Hoe snel kan een kater aankomen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door helskinky »

Mooie kat is het hoor, ik ben gek op Rode katten. Hij is wel dun,maar ik denk dat Mio (onder al dat haar) een beetje hetzelfde is. Was eindelijk in een jaar 2 ons aangekomen ,maar is twee weken goed ziek geweest (maag/darm infectie) en is zeker een pond of meer kwijt. Ook is Mio geen grote eter, ja hij eet wel,maar je kan hem niet verleiden met hapjes, want hij eet het niet. Het enige wat ie lekker vind zijn kip-vis twists van Nature and Science. Die krijgt ie vrij vaak nu. Ik zou me er niet te druk om maken, lekker eten neerzetten, kittenmelk had ik ook gekocht maar dat blieft ie ook niet.
Ik denk dat het i.d.d ook te maken heeft met lichaamsbouw.
Mooie foto's trouwens :grin:
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Even een update: ongeveer een week nadat we begonnen zijn met kittenvoer is Boeffie al bijna 300gram aangekomen. Ik weeg het natuurlijk wel met een personenweegschaal die afrond per 100gram... dus erg precies is het niet, maar donderdag woog hij 3,8 kilo en gisteren (een week later) 4,1 kilo.

Ik ben stiekem best opgelucht dat hij toch aankomt. Merk wel dat hij erg smal blijft en dat het 'vet' er vooral onder aan zijn buikje bij komt. Ik gok dus dat zijn bouw er veel mee te maken heeft! :) We gaan nog even door met het kittenvoer... volgende week hebben we weer controle bij de DA om te kijken hoe het is met z'n gewicht. Je voelt z'n ruggegraat ook stukken minder (vooral achter kon je dat heel goed voelen), maar dat kan natuurlijk ook met z'n 'wintervacht' te maken hebben. Het gaat in ieder geval helemaal de goede kant op!

Groetjes,
Diane
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door pearlsofpassion »

Katten horen wel geen vetbuikje te hebben hoor!
En een taille is ook heel normaal en moeten ze zelfs hebben.
Dus opletten dat je hem niet te dik voert!

Je moet de ribben en ruggengraad kunnen voelen, anders is hij te dik. Je moet hem echter niet zien.
Als hij op zijn buik ligt, met zijn poten zonder zich getrokken, en je op zijn achterkant kijkt, is zijn ronding van rug en flanken en dan rond? Of steekt zijn er rug er echt fel uit? Enkel in het laatste geval is hij te slank.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Hoihoi Valerie,

Boeffie was wel echt te dun hoor, zijn rug steekt best fel uit als hij op zijn buik ligt met poten ingetrokken. Dat wordt nu minder, dus waarschijnlijk kunnen we bijna stoppen met het kittenvoer. We geven dit sowieso nog steeds gemengd met zijn ander voer. Ik wil hem natuurlijk niet TE dik voeren, maar hij moest wel echt wat aankomen voor het geval hij een keertje ziek wordt: dan zou er echt niks meer overblijven en veel te snel verzwakken. Hij was niet 'vel over been' en niet officieel 'ondergewicht' maar wel tegen het randje. Vandaar uit voorzorg even wat reserves laten kweken. En dat vetbuikje valt wel mee hoor, ik zie gewoon net een heel klein beetje meer 'hangen' daar: eerst hing er NIKS en nu is het daar net wat dikker. En omdat ik dat niet gewend ben van m valt me dat natuurlijk meteen op :).

Je kan nog naar de foto's kijken (link staat hierboven ergens): ook anderen op het forum hebben hierop gereageerd dat Boeffie niet 'vel over been' is maar wel aan de ielige kant. Snap je bezorgdheid goed: we moeten hem zeker niet te dik voeren, maar de DA blijft alles in de gaten houden. Denk zelf dat ie na volgende week het kittenvoer niet meer nodig heeft & dan weer genoeg reserves heeft.

Groetjes!
Diane
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Adriana »

goeie berichten en als hij in zo korte tijd zo is aangekomen, dan komt het snel goed. en hetis ook een goed teken, geen stress en lekker in zijn velletje! je hebt gelijk dat je wat meer reserves wil en er ligt een wereld van verschil tussen bijna onderwicht en overwicht en dat is ook afhankelijk van bouw en botten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja tuurlijk, ik wilde het ook niet overdrijven hoor.
Ik heb de foto's gezien. ;-)

Maar een vetbuikje is dus helemaal niet nodig. Als hij echt een buikje krijgt, is hij vast gewoon zo gebouwd en is dat er al teveel aan.
Ik heb namelijk ook zo'n kater (Cuzco). Die heeft al zijn hele leven een hangbuikje gehad dat ik er maar niet af krijg, maar van bovenaf gezien is hij gewoon niet te dik. Hij heeft echter als ik niet oplet (en nu ook wat te veel) een vetbuikje hangen dat in mijn hand past. Ik had dat te laat door, en nu geraakt het er dus niet meer af (tenzij ik hem streng op dieet zou zetten, maar dat wil ik ook weer niet). En dat buikje is dus niet nodig... ;-)
Eens hij dat krijgt, zal hij in de breedte ook niet meer aankomen tot hij echt overgewicht krijgt, dus als er een buikje komt, zou ik stoppen en hem rond dat gewicht houden.
Sommige katten zetten nu eenmaal in de breedte en anderen in de laagte uit. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Heb zelf inderdaad ook het idee dat Boeffie nooit echt een brede kater zal worden ;)!
Hij blijft de afgelopen dagen een beetje op dit gewicht hangen (4 kilo 100 gram), en geef hem nu ookal wat minder kittenvoer. Ik vind hem helemaal prima zo en denk dat het met de reserves nu ookal een stuk beter zit, nu even kijken wat de DA er donderdag van zegt :D !

Bedankt voor al jullie reacties!
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Ik kan jullie ondertussen melden dat Boeffie 4,5 kilo weegt. Hij zit dus lekker in zijn vel en is nu echt helemaal prima zo! De DA was erg tevreden, dus wij ook! :D
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Mirjam86 »

Fijn dat hij zo lekker aangekomen is!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
nasalot
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 19:56

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door nasalot »

Hoii
Ik heb een poes van 10 jaar oud en is erg mager.
Ben naar de dieren arts geweest en die zeiden dat ze verhoogde lever aandoening heeft.
Nu kreeg ze antibiotica en medicijnen voor haar lever.
Ook kreeg ze dieet brokjes maar dat weigert ze om te eten.
Nu sinds vandaag heeft ze een keer geplast in de huiskamer en s,avonds een keer onlasting gehad in de huiskamer.
Ze krijgt nu knabbels van AH brokjes door elkaar van elke smaak wat en dat lust ze wel maar ....ik moet haar zo,n 8/9 keer op een dag hele kleine beetjes eten geven en dan nog eet ze heel heel weinig.
Ik geef haar ook gekookte kip en gekookte vis en katten melk gemengd met water.
Ik merk nu ook dat ze iets zwakker word ( dat wilt zeggen ) ze word wat wankel op haar poten.
Ze is wel alert als ze geluiden hoort en reageert goed op haar naam als ik haar roep.
Ik zou heel dolgraag willen weten wat ik haar nog meer kan geven om aan te sterken ik ben ten einde raad ...ik wil haar nog lang niet kwijt.
Bij deze wie weet wat ik kan doen ik ben jullie voor eeuwig dankbaar voor alle tips.
Alvast heel erg bedankt !!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
er is, dacht van Trovet speciaal leverdieet en katten met leveraandoeningen zijn lastige eters.
je kunt proberen haar een beetje zachtgekookte eidooier te geven om aan te sterken en bij alles goed kijken hoe ze erop reageert.
wat voor leverkwaal heeft ze en enige idee van de oorzaak?
hebben jullie nog meer huisdieren? heeft ze op zijn minst twee schone kattenbakken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nasalot
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 19:56

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door nasalot »

Ja ik heb nog een poes van anderhalf jaar en een hond , parkieten.
Ik heb geen idee hoe ze aan verhoogde lever kwaal komt ??
De katten bakken worden iedere dag nagekeken ik houd ze goed schoon.
Ik ga het is proberen met eiwit en ook katten melk wat ik hier eerder las.
Ze is erg mager je ziet haar botten gewoon uit steken voor het laatst woog ze 3,4 kilo ze woog eerst 4,9.
Ik maak me erge zorgen ik slaap slecht ik kijk iedere keer als ik wakker word of ze er nog is .
Ik ben iedereen dankbaar voor alle tips !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Adriana »

ik schreef ei d o o i e r, geen eiwit!
heeft je dierenarts gezegd welke leverkwaal het is?
weet je of haar nieren in orde zijn?
welk voer krijgt ze precies?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nasalot
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 19:56

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door nasalot »

Ik weet niet of haar nieren oke zijn ik ga morgen middag weer naar de dieren arts.
Ik ga ook vragen welke leverkwaal ze heeft .....ik heb 3 dierenartsen in een praktijk maar ik ga naar die ene die echt naar mij luistert diegene waar ik pas bij ben geweest .....ik had het gevoel ...ik praat tegen een muur !
En ik geef haar nu gekookte kip , gekookte koolvis file , knabbels van AH , pate voer ook van AH.
Maar ze eet hele maar ook hele kleine beetjes.
Ze gaat nu op de kattenbak en ben daar blij mee ik houd haar de hele dag in de gaten.
En ik geef haar katten melk van Whiskas en meng het soms met wat water ze is er gek op.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door lidewij020 »

Edit: laat maar...ik reageer op het topic over Boefie, maar dat is al oud. Zie nu pas dat er een andere recente vraag onder staat...


Spelen jullie veel met Boef? Lichamelijke activiteit stimuleert vaak de eetlust. Daarnaast kan krachttraining, zoals in de krabpaal hangen/klimmen zorgen voor extra spieropbouw. Zorg voor veel hapjes verspreid over de dag. En je kunt extra verwennen met die sticks van Whiskas, deze bevatten veel calorieën. Misschien ook leuk om Boefie te trainen. Ik train mijn Blooker ook...(zie http://www.youtube.com/watch?v=qaqyscn3P8Q en http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... t=+blooker) Hij is ook heel slank en iel, maar dat hoort bij zijn ras. Een goede lichamelijke conditie is toch ook een goede basis voor je kat. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Een iets te magere kat heeft veel minder kans op problemen dan een te dikke kat.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie