Kat weigert te eten na ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Kat weigert te eten na ziekte

Bericht door diane007 »

Mijn nieuwe adoptiepoes Rusty is heel ziek geweest vorige week en stopte met eten doordat neusje dicht zat.Naar dierenkliniek geweest en medicijnen gaan halen en moest dwangvoederen omdat hij niet at met spuit.Nu is hij al heel wat beter en kan terug ruiken maar wilt nog niet eten.Heb al 10 verschillende soorten katteneten voor zijn neusje gezet,maar luktniet.Hoe komt dit en hoe kan ik hem teruglaten eten?Hij doet wel zijn pipitje,maar kakatje nog niks vanaf hij ziek is,nu door dat voeding zullen ze ook misschien moeten kaken,alle denk ik,is Via vloeibaar.
Ik weet echt niet wat ik moet doen en kan toch niet blijven met spuiten,dus daarom vraag ik weer help hier,want hier krijg ik pas echte goeie tips,alvast bedankt daarvoor.
Kus diane
Laatst gewijzigd door Admin op 27 apr 2011 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Cerna

Re: weigert terug te eten

Bericht door Cerna »

Allereerst: hoe weet je of Rusty weer kan ruiken? Waaraan kun je dat zien? Royal Canin heeft Exigent Aromatic, dat zijn heel sterk ruikende brokjes en dat heeft bij een van onze katten die afgelopen winter ook snipverkouden was, goed gewerkt.

Je schrijft dat je haar met een spuitje gevoerd hebt. Dan moet de kat toch ook ontlasting hebben (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt met kakatje???) en zo niet, hoe lang dan al niet? En wat mankeerde haar?

Zolang ze zelf niet wil eten, zou ik met haar naar de dierenarts teruggaan en in ieder geval de oorzaak van het niet hebben van ontlasting vast willen laten stellen. En totdat ze weer zelf eet met een spuitje blijven voeren, evt. aanvullen met tweemaal daags 1 ml. lactulose (verkrijgbaar bij de apotheek). Wanneer ze niet meer eet, loop je namelijk het risico dat de lever het over gaat nemen. En bij leververvetting is het helemaal moeilijk om een kat weer aan de gang te krijgen en daar kunnen ze aan overlijden!

Samenvattend:
1. naar de dierenarts ivm verstopping,
2. evt. eetlustopwekker vragen (diazepam),
3. blijven spuitjevoeren totdat ze weer zelf eet (ik heb een nierpatiëntje van nog geen 4 jaar die ik al een half jaar spuitjevoer!)

Succes!
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: weigert terug te eten

Bericht door diane007 »

dank u voor het antwoord.

Zal het zo goed mogelijk te beschrijven he.Rusty is van vorige week zondag bij ons,is adoptiekat.Heel lief zenne,at heel goed en voelde zich hier goed.Deed kakatje hahah.Na 2 dagen zag ik dat hij zwaar ademde en niesde,ben naar kliniek gereden en zeiden dat hij koorts had 39.7 en dat hij niet kon rieken omdat zijn neus helemaal dicht zat,sinussen dus.Nu is hij beter,normale ademhaling,niest soms nog eens,maar kan terug spinnen en zag hem testraks aan eten ruiken,maar ilt niet,doet zijn keeltje nu nog pijn,weet niet.Maar ben ooit stomapatient geweest en dronk ook zo'n drankjes om aan te sterken en had ook geen stoelgang,maar ja das iets anders natuurlijk.Zal hem dat produkt geven,1 ml .Heb dat nog in huis van vorige poes.Bedankt voor antwoord.Misschien kom er nu nog iets boven,ik ben echt heel dankbaar voor alle tis,maar als het overmorgen nogniet gaat,ben ik terug op weg naar kliniek.
Kus diane
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: weigert terug te eten

Bericht door jennli »

Hoi Diane, heb wat moeite om je tekst te ontcijferen, maar zal toch proberen zinnige tips te geven.

Zou als ik jou was ook even naar het keeltje van Rusty laten kijken. Misschien dat hij ook keelpijn heeft door zijn verkoudheid en dat het eten pijn doet of hij denkt dat het nog pijn doet en durft daarom niet te eten. Hoe oud is Rusty?

Zou als hij niet wil eten niet te lang wachten met naar de dierenarts te gaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: weigert terug te eten

Bericht door diane007 »

ja ik denk het ook dat zijn keel nog pijn doet.Heb nu juist het warm gemaakt,maar neen wilt niet.Heb naar kliniek gebeld en moet nog 2 dagen afwachten en dan ga ik zeker terug zenne.Hij ligt nu op bed als een koning te spinnen en dat deed hij ook niet meer en nu kan hij terug,dus is aan betere en heb 1 ml lactuose gegeven.Weet de juiste leeftijd niet,is bij verhuis achter gelaten en de dierenarts denkt 2 jaar.Nu is al normaal als hij slikt tegenover zaterdag.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: weigert terug te eten

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Diane, belgische zeker? :-)

Het is inderdaad leuk als je een beetje oplet op de woordenschat en mooie volle zinnen met hoofdletters maakt. Dat leest een stuk gemakkelijker. ;-)

Verder zou ik niet aan het dokteren gaan, zonder advies van een dierenarts. Zomaar laxeermiddel geven zou ik niet doen, enkel als, zoals Annet zegt, hij verstopping heeft. En dat kan een dierenarst vaststellen.
Ik veronderstel dat ze daaraan denkt omdat je zegt dat hij geen stoelgang heeft, maar wel eet. Dan is het dus niet onwaarschijnlijk dat alles binnenin blijft zitten.
In dat geval kan laxeermiddel werken, maar zoals gezegd, zou ik dat niet zomaar gaan doen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Als je het gevoel hebt dat het grondig mis is, moet je geen twee dagen afwachten hoor. Wat ze daar ook zeggen. Dan ga je toch maar langs. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: weigert terug te eten

Bericht door jennli »

Wil er nog aan toe voegen dat een kat ook kan gaan spinnen om zichzelf gerust te stellen. Dus niet alleen als hij zich blij voelt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: weigert terug te eten

Bericht door Cerna »

Verder zou ik niet aan het dokteren gaan, zonder advies van een dierenarts. Zomaar laxeermiddel geven zou ik niet doen, enkel als, zoals Annet zegt, hij verstopping heeft. En dat kan een dierenarst vaststellen.
Ik veronderstel dat ze daaraan denkt omdat je zegt dat hij geen stoelgang heeft, maar wel eet.
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Wanneer je spuitjevoert, maar er komt geen ontlasting, dan heeft de kat dus last van verstopping en de oorzaak kan alleen de dierenarts vaststellen.
Wanneer je tijdens het voeren niet merkt dat de kat moeite met slikken heeft, dan geloof ik niet dat ze (nog) keelpijn heeft.

Je moet dus eerst de oorzaak weten van de verstopping en daarom niet nog twee dagen wachten om naar de dierenarts te gaan. Lactulose 1 ml. per keer tweemaal daags, kan geen kwaad en kun je naar mijn bescheiden mening rustig alvast geven tot je naar de DA gaat.
Wanneer je zelf last hebt van verstopping, dan heb je meestal ook geen eetlust want dat is pijnlijk. Dus dat kan de oorzaak zijn van het niet willen eten. Of dat de kat toch nog steeds niet goed ruikt en dan zou je Exigent Aromatic kunnen proberen.

Maar eerst naar de dierenarts. Morgen! En wanneer hij dan weer ontlasting heeft (de kat niet de dierenarts) en nog steeds niet wil eten, dan kun je aan een eetlustopwekker als diazepam denken. En in de tussentijd zorgen dat de kat toch iets blijft eten om leververvetting te voorkomen.

Zo, nu heb ik hetzelfde gezegd als in mijn vorige bericht, maar misschien iets duidelijker? :lol:

Enne...........wat is "zenne" :eeh:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: weigert terug te eten

Bericht door pearlsofpassion »

Belgisch stopwoordje.
Komt een beetje op hetzelfde neer als 'hoor'. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: weigert terug te eten

Bericht door diane007 »

sorry dames,ja ben van Belgie.Heb juist krachtvoeding waar alles in zit met spuit gegeven en dan zie ik wel dat hij moeite heeft met slikken.Hij had keelpijn en misschien is dit niet op 2 dagen gedaan .Die lactuose heb ik in begin ook moeten geven omdat hij van stress niet wilde gaan en dat hielp en weet dat geen kwaad kan,want heb bij vorige kat ook gegeven en legt de darmen niet stil.Hij heeft 2 spuitjes binnen nu juist en vond lekker,maar als ik een klein brokje zacht vlees in mond steek spuwt hij terug uit,maar als ik met vinger saus aan vinger doe en op mondje doe,likt hij het af.Hij is nog niet aan uitdrogen ,heb ik ook getest via hier te lezen.
Vind zo erg,mijn poesjes zijn allemaal 18a 19 jaar geworden en nu wou ik een asielkatje een goede thuis geven en is dat schatje ziek.Heb al veel geweend omdat ik denk dat ik iets verkeerd doe.Ik wil hem gelukkig leven geven en heb alles voor mijn poesjes over,ja ik ga ver om ze te helpen en ga zeker terug naar dierenarts,maar ga de nieuwe antibiotica nog een dag zijn werk laten doen en produkt voor in neusje.Is heel goed produkt,lost de slijmen op en zie al een heel verbetering,maar ik beloof aan iedereen dat ik zorg dat hij terug gezond word en dat hij een heel goed leven krijgt.Ik krijg van vandaag kopstootjes van hem en dan legt hij zijn pootje op mijn hand,dus was ook liefde op eerste gezicht.Ik mocht van de mensen ze terug brengen,nog voor geen miljoen,ik hou van dat schatje en heb zondag 2 kittens geadopteerd in asiel en die komen eind juni hier wonen.Ja ik en adoptie,heb een dochter geadopteerd,mijn kippen zijn geadopteerd en nu ga ik poesjes adopteren.Bedank meisjes dat jullie er zijn en sorry voor met Belgische taal,je weet de Belgen zijn achter he hahahah
Cerna

Re: weigert terug te eten

Bericht door Cerna »

Belgen achter?? Wel eens naar Tien voor Taal gekeken? Dan zijn het bijna altijd de Belgen die winnen! Jullie hebben gewoon een ander taalgebruik want Vlaams is nu eenmaal een taal en geen Nederlands dialect en dus is het echt niet minder, zenne.

Hoe lang geleden heb je antibiotica gehad? Onze Cerná had ook keelontsteking en ze kreeg een Conveniaspuit. Na 5 dagen moest het volgens de dierenarts toch over zijn en toen dat niet het geval was heb ik Moderin gekregen, 5 dagen een pilletje per dag en daarna rustig afbouwen (twee keer halfje, twee keer kwart, om de andere dag een kwart). Hier krijgen ze een enorme eetlust van, dus dan vang je twee vliegen in een klap: keelontsteking gaat over en kat gaat weer eten. Wel het eten zo dun maken dat het een papje wordt en hij het zo naar binnen kan slobberen (bijv. Hills AD)
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: weigert terug te eten

Bericht door diane007 »

dank u Cerna,zal mijn best doen,maar soms blijven er letters steken op laptop,maar doe mijn best dames.Ik geef nu Ronaxan 20 mg 1pil en nog een halfje, 2 maal per dag.
Voor neusje Lysomucil en koorts Vetoquinol(tolfedine) 2 maal per dag.Dames ik hoop dat het juist geschreven heb want kan het niet goed lezen.Ik hoop dat die antibiotica ook goed is voor keel,de neus is echt verbeterd.Ik heb zaterdag de hele nacht bij hem gezeten en zie enorme verandering,ja alleen dat eten he.Heb ik nog nooit mee gemaakt.Ben dan ook beetje bang,maar ga morgen afspraak maken hoor
Cerna

Re: Kat weigert te eten na ziekte

Bericht door Cerna »

Hoi Diane

Ben je vandaag nog naar de dierenarts geweest? En zo ja, wat zei hij/zij?
diane007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 jan 2011 10:11

Re: Kat weigert te eten na ziekte

Bericht door diane007 »

Hallo dames,eerst en vooral bedankt voor al de steun,echt waar.Ben dus terug naar dierenarts geweest en nu is hij helemaal inorde,eindelijk kan hij genieten van zijn nieuw leven.Vrijdag nog zijn spuitje gaan halen en alles is okeen geloof me dames eten doet hij heel goed.Dus bedankt en nu ga ik ander probleem hier posten hahaha
dank u voor alle hulp
Plaats reactie