Altijd honger

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Mila de pila
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:42

Altijd honger

Bericht door Mila de pila »

Hoi hoi,

Wij zijn nieuw op dit forum omdat wij niet zo goed weten wat wij met onze kitten Mila van 9 maanden aanmoeten.
Mila is 1 maand geleden gesteriliseerd en het lijkt wel of ze steeds meer honger krijgt. Ze krijgt nu 80 gram whiskas kittenbrokjes. Dit is de maximale aantal gram voeding wat ze op deze leeftijd mag volgens de verpakking. Ze krijgt 's ochtends (9 uur) 40 gram en savonds 40 gram.
Maar rond 11 uur begint ze alweer te mauwen om eten en maakt ze de la met kattenvoeding open en gaat daar proberen de zak brokjes open te maken. (Het is een super slimme kat!)
Ze weegt nu 3700 gram maar is helemaal niet dik, ze heeft helemaal geen vet bij haar buikje.
Wij weten niet zo goed wat we nu met haar moeten en we dachten, we gaan eerst even op internet zoeken voordat we de dierenarts bellen.
Heeft een van jullie een idee wat we kunnen doen? Dit is onze eerste kitten dus tips zijn welkom!

Tnx alvast en een kopje van Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Altijd honger

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is stoppen met de kittenbrokjes en een goed merk adult-voer kopen.
Na de sterilisatie altijd beter stoppen met kittenbrokjes.
Geen supermarkt voer maar uit de dierenspeciaalzaak.
En dan op de verpakking kijken hoeveel een kat met dat gewicht mag hebben.
Bedenk wel dat ze nog in de groei is.

Ook bij Zoo-plus kun je een rondkijken b.v. merk Sanabelle of Acana staan goed bekend en zijn redelijk betaalbaar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Altijd honger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, stoppen met de Whiskas.
Dat is geen goed voer, en heel normaal dat ze daar constant honger op hebben. Er zitten te veel granen in, en van koolhydraten krijg je honger (dat is bij mensen ook zo).
Koop een brok waar meer vlees dan granen in zit, of zelfs een volledig graanvrije, en ze zal zich snel beter in haar vel gaan voelen.
Het kost ietsje meer per kg, maar ze eten er echt maar de helft of zelfs een 3e van! Dat weet ik uit eigen ervaring. Ze verteren gewoon meer van wat erin zit en produceren dus ook minder uitwerpselen.
Dus dan geef je er misschien zelfs minder aan uit.

Ikzelfs heb goede ervaringen met Porta 21.

Kijk eens op Zooplus rond, daar kan je de voeren goed vergelijken en gemakkelijk bestellen. Probeer de granen in de voeding, en dan vooral tarwe, te beperken en een wat uitgebreide samenstelling te hebben. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Altijd honger

Bericht door loek »

Naast inderdaad stoppen met kittenbrokjes en het liefst een wat beter merk brokjes kopen, ook niet te strak uitgaan van de hoeveelheid die op de verpakking staat. Ik zou daar in eerste instantie wel vanuit gaan en dan kijken hoe je kat op de hoeveelheid reageert w.b. gewicht. Als ze echt heel slank is zou je er best wat bij mogen geven (vergeet alleen niet dat veel katten te dik zijn en je beeld van wat slank of dik is bij een kat vertekend kan zijn) Zodra je merkt dat ze te veel aankomt, kun je het langzaam aan alsnog wat terug schroeven.

De hoeveelheid op de verplakking is een richtlijn. Maar het hangt ook erg af van hoeveel je kat beweegt e.d. Soms moet je dus wat onder de richtlijn gaan zitten soms wat er boven.

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Altijd honger

Bericht door loek »

Oja nog iets, kun je het voer niet ergens anders leggen. Zodra mijn katten (mn 1 van mijn katten) door hebben dat er ergens voer in de beurt is waar hij evt. bij zou kunnen dan gaat hij ook miauwen en proberen het te pakken. Dat heeft verder niet zoveel (niets) met honger te maken.

Ik heb bijvoorbeeld een voerautomaat boven een deur (bijna tegen het plafond) hangen. Daar zit meestal niets in maar als ik daar gebruik van maak...en er zit dus wel wat in...dan weet Diesel dat meteen...dan gaat hij op de tafel staan, pogingen doen om er naar toe te springen, miauwen etc. Hij geeft het gelukkig ook wel weer op op een gegeven moment. Maar zo werkt het wel. \

Als ik hier een la zou hebben waar hij bij zou kunnen....zou hij daar de hele dag een hobby van maken...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
bonnierc
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2016 09:38

Re: Altijd honger

Bericht door bonnierc »

In welke mate is een castratie goed gelukt of 'is een dierenarts een professional'?
Mijn eerste kater werd gecastreerd door mijn dierenarts en hij verdikte niet. Ik kreeg toen al opmerkingen/klachten dat andere katers verdikten na de ingreep en de mijne niet (en hij leefde 18,5 jaar)
Mijn huidige kater werd gecastreerd door de dierenarts van het asiel en ik merk dat hij wél constant honger heeft. Hij werd door hem gecastreerd omdat dat in Vlaanderen tegenwoordig verplicht is: géén adoptie zolang het huisdier niet is behandeld (de adoptanten moeten vertrouwen op de kunde van de dierenarts die aan de loopband castreert/steriliseert).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Altijd honger

Bericht door castratenkoor »

Je kunt niet stellen dat een castratie wel of niet goed gelukt is als een kat na de ingreep wel of niet dikker wordt. Een castratie is gelukt als beide teelballen weggehaald zijn en de kat zich niet meer kan vermenigvuldigen. Dik worden is een kwestie van (te) veel eten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie