Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S/O?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S/O?

Bericht door Dikkie Dik »

Heb een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen?
Mijn kat Dikkie Dik heeft een half jaar geleden een penisamputatie gekregen nadat er bleek dat hij een nogal lastige vorm van blaasgruis had. Hij is toen twee keer opgenomen geweest en ze hebben twee keer zijn blaas moeten 'ontstoppen'... Dit was toen erg zielig, na goed overleg met de dierenarts besloten om die heftige operatie te doen.. Daarna kreeg ik dus het advies om hem te blijven voeren met Urinary S/O. Heb toen nog gevraagd of hij dit altijd moest blijven eten en de dierenarts zei van wel. Toen bleef Dikkie dik maar naast de bak plassen en altijd maar een beetje er in en de rest er naast, heb toen zijn Urine na laten kijken en wat bleek... Een blaasontsteking..... Nu klaar met de anntibiotica kuur en Dikkie Dik plast weer gewoon. Nu vraag ik me dus af, is het dan echt nog nodig dat voer? Op de zak staat zelfs dat je het maximaal een half jaar mag geven maar de Dierenarts zegt dus van niet... Ik weet het niet meer.... Heeft iemand suggesties?
Hij ziet er trouwens verder wel goed uit....
Bedankt alvast!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Catfish »

Gave naa, Dikkie Dik. :lol:
Ik heb ook katten met blaasgruis gehad, eentje had ik van mijn ex gejat. Toen we nog samen waren werd Snoetje, de kater, erg ziek en kon niet plassen. Naar de dierenarts... "Oh ja, hij had blaasgruis......." zei mijn ex. :edoh: Na Snoetje weer op dieetvoer van de dierenarts te hebben gezet werd hij beter, en kon zelfs de geplande penisamputatie geannuleerd worden. Hij en Meneer Jansen, de andere kater met blaasgruis, hebben beide hun hele verdere leven op dit dieet gestaan.
Ja, het staat op de zak, en velen hier zullen zeggen dat het niet kan, maar ik heb het op advies van de DA gedaan. Ook een kat met nierproblemen heb ik jaren op speciaalvoer gehad.
Dus mijn advies, gewoon doen!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Adriana »

DDik: k lees eigenlijk helemaal niks over een mogelijke oorzaak. en wat voor kristallen: struviet, oxalaat of nog anders.. en of ie goed drinkt/plast en of de da het heeft gehad over stress en/of aanleg..
die blaasontsteking en dat blaasgruis komen ergens vandaan en het is altijd handig om te proberen om wat aan de oorzaak te doen..

wij hebben hier een vrij jonge kater overgenomen die vier jaar lang alleen maar S/O voer heeft gegeten en ik ben de afgelopen twee jaar bezig geweest zeer ernstige gezondheidsklachten (waaronder veel schildklier-ellende) te repareren. en daar waar hij werd behandeld werd mij verteld dat hij het allerjongste dier was met ook nog eens een record aan ectopisch weefsel. dat is schildklier-tumorzwerfweefsel en ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat zo lang gruisoplossend voer nooit goed kan zijn.. en wellicht ook wel missch heeft bijgedragen tot... maar zeker weet je het natuurlijk nooit.
hier heeft hij nooit meer last gehad van blaasgruis en ik doe wat aan zijn stressbuien (destress van huisdierendokter), heb op een aantal plaatsen drinkfonteinen staan en ik probeer hem nog steeds rauwe kip te voeren, maar als hij al rauw vlees is dan is het rosbief/biefstuk.... en hij heeft bij mij geen S/O gegeten, krijgt preventief wel wat Sanabelle Urinary als snoepje en verder Almo holistic. en kan zich op mijn volkstuin te goed doen aan rauw gras en onkruid (heermoes).

hiermee wil ik niet gezegd hebben dat je hem rustig van de S/O kunt afhalen, begrijp me goed.. maar een katzel krijgt niet van nature last van blaasgruis, dan zit er iets toch niet goed in het hele pakket... en missch lukt het om dat te pakken te krijgen en aan te pakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Adriana, ik zal nog eens navragen wat voor blaasgruis het ook al weer was. De dierenarts zij alleen maar dat het eens soort is wat niet gemakkelijk weg gaat. Oorzaak heb ik geen idee van, hij kreeg altijd Royal Canin Sensible voer dus dat lijkt me niet slecht toch?
Drinken doet hij goed en plassen niet vaak maar als hij plast is het een grote plas...
Volgens mij heeft hij geen stress, hij is over het algemeen heel relaxed... Rare vind ik dat hij 3,5 jaar heeft geleefd zonder blaasgruis problemen en dat opeens kreeg...
Nou ja, ga eerst mijn Dierenarts maar weer eens raadplegen. Ik heb er gewoon geen goed gevoel bij om hem altijd dat voer te blijven geven... Hij heeft al aanleg om dik te worden en dit voer helpt daar ook niet bij. Dierenarts vind het al goed dat ik hem nu op gewicht kan houden.
Jullie horen nog van me.
Groetjes, Laura
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Nou, ik ga woensdag Dikkie Dik naar de dierenarts brengen... Ik moest zijn urine nog laten testen of de blaasontsteking nu echt weg is maar het lukt niet om zijn urine op te vangen... Heb hem dus 2 dagen binnen gehouden om te wachten tot hij op de bak ging plassen, houdt hij gewoon alles op! Dus ik de dierenarts bellen en de assistente zei gelijk laat hem maar naar buiten want het is wel heel slecht voor zijn blaas om het 2 dagen op te houden. Nou moet ik hem dus een dag laten opnemen en dan gaan ze zijn urine op een of andere manier afnemen.... Echt vervelend, vorige week toen de kuur bijna op was plastte hij netjes op de bak en dan moet je urine hebben en dan doet hij het niet... Maar ja, hopen dat zijn urine dan wel in orde is, als ik er dan volgende week ben ga ik gelijk vragen wat voor gruis het ook al weer was..
Zal woensdag wel wat laten weten!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Anne »

Ik vermoed dat jouw Dikkie Dik struviet gruis heeft. Oxalaat gruis lost niet op en moet operatief verdwijdert worden.
Ik weet dat als katten blaasgruis hebben ze de eerste zes weken/twee maanden op gruisoplossend voer moeten en als alle gruis verdwenen is wordt vaak geadviseerd om op blaasgruisvoorkomend voer over te gaan, nu weet ik dus niet wat voor voer jij geeft maar als alle gruis weg is heeft gruisoplossend voer geen zin meer, je hebt dan juist weer kans dat de ph waarde van de urine veranders en je een tegenover gestelde gruis krijgt (oxalaat)

Kortom ik zou me even goed laten informeren over het dieetvoer wat je nu geeft

Heel veel sterkte met Dikkie's Dik blaasontsteking en zijn opname!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Anne bedankt voor je reactie! Ik ga woensdag aan de dierenarts vragen wat voor type voer het nou precies is. Dan weet ik zelf ook wat meer. Ik dacht juist dat dikkie dik een soort gruis had wat niet oplosbaar is en dat hij daarom ook die operatie heeft gehad... Ga het allemaal nog eens navragen. In ieder geval bedankt voor je uitleg!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Ilone »

Naar, al die blaasproblemen. Sterkte ermee.
Ik heb hier Speedy, met blaasgruis. Momenteel is zijn urine schoon, gruisvrij.
Ook hij zit aan de S/O. Ook ik heb geprobeerd om ander voer te geven.
Maar zodra ik hem van de S/O afhaal, zit hij zo weer vol met gruis.
Ik blijf in overleg met de DA S/O geven, en regelmatig krijgt hij kip (rauw).
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Hoi Ilone, is rauwe kip dan geen probleem om te geven?
Ik ga ook weer in overleg met de DA, ga er morgen heen.. Ben benieuwd of zijn urine nu goed is, denk 't wel...
Heeft Speedy ook wel eens een blaasontseking?
Bedankt trouwens!
Zal morgen wat laten weten....
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Ilone »

Voor zover ik weet heeft Speedy geen blaasontstekingen.
Rauwe kip zorgt juist voor een juiste zuurgraad van de urine ;)
Én het is ook nog eens goed voor de tanden!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Ok, bedankt voor je snelle reactie! Hoeveel kip geef jij dan aan je kat? Misschien wel eens een lekkere varatie op zijn brokjes...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Ilone »

Ikzelf zo'n 1 a 2 keer per week. Afgelopen week voor het eerst kippenvleugeltjes geprobeerd, lekker botjes knagen ;)
Anders moet je even zoeken op rauw voeren :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Zal ik doen! Dankje!
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 apr 2009 18:52

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Dikkie Dik »

Zo, Dikkie Dik zit bij de Dierenarts.... Nu afwachten! Vanmiddag maar eens alles vragen als ik hem ophaal...
De rooie zijn de mooiste!! ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Na blaasgruis, blaasontsteking, penisamputatie Urinary S

Bericht door Anne »

Veel sterkte. Hopelijk weet je gauw wat meer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie