Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Ook in het natvoer geen suikers en granen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Adriana »

voor zover ik heb begrepen gaat het hier niet om een diabetische kat.
kijk bij natvoer even naar de ingredientenlijst, als daar graan (= vaak tarwe) op de eerste of tweede plaats staat dan is de prijs navenant laag en het voer niet zo geschikt.

beetje suiker is voor zijn blaas geen probleem en zo streng hoef je niet te zijn.
je kunt eens kijken naar de kuipjes van Sheba, de paté's zijn vrijwel kh-arm, dus ook geen suiker maar hier vinden ze de andere soortjes een stuk lekkerder en het gaat erom dat er genoeg vocht binnenkomt.
de dozen met foliezakjes, ook eigen merk zijn vrij goed en per stuk niet duur. zit 80% vocht in dus dan weet je het zeker en je kunt zijn bak in de gaten houden of hij genoeg plast.
ook de kuipjes euroshopper van AH en veel eigen merken kuipjes/blikjes van de supers zijn helemaal niet zo slecht en als hij een kwalitatief goed compleetvoer met zijn brokjes krijgt, dan hoef je met het natvoer helemaal niet zo duur te gaan. als er maar geen tarwetroep inzit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een kat suiker in zijn voer geeft, krijgt hij er vast suikerziekte van. Die is helemaal niet gebouwd op suiker, en zeker geen glucose.


En als je de kat dagelijks een maaltijd natvoer geeft (wat ik ook goed vind) zou ik toch echt wel een goed voer geven, kwalitatief en compleet. Sommige natvoeren zijn namelijk aanvullend, gewoon voor de lekker, maar een maaltijd per dag kan je beter compleet voer geven.
Er bestaan zat vrij goedkope, kwalitatief goede merken, daarvoor moet je echt niet naar huismerken gaan.
Blijf gewoon weg van graan, suiker, melk en ook van min 4% regels in de samenstellingen.
Op zooplus vind je zo snel veel goede voeren;
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Adriana »

nee, dat is niet zo. een kat krijgt van dat minieme beetje suikers geen suikerziekte,
dat krijgt hij van te veel graan en vooral overwicht en aanleg.
katten eten in de natuur bessen waar vruchtensuikers in zitten, dus niks onnatuurlijks aan.
in vrijwel alle voeders zit iets van suiker, kijk de ingredientenlijsten er maar op na.

naast compleetvoer brokken, waar dus alles al in zit zijn supermarktvoeders een prima aanvulling voor vocht, nl ruim 80%!

en het ging hier om voldoende vocht binnen te krijgen, niet om een extra compleetvoer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LadyJude
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:48

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door LadyJude »

Oh ik ben zo blij met jullie en dit forum! :D
Ben vandaag al wat speciaalwinkels afgeweest om te kijken of ze misschien Sanabelle ofzo gewoon verkochten (helaas niet, en op Zooplus zijn de kleine zakjes op..), maar nu valt me pas op in hoeveel brokjes graan zit. Weet nu dus precies wat ik niet moet hebben! Wel fijn dat voor natvoer Sheba of de foliezakjes ook goed zijn, ga er morgen gelijk wat halen.
Mag ik wel handschoenen aandoen, anders eten ze mij er bij op...
(M'n kittehz zijn trouwens inderdaad geen diabeet, ze hebben alleen een moeilijke blaas en behoorlijk wat steekjes los :P )
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Je kiest het natuurlijk zelf, maar ik zie echt niet in waarom je Sheba wil gaan geven.
Dat is gewoon ontzettend duur natvoer! :shock: En dan nog niet eens qualitatief bij de betere.

Hangt er een beetje vanaf wat je juist van koopt, maar voor die prijs heb je ook Almo Nature of Cosma en dat is wel veel natuurlijker voer, met echte stukjes vlees of vis. En zonder granen!
Daarnaast heb je nog een hele resem blikken met gewoon puur vlees die maar de helft of nog minder kosten.
Ik zie niet in waarom je zo veel geld zou uitgeven aan een product dat dat gewoon niet waard is. Dan zou ik toch iets nemen dat prijs/kwaliteit niet zo'n ramp is.

Ik ben van mening dat je beter een goed voer kan kopen, maar als je dat niet wil, is dat jouw keuze. Maar dan vind ik het zonde dat je er zoveel geld aan zou uitgeven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Adriana »

LadyJude schreef:... speciaalwinkels afgeweest om te kijken of ze misschien Sanabelle ofzo gewoon verkochten
.... anders eten ze mij er bij op...
.....zijn trouwens inderdaad geen diabeet, ze hebben alleen een moeilijke blaas en behoorlijk wat steekjes los :P )
en, ben je al opgegeten?

steekjes los, ach, komt heel veel vaker voor hoor!

Sanabelle Urinary wordt niet in dierenwinkels verkocht, helaas...

kijk ook eens hier naar: medpets link onderin
bij de methigel pasta en cystease/cystitab voor idiopatische blontsteking

en bij huisdierendokter.nl bij urologist bij het linkermenu 'blaas en nieren' en dan info gruis en stenen.
en de klantenreacties over urologist.
in het geval van stress gerelateerde idiopatische blontsteking (pfft wat een kreten) kun je destress van huisdierendokter inzetten en dat kan behoorlijk helpen, maar dat is bij jullie niet aan de hand.

en dan een beetje rauwe kalkoen/kip zo'n paar keer per week (porties invriezen) zuurt de urine ook goed aan en is erg gezond voor huistijgers.

en als het zo'n knabbelaar is, dan zou je half zachte honden kauwstaafjes kunnen proberen, Zplus heeft bij de honden staafjes van 100% kalkoen en andere voor kleine hondjes. werkt hier perfect als ze hier weer eens zo'n bui hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LadyJude
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:48

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door LadyJude »

Haha nee vandaag ben ik nog niet opgegeten gelukkig (maar 2 keer een anti-b kuur na bijten vind ik ook wel genoeg ;) )
Ik had eigenlijk geen idee dat Sheba zo duur is...Mijn eigen katten hebben altijd alleen maar droogvoer gehad..Maar er zijn ook zoveel soorten! Ik ga denk ik maar eens alle info van jullie uitprinten en daarmee naar de winkel :)
Ennnn ga zeker de kauwstaafjes eens proberen! De hand-en theedoeken, dekens en kleren wil ik nu toch óók wel eens zonder gaten..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Adriana »

Sheba is hier eurocent 61 per tinnetje. de eigen merk foliezakjes zijn waarsch goedkoper maar let dan even op de ingredienten. en het lijkt me een overgangsmaatregel om alles weer rustig te krijgen. het is altijd een zoektocht naar het juiste voer en voor nu maar even heel voorzichtig zijn..

en het loont altijd de moeite om een kwalitatief erg goed merk droge brokken te geven en geen supermarkt of aldi of action-voer. neem je leesbril mee want dat wordt kabouterlettertjes lezen.. bij Zooplus zul je zien dat de grotere verpakkingen van de premiumvoeders al stukken goedkoper zijn, maar dan moet je zeker weten dat het gegeten wordt.
een dierenartsenrekening loopt zeer in de papieren en blaasgruis of blaasontsteking is erg pijnlijk en vervelend.
is hij zo bijterig?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie