Kitten met serieus ondergewicht

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Euch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2011 08:59

Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door Euch »

Wij zijn vorige week een brits korthaar kitten gaan ophalen van nu 13 weken (geboren 26/06), als niet kenners zag ze er best wel ok uit, ze was ook levendig en heel lief... nu blijkt dat ze veeeeel te licht is, ze draait nl rond de 720g... Nu zijn we sinds 2 dagen Hills A/D aan het geven, maar in 2 dagen komt ze niks bij, bovendien heeft ze last van diarree met zelfs wat bloed… Zaterdag zijn we bij de DA geweest en die heeft ze ontwormd, ze zei maandag (heb ze gebeld) dat de diarree van de ontworming kon zijn, maar dat het niet mocht blijven aanhouden… Kan iemand nog raad geven omtrent wat we kunnen doen om haar van de diarree af te krijgen en vooral op gewicht te krijgen? Wat me nog een klein beetje geruststelt is dat ze wel heel levendig is en rondloopt en springt, ze ligt dus niet lusteloos in de zetel de hele tijd ofzo… als je ze op schoot hebt (waar ze zelf altijd opkruipt) begint ze direct lekker te spinnen… ik weet niet goed meer wat ik moet denken en hoe we het moeten aanpakken…

In alle eerlijkheid even bij vermelden, het betreft hier kittens die komen uit Rusland, dus we hebben de moeder niet gezien, deze worden door een vrouw geïmporteerd en hier verkocht, dat was dus iets goedkoper dan eentje kopen hier (het is een brits korthaartje), dus ik kan natuurlijk niet 100% zeker zijn over de leeftijd… ik weet ook niet hoe lang ze al weg is bij de mama… Vooraleer ik daar een stortvloed aan reacties op krijg, ik vermeld het omdat ik misschien vragen ga krijgen over de afkomst, leeftijd enzo, ik weet er dus weinig van, met verwijten daaromtrent zal ik dus niks verder komen, het enige dat nu telt is die kleine schat op krachten krijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Johan
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met je britje
nou nee, je vraag was: hoe komt ze zo snel mogelijk aan en wat kan ik verder nog aan verzorging extra doen?
je kunt niet verwachten dat ze binnen twee dagen in gewicht toeneemt, vergeet niet dat eventuele reis en het kwijtraken van moeder en broertjes/zusjes erg veel stress bij een kitten veroorzaakt.
lees onze kittentopics om te beginnen even door, daar vind je al veel tips. en kijk dan ook even bij solo-kittens, .......

ik weet weinig van britjes en gewicht, maar er zijn hier een paar britten-personeeltjes, die je ongetwijfeld gaan informeren. je hebt een weegschaal en je zult regelmatig wegen en fijn dat je al naar de da met haar bent geweest.
hihi.. een russisch britje.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door nellebel »

je zou je DA kunnen vragen om een schatting te maken van de leeftijd.
Kittens (katten over het algemeen wel) zijn gevoelig voor wisseling van voer. je geeft hills dat is prima, maar weet je wat ze daarvoor kreeg? als je dat weet kun je beter het "oude" voer geven en langzaam overstappen. anders zal het even kun nen duren voordat ze dit voer gewend is.
als ze verder gaat afvallen of het blijft terug naar de DA. die kan evt ook speciaal voer geven om aan te sterken.
als het helder bloed is, is het meestal niet zo erg. door de diarre raken de darmpjes gevoelig en knapt er sneler ee nvaatje (ook door de druk en irritatie van de diarree)
is wel licht ja, want ik heb een htk kat van 10-6-2011 en die weegt 1,7 kilo, de ander is van 30-8-2011 en weeg 1.8 kilo (en dat is een kleintje qua formaat)
zorg nu ook voor voldoende vocht. bijv natvoer en daar wat water doorheen. lekker papje van maken.
hopelijk gaan de klachten snel over en kunnen jullie genieten van jullie spruitje. hoe heet ze?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Euch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2011 08:59

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door Euch »

Gisteren nog eens bij de DA geweest, die maakte zich blijkbaar minder zorgen omdat ze ze gezien heeft... we hebben in alle geval een staaltje stoelgang binnen gebracht... Beetje afwachten. We geven trouwens het voer dat ze kreeg bij de verkopers ook samen met de Hills A/D.

De spruit heet Lily :-) en t is een schatje!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door nellebel »

hopelijk ben je dan ook wat gerustgesteld. gaat het nu wel iets beter met haar? blijf wel op je gevoel afgaan hoor. als je het niet vertrouwd terug naar je DA of anders een andere. beter een keer teveel als een keer te weinig.
ben benieuwd hoe ze eruit ziet. heb je fotos?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het kitten een flinke knauw heeft gekregen van de reis. Wie weet hoe slecht voorbereid, zonder eten en drinken. Ik ken verhalen over blauwe russen die ik op sterven na dood aankomen.
Ik vind het dan ook zeer verwerpelijke handel eerlijk gezegd........

Er zit een beruchte blauwe rus handelaar in België. Wordt ook een willekeurige stamboom meegegeven vrees ik. Ik heb mezelf als nepkoper een keer aangediend. Kon gewoon op bestelling een blauwe rus krijgen(nou kopen uiteraard), geslacht, leeftijd, zeg het maar. We trekken zo weer een blik uit Rusland open.
Is helaas niks tegen te doen want de katten die ze daar hebben zitten worden goed verzorgd.

Ik hoop dat je je kitten er goed doorheen weten te trekken en dat ze lang/gezond/gelukkig oud mag worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Euch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2011 08:59

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door Euch »

Ondertussen gaat het veel beter met Lily, ze is enorm speels en al flink bijgekomen, op enkele dagen zit ze al aan 850 gram and counting! Ze is ook veel levendiger, dus voorlopig maken we ons minder zorgen, ze had blijkbaar een probleempje met het verteren van haar eten.

Fingers crossed maar het gaat dus beter! Alvast bedankt voor de steun!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten met serieus ondergewicht

Bericht door nellebel »

geweldig, geniet van jullie kleine meid.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie