Moeilijk aan het eten

Voor alle vragen over dieetvoer
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Moeilijk aan het eten

Bericht door Vince »

Toen we onze kat uit het asiel haalden maandje geleden, at hij Smolke kip/rijst. We wilden toen graag naar iets hoogwaardiger voer en zijn overgegaan op RC Indoor 7+. Dit vond hij erg lekker, maar toen we helemaal over waren begon hij iedere ochtend veelvuldig te braken.

De dierenarts zei dat het door de voeding kon komen (sommige katen braken van RC Indoor) of dat er een irritatie aan de maag was door de stress van de verhuizing Hij heeft toen een ontstekingsremmer gekregen en hij moest 5 dagen 's ochtends iso-gel krijgen in wat natvoer.

We zijn toen de RC uit gaan faseren en langzaam overgegaan op Orijen kip en daarnaast kreeg hij een week lang de iso-gel met Applaws kip/vis in de ochtend. Eerste dagen at hij de Orijen nog wel, maar nu eet hij het helemaal niet meer. Hij eet alleen nog 1 blikje natvoer in de ochtend en verder loopt hij de hele dag te bedelen om eten, maar weigert Orijen te eten. Ik heb hem vanochtend gewogen en hij is zeker een paar ons afgevallen (hij is te dik, dus op zich is het geen ramp).

Hij braakt inmiddels niet meer en hij lijkt me verder vrolijk, op het eindeloze bedelen na. We willen eigenlijk alleen brokken geven en af en toe natvoer als extra. Is het de moeite waard om Orijen vis te proberen of weet iemand iets anders? Alleen Applaws geven is eigenlijk te duur.

Alvast bedankt!
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door KittyG »

wat is "eigenlijk" te duur? Hoeveel kost het per dag om de kat te voederen ? Is vrij simpel uit te rekenen. Een kat heeft ook het recht op goed, lekker eten. Als je dat te duur vindt, zou je je kunnen afvragen of het verstandig was een huisdier te nemen. Dit bedoel ik niet als kritiek, maar als stof tot nadenken.

Pas op met slecht eten (ik bedoel niet de kwaliteit, maar dat de kat dus slecht eet, vanwege z'n gebrek aan eetlust), want dit kan leiden tot een chronisch gebrek aan eetlust agv zogenoemde leververvetting. Laat de nierwaarden van de kat eens meten; slechte nieren kunnen ook een gebrek aan eetlust geven, omdat er bepaalde dingen in het lichaam gebeuren, waardoor de kat misselijk is.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door MarjanR »

heeft de dierenart z'n gebit ook goed nagekeken?
Het kan zijn dat hij pijn heeft met de brokjes te kauwen?
Of hij vindt de brokjes gewoon weg niet lekker, klaar.

Wat je zou kunnen proberen is hem een dag geen natvoer geven. (die iso-gel is klaar toch?)
En kijken of hij z'n brokjes wel eet.
Als dat niet het geval is zou ik toch eens andere brokjes proberen.
En dan haal je gewoon een klein zakje bij de supermarkt (purina ONE was een van de betere geloof ik).
Als hij die wel eet, dan lust hij de orijen soort niet die je hebt gehaald.

Zolang een kat nog eet (natvoer in dit geval) hoef je niet direct bang te zijn voor leververvetting.
Maar zorg er wel voor dat hij niet te snel afvalt. Dus ja, zoeken naar een oplossing is wel nodig.
Ook het vragen naar eten zegt mij niet dat hij misselijk is. (Moos vraagt ook niet meer om eten als hij misselijk is, dan wil hij gewoon niet meer eten).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Vince »

KittyG schreef:wat is "eigenlijk" te duur? Hoeveel kost het per dag om de kat te voederen ? Is vrij simpel uit te rekenen. Een kat heeft ook het recht op goed, lekker eten. Als je dat te duur vindt, zou je je kunnen afvragen of het verstandig was een huisdier te nemen. Dit bedoel ik niet als kritiek, maar als stof tot nadenken.
Haha, wat een opmerking. We hebben vijf dieren in huis die allemaal het beste krijgen. Ik vind echter 60-90 euro per maand aan natvoer (Applaws is 1 euro per blikje en hij zou er 2-3 per dag moeten) een beetje onzin als er brokken bestaan die misschien wel beter zijn en de helft goedkoper, zoals Orijen, wat iets meer dan 20 euro per maand zou kosten. Als hij alleen natvoer zou kunnen eten om wat voor reden dan ook, zou ik het zonder probleem de rest van zijn leven voor hem kopen. Dus alvorens jij mij "stof tot nadenken" geeft, eerst maar eens zelf nadenken over die kortzichtige opmerking van je.

@MarjanR

DA heeft naar het gebit gekeken en dat zag er prima uit. Hij vindt het geen probleem om te kauwen op de RC en ook niet op de snoepjes. Ik heb nog een proefverpakking Orijen vis besteld, aangezien de Applaws ocean's fish zijn favoriet is. Dank voor het advies. :)
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Vince »

Pfff! We zitten met onze handen in het haar. De Orijen vis is vandaag aangekomen en had het idee dit te introduceren na het borstelen, wanneer hij altijd een snoepje krijgt. Hij spuugde het uit en ging toen zijn snoet wassen, haha. Veilig te concluderen dat hij het niet lust.

Omdat hij de Orijen kip zo slecht at (10 gram per 2 dagen), zijn we weer RC gaan bijmengen. Resultaat: iedere ochtend braken en ik dacht ook wat bloed bij de ontlasting te zien vanmiddag.

Wat is een hoogwaardig alternatief voor RC Indoor 7+? Ieder advies is erg welkom!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door pearlsofpassion »

In de voedinstopics zijn heel veel alternatieve merken te vinden.

Maar Orijen met RC Indoor mengen zou ik niet doen. Ik weet niet hoe het met de 7+ staat, maar de gewone indoor zit best veel granen in en dat dan met een graanvrij voer mengen is wel vragen om spijsverteringsproblemen.
Dus brokjes zou ik enkel mengen (als het echt moet) onder ongeveer dezelfde samenstelling, of anders standaard dezelfde mengeling steeds voeren (en dan eerst opbouwen).
alleszins niet van graanvrij op graanrijk en terug zoals het uitkomt, want daar kan het spijsverteringsstelsel niet tegen.

Ikzelf geen Porta 21 adult (ze hebben ook een graanvrije variant, maar daar zijn nogal eens problemen mee bij katten), en hier zijn ze daar erg blij mee. Heel veel katten houden wel van Sanabelle. En zo zijn er nog heel wat merken, ga maar gewoon eens kijken in de topics.
Kijk ook naar de samenstellingen, de prijs is geen afspiegeling van de kwaliteit (zeker niet bij RC).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Ilone »

Waarom probeer je Sanabelle niet?
Ik heb nu hier Sanabelle Adult met forel, heeft goede samenstelling.
Misschien wat voor hem, als hij van de vissmaken is!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Vince »

Inmiddels eet hij een mix van Almo Nature Holistic Hert en dezelfde brok, maar dan de kip variant. Hij eet het netjes op, zijn vacht is veel mooier geworden en hij heeft niet meer gebraakt (behalve 1x een haarbal). Waarschijnlijk dus een allergie voor RC. Enige nadeel is dat zijn ontlastig nog steeds erg stinkt, maar dat is nooit anders geweest.

Heel fijn dat we iets gevonden hebben dat hij graag eet en waar hij niet van braakt!
manon3

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door manon3 »

Typisch dat je zegt dat je kat moest overgeven van de RC Indoor, dat probleem hoor ik veel vaker.
Onze poes krijgt de RC Indoor Long Hair en verdraagt deze gelukkig wel goed.Ik vraag me af of je kat wel een allergie had voor RC of dat er een andere oorzaak zou kunnen zijn..........
Het schijnt dat alle Indoor-varianten een verhoogd vezelgehalte hebben, deze moeten zorgen voor betere ontlasting, maar bij veel katten kunnen al die vezels wat zwaar op de maag liggen dus vandaar dat overgeven.
Maar het zou natuurlijk ook gewoon een allergie geweest kunnen zijn, al blijf ik het vreemd vinden dat veel katten de Indoor-varianten niet kunnen verdragen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Adriana »

zonde van die zak Orijen, tenzij het een proefverpakking was.. hier was Orijen vis een ramp en is soldaat gemaakt door de castraatjes van Dinie.
wat fijn dat je nu iets gevonden hebt dat wel goed valt..
ik begrijp dat hij twee Almo voeders eet, de kip en de hert-variant? daarvan zal hij veel minder eten omdat het erg voedzaam is en sommige katten vallen er in het begin heel langzaam van af.
missch moet je het even tijd geven, maar als na een maand zijn ontlasting nog steeds vreselijk stinkt, toch overwegen je dierenarts te raadplegen want dan gaat er iets in de vertering niet goed.. denk ik..
ik weet niet wat er met RC niet goed gaat, je hoort indd vaak klachten, sommige varianten hebben heel hoge zetmeel/kh-gehaltes en het zou kunnen zijn dat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Admin »

Hier is Indoor ook niet echt een succes. Ze eten het wel en krijgen er niets van, maar aangezien ze hier de keuze hebben, eten ze toch liever iets anders.

Ik heb net eens de inventaris opgemaakt en (ik schrok er zelf van) we hebben 16 verschillende soorten voer voor de katten:

RC hair and skin
RC indoor +7
RC pure feline beauty
RC veterinary diet calm
RC veterinary diet fibre response
RC kitten 36
RC exigent 42 proteine preference
RC exigent 33 aromatic attraction
RC sensitivity control blue whiting and rice
RC renal special
RC dental
Hills science plan optimal care adult rabbit
Hills science plan optimal care adult lamb
Hills science plan senior chicken
Perfect fit in home kip
Perfect fit sensitive kip

Da's toch ook niet normaal meer :shock: :edoh:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door pearlsofpassion »

:lol: Nee, dat vind ik ook niet meer normaal. En heb je die altijd in huis?
Ik zou er toch ook paar uitkiezen en het daarbij houden.
Hoe komt het dat het er zoveel zijn?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Vince »

Adriana schreef:zonde van die zak Orijen, tenzij het een proefverpakking was.. hier was Orijen vis een ramp en is soldaat gemaakt door de castraatjes van Dinie.
wat fijn dat je nu iets gevonden hebt dat wel goed valt..
ik begrijp dat hij twee Almo voeders eet, de kip en de hert-variant? daarvan zal hij veel minder eten omdat het erg voedzaam is en sommige katten vallen er in het begin heel langzaam van af.
missch moet je het even tijd geven, maar als na een maand zijn ontlasting nog steeds vreselijk stinkt, toch overwegen je dierenarts te raadplegen want dan gaat er iets in de vertering niet goed.. denk ik..
ik weet niet wat er met RC niet goed gaat, je hoort indd vaak klachten, sommige varianten hebben heel hoge zetmeel/kh-gehaltes en het zou kunnen zijn dat..
Hij eet inderdaad kip en hert door elkaar. We hadden namelijk eerst een proef verpakking hert gekocht en dat was een succes. Grote verpakking van 2kg gekocht en die eet hij niet los (is een jaar later geproduceerd, dus misschien iets veranderd waardoor het minder lekker is), maar nu we het 50/50 doen met de kip, lust hij het wel. Kunnen we zo de hert-variant opmaken en dan over naar de kip, want die eet hij zelfs graag als snoepje na het borstelen. :)

We hebben hier inderdaad nog een bijna volle zak Orijen liggen (2.5 kg dacht ik, is niet veel van uit), van mij mag iemand het komen ophalen, gratis uiteraard.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien dan even meegeven waar je ongeveer woont. ;-)
Orijen is prima voer, er is vast wel iemand geïnteresseerd. (en als dat niet zo is, wil ik hem eventueel wel opgestuurd krijgen, dan betaal ik de verzendkosten eventjes ruim terug. ;-))

Adriana haalde trouwens onlangs eens aan dat sproefzakjes blijkbaar systematisch lekkerder zijn dan de grote verpakkingen. Meerdere mensen hebben die ervaring...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moeilijk aan het eten

Bericht door Admin »

pearlsofpassion schreef::lol: Nee, dat vind ik ook niet meer normaal. En heb je die altijd in huis?
Ik zou er toch ook paar uitkiezen en het daarbij houden.
Hoe komt het dat het er zoveel zijn?
Het aantal en de merken wisselen, maar het zijn er altijd een hoop. Ja, ik zou ook het liefst drie voeren kiezen en het daarbij houden, maar omdat Indy zo moeilijk is en om de paar dagen uitgekeken is op een smaak, moet er weer iets anders komen. En inderdaad lijken ze de kleine proefzakjes lekkerder te vinden, maar helaas zijn sommige voeren niet verkrijgbaar in kleinverpakkingen.

Dat de smaak van de ene zak van hetzelfde voer niet gelijk is met de volgende, dat is hier ook duidelijk. Bij bijv. RC Hair and Skin zijn de brokjes de ene keer droog en de andere keer drijven ze van de Omega olie. Sommige voeren ruiken daardoor ook sneller zuur of muf en dan moeten ze het ook niet meer, ondanks dat het luchtdicht bewaard wordt en ondanks dat de houdbaarheidsdatum nog lang niet is verstreken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie