hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
gisellaegberts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:31

hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door gisellaegberts »

hallo iedereen.
wij hebben 2 kittens van nu 9 maandjes,2 schatten van een katten.
het vrouwtje heeft nergens last van maar het mannetje plast nu sinds een paar weken in huis,en ook met bloed er bij.
De dierenarts zei eerst dat het een blaasontsteking was,werd op pilletjes gezet en op urinary so voer.
Nu ging het een week a 2 weken goed en nu plast hij sinds een paar dagen weer in huis en ook weer met bloed er bij.
Vandaag weer de urine laten controleren en hij had dus crystallen(gruviet)en een zeer sterke infectie.
Ik moet hem nu weer pilletjes geven en moest nu op hills sd voer tijdelijk gaan(1 grote zak)en daarna zijn leven lang op urinary so.

Nu vroeg ik aan de assistente of ik niet na een paar weken op gruviet voorkomend voer moest en dit was volgens haar niet zo en de dierenarts wist het volgens haar beter als de zak van royal canin zelf want de dierenarts had er voor geleerd.
Nu belde ik royal canin zelf op en die zeggen dat mijn kat kitten is en nog helemaal niet op dat voer mag!
Dat ik van hun dan maar een paar weken op het voer moest gaan en dan weer op kitten voer over moest tot hij een jaar was.
Nu snap ik het niet meer hoor.
Zoizo lijkt het mij dat als hij na een maand straks misschien geen gruviet meer heeft hij gewoon op gruviet voorkomend voer kan zoals bijv sanabellen,techni cal of van andere merken.
Wie heeft er raad want ik wordt niet goed van de dierenarts asssitente!
groetjes gisella
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou inderdaad na 4-6 weken graanvrij voer gaan geven.
Levenslang op dat dieetvoer is geen goed idee, wordt helaas wel vaker geadviseerd.
Ik heb zelf goede ervaring met Orijen, Technical Urinary en Sanabelle Urinary.

Wat ook goed werkt is beetje rauwe kip, b.v. om de dag. Voor erbij. Geen enorme hoeveelheden, maar 1 bij 2-3 cm.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door Adriana »

ik dacht dat lovecat een tijdje hetzelfde probleem had en RC heeft gelijk:
kittens mogen absoluut geen gruisoplossend dieetvoer!!
het is vrij simpel uit te leggen en ik heb er niet eens voor doorgeleerd.. in gruisoplossend zit een bepaalde mineralenbalans en zitten stofjes die blaasgruis oplossen en het geheel is erg schadelijk voor een kitten dat nog in de groei is.. en hihi dit advies is gratis!
je zou even een persoonlijk bericht naar lovecat/natasja kunnen sturen, er is dacht ik ook een topic over..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... blaasgruis
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
gisellaegberts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:31

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door gisellaegberts »

@adriana ik ga haar is op zoeken want ik weet nu niet goed wat ik moet doen

@castratenkoor techni cal gebruikte ik nu na de blaasontsteking maar waarschijnlijk had hij dus al blaasgruis en is het daarom teruggekeerd!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door Adriana »

we hebben tig blaasgruistopics met heel erg veel info.
in t kort:
blaasgruis is kwestie van aanleg, en/of slecht drinken en/of verkeerde, niet voldoende urine verzurende voeding (waarsch droge brokjes met hoog tarwe/graangehalte).

aanleg kun je niks aan doen, bovendien geeft het bij katers meer problemen door nauwere plasbuis.

beter drinken is waterfonteinen en meerdere wat grotere drinkbakken en desnoods spuitjedrinken èn altijd natvoer.

verzuren van de urine kan met tarweloos voer, veel meer natvoer en rauw bvk gevogeltevlees.

gruis heb je in een paar soorten, bv struviet en oxalaat en nog een paar.
in jouw geval heet het struviet en dan is de urine onvoldoende aangezuurd.

blaasontsteking volgt vaak op blaasgruis maar niet altijd. er is chronische blaasontsteking en idiopatische blaasontsteking (non bacterieel).
stress is hier vaak de boosdoener en cystease is een goed middel bij idiop cystitis.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
gisellaegberts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:31

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door gisellaegberts »

ik denk dat het bij mijn kat kwam door verkeerd voer,we gebruikten namelijk het allergoedkoopste euroshopper voer.en nooit nat voer gaven we hem.
Sinds de blaasontsteking krijgt hij elke dag nat voer maar wel van een gewoon merk wel de kitten variant trouwens.Kan dit gewoon of moet je dan helemaal de urinary nat voer nemen=
Royal canin geeft aan dat ik deze zak moet opmaken(heb nu hills sd)en dat ik daarna op blaasgruis voorkomend voer moet overgaan.
Ik zal is gaan kijken voor vers vlees,wij eten zelf eigenlijk nooit kip enzo eten altijd meer varkensvlees dus misschien dat ik het ergens in een dieren speciaal zaak kan kopen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door castratenkoor »

Rauwe kip kun je bij de slager kopen.
En dan in blokjes inviezen, kleine porties.
Ik zou ook natvoer geen supermarkt voer aan een gruiskater geven.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: hills sd voer/royal canin urinary voer bij kitten?

Bericht door Lovecat »

@ Gisella; ik heb exact hetzelfde probleem gehad (hebben we toevallig ook dezelfde dierenarts + onkundige assistente?)

Ik wil je graag helpen, maar gaarne een pm te sturen als je interesse hebt, voordat ik voor noppes een heel verhaal typ ;-)
Plaats reactie