Wat te doen als de kat te mager is?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Xshayara
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:51
Locatie: purmerend

Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door Xshayara »

Wie kan mij daar antwoord op geven? Ik heb zelf een kat die wel goed eet, veel buiten is maar toch te mager is. Ik weet dat de ruggengraat mag voelen net als de ribben, maar zelf met zijn dikke vacht is de ruggengraat en zijn de ribben te zien. Door de dierenarts is ie helemaal gezond verklaard, dus geen schildklier problemen. Hij wordt 4 maal per jaar ontwormd. Ik geef hem vaak tussendoortjes als verse kip, maar aankomen ho maar. Hij hoeft niet dik te worden, maar hij mag wel wat aankomen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door pinguin »

mag ik vragen welk voer je hem nu geeft en hoeveel?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Xshayara
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:51
Locatie: purmerend

Re: Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door Xshayara »

Ik geef hem bijna alle merken en zo veel als hij maar wil. Uiteraard eet hij van het ene merk beter dan van het andere, daarom meng ik verschillende merken door elkaar. Ik neem bewust al geen voer voor binnenkatten, maar voor actieve katten. Blikvoer krijgt ie tweemaal daags, brokken kan ie de hele dag door eten. Het is een kat die veel buiten is en ook geregeld vecht. Hij heeft overigens ook een ander huis, waar ie alleen slaapt, hij krijgt daar geen eten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door castratenkoor »

Er zit nogal kwaliteits verschil in brokken. Pinguin vroeg daarom wat voor brokken je geeft. geef je b.v. Frisky's of Tompoes uit de supermarkt, dan krijgt hij veel granen binnen in plaats zaken die gezond voor hem zijn. In dat geval zou ik overstappen op A-merk.

Het feit dat hij buitenloop kan er ook mee te maken hebben, misschien vreet hij wel kikkers en padden. Worden ze ook erg mager van, daar valt niet tegenaan te voeren in zo'n geval.

Je zou als blik een poosje A/D van Hill's kunnen geven. Is speciaal voor katten b.v. na operatie of als ze om andere reden in slechte conditie zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xshayara
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:51
Locatie: purmerend

Re: Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door Xshayara »

Oke, ik ga het proberen.
Al ben ik wel blij te weten dat ie in goede conditie is. Van het voorjaar dat er veel kikkers en padden liepen, wist ik wel dat ie zou afvallen, maar die heb ik nu al een tijd niet meer gezien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat te doen als de kat te mager is?

Bericht door Adriana »

wat je ook zou kunnen doen is voer met een veel hoger vetpercentage geven,
bv Sanabelle huid&skin, heeft een vetpercentage van bijna 20 en verder een goeie, brede samenstelling en niet al te duur.

kun je een foto van hem plaatsen?
bijvoorbeeld katten met oosters bloed zijn en blijven heel slank en tenger en dan is het een kwestie van bouw en aanleg.
en wat ook kan is dat als deze kat in zijn kittentijd te weinig voer heeft gekregen, dan heeft hij weinig vetcellen aangemaakt en kun je voeren wat je wilt, maar je krijgt er in zijn verdere leven geen grammetje meer aan..
wij hebben zo'n tiepje en met moeite krijg ik deze toch vrij grote kat aan de 4,3 kg maar het is er ook zo weer af... toen we hem overnamen een paar jaar terug woog hij iets meer dan de helft...
overigens, verreweg de meeste katzels hebben overwicht...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie