Is mijn poes ziek? Ca. 7 Jaar en nog geen 2kg

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Leendert1986
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2012 21:37
Locatie: Papendrecht

Is mijn poes ziek? Ca. 7 Jaar en nog geen 2kg

Bericht door Leendert1986 »

Beste Mensen,

Mijn vraag gaat uiteraard over mijn Europese Korthaar (poes)

We hebben haar nu ongeveer een jaar uit het asiel gehaald.
Toen ze uit het asiel kwam was ze al mager en voor zover wij weten kerngezond.

Nu bijna een jaar later weegt Sirius nog geen 2KG, toen we haar uit het asiel haalden woog ze ongeveer hetzelfde als ze nu weegt.
Toch eet ze per dag constant brokken van het merk Perfect Fit - In Home en krijgt ze savonds een bakje natvoer. (eigen merk van een grote supermarktketen)

Zijn er mensen die misschien met ditzelfde bijltje moeten hakken of al hebben gehakt?
Ze heeft pasgeleden een ontwormingstabletje gehad (halve gezien haar gewicht) maar we hebben niet het idee dat ze hier last van heeft gehad.

Zou onze poes ziek kunnen zijn? Heeft iemand misschien dergelijke ervaring die ons zou kunnen helpen?
Moeten we de poes meer nad voedsel geven of zou ze misschien een suikerziekte kunnen hebben?

Nogmaals is er weinig te merken van klachten behalve dat ze ongeveer 3 maanden geleden een antibioticakuur heeft gekregen van de HA omdat ze niet meer at of dronk en constant aan het niezen was, een poes met zo'n laag gewicht is denk ik vatbaarder voor griepjes dan een sterke kitten.

Overigens is onze thuissituatie een flat dus Sirius gaat nooit naar buiten.
We hebben ongeveer 2 maanden geleden een kitten erbij genomen, op zich reageren ze goed op mekaar alleen die kleine wil wel eens spelen als Sirius daar geen zin in heeft en gaat dan blazen, de kleine houdt dan snel op en laat het met rust.

Vandaag hebben wij Sirius onder de douche gedaan met kattenshampoo speciaal voor katten met een geiriirteerde huid (ze heeft een aantal kale plekjes op haar lichaam) de HA adviseerde dit.

Mochten jullie nog iets willen weten hoor ik het graag tevens zie ik graag advies tegemoet op mijn oorspronkelijke vraag.

Met Vriendelijke Groeten en alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Leendert
Cerna

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Cerna »

Je hebt een aantal vragen (ziek? suikerziekte?) die alleen de dierenarts kan beantwoorden door lichamelijk- en bloedonderzoek. Wanneer ze goed eet en toch zo mager blijft of zelfs afvalt, dan is er wel degelijk iets aan de hand en denk ik eerder aan de schildklier. Maar ook dat kan vastgesteld worden door bloedonderzoek.
En die kale plekjes zitten er ook niet zonder reden. Heeft de dierenarts vastgesteld wat de oorzaak is?

Dus: rap naar de dierenarts! Nog geen 2 kilo kat is echt veel te weinig!!
paasnini

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door paasnini »

Ik zou ook zeggen: naar de dierenarts.
Het zou mij ook niet verbazen als het aan de voeding ligt als je schrijft over die plekken. Kan goed voedingsallergie zijn.
Bij suikerziekte drinkt een kat veel.

Als de da een antibioticakuur heeft voorgeschreven woog ze toen toch ook al te licht?
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door puksji »

Ik had een heel verhaal getypt, en werd even weggeroepen. Toen ik terug kwam zat Puk op mijn laptop en had de hele tekst gewijzigd.

Maar daar gaan we weer. Puk is ook heel licht, woog ook heel lang niet meer dan 2 kilo.
Ze eet gewoon slecht en is waarschijnlijk ook verwend, omdat ik haar gewoon wat anders geef als ze ergens haar neus voor ophaalt.
Ik geef haar koffiemelk en margarine, de DA heeft liever dat ik haar roomboter geef, maar dat lust ze ook niet.
Toch is ze kerngezond. En de laatste tijd ook iets aangekomen.

Dat wasverhaal vind ik raar. Meestal, zoals al gezegd is, ligt dat aan het voer als ze huidproblemen hebben. Daarvoor is ook speciaal voer te krijgen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5169
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Synemios »

Sommige katten zijn gewoon heel licht maar, als ik alles bij elkaar optel lijkt het me toch dat er meer aan de hand is.
2 kilo is heel weinig voor een kat die 7 jaar is, ik lees ook dat er al een DA bezoek is geweest en vraag me dan toch af, waarom geen bloedonderzoek?
Er zijn wel degelijk klachten zoals niet meer eten en drinken en niesen en dan ook nog kale plekjes.
Ik zou zeggen laat het bloed testen dan heb je meestal wel een goed beeld.
Eerst andere dingen uitsluiten dan pas kun je bepalen of het lage gewicht bij de kat hoort of niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Leendert1986
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2012 21:37
Locatie: Papendrecht

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Leendert1986 »

Synemios schreef:Sommige katten zijn gewoon heel licht maar, als ik alles bij elkaar optel lijkt het me toch dat er meer aan de hand is.
2 kilo is heel weinig voor een kat die 7 jaar is, ik lees ook dat er al een DA bezoek is geweest en vraag me dan toch af, waarom geen bloedonderzoek?
.
Omdat daar nog helemaal geen sprake van is geweest eigenlijk, je zegt sommige katten zijn gewoon heel licht.
Dat is waar alleen volgens mij staat de europese korthaar er toch wel om bekend lekker stevig te kunnen zijn.
Het enige wat wij weten is dat ze sterk verwaarloosd het asiel in is gekomen en dat ze het toen al gek vonden dat ze niet was overleden, ja het kan echt nog magerder.
Eigenlijk wisten we toen al een beetje dat dit een probleempoesje zou kunnen worden maar wij vonden het zo zielig dat we haar meegenomen hebben met de insteek dat we die is lekker gaan verwennen en paar KG's erbij gaan stoppen.
Nu een jaar later is ze behoorlijk verwend :smile: maar nog geen grammetje aangekomen.
Daarom hebben we dus nog nooit een bloedonderzoek gedaan maar dit is misschien geen verkeerd idee als ik de rest ook zo hoort.
puksji schreef: Puk is ook heel licht, woog ook heel lang niet meer dan 2 kilo.
Ze eet gewoon slecht en is waarschijnlijk ook verwend, omdat ik haar gewoon wat anders geef als ze ergens haar neus voor ophaalt.
Ik geef haar koffiemelk en margarine, de DA heeft liever dat ik haar roomboter geef, maar dat lust ze ook niet.
Toch is ze kerngezond. En de laatste tijd ook iets aangekomen.

Dat wasverhaal vind ik raar. Meestal, zoals al gezegd is, ligt dat aan het voer als ze huidproblemen hebben. Daarvoor is ook speciaal voer te krijgen.
Het gekke is dat Sirius gewoon goed eet, zeg maar gerust erg goed eet.
We hebben haar toen we net kregen het beste en duurste voorgeschotelt wat er te krijgen is maar dat wil ze gewoon niet. Ze ging pas goed eten toen we Perfect Fit gingen gebruiken icm brokjes van de Liddle.
Regelmatig zit ze lekker te smullen en als we kip of iets dergelijks aan het klaarmaken zijn zit madam op de 1e rij.
Onze kitten van 6 maanden wil dat soort dingen niet eens maar die groeit als kool.

We merken wel dat ze veel aan haar zelf loop te krabben, ze heeft geen vlooien meer. (wel gehad)
Wij denken dat hier die huidproblemen van komen, het zijn ook niet echt kale plekken. Het lijkt meer op een oude wond die gewoon genezen is.

Mag een poes zomaar koffiemelk en roomboter hebben dan?
paasnini schreef:Ik zou ook zeggen: naar de dierenarts.
Het zou mij ook niet verbazen als het aan de voeding ligt als je schrijft over die plekken. Kan goed voedingsallergie zijn.
Bij suikerziekte drinkt een kat veel.

Als de da een antibioticakuur heeft voorgeschreven woog ze toen toch ook al te licht?
Die antibioticakuur is een paar maanden geleden, ze woog al zo licht sinds we haar uit het asiel hebben gehaald, dat is nu dus ongeveer een jaar geleden.
Toen is hij uiteraard ook bij de DA in het asiel geweest en die heeft geconstateerd dat ze gewoon erg verwaarloosd is en dat ze veel liefde en voeding nodig heeft.
Dat wouden wij haar natuurlijk graag geven terwijl we ook hadden kunnen kiezen voor een kerngezonde goeduitziende poes.
Ons sprak Sirius meer aan, zo mager vonden we zo zielig. Samen met mijn vriendin zei ik daar gaan we voor, we gaan haar een goed leven geven.
Cerna schreef:Wanneer ze goed eet en toch zo mager blijft of zelfs afvalt, dan is er wel degelijk iets aan de hand en denk ik eerder aan de schildklier. Maar ook dat kan vastgesteld worden door bloedonderzoek.
En die kale plekjes zitten er ook niet zonder reden. Heeft de dierenarts vastgesteld wat de oorzaak is?

Dus: rap naar de dierenarts! Nog geen 2 kilo kat is echt veel te weinig!!
Misschien heb ik dit hierboven al eerder benoemd maar ze is dus maar 1 keer naar de DA geweest en dat is voor die antibioticakuur, verder is er nog geen aandacht besteed aan haar gewicht en voor zover ik weet ook niet in het asiel of daarvoor maar dat weten we niet.

Maar als ik alles een beetje kort samenvat lijkt het me verstandig om een bloedonderzoek te starten, wij waren ook al van plan om voor haar een verzekering af te sluiten bij dier en zorg (proteq) alleen weet ik niet hoe hun gaan reageren hierop.
Weet iemand dat toevallig?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Leendert
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Adriana »

nee, katten liever geen roomboter, margarine of koffiemelk geven. maar als ik het zo lees dan kan jouw Sirius wel wat meer vet in zijn voeding gebruiken. als energie en ter ondersteuning van vacht en huid. er is bij Medpets zie onder zalmolie of andere olie en de meeste katten vinden dat lekker en likken het zo van een schoteltje.
je zou ook vetter voer kunnen gaan geven, maar missch toch eerst rapido naar de dierenarts voor een goed bloedonderzoek met nier- en schildklierwaardes. dwz spreek dat goed met je dierenarts door en als hij niet geweldig reageert, dan zijn er tal van andere goeie da's in jouw buurt.

lees bij het afsluiten van een verzekering de voorwaarden en acceptatie-regels. doorgaans heb je een wachttijd van een bepaalde periode en je moet zelf een verklaring invullen..
anders zou je ze even kunnen bellen voor meer info.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5169
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Synemios »

Leendert, je kunt pas zeggen dat het bij de kat past als het goed onderzocht is.
Maar ik vind 2 kilo ook echt heel licht mijn kittens van 5 maanden zijn al iets meer dan 2 kilo ( en niet te dik)
Mijn Nero die een schildklier kat was woog 2.9 kilo en ook dat was echt dun hoor.
Ik kreeg er bij Nero ook echt niets meer bij, maar nogmaals als ik alles zo lees wat je schrijft, is een goed onderzoek denk ik wel aan te raden.
Heel veel succes in ieder geval.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door puksji »

Even terugkomende op mijn Puk van krap 2,5 kilo. Bij Puk is er natuurlijk zeker geen sprake van ziekte, Puk is gewoon een heel tenger poesje, en ook erg klein. Een poes die groter is en dat gewicht heeft, is natuurlijk dan wel te mager.
Adriana, met koffiemelk is niets mis om aan katten te geven, dat mag bij gebrek aan beter zelfs aan kittens gegeven worden, verdund met water (wat ik zelf ook doe). Gewone melk kan wel een probleem opleveren. Maar dat is kan, want lang niet ieder kat krijgt daar diaree van.
En roomboter moet wel de ongezouten zijn.
Mijn DA adviseert dit voor katten die wat meer vet mogen hebben. Ik heb geen reden om het advies van mijn DA in twijfel te trekken, ik vind mijn DA zeer kundig.

Dit is natuurlijk pas van toepassing als je ook weet waarom je kat te mager is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Adriana »

puksji, we hebben het over koffiemelk waarvan het belangrijkste bestanddeel dus koemelk is? en bestaat er absoluut ongezouten roomboter? nee, je hoeft niet uit te leggen van boerenboter enzo en zo.. maar in gewone roomboter zit heus wel zout hoor!

heb begrepen, van overigens ook zeer kundige dierenartsen + mijn eigen gezonde verstand en nog wat nazoekgoegelwerk dat bij gebrek aan moederpoezenmelk je het allerbeste kunt kiezen voor geitenmelk, zeker ook voor kittens! en de AH's in het land verkopen dat, dus zo onbereikbaar is dat niet.

maar eerst gewoon een bezoek aan de dierenarts met deze lichtgewicht voor een grondig onderzoek en advies!
en is Sirius ooit ontwormd?
het kan ook nog zijn dat Sirius in zijn heel erg jonge maanden tot zijn tweede eenzijdig en veel te weinig voer heeft gekregen. sommige katten maken dan (te) weinig vetcellen aan en dat krijg je op latere leeftijd niet meer gecorrigeerd. dan kun je ook voeren tot je een ons weegt, maar katzel komt niet aan.
het belangrijkste blijft goed bloedonderzoek bij de dierenarts, want daar komen erg veel gegevens uit en dat zoekt veel makkelijker en gerichter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door puksji »

we hebben het over koffiemelk waarvan het belangrijkste bestanddeel dus koemelk is? en bestaat er absoluut ongezouten roomboter? nee, je hoeft niet uit te leggen van boerenboter enzo en zo..
Adriana wmb heb je het laatste woord hoor ;-)
(ik ken die oeverloze discussies op forums zo langzamerhand wel)
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
paasnini

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door paasnini »

Hoe is het nu met Sirius?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Adriana »

puksji schreef:(ik ken die oeverloze discussies op forums zo langzamerhand wel)
ik ben niet van de oeverloze discussies maar van de feiten.
'het laatste woord hebben' doet mij niks en had gehoopt dat je met argumenten zou komen om het te weerleggen, omdat het niet handig is om baasjes met zo'n koffiemelkbericht op het verkeerde been te zetten..
gelukkig hebben we een topic over geitenmelk met de nodige informatie en links en daar vond ik een positief bericht (van jou ..!!) over geitenmelk!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lk#p506691
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door paasnini »

Met deze hele discussie in het topic krijg ik het idee dat Leender1986 hier niet zo snel meer gaat reageren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn poes ziek? +-7 Jaar en nog geen 2KG {help}

Bericht door Adriana »

heb teruggelezen, leendert heeft keurig netjes gereageerd en ook antwoord gekregen op zijn vragen en heeft denk ik nu tijd nodig voor afspraak en bezoek aan dierenarts..
hij heeft op 10 januari nog zeer uitgebreid gereageerd op alle suggesties en zo dus... en de ene topicschrijver meldt wat vaker terug dan de ander
en als er niks te melden valt, dan meldt-ie niks denk ik...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie