Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Dag allemaal,
Ik heb gisteren een poes geadopteerd van 5 jaar. Ze heeft duidelijk een overgewicht en kreeg bij de vzw waar ik haar ben gaan halen antibiotica wegens blaasontsteking, dit moet ik nog 6 dagen geven en dit lukt zonder problemen.
Wanneer ik het forum bekijk dan lees je verschillende opinies.
Ik weet niet hoeveel de poes weegt maar duidelijk teveel.
Kan iemand mij zeggen wat de hoofdmaaltijd moet zijn ? De droge brokjes of nat voer. En hoeveel moet men geven. Als ik de droge brokjes laat staan dan eet Smoki de hele dag. Welk merk raden jullie aan ?? Erg bedankt voor jullie hulp. Veel liefs, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: nat voer ? droog voer ? hoeveel bij overgewicht ?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou brokken van Almo Holistic geven, zowel goed voor haar blaas/nieren als overgewicht.
En dan een aantal voermomenten op een dag, al naar gelang jouw dagindeling met werken en zo.

1 x daags een natvoer snack b.v Miamor blikjes van 85 gram. Niet zo duur en mooie kleine porties.

Beide te koop bij Zooplus.

Niet te snel overschakelen die brokken, eerst mengen met het voer wat ze gewend is.

Eventueel b.v. 2 x per week een stukje rauwe kip naast het blikvoer geven.
Geen bak vol, stukje 2 x 2 cm ongeveer. Goed voor gebit en goed voor totaalplaatje voer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door Adriana »

castratenmamma: had het niet beter kunnen bedenken, hihi
goed voor tandjes, tegen overwicht, goed voor het aanzuren van urine tegen blaasgruis en goed vocht voor goed plassen tegen blaasgruis. en rauwe vleesjes voor natuurlijke vitamientjes en enziempjes... Smoki, je bent in een paradijsje terecht gekomen!

voor het gemak maar even de links erbij:

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... e_holistic

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kjes/66015
deze en dan de kip/tonijn is hier erg favo, geen prut, alleen vis en kip en wat gelei uit de kip.. jammmmjammm

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ken/262279
en als je dan toch bezig bent om je lieverd te verwennen, doe dan een buisje gevriesdroogde kipknabbels voor een zacht prijsje erbij... hij wijkt niet meer van je zij....

Almo is hier in de dierenspeciaalzaken te krijgen, Cosma geloof ik niet of nauwelijks..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

erg bedankt voor de goede raad, de krabtonnen komen al van Zooplus dus ik kan nog wat bestellen.
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Smokey krijgt nu droogvoer van Hill's Indoor Cat 40 gr 's morgens, 's avonds nat voer van Hill's 80 gr en als ik ga slapen zet ik nog eens 40 gr droogvoer. Daarbij krijgt ze nog enkele dagen antibiotica Clavobay 250 mg 1/4 's morgens en 1/4 's avonds. Ik merk dat Smokey vanaf vandaag plattere stoelgang heeft. De vzw heeft er volgens mij geen DA bijgenomen want ze zeiden dat ze wel degelijk wisten wat het probleem was, ze hebben al jaren zeer veel katten onder hun hoede. Zou de antibiotica plattere stoelgang geven of kan het de voeding zijn ??? Heeft iemand ervaring met het probleem. Bedankt en groetjes.
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Mag ik Hill's Indoor Cat mengen met een andere zak van Hill's droogvoer want alle dagen dezelfde korrels lijkt me nogal eentoning ???
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door nellebel »

een kat is geen mens. hun darmen zijn er niet op gemaakt om steeds van voer te wisselen, daarom adviseren ze ook bij omschakeling van voer dit geleidelijk aan te doen. waar omzou je het mengen? eet hij er niet goed van? ik zou het niet doen. je kunt evt af en toe wat natvoer geven of wat rauw vlees als extra.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door Adriana »

k zou het niet mengen/door elkaar husselen, maar apart opdienen.
hier heb ik altijd een paar bergjes verschillende brokjes op een klein of dubbelgevouwen handdoekje liggen en dat werkt prima. geen bakjes of schaaltjes, daar hebben ze hier moeite mee..
bovendien kun je dan zien wat de voorkeur is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

bedankt Wendy en Adriana, niet mengen dus - iemand nog een idee ivm de platte stoelgang ? wegens antibiotica ? door het natvoer ? toen ik ze ging halen bij de vzw had ze geen diarree.
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door Adriana »

ja, dat is een rechtstreeks gevolg van de antibiotica, dus geen zorgen maken..
je zult de komende periode van alles rond Smokey moeten uitvinden: op welk voer ze het t beste doet, wat haar voorkeuren zijn (vis of kip of ..) en of ze liever nat eet.. voor haar blaasgruis is dagelijks een portie natvoer erg aan te raden maar sommige katzels ( ik heb er hier eentje) die weigeren natvoer te eten.. en hij eet ook geen rauwe/gekookte kip... raar beest..
en lees je beetje in bij de blaasgruistopics, want preventie straks is belangrijk.
en als stress bij Smokey een veroorzaker is dan kan het chronisch zijn, kijk dan ook even bij idiopatische cystititis (sorry!) dat is non bacteriele blontsteking. cystease (medpets) werkt dan vrij goed en een bvk plantaardig ontstressend middel.
maar zover is het nog lang niet, lekker genieten van je pluizebol en het is waarsch een heel ander huis geworden..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door nellebel »

die diarree zal wel voorbij gaan als de AB is gestopt na ee npaas dagen. even goed in de gaten houden en zorgen dat hij genoeg drinkt. welkom bij de club van bezorgde poezemoeders hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Bedankt iedereen. Ja, ik ben heel bezorgd. Ik noem het diarree maar het is een wat plattere stoelgang. Mijn vorige poes had harde daarom was ik bezorgd bij het verschil. Smokey eet feitelijk alles harde brokken en natte voeding. Ik probeer te weten te komen wat haar voeding in de vzw was en waarom ze dan de antibiotica kreeg, blaasontsteking of gruis ??
groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Hello, dit is wat ik vond rond de voeding die de vzw geeft :
Alle dieren krijgen een kwalitatief hoogstaande natuur-droogvoeding (Lifetime Petfood) die aangevuld wordt met natte voeding 2 x daags, tevens van de betere merken.
Ik heb gemaild voor meer info rond de antbiotica en de blaasproblemen.
Groetjes,
Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door Adriana »

:boeh: help!!
http://www.lifetimepetfood.nl/producten.htm
het belangrijkste ingrediënt van dit voer is granen!

Fabieke: daar kan jij ook niks aan doen maar het is een beetje onhandig van het kattentehuis om dit voer te voeren want het is vragen om problemen..
logisch dat ze daar blaasgruis van krijgen! granen is hamstervoer en vogelvoer, geen geschikte kattenvoeding want het zuurt de urine onvoldoende aan en kan dan blaasgruis veroorzaken met allerlei gevolgklachten zoals blaasontsteking enz..
en dan kan je AB blijven geven tot je een ons weegt, maar de oorzaak neem je niet weg.

welke Hills geef je nu?
geef Smokey vooral beetje gekookte of rauwe kip/kalkoen. met Almo zit je al veilig wat samenstelling en gruis betreft.

http://www.medpets.nl/amiqure+urinewegen+kat/
http://www.medpets.nl/blaas+nier+lever+hart+kat/
en bij Medpets onderaan pagina hebben ze spul om de urine voldoende aan te zuren, dus los van voer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: Nat voer? Droog voer? Hoeveel bij overgewicht?

Bericht door fabieke »

Bedankt, Adriana, ik dacht het wel. Ik geef nu Hills Indoor Cat - droge brokjes en ook een half pakje per dag Hills nat voer. Ik bekijk je sites nog even. Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Plaats reactie