Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Het zou zeker een hulp zijn om een duidelijk te stellen waar een kat van nature op gebouwd is om haar energie uit te halen en hoe haar stofwisseling werkt. Want dat is inderdaad lichtjes anders dan bij mensen. Niet noodzakelijk in de pathways, maar wel in aanpassingen in het lichaam en waar de organen op gebouwd zijn.
Er zijn studies over, maar dan kom je altijd op BARF uit.... Dus brokken is nooit ideaal. Wat ook wle logisch is natuurlijk...

Ik ben ervan overtuigd dat een kat sneller dik wordt op koolhydraten dan op vet simpelweg omdat koolhydraten een sneller verhoogde bloedspiegel geven waardoor de insuline de hoogte in schiet. Deze suiker wordt dan opgeslagen (een deel in glycogeen, een deel in vet) en de kat heeft snel weer een hongergevoel. Als je kat op vet leeft breekt ze gewoon af wat ze nodig heeft en blijft de suikerspiegel stabieler. Insuline is dan niet zo nodig en zeker niet zo in pieken.
Dat werkt bij mensen trouwens ook zo, alleen zijn katten er nog net iets meer op gebouwd om gemakkelijk en snel vetten af te breken terwijl dat bij mensen net iets moeizamer gaat.

Voor de volledigheid: fructose (fruitsuiker) werkt een stuk trager dan glucose (sucrose is glucose en fructose gecombineerd) en geeft iets minder piek. Nog steeds meer dan vet of eiwitten natuurlijk, maar minder dan puur suiker. Er is dan wel weer minder feedbackmechanisme op (gaat via een andere verteringsweg) waardoor een verzadigingsgevoel langer op zich laat wachten, maar dan wel langer blijft hangen... Zetmeel werkt ook iets trager, maar als de granen voorbehandeld zijn (wat zo is) dan is er al een groot gedeelte kleiner op gedeeld en zo goed als suiker ipv de lange ketens die ze oorspronkelijk waren.

Ik denk dat als je zo'n wijzer voor de kat zou maken, er dus niet enkel naar caloriën moet gekeken worden. Als je kat er honger door krijgt ookal zitten er iets minder calorien in, dan ben je er nog niets mee vooruit al hij moet afvallen. Integendeel. Dan krijgt hij waarschijnlijk uiteindelijk meer caloriën binnen dan als hij wat minder van een voer eet waar hij voldaan van is en dat een hogere calorische waarde heeft.
Er zijn genoeg dieten die trouwens bij de mens op hetzelfde principe gebouwd zijn: koolhydraten arm eten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door Admin »

Ik begrijp dat je bij een kat niet alleen naar de calorieën moet kijken, maar ik was wel nieuwsgierig waar die metaboliseerbare kcal van 3940 kcal voor stond. Ik heb het aan Royal Canin gevraagd:
De Kilocalorieën zoals deze op de verpakking vermeld staan zijn vergelijkbaar als de kilocalorieën die vermeld staan op humane voeding. De hoeveelheid metaboliseerbare kcal zoals die op een verpakking vermeld staat is per 1000 gram. De voeding Exigent 35/30-Savour Sensation bevat dus 3940 Kcal per 1000 gram.

Helaas hebben wij geen voedingstabel waarin staat hoeveel Kcal u kat per dag nodig heeft. Indien u de voedingstabel aanhoud die achter op de verpakking staat vermeld krijgt u kat zeker voldoende voeding binnen. Echter, een voedingstabel is een richtlijn, immers iedere kat is anders. De beste manier om te kijken of een kat voldoende voeding krijgt, is dan ook door de voedingstabel als richtlijn te houden, en juist heel goed te letten op de conditie van de kat. Dit kunt u doen door met uw hand over de zijden van uw kat te gaan. U moet dan de ribben met een vlakke hand goed kunnen voelen.Mochten uw katten iets te mager zijn mag u gerust wat meer voeding gaan geven.
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voer in de voedingstabel op de verpakking is vaak te hoog. Inderdaad moet je dit per kat bekijken. Onze twee witte katten Neo en Onyx (broertjes uit hetzelfde nest) wegen allebei hetzelfde, maar Onyx ziet er prachtig uit met zijn lange slanke lichaam, terwijl Neo een wat gedrongen figuur heeft en dus te zwaar is.

In ieder geval weten we nu dat de aangegeven kcals op een verpakking van RC per kilo voer zijn ;-) Omgerekend eet onze Indy ca. 48 gr. per dag en dat zijn dus een kleine 190 calorieën.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb 3 katten waarvan een met overgewicht wat nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh ja, staat er ergens bij, dat het per kilo is. :grin:
Ik had inderdaad ook geen idee hoeveel kcal een kat gemiddeld per dag nodig heeft.

Het praat wel gemakkelijk, als de kat wat te mager is, wat meer geven. Maar dan moeten ze wel meer willen eten! ;-) Enfin, daar weet je ook alles van.

Dat op de zakken de richtlijn erg hoog staat, had ik ook al ondervonden. Hier komen ze echt een heel stuk lager uit, en bij Sanabelle was dat ook al zo.
Maar bij supermarktvoer is het vaak net omgekeerd, daar heb je niet genoeg met de aangegeven hoeveelheid. Of de kat geeft toch zeker aan niet voldoende binnen te krijgen. En je moet er ook meer van geven, er komt ook gewoon veel meer terug uit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie