Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Voor alle vragen over dieetvoer
floresb11
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2011 18:12

Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door floresb11 »

Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht heeft, de andere twee eten wat ze nodig hebben en zijn in perfecte conditie maar de andere blijft zich maar volproppen.....wat kan ik doen of hoe moet ik het aanpakken, het probleem is dat de andere vaak voer laten staan wat dan weer op wordt gegeten door mijn "dikkertje" Ik houd me aan de voorschriften wat betreft voeding en hoeveelheden? Mocht er iemand tips hebben dan houd ik me aanbevolen?!?! Oh even extra informatie de beweging die ze krijgen is bijna het zelfde en ze zijn veel buiten dus daar zit het hem ook niet in!! In ieder geval alvast bedankt!

grtn Flores
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Apart voeren en zijn voer afwegen.
Niets laten staan achteraf.
Maar traag laten afvallen, anders heb je kans op leververvetting!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Louise90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jun 2011 20:59

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door Louise90 »

ik lees even mee, wij zitten met precies hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en precies welk voer krijgen ze eigenlijk?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
floresb11
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2011 18:12

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door floresb11 »

Oke bedankt alvast voor de tips! het probleem met niks laten staan is dan wel dat ik bang ben dat de andere twee niet genoeg voeding krijgen ze zijn nl. niet geneigd alles ineens op te eten dus daar zal ik dan nog iets op moeten verzinnen. Zal in ieder geval beginnen met minder eten en apart zetten! en de tip langzaam afvallen is ook handig dat wist ik inderdaad niet, hij zal er niet blij mee zijn maar morgen gaat hij op dieet! Hij is nu terwijl ik dit schrijf alweer aan het schooien :)
bedankt allemaal, van mij en van Kobus


grtn Flores
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

De anderen leren dat snel hoor. Ze gaan dan ook wel eten op het moment dat het etenstijd is. Je zal ze wel moeten roepen natuurlijk.
En geef hen dan zoveel ze willen, ze zullen misschien de ene keer wat meer eten dan de andere...

Ik heb het ook verscheidene keren moeten leren, op bepaalde tijdstippen eten, dat gaat echt snel, op een paar dagen weten ze dat.

Las wel echt vaste tijdstippen in, zodat ze dat gewend worden. Anders is het nogal verwarrend. Ook tegen de honger van je slokop helpt dat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:precies welk voer krijgen ze eigenlijk?
het ene voer zet veel meer aan (bij sommige katten) dan het andere en wisselen van voer zou wel eens een veel snellere oplossing kunnen zijn.
katten die voer krijgen dat goed verzadigt, eten van nature veel minder, ook je schrokopje..
dus wat krijgen je katten precies te eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door manon3 »

Onze poes was na haar sterilisatie een half jaar geleden ook ontzettend in gewicht bijgekomen.
Ik heb het gedaan volgens tips die ik op een Amerikaanse site tegenkwam:

Veel meer natvoer geven en veel weiniger brokken voeren.
Ik weet niet welke brokken je geeft maar brokken met granen( dus koolhydraten) zijn een absolute dikmaker.
Als je je het kunt veroorloven: blikvoer met gelei van bv. Shiny Cat of de zakjes van Almo Nature Jelly geeft zeer vlug een vol gevoel door de gelei en toch relatief weinig calorieen.
Brokken zonder granen kunnen natuurlijk ook heel goed mits je kat voldoende drinkt.( minimaal 250 ml.water per dag)
Weiniger eten geven helpt helaas niet vaak omdat je kat dan toch de hele dag honger blijft houden en dus blijft zeuren.
Bij onze poes heeft het prima geholpen en ze heeft nooit honger hoeven lijden, dat wilde ik haar niet aandoen.
En de speciale light-brokken kunnen ook goed helpen, hier zitten weliswaar meestal granen in maar veel weiniger vet.
Maar zoals al werd gezegd : zet haar niet op een te streng dieet ivm leververvetting.
En beslist op vaste tijden voeren, je kat niet de hele dag laten "grazen".
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Vroeger leek mijn kat juist veel dikker te worden van natvoer dan van brokken.
Maar ik moet zeggen dat het nu ook niet meer werkt als ik er wat meer vet op wil krijgen. Dan is het gewoon kwestie van iets te geven dat ze heeel erg graag eet.
Maar ja, jullie willen juist het tegengestelde weten. :-)

Ik heb ook een kat die zich vroeger dikat in brokken. Hij bleef echt eten. Nu heb ik een brok met erg veel eiwitten en vet en relatief weinig KH'n en hij eet gewoon tot hij genoeg heeft, niet meer. En ik heb wel de hele dag brokken staan.
Vroeger dus niet, dan woog ik het ook af en kreeg hij apart, maar met deze brok gaat dat wel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

ik had hetzelfde probleem;

de oplossing was wat minder voer geven gedurende lange tijd.

eerst stond er altijd harde brokjes, en gaf ik elke avond portie natvoer.

nu geef ik ze s'-ochtends harde brokjes en haal ik de bak weg als ze klaar zijn met eten. in de middag en begin van de avond herhaal ik dit;

en dan een keer in de twee dagen een beetje natvoer.

het duurde even, en de poezen moesten er ook even aan wennen (wat? niet meer elke dag natvoer? hoe durf je!) maar na een tijdje zijn ze weer mooi terug op gewicht gekomen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door achtpuntzes »

ik ken trouwens ook verhalen van katten met overgewicht die buitenkwamen; alles geprobeerd, en niets hielp. uiteindelijk bleek de kat in kwestie er behalve thuis nog enkele adressen op na te houden waar hij ook gevoerd werd....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
manon3

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door manon3 »

Ik moet terugnemen wat ik in een eerder bericht in deze topic heb gezegd over de light-brokken.
Ik zei dat light-brokken zouden kunnen helpen maar ik heb net pas een artikel doorgelezen over voeding en daarin worden deze brokken ten zeerste afgeraden !
En wel hierom:
Deze brokken bevatten weliswaar weiniger vet maar daarom des te meer granen, dus koolhydraten.En we weten hoe slecht dat is voor de bloedsuikerspiegel.
Daarnaast bevatten deze brokken een hoog gehalte aan onoplosbare vezels,waardoor kort samengevat, veel water en micromineralen via de ontlasting verloren gaan.
Gevolg is dat de kat nog minder water binnenhoudt dan op gewoon droogvoer en de kat kan zelfs ondervoed raken door een tekort aan eiwit.


"Verscheidene onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een kat met overgewicht, die een eiwitrijk ,koolhydraatarm dieet krijgt,niet alleen gewicht verliest maar tegelijkertijd haar spiermassa behoudt.
Op deze manier krijgt u dus geen magere kat maar een lenige slanke kat".

Dit advies komt dus wel grotendeels overeen met wat ik zelf mijn poes destijds gaf toen ze te zwaar was.
Zeer weinig brokken geven en vooral goede kwaliteit natvoer, zonder granen.
Natvoer hoofdzakelijk op basis van kippenvlees, let er wel op dat je een volledig voer kiest en geen aanvullend voer.
Maar kiezen voor vers ( kippen)vlees is ook een goede oplossing, dat bevat ook veel goede eiwitten en veel vocht.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door achtpuntzes »

de term "light" in combinatie met "kattenvoer" is echt te belachelijk voor woorden!

"light" betekent "minder vet"

katten halen hun energie uit vetten en proteinen. katten worden dus dan ook niet dik van vet. dit in tegenstelling tot de mens, die zijn energie vooral uit koolhydraten moet zien te halen. een kat heeft niets aan koolhydraten.

het wordt nog vreemder als je ziet dat het vet in de "light" producten in kattenvoer juist wordt vervangen door diezelfde koolhydraten.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Helemaal mee eens! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door Admin »

Bij kattenvoer gaat het natuurlijk vaak om vet, eiwit, granen etc. maar bij mensen wordt er vaker naar het aantal calorieen gekeken. Voor zover mij bekend is er voor katten niet echt een calorieentabel zoals bijv. HIER te zien is. Op veel kattenvoer staan eigenlijk ook niet de calorieen vermeld.

Zou dat niet een extra hulp zijn als een kat moet afvallen/aankomen?

EDIT:
Iets te snel gesproken. Ik kijk net bij zooplus bij bijv. RC Exigent en zie daar bij de analyse "metaboliseerbare energie: 3940,0 kcal" staan. Maar het is geen percentage, dus in hoeveel voer zit dat aantal calorieen?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie