Wat is nu precies enkelvoer?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Ik geef sinds geruime tijd mijn beide katten Almo nature holistic kip&rijst.

Nu zat ik een beetje te vergelijken enz. op Zpls en zie staan dat dit enkelvoer is, maar weet iemand wat ze daar mee bedoelen?
Ik heb nu het idee dat alleen deze brok geven dus niet volledig is? Ik geef daarnaast natvoer van Animona Carny en dit is ook al enkelvoer; krijgen mijn katten zo wel alle benodigde (voedings)stoffen binnen?

En nog een klein sub-vraagje;
Ik was dus aan het rondkijken voor nieuw voer voor Dexter (1,5 jaar oud, blaasgruis verleden, 5,9 kg met hangbuik en dikke speklaag) die maar niet afvalt op de Almo (ook niet op kvv) hoe weinig hij ook krijgt (en ik laat hem bewegen, maar dit is erg moeizaam...)

Ik zit te denken aan Hill's R/D om eerst even af te vallen, maar vraag me af of dat wel geschikt is voor een gruiskaterje? En of dit dan ook enkelvoer is (wat dat ook moge betekenen...)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Enkelvoer wil zeggen dat het compleet is. Dat ze enkel met dit voldoende hebben en het voldoende is als je enkel dat geeft. Er moet niets meer bij. ;-)
Dus dat is al een zorg minder. ;-)

Ik vrees dat als je naar een lightvoer gaat grijpen (ik weet niet of wat je daar noemt dat is), het vergehalte naar omlaag gaat en dus de koolhydraten omhoog gaan gaan (want er moet toch iets in zitten). Dat wil dus zeggen: hoger risico voor blaasgruis... :???:
Verder is naar het schijnt aangetoont dat vet beperken bij katten gewoon niet werkt om af te vallen.

Ik kan je verder ook niet echt helpen, als je al zo weinig geeft. Hoeveel krijgt hij nu als ik mag vragen? En hoeveel kreeg hij van KVV? (Carnibest was dat toch?)
Op Kvv zou ik denken dat hij dan zo'n 150gr per dag mag? Of zo'n 50-60gr brokken?
Krijgt hij nog minder dan dat? En enkel dat?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Enkelvoer wil zeggen dat het compleet is. Dat ze enkel met dit voldoende hebben en het voldoende is als je enkel dat geeft. Er moet niets meer bij.
Dus dat is al een zorg minder.
Ah, ok, mijn verwarring ontstond doordat in sommige omschrijvingen van de voeders ook staat; compleetvoer, dus begon te twijfelen of enkelvoer dan wel compleet was zeg maar 8-)
Ik vrees dat als je naar een lightvoer gaat grijpen (ik weet niet of wat je daar noemt dat is), het vergehalte naar omlaag gaat en dus de koolhydraten omhoog gaan gaan (want er moet toch iets in zitten). Dat wil dus zeggen: hoger risico voor blaasgruis...
Verder is naar het schijnt aangetoont dat vet beperken bij katten gewoon niet werkt om af te vallen.
Ik lees dus steeds dat lightvoer niet helpt met afvallen, hoogstens helpt bij het ideale gewicht te behouden NA het afvallen. Om een kat echt te laten afvallen adviseren ze bijv. een Hills r/d wat veel vezels bevat, zodat de kat zich eerder verzadigd voelt en een hoog gehalte L-carnitine voor vetverbranding en spieropbouw, maar waarvan ik twijfel of dit wel geschikt is voor een gruiskater...
Ik kan je verder ook niet echt helpen, als je al zo weinig geeft. Hoeveel krijgt hij nu als ik mag vragen? En hoeveel kreeg hij van KVV? (Carnibest was dat toch?)
Op Kvv zou ik denken dat hij dan zo'n 150gr per dag mag? Of zo'n 50-60gr brokken?
Krijgt hij nog minder dan dat? En enkel dat?
Hij kreeg van de Carnibest 90-100 gr per dag. De aanbevolen hoeveelheid is voor volwassen katten 30/40 gram per kg lichaamsgewicht. Hij woog toen 5,5 en kreeg dus voor een kat van 3/4 kg te eten.
Van de Almo krijgt hij 50 gram brokken, wat staat voor een kat van 4 kg (terwijl hij nu dus bijna 6 kg is) en dit leng ik aan met water (voor de gruis en zodat hij zich sneller 'gevuld' voelt). Als hij natvoer of vers vlees krijgt, gaat het aantal gr. brokjes omlaag. Ik speel 2 keer p/d een kwartier met hem, dat is het hoogst haalbare voor hem> hij rent ook niet achter 'prooien' aan, hij gaat minuten met z'n dikke kont wiebelen en grijpt zijn kans wanneer hij kan en heeft dan ook beet, itt Mosa; die rent en springt overal achteraan.

Ben bang dat het echt aanleg is bij hem, hij heeft geen voedselagressie, maar wel een voedselobsessie; hij eet niet, hij schrokt, slikt zelfs een kuiken het liefst in 1 keer door, hij beschermt zijn eten, alsof hij bang is dat ik het weghaal, maar als Mosa van hem pikt (of ik eten wat hij niet mag hebben, weghaal van hem), dan reageert hij nooit agressief, maar staat erbij en kijkt er naar... Wat een gekkie is het toch <3
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je ergens een samenstelling van die Hill's brokken?
Ik kan ze nergens vinden (zal wel weer aan mij liggen), enkel een hele resem verkoopspraatjes. :roll:
Dus dan kan ik er natuurlijk ook niets zinnigs over zeggen ivm zijn blaasgruis...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Ik ben dus niet de enige; ik kan nergens een samenstelling vinden en vandaar dat ik dus niet weet of het geschikt is voor Dex. De da's hier hebben/adviseren/verkopen alleen RC (wilde de Hills r/d dus via medpets oid bestellen, maar nergens samenstelling te vinden). Dex heeft ook al op de RC moderate gezeten hoor, voor zijn overgewicht, was ook gelijk een s/o voer; maar ik wil hem dus niet altijd op s/o voer aangezien hij het op graanvrij al maanden prima doet!

Bedankt voor het meedenken/reageren trouwens Valerie! :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Adriana »

samenstelling en analyse Hills r/d
http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... 8#analysis

op het laatste moment zag ik dat deze voor honden is en dacht dat ik hem had weggehaald, maar niet dus....

deze is wel voor katzels maar in het engels
http://www.hillspet.com/products/pd-fel ... e-dry.html

en dan in het midden van de pagina 'Average nutrient and Caloric Contents' aanklikken, de link met het venster doet het blijkbaar niet, dus via omweg..
Laatst gewijzigd door Adriana op 30 nov 2011 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Maar die is voor honden? Dat is toch een andere samenstelling dan voor katten?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, die tweede site was ik dus wel op terechtgekomen, maar had niet gezien dat daar tabbladen waren... :edoh:
Dom dom...
:smile:


Nou, er zit wel erg veel rijst en daarna ook mais in, en erg veel koolhydraten (35%), dus dat lijkt me niet geschikt voor blaasgruiskat.
Spijt me voor je, Natasja.

Die vezels leken me anders wel een goede.
Zeg, heeft hij eigenlijk erg veel honger dan, als hij zo weinig voer krijgt? Of wordt hij zwakjes of zoiets?
Het is wel heel vreemd dat hij niet afvalt op zo weinig voer. Zelfs met weinig beweging... :eeh:
Als hij veel honger heeft zou je ook kunnen aanvullen met wat gekookte of gepureerde groenten. Dat vult maar heeft niet zoveel caloriën. Dat is ook wel iets dat voornamelijk voor honden toegepast wordt omdat katten niet zoveel hebben aan groenten, maar als maagvulling kan dat volgens mij wel helpen. En kwaad kan het ook om af te vallen niet zolang je niet te veel wortelen, bieten en dergelijke toevoegt.
Ik weet niet of je dat wat lijkt, je moet natuurlijk je eigen gevoel kunnen blijven volgen.

Kuikens zijn natuurlijk ook goed, bevatten vezels en zijn mager. Maar eentje per dag zal wel volstaan, anders wordt zijn voeding nogal eenzijdig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Dankje Adriana! Die was ik met zoeken nog niet tegengekomen en hm, samenstelling is niet echt verkeerd, maar wat pearls zegt; de eerste ingrediënten zijn rijst, mais etc.

Ik moet denk ik een afweging maken; want overgewicht is ook niet goed voor gruis. Eerst op de Hills r/d, daarna onderhoud met Almo denk ik nu... (wat hij nu krijgt, of zou die daar dan weer van aankomen?)
Zeg, heeft hij eigenlijk erg veel honger dan, als hij zo weinig voer krijgt? Of wordt hij zwakjes of zoiets?
Het is wel heel vreemd dat hij niet afvalt op zo weinig voer. Zelfs met weinig beweging...
Hij is altijd bezig met voedsel, elke keer dat ik opsta van de bank (naar het toilet gaan/de keuken= richting zijn voerdoos) rent ie als een gek achter me aan en elke keer als ik langs hem loop, miauwt hij heel klaaglijk; pleaseeeeeee vrouwtje pleaseeeeee.
Maar zwak is hij totaal niet; hij speelt (voor zijn doen) lekker, hij eet/drinkt/ontlast prima, hij glanst, zijn gebit is perfect, hij oogt gelukkig(er) dan eerst, hij voetbalt zelfs tegenwoordig met een balletje :shock: , hij is nog steeds 'dikke hahhahaha' maatjes met Mosa!

Eigenlijk gaat het dus perfect met hem, maar iedereen die hier binnenkomt zegt meteen; wat is ie DIK!!! En ik voel me daar schuldig over, wat doe ik toch verkeerd?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Adriana »

in r/d zit nogal wat methionine, dat zuurt de urine aan (dus anti-blaasgruis) maar er zijn Amerikaanse berichten dat het een belasting voor de nieren is.

weet je hoe zwaar hij is?
en er is toch nog nooit iets met zijn schildklier aan de hand geweest?
de stofwisseling van iedere kat gaat anders om met eiwit en kh's en die van Dexter, zet zetmelen kennelijk onmiddellijk om in vetcellen.
je zou een proefpakketje Sanabelle light kunnen proberen, dat heeft een brede samenstelling, redelijk wat vezelprodukten, is niet al te vet en er zit geen tarwe in.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 7#analysis
en je zou eens kunnen kijken bij de zogeheten 'neutered' voeders, zowel Hills als RC hebben er zo eentje. dat is voer voor gecastreerde dieren dat er specifiek op is gericht om ze slank te houden.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
in RC zit wel methionine, in Hills niet.
wat je ook nog kunt doen is bv Sanabelle light combineren met kleine verpakking Hills of RC neutered om te zien of dat werkt.
wat je ook kunt doen is veel meer natvoer geven, Bozita bijvoorbeeld. dat is kwalitatief goed voer, veel smaken en kh-arm.

in de gel van medpets om urine extra aan te zuren zit, zie ik, veel methionine, dus eigenlijk niet zo geschikt.. dus af+toe rauw gevogeltevlees (kip+kalkoen), maar dat weet je wel..

toch wel proberen hem wat minder gewichtig te krijgen, want overwichtkatten hebben kans op het ontwikkelen van suikerziekte.. maar ik weet dat het erg moeilijk is en veel gezoek en geprobeer vergt ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet ook niet wat je verkeerd doet hoor.
Heb je hem ooit al op een koolhydratenarm dieet gezet?
Ik weet dat hij een tijd Carnibest gehad heeft, maar daar zit nog steeds rijst in... Je hebt wel Kvv die geen rijst bevat. Maar hij deed het niet goed op Kvv zeker?

Pfff...
Lastig.
Het is gewoon heel erg moeilijk om te kunnen zeggen waarop hij zal afvallen omdat je niet goed weet hoe zijn stofwisseling nu juist werkt. Als hij al op ontzettend weinig vrij mager voer (los van zijn hongergevoel) zo aankomt, weet ik niet wat je nu eigenlijk kan doen. Koolhydraten maken dik voornamelijk omdat ze voor meer eetlust zorgen. Vet bevat meer caloriën per gram, maar er is aangetoont dat het bij katten niet helpt om vet te beperken, omdat ze dan dus meer gaan eten.
Dat is het vreemde bij Dexter (als ik je verhaal kan volgen), dat hij op mager voer en afgemeten, nog steeds niet afvalt.
Hij krijgt dan al zo weinig caloriën binnen, maar gaat er blijkbaar veeel te zuinig mee om in zijn lichaam.
Het enige wat ik nog kan bedenken is om zijn eten zoveel mogelijk over de dag te spreiden. Dat gaat misschien niet goed doen aan zijn hongergevoel, maar wel zijn lichaam afleren om zijn energie zo vast te houden. Dat laatste heb ik wel uit boeken over mensen en afvallen (daarom dat je niet mag vasten als je af wil vallen), maar ik denk dat dat deeltje ook wel op katten toepasbaar is.

Je kan hem nu toch moeilijk aan de afslankpillen doen? :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

weet je hoe zwaar hij is?
en er is toch nog nooit iets met zijn schildklier aan de hand geweest?
Hij was 5,9 kg bij de laatste controle van de da (2/3 maanden geleden?) en als ik hem hier thuis weeg, schommelt hij tussen de 5,7 en 5,9 (ik heb niet de meest betrouwbare weegschaal...) maar afvallen doet ie dus niet, je ziet gewoon dat ie vet is. Aan zijn schildklier heeft hij nooit last gehad, maar is ook nooit naar gekeken volgens mij... (neem aan dat dat niet in een standaardcontrole gebeurd)
en je zou eens kunnen kijken bij de zogeheten 'neutered' voeders, zowel Hills als RC hebben er zo eentje. dat is voer voor gecastreerde dieren dat er specifiek op is gericht om ze slank te houden.

Deze heeft hij ook al gehad, hielp ook niet. Light voeders schijnen niet te helpen met afvallen, alleen met gewicht onderhouden. Meer natvoer kan nooit kwaad, ik ga die Bozita eens proberen bij hem (hij eet toch wel alles, zelfs papier :icon_shifty: )
Dat is het vreemde bij Dexter (als ik je verhaal kan volgen), dat hij op mager voer en afgemeten, nog steeds niet afvalt.
Hij krijgt dan al zo weinig caloriën binnen, maar gaat er blijkbaar veeel te zuinig mee om in zijn lichaam.
Het enige wat ik nog kan bedenken is om zijn eten zoveel mogelijk over de dag te spreiden.
Snap er ook niks van... er zijn hier 5/6 eetmomenten per dag, zou ik het nog meer moeten verspreiden??
Je kan hem nu toch moeilijk aan de afslankpillen doen?
Hahaha, dat zou wat zijn en elke dag bootcamp, touwtjespringen en boksen ;-)

Een kat doet er ook heel lang over om af te vallen, maar een half jaar en nog steeds geen resultaat? Ik ga eens aan de slag met het KH-arm voer en het natvoer. Bedankt voor de tips, ik laat weten hoe het hem zal smaken en of ie nog afvalt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, nog meer eetmomenten lijken me niet nodig.
Dan gaat hij op de duur enkel nog bezig zijn met eten... :roll:

Je uiteindelijk voornemen lijkt me nog het beste.
Ik hoop echt dat het werkt, want dit is echt niet leuk... :-(

Schildklier zit niet in een basisbloedonderzoek denk ik. Mijn ma beweert dat dat duur is... (ik weet het verder niet, nog nooit laten doen) Hij is natuurlijk nog erg jong, maar aangezien hij zo vreemd met zijn gewicht omgaat, zou je dat wel kunnen laten testen. Ik weet niet precies wat de symptomen van schildklierproblemen zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Adriana »

vergeet de schilklieropmerking, te traag is zeer uiterst zelden bij katzels en zeker als ze nog nooit last ergens van gehad hebben. heb ff teruggelezen en dat komt in Dexters geschiedenis niet voor. ja, bloedonderzoek/schildklier is duur.

hij krijgt voor zijn doen en zijn stofwisseling te veel energie binnen en zet dat om in vet.
natvoer is veel minder geconcentreerd, hongeren mag-ie niet en dat zou missch kunnen helpen.
dan kan ie wel blijven eten maar krijgt veel minder binnen.
Bozita natvoer is compleetvoer, daar zitten alle voedingsstoffen in. beetje rauwe kip erbij en goed drinken..
en afvallen! en rap een beetje, Dexter!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wat is nu precies enkelvoer?

Bericht door Lovecat »

Hm, dit topic is van de vraag wat is enkelvoer overgegaan op, hoe laat ik Dexter afvallen, maar goed...

:eboohoo: :eboohoo: Dexter is afgevallen! :eboohoo: :eboohoo:

Ik geef hem nog echt heeeeel weinig brokjes (nog steeds de Almo) en daarnaast de Bozita zoals Adriana had aangeraden.
Een heel pak Bozita is net aan genoeg (370 gram per pak, hun advies is 430 per dag) voor een kat van 4 kg per dag. Hij krijgt hier de helft van op een dag en ik leng het aan met water; soepje voor Dex!

Hij is nu rond 5,6 kg (dus +/- 300 gram afgevallen nu) en het begint andere mensen op te vallen dat hij er wat slanker uitziet!
Rond zijn castratie was hij 4,5 kg, ik denk dat tussen 4,5 en 5 kg een goed gewicht voor hem is; hij is namelijk niet zo groot.

Ik hoop binnenkort te mogen melden dat hij zijn streef gehaald heeft :D Hij is nu wel NOG obsessiever met eten; soms schrokt hij zo hard (bij rauwe kip bv.) dat hij erin stikt, het weer half uitbraakt, weer doorslikt, begint te kwijlen enz. Ik vind het wel een beetje zielig voor hem; ik zit ernaast en vertel hem dat ie rustig kan eten, dat ik niks weghaal en dat hij later op de dag meer krijgt, maar het maakt niet zo'n indruk ;-)
Plaats reactie