijzzz
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2012 10:30
Locatie: Oss

Vleesvet / slagroom voor oudere, te magere kat

Bericht door Thijzzz »

Hallo daar,

Ik ben Thijs, en samen met mijn vriendin zijn wij baasjes (dienaren dus) van 2 katten.
1 van die katten is Panter, een forse Europees korthaar, ex-kater, 19 jaar oud, en hij is te licht.
Panter heeft blaasgruis en heeft in het verleden nierfalen gehad, waar hij wonder boven wonder zeer goed is uitgekomen. Daarnaast heeft hij een paar maanden geleden een herseninfarct gehad, waar hij 95% van hersteld is. Echt een kat met 9 levens, een geweldig dier met een prachtkarakter en mijn maatje.

Zijn voer: Hill's Prescription Diet K/D, aangevuld met met diverse kuipjes/zakjes natvoer, van Hill's, Trovet en Royal Canin. (uiteraard geschikt voor blaasgruis/nieren.)

De DA en ik willen 'm graag wat zwaarder hebben - hij is een forse kater en zit nu onder zijn gewicht. De DA adviseert zelfs om vet in de vorm van slagroom / vleesvet / jus te geven. Uiteraard wel zonder veel eiwit of zout.

De brokjes eet hij gestaag, maar blikvoer niet erg goed. Afwisselen, opwarmen, mengen met heet water, prakken, mengen met gesmolten reuzel.... 3 hapjes en het houdt op. Vooral de saus van brokjes uit een zakje gaat er goed in, maar de brokjes zelf blijven liggen.

Slagroom gaat prima, maar ik zoek iets substantielers wat ik puur of met blikvoer kan geven. Ooit had ik vet van een beenham uit een restaurant, door de smaak ging dat er goed in.

Kunnen jullie mij adviseren over:
- Smaakvol, zoutarm vet dat ik evt. bij een slager kan krijgen of zelf kan afsnijden van vlees?
- Andere voedingsmiddelen die 'm wat meer laten aankomen?
- Vette jus maken zonder teveel zout of eiwit?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Vleesvet / slagroom voor oudere, te magere kat

Bericht door Livewithlouis »

Hey Thijzzz!

Haha normaal gesproken is afvallen het probleem :) Maar hoe maak je je kat nou op een gezonde manier dikker :)

Even een kort vraagje tussendoor: je voert K/D maar je zegt dat je kat een blaasgruisverleden heeft? Moet hij dan niet ook C/D voer krijgen?

Ik denk dat je wel moet oppassen met wat je geeft aan (zoete) zuivelproducten die kunnen zeer slecht zijn voor je kat. Dat melk bijvoorbeeld voor katten goed zou zijn is echt een fabeltje! Uiteraard geldt net als bij mensen met mate kan het geen kwaad. Daarnaast is het denk ik belangrijk om te focussen op zn spieren. Je wil niet meer vetweefsel, daar zal een kat alleen maar last van krijgen en zeker eentje met zwakke nieren! Zorg voor sterke volle spieren!

Komt jullie kat buiten? Krijgt hij veel lichaamsbeweging?
Ik ben zelf een enorme voorstander van rauwe voeding. Misschien is het de moeite waard om je daar eens in te verdiepen? Ik ken eigenaren met katten met nierproblemen en blaasgruis die dankzij hun rauwe voeding dieet, geen brokken-dieet meer hoeven!
Plus het leuke is dan dat je zijn voeding enorm kunt gaan variëren: eend, en lam of paard (ik weet valt vaak lastig bij mensen, maar paardenvlees werkt enorm zuiverend!) En je kan dan afwisselen met een lekker vet stuk zalm, sardientjes of kabeljauw?
Op die manier misschien meer mogelijkheden om hem op een gezonde manier dikker te krijgen. Overleg is met je dierenarts wat hij/zij hier van vindt?

Heel veel succes! Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vleesvet / slagroom voor oudere, te magere kat

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik neem aan dat de waardes bij het bloedonderzoek (nieren, lever, schildklier en zo) goed waren/zijn?
van acuut nierfalen kunnen katzels soms redelijk 'herstellen', je zou eigenlijk over bijtrekken moeten praten want het grootste deel van hun nierfunctie is onherstelbaar beschadigd.
hij leeft dus op een reservebandje en heeft ook nog een blaasgruisverleden, dus slechte drinker..

k/d zit erg hoog in de energie. wij hebben ook zo'n lichtgewicht op k/d (poes) die maar steeds rond 3 kg weegt en niet zwaarder te krijgen is.
probeer het eens met een klein beetje vet van lamsvlees, dat heeft een smaakje en is doorgaans vrij schoon.
liever geen melkproducten zoals slagroom of rood vlees (hoe roder hoe meer fosfor..) en een nierklant moet je sowieso niet al te veel/geen rauw vlees voeren.
ik ken de juichverhalen maar zie nooit de nierwaardes en hoor nooit hoe het afloopt.. zelf heb ik erg slechte ervaringen met een nierkat en rauw vlees mèt gemeten urea/crea-waardes en ik schrok me na een maand te pletter en nooit meer!

ik denk dat je je er bij neer moet leggen want je loopt het risico andere organen te zwaar te belasten en iedere dag volop van hem moet genieten.
je zou kunnen kijken bij de herstelvoeders zoals aniwell reactiv of convalescence of a/d maar kijk dan ook eerst even naar de eiwitgehaltes.
en er zijn vette pasta's tegen haarballen maar ook daar even naar de eiwitgehaltes kijken en overleggen met je da.

oudere katzels en zeker zo eentje als die van jullie die toch al 19 is, krijg je niet vet, dat worden beetje schrale, beetje pezige dieren net zoals sommige hoogbejaarde mensen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie