Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

plassen doet hij regelmatig, maar niet overdreven vaak... Net als voor de blaasontsteking. het zijn grote plasjes, zonder bloed en daarna "begraaft" hij ze...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Ilone »

Nou, da's dan helemaal mooi ;)
Je merkt gauw genoeg aan 'm of hij weer last krijgt. Hij gaat dan veel vaker, en blijft langer zitten, want ja, het wil niet. Gewoon even goed in de smiezen houden :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

daarom! Ik merk nu aan hem, dat het goed gaat. niet langer dan normaal op de bak, rent en vliegt door het huis en kan oorverdovend klagen als hij voor de deur staat en naar buiten wil en wij niet snel genoeg reageren..! Hopen dat het zo blijft met ons kleine mannetje!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Anne »

Ik hoop het ook voor jullie, het is fijn dat hij nog lekker actief is.
Krijgt hij ook een pijnstiller?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan best goed kijken hoe hij op de bak zit bij plassen.
Gezonde katten plassen echt in de korrels, er zit geen plaats tussen. Als hij hoger op zijn poten gaat staan, heeft hij last bij plassen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

Welpie zit zoals altijd gewoon net boven de kattensteentjes.. niks bijzonders dus
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Net boven, is dat dat je er nog een blad papier of zelfs een vinger kan tussen steken? Of zet hij zich echt in de korrels.
Het laatste is eigenlijk het normale, maar ik heb ook een kater die net ietsje hoger zit.
Die heeft ook een tijdje iets moeilijker gegaan door te veel granen in de voeding, maar hij heeft geen echt gruis gehad omdat ik hem op tijd op beter voer heb gezet. Hij blijft ietsje hoger plassen dan normaal, maar zeker niet zo hoog als toen hij meer last had.
Het verschilt dus al wat per kat, maar daar kan je zeker wat uit aflezen als je dat in het oog houdt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

Hmmm, weet iemand hier raad mee? Welpie heeft 10 minuten geleden gegeten en hij kotst net zijn brokjes weer uit.. Onverteert...
Kan hij te snel gegeten hebben (te gulzig) en dat het verkeerd is gevallen?
Vanochtend is hij buiten geweest, er zit verder niks geks in de spuug.. Klinkt viezer dan het is
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Anne »

Gebeurt hier ook weleens als ze te gulzig hebben gegeten, pas als ze aan het overgeven blijven zou ik me zorgen gaan maken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

dank je voor de geruststelling..
Welpie heeft inderdaad daarna niet meer gespuugd... Hij heeft het ook nog nooit eerder gehad.. Dus wist even niet wat ik ervan moest denken..
Eetlust is goed en meneer is bijna niet naar binnen te krijgen!
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Welpie »

Welpie zijn urine is weer gecheckt, blaasgruis was opgelost. Nu over op Young Male van Royal Canin!
Om blaasgruis te voorkomen..
LadyJude
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:48

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door LadyJude »

Hee allemaal,

ik ben gloedjenieuw hier dus misschien dat het al een keer gevraagd is..sorry:)
Ik heb 2 monsters, "geholpen" broer en zus van iets meer dan 2 jaar. Nu bleek het zusje om de haverklap blaasontsteking te hebben, na tig keer urinecontrole bleek het een heel gemene bijna resistente bacterie te zijn. 6 weken anti-b en blaasgladmaaktabletten gelukkig geen last meer. Het broertje besloot solidair te zijn en wou ineens ook niet meer plassen :( Gelukkig geen blaasgruis maar ook ontsteking, maar die was met een korte kuur weg.
Nu zitten ze op advies van de DA al een halfjaar ofzo op Hill's S/D, maar dat is nogal aan de prijs, en ze blijven maar volhouden "jaja, ze mogen er wel een keer van af" maar ik krijg steeds meer het idee dat ze het wel lekker makkelijk geld verdienen vinden zo. Ik eet liever zelf niks dan dat m'n katten verkeerd voer krijgen hoor, maar dit is gewoon een beetje raar...
Nu wil ik dus graag ander (goed) voer, en na het forum te hebben uitgeplozen lijken Orijen en Sanabelle Urinary me wel wat, maar heb ik dat wel goed? Ik wil m'n skatjes natuurlijk wel wat goeds geven! Misschien dat jullie nog je licht er op kunnen laten schijnen?:)
Thanks!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Als voer zijn Orijen en Sanabelle zeker goede merken. Of ze echt aan je probleem helpen, weet ik niet heel goed. Tegen blaasgruis zeker wel, maar tegen blaasontstekingen weet ik niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
blaasgruis is kwestie van te weinig drinken, verkeerd voer met vaak veel te veel graan (bv tarwe) en aanleg, de ene kat heeft er sneller last van dan de andere.
blaasontsteking heb je ook zoals dat heet idiopatisch, dat wil zeggen zonder bekende oorzaak, soort van spontaan.
naast de bekende antiobioticakuren helpt bij de laatste blaasontsteking cystease (medpets) vaak erg goed.

rechtsboven hebben we een zoekfunctie en als je daar blaasontsteking intypt, dan krijg je alle topics en berichten met info en tips, die daarover gaan.
als je katten te weinig drinken dan kan een drinkfontein (ff zoeken) ook goed helpen.

radicale verandering van voer en altijd een preventie - brok erbij geven. dat kan via de da maar bijv Urinary van Sanabelle werkt ook goed.
in de wat duurdere merken zit geen tarwe/gerst/haver. op de meeste verpakking staat er wel een vermelding bij, met name over de zuurgraad van de urine. en houd in je achterhoofd dat je het geld dat je met goedkoop voer uitspaart, dubbel en dwars bij de dierenarts kwijt bent, als het mis gaat!
je moet er eens per etmaal natvoer bijgeven zodat je zeker weet dat ze genoeg vocht binnenkrijgen en wat rauwe kip/kalkoen een paar maal per week helpt ook goed en is ook nog eens erg gezond voor katzels.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LadyJude
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:48

Re: Blaasontsteking en sporen van blaasgruis

Bericht door LadyJude »

Yeey dankjewel voor jullie reacties! Supermarkt-voer zag ik sowieso al niet zitten inderdaad..Maar natvoer geven is ook een goed idee; helemaal omdat de kater een kabelknager is en een drinkfontein dus niet gaat :(
Ik ga maar eens even bestellen op Zooplus! :)

Oh enne, verder ben ik super gelukkig met m'n DA hoor :)
Plaats reactie