Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Voor alle vragen over dieetvoer
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Kitttyfriend »

Hallo allemaal,

Zoals ik bij voorstellen al het laten weten heb ik een jonge maincoon van 9 weken.
Afgelopen dinsdag zijn we voor het eerst naar de dierenarts geweest. Voor haar eerste kittenspuit. Nu bleek met wegen dat ze maar 720gr woog.
De dierenarts vind dit maar erg weinig en adviseerde ons om royal canin kitten 36 te geven.
Hier wil ze echter nog niet echt van eten. Spelen ed. is veel leuker.
Wel geef ik haar nu s`avonds voor het slapen een beetje kattenmelk (als aanvulling).

Hebben jullie misschien nog goede tips waar ze ook een beetje van aankomt?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wk) ``help``

Bericht door MarjanR »

Je moet je kat zeker niet gaan vetmesten zoals bijvoorbeeld vetter eten.
ik heb zelf thuis ook een kontkrummel rond sjeezen die ik op een gegeven moment echt te licht vond wegen.
Ik heb haar nu daarom ook op de dubbele hoeveelheid natvoer gezet dan normaal, tot ze imo weer op gewicht is dat ze mag blijven.
Ik stel voor (met mijn niet professionele achtergrond) om je kleintje gewoon het dubbbele aan eten voor te zetten en haar elke week te wegen tot ze op een behoorlijk gewicht zit.
Denk erom dat een dikke kat geen gezonde kat is, dus hou haar wel in de gaten ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wk) ``help``

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat klinkt niet zo best.

Is er een speciale reden waarom ze al zo vroeg bij haar moeder weg is? Is ze met de fles opgevoed? Vast niet, anders zou ze waarschijnlijk niet te weinig wegen....
Zorgde de moeder niet goed voor haar kittens? Of heb je haar van een 'broodfokker'?

Je zegt dat ze de kitten brokjes niet eet, maar wat eet ze dan wel?
RC heeft wel babycat uitvoering en die wordt aangeraden tot 4 maanden, dus dat is wellicht beter dan de kitten versie. Waarschijnlijk kan ze de kittenversie nog niet kauwen en bevat de babycat meer voedingstoffen en in een vorm die zo'n jong katje gemakkelijk kan opnemen.
Kattenmelk zou ik niet doen, dat is erg slecht voor katten. Als je nog graag melk wil geven (kan ik volgen als ze licht is, want dan moet ze nog goed ontwikkelen), koop haar dan speciale kittenmelk (bij de dierenarts of op Zooplus hebben ze die ook, banner bovenaan de pagina).

Verder hangt het er een beetje vanaf in welke zin ze licht is. Is ze te mager? Dan kan je haar misschien ietsje meer vet geven maar vooral zien dat ze voldoende eet. Daar kan natvoer bij helpen. Is ze gewoon klein voor haar leeftijd, dan moet ze goede ondersteuning krijgen zoals jongere kittens om gezonde botten en organen te ontwikkelen. Dan is kittenmelk wel aan te raden en moet je haar ook zeker genoeg voedsel laten toch zich nemen.
In beide gevallen lijkt me de babycat beter dan de kitten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wk) ``help``

Bericht door Kitttyfriend »

Ik heb haar van mn schoonouders die hadden een eigennestje. Ik denk dat ze onder haar gewicht is omdat ze uit een (vrij) groot nest komt (7kittens)
De dierarts vond haar erg licht/mager omdat ze de ribbetjes kon voelen. Ik zelf met mijn niet professionel oog vind dat wel meevallen. Ik voel inderdaad wel ribbetjes maar heb niet echt het idee dat daar geen vet overzit.

De moederpoes was heel zorgzaam. Maar omdat inderdaad al snel bleek dat ze te weinig voeding had voor 7kittens is mijn schoonmoeder ze gaan bijvoeren.
En zeker de laatste 2 weken bleef de moeder veel weg bij de kittens. Ze was wel heel goed in het verzorgen (wassen ed) maar echt voeden via moedermelk liet ze niet of nauwlijks meer toe.

Ik geef haar nu 2x per dag wat natvoer waar ik dan wat brokjes doorheen doe. Dat eet ze wel. En er staan gewoon de hele dag brokjes tot haar beschikking.
Wel heb ik die op een andere plaats moeten zetten omdat ik nog 2 katten heb en die anders haar brokjes op eten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door pearlsofpassion »

Het is heel normaal dat de moeder rond 5 weken minder laat drinken en rond 7 weken kan ze het al helemaal niet meer toelaten. Dan moeten de kittens vast voedsel gaan eten.
Dus daar zou het probleem niet mogen zitten. Als ze goed vast voedsel aten en daar voldoende van kregen, zou ze gewoon op gewicht moeten geweest zijn. Als er natuurlijk bijgevoerd werd toen het spenen al begonnen was, kan dat ervoor gezorgd hebben dat de kittens te weinig naar vast voedsel zijn overgegaan en daardoor te mager zijn.
Er is altijd een drop in gewicht bij het begin van het spenen, maar ze halen dat normaal snel in, als de natuur zijn werk kan doen.
Ze had wel tot 12 weken in het nest moeten blijven, ookal moet ze dan zelfstandig eten.

Maar goed, dat is nu te laat.
Kittens moeten wel de hele dag door kunnen eten. Je zou iets kunnen knutselen waar ze haar eten in krijgt en de opening zo klein maken dat de volwassen katten er niet aan kunnen. Haar neus zal haar daar wel naartoe leiden en dan kan ze altijd eten.
Adriana heeft ergens foto's van in haar album staan, maar ik weet niet juist waar.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door MarjanR »

Bij een kat mag je de ribben wel voelen met aaien, maar niet zien.
Maar met kittens is dat toch wel een beetje tricky
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Kitttyfriend »

Ze heeft een hele mooie volle vacht dus de ribbetjes zie je niet. Je voelt ze alleen een beetje met aaien...

De tijd dat ze in het nest moet blijven vind ik steeds zo verschillen de een zegt tegen me ze hadden met 6 weken al weggemogen en de ander zegt met 8 weken en nu hoor ik hier weer 12 weken... :???:

Ik heb haar brokjes nu in een catsan huisje staan alleen zijn mijn andere twee katten echte boefjes die hebben het dus gister al voor elkaar gekregen om het huisje op zijn kop te zetten dan vallen er vanzelf een beetje brokjes uit.

Dus zal nu weer wat anders moeten verzinnen....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door pearlsofpassion »

6 weken is illegaal! Daar kunnen we kort in zijn. Dan eten ze nog niet eens zelfstandig.
Spijtig genoeg zijn er inderdaad nog heel veel mensen die zo'n kittens weggeven, met alle mogelijke problemen voor de nieuwe eigenaren tot gevolg. Die moeten dan nog aan de fles, geven vaak fortuinen uit aan de DA voor allerlei gerelateerde kwalen en het kitten krijgt een soms achterstand. Ofwel doen ze dat niet en gaat het dood... Het kan natuurlijk goed gaan, maar het is toch echt wel niet gezond voor de diertjes en gewoonweg nergens voor nodig! :evil:
Maar de 'fokkers' zijn er vanaf... Als de dierenbescherming op ze uitkomt, zitten ze in de problemen.


9 weken is het minimum vanuit biologisch oogpunt, 12 tot 14 of zelfs 16 weken ideaal.
Daarom ook dat kittens bij goede fokkers maar op 13 weken weggaan.
Als je aan een nestje begint, zou je dat eigenlijk moeten weten (je schoonouders dus in dit geval). Het lijkt me sterk als ze zelf een raskitten hebben, dat ze dat niet weten. Ik moet de gehele toedracht erachter niet weten, maar ik heb dus wel mijn twijfels of jouw kitten wel een raszuivere Maine Coon is.
Niet dat dat er nu toe doet, ze is er niet minder lief of mooi om. ;-)

Kittens behoren naar mijn ervaring toch behoorlijk rond te zijn. Zoals Baby's...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 jun 2011 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door MarjanR »

Joh, ik denk dat als je de kat regelmatig wat extra eten geeft tussen door dat ze vanzefl in d'r normale gewichtsklasse komt.

Er zijn inderdaad vele theorieën over wanneer een kitten bij de moeder weg kan
(Lovecat heeft hierover iets intressants gevonden, ik weet zo even niet waar te vinden. Sorry)
Over het algemeen zegt is men hier van mening dat 12 weken het beste is.
Maar ik heb zelf 3 kittens met 6 weken in huis gekregen en die zijn opgegroeid tot heerlijke monsters (waarvan Moos nog steeds bij me is).
Ik heb zelf met Roxy* ooit kittens gehad en die gingen echt pas met 16 weken weg.
En ik heb nu zelf Sara in huis, en zij was ook al 16 weken voordat ik haar kreeg.
En ik moet zeggen dat ik dat wel heel prettig vind.
Vele theorieën, ik denk dat de meesten mensen met pretnestjes/oepsnestjes hun kittens graag zo snel mogelijk weg doen.
Maar volgens mij is dat in jouw geval niet zo.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Adriana »

ik heb hier sinds augustus twee kleuters rondlopen/sjezen en die verschillen hemelsbreed van bouw en van gewicht.
als je kitten uit een nest van 7 komt, dan is de start al kleiner/lichter dan wanneer ze uit een nest van 3/4 komt. ze zal ook minder bij haar moeder hebben kunnen drinken, zeker als ze al met 6 weken (grmbl) bij haar moeder weggehaald is.

als ze levendig is en er goed uitziet, dan zou ik me geen zorgen maken. je weet ook niet of niet indd een lichtere bouw heeft als de 'normale' coon.
kattenmelk zou ik alleen via de dierenarts kopen. rc kitten 36 is superlicht verteerbaar met niet zo vreselijk hoog vetgehalte, maar dat lust ze blijkbaar niet.
als het echt een probleem zou zijn, dan zou je kunnen proberen met wat RC convalenscence-pap of met wat Hills a/d haar gewicht ietsje op te schroeven, maar dat is ook griezelig want kittens willen van te rijke voeding nog wel eens gierend in de diarree schieten en dan ben je verder van huis..
en mijn ervaring is dat kittens niet gelijkmatig groeien maar met horten en stoten. al die organen zijn in ontwikkeling en dat gaat tot ver over het eerste halfjaar zo. dan staan ze weer een tijdje stil en dan ineens zie je ze uitschuiven - doorgroeien bedoel ik.
als het mijn katzel was dan zou ik me eigenlijk geen zorgen maken. ze zal voor een coontje missch wat aan de lichte kant blijven, nou èn?

en Valerie heeft het over het kattenrestaurant en de foto's staan in mijn fotoalbum..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=30
bij de berichten van 28/29 augustus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Kitttyfriend »

Volgens mij hebben wij elkaar ergens verkeerd begrepen.
Ze is niet op 6 weken leeftijd bij haar moeder weggehaald. Ik heb haar op een leeftijd van 8 weken mee mogen nemen van mn schoonmoeder.
Dit is ook de eerste keer dat ik een kitten in huis heb.. Ik heb wel 2 andere katten maar die heb ik op een leeftijd van 5jr gekregen dus daar heb ik dit probleem nooit mee aan de hand gehad.
MarjanR schreef:Vele theorieën, ik denk dat de meesten mensen met pretnestjes/oepsnestjes hun kittens graag zo snel mogelijk weg doen. Maar volgens mij is dat in jouw geval niet zo.
Dit was een gewenst nestje het vorige nestje vorig jaar was niet helemaal gepland toen is moederpoes ontsnapt naar buiten en is toen zwanger binnengekomen. Dat waren dan ook bastaart maincoons want het mannetje wat er toen opgezeten heeft is geen coon geweest. Maar nu weten we het heel zeker dit is 100% coon. Zowel vader als de moeder zijn echte coon`s
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Lovecat »

Mijn kitten Mosa is op 4 weken bij de moeder weggehaald om bij mensen in huis te plaatsen. Deze brachten de kitten op 6 weken naar het asiel omdat hun kind allergisch was. Mosa was toen echt een scharminkel. Toen ik hem op 12/13 weken adopteerde, konden ze hem niet eens chippen, zo fragiel was hij...

Hij is heel wat bijgetrokken bij het opvanggezin in de tijd tussen 6 en 13 weken (ik zag het niet, vond hem enorm klein en mager, moet je eens voorstellen hoe die daarvoor was). Bij mij is hij van 1,7 kg, naar nu 4 kg gegroeid. Ik heb hem geprobeerd kvv (kant en klare versvleesvoeding) te voeren, maar hij at maar de helft van wat hij zou moeten eten en hij zit nog steeds in de groei, dus ben ik op zoek gegaan naar wat hij wel heel graag eet. Dat zijn dus brokjes, ik geef hem nu kwalitatief goede brokjes 5 x per dag een portie (teveel in 1 keer gaat ie van braken) met daarnaast een keer een kuiken, lamshart of wat kipfilet.

Hij is nu nog klein van stuk, maar langzaamaan begint het wat te worden. Ik hoop dat moortje ook straks lekker 'bijtrekt'.
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Kitttyfriend »

Dat hoop ik inderdaad ook. Nu op het moment ligt ze voor de verandering een keertje lekker te slapen. Ik denk dat ze ook wat onder haar gewicht zit omdat ze zo verschikkelijk actief is.
Ze speelt vanaf smorgens vroeg (als wij wakker zijn) tot s`avonds een uurtje of half 9.
Straks krijgt ze van mij wat blikvoer gemengt met wat brokjes dan krijgt ze voor het slapen nog een beetje kattenmelk (heel klein bodempje in een bakje) en dan wil ik vanaf morgen gaan proberen om haar wat geweekte brok te geven. Misschien vind ze de brokjes die ze nu krijgt wat te hard (rc kitten 36).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door castratenkoor »

Ik vind dat gewicht nog niet zo allarmerend.
Bob woog met 12 weken nog geen pond.

Wat voor kittenmelk geef je? Whiskas is niet zo verstandig te geven. Kun je beter echte kittenmelk van de dierenarts geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kitttyfriend
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2011 18:41
Locatie: Leiden

Re: Moortje is te licht voor haar leeftijd (9wkn)

Bericht door Kitttyfriend »

Ze krijgt nu inderdaad Whiskas maar wat is daar mis mee?
De geweekte brok heeft vanmorgen in iedergeval gewerkt :grin: Ze heeft haar bakje helemaal leeg gegeten. Had haar de helft gegeven van wat ze over de hele dag mag
Laatst gewijzigd door Kitttyfriend op 10 jun 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie