Blaasverstopping

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Blaasverstopping

Bericht door spot »

Heb afgelopen donderdagavond Vlekkie met spoed naar de dierenarts gebracht, diagnose: acute blaasverstopping.

Donderdag de hele dag niets aan de hand,hij was heel erg vrolijk en speelde nog. Donderdagavond viel me op dat hij eel erg lang op de bak zat,en ben hem op den duur maar gevolgd naar de bak. Hij bleef heel lang in een houding zitten en op een gegeven moment begon het puntje van zijn staart te trillen, ben toen de keuken ingegaan waar de bak dus staat en hij ging op dat moment net weer van de bak af. Vlekkie liep toen een rondje door de kamer met echt bezorgde blik in zijn ogen, en meteen ging hij weer op de bak zitten maar weer kwam er niets.

Heb toen meteen de dierenkliniek gebeld en het verhaal uitgelegd,kon ook meteen met hem komen gelukkig. Dus Vlekkie van de kattenbak geplukt en dat naar de dierenarts,kreeg meteen na een paar seconden te horen dat hij een blaasverstopping had en daar moest blijven voor een catheter.

Het gaat nu gelukkig een stuk beter met hem maar hij moet nog wel een paar dagen de catheter in houden, ben gisteravond even op ziekenbezoek geweest bij hem en hij heeft iedereen al om zijn pootjes gewonden :lol: :lol: ze zijn allemaal op slag verliefd op hem geworden en word daar dus ook regelmatig even geknuffeld :-P

Maar nu moet hij op het dieetvoer,en wat mijn vraag is is wat de samenstelling is van dat voer. Heb het op internet proberen op te zoeken maar kan er niets over vinden. Tot nu toe hebben ze altijd Fokker adult gehad,en op die zakken staat dus gewoon echt dat dit voer ook ter voorkoming is van blaasgruis en dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: blaasverstopping

Bericht door Ilone »

Dat voer van Fokker is dus gruisvoorkomend voor, en het voer wat je mee gaat krijgen is gruisoplossend.
Zal Royal Canin s/o of Hill's c/d worden.
Sommige katten hoeven daar maar een tijdje op te blijven en kunnen dan over naar een goed gruisvoorkomend voer. En andere katten doen het niet goed op gruisvoorkomend voer en blijven op het dieetvoer staan. (zoals mijn Speedy..)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: blaasverstopping

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb eens bij de samenstelling gekeken, en Fokker heeft als eerste Mais staan. En dan nog eens evenveel rijst als gevogelte. Er zit dus veel meer graan dan vlees in, en dat zal de oorzaak zijn.

Tegenwoordig staat zowat op elk voer : ter ondersteuning van de gezonde urinewegen...
Of dat werkelijk zo is, moet je zelf wat zoeken...
Als je het in de toekomst wil vermijden kan je best overgaan op een graanvrij voer of Sanabelle Urinary of iets gelijkaardigs. Dat is echt voorkomend.
Nu zal je blaasgruisoplossend voer meekrijgen, maar dat mag hij maar een paar maanden hebben. Daar zitten speciale stoffen in die het gruis oplossen, los van de rest van de samenstelling. Erna dus op een voer overschakelen met zeker en vast minder zware granen (tarwe en mais).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: Blaasverstopping

Bericht door spot »

Ben heel erg blij dat je dat even doorgeeft pearlsofpassion,zal echt even gaan opletten of er niet teveel graan in het voer zit. Dat is iets waar ik niet bij stil heb gestaan :???:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasverstopping

Bericht door pearlsofpassion »

Graag gedaan.
Ilone heeft daar inderdaad een punt dat ik vergeten was. Eerst moet hij op gruisoplossend en erna kan je dus iets graanvrij of Urinary proberen, maar sommige katten kunnen inderdaad niet van het dieet af. Dan hebben ze het gelijk weer.
Ik wou proberen hem ervanaf te halen (maar dat zal je DA ook wel zeggen) omdat het oplossend voer echt mineralen oplost en het niet zo gezond is voor altijd. Maar sommige katten, zoals Speedy, accumuleren blijkbaar teveel mineralen en kalk in hun urine waardoor ze het levenslang nodig hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
spot
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jun 2011 18:37

Re: Blaasverstopping

Bericht door spot »

Er is tegen mij gezegt dat hij het inderdaad vaker kan krijgen, maar hij moet in elk geval eerst 6 tot 8 weken op de royal canin urinary. Over twee weken moet ik urine opvangen bij Vlekkie en even laten controleren,dan weten ze ook wel hoelang hij eerst die dieet brokjes moet hebben.

Donder heeft het ondertussen ook al 3 keer gehad,dus die blijf ik ook ten alle tijde in de gaten houden. Momenteel gaat het super en heeft hij gelukkig geen last.

Is het rouwens normaal dat een kat ongelooflijk veel gaat drinken van die dieet brokjes? Moet momenteel twee keer op een dag de waterbak vullen,terwijl voor die tijd het water gewoon alleen elke dag ververst werd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasverstopping

Bericht door Adriana »

ja er zitten stofjes in die brokjes, die tot (meer) drinken aanzetten omdat het erg goed moet worden doorgespoeld en verdund.
als je kat er aanleg voor heeft dan goed opletten welke soort brokjes je geeft. en daarnaast natvoer en paar keer per week wat rauwe kip om de urine aan te zuren. en t is ook nog erg goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie