Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Caitlin »

Ik heb een vraag over mijn 11 jaar oude poes Si-Pi.

Ze is al sinds haar sterilisatie te zwaar en dit is alleen maar erger geworden. We hebben allerlei diëten geprobeerd, maar ze valt niet af. Ze beweegt amper en is ook niet te porren voor stoeien/rennen/spelen e.d. Het liefst ligt ze de hele dag op de bank in de zon.

Ze heeft duidelijk overgewicht en het lijkt er op dat ze nu ook last begint te krijgen van haar gewrichten.

Maar... wat voor andere opties zijn er?? We hebben verschillende duren diëten van Royal Canin en Hills Feline geprobeerd, waar ze gewoon niet van afvalt. We geven haar af en toe een snoepje voor het gebit en wegen verder alle maaltijden af... Het helpt niet!

Heeft iemand enig idee wat voor andere mogelijkheden er voor deze lieve schat zijn?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door MarjanR »

Ik neem aan dat je al de light variaties hebt geprobeerd?

Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om de kat overdag kleine beetjes eten te geven?
Ik weet dat het op die manier wel werkt bij mensen. Elke twee uur een klein beetje.
Dat houdt het spijsvertering mechanisme op gang waardoor er meer en sneller verteerd wordt.
En op die manier worden de vetreserves aangesproken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je Si_pi niet te snel mag laten afvallen (als je iets gevonden hebt).
Maar goed, eerst maar zoeken naar iets wat haar wel doet afvallen.

Is je luie dame echt voor niets qua speeltjes te porren?
Want dan zul je kunnen overwegen 2x per dag haar van d'r luie donder af te krijgen dmv spelen.

Misschien dat anderen nog tips hebben
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door nellebel »

bij onze nellie toen ook vanalles geprobeerd. zij woog 7 kilo. Was ook neit te porren voor te spelen, zat me dan een beetje aan te kijken alsof ze wilde zeggen, doe dat even lekker zelf, ik ga me niet moe maken. dieeten en alles geprobeerd, dat was een hel. ze was continue aan het bedelen voor eten, snaaide alles weg wat los en vast zat. Op een gegeven moment de moed opgegeven. dit was voor haar niets en voor ons ook niet. in overleg met de DA trouwens.
Echter toen ze ziek werd en ze daardoor ging afvallen ,merkte ik duidelijk dat ze veel actiever werd en wat dat betreft ook beter in haar velletje zat. Ze had toch wel last van haar hangbuikje.
ik let met onze flippie nu goed op dat ze voldoende beweegt. ik weet niet of je je kat nog enigszins wat in beweging kunt krijgen, al is het maar een paar minuutjes per dag om te beginnen.
Trouwens toen nellie moest afvallen, kreeg ik de tip om haar gekookte groentes te geven zoveel ze wilde als maagvulling (wel zonder zout natuurlijk), maar zij was dan ook heel heftig met het afgewogen eten, daar had mw naar haar idee niet genoeg aan. Zij was dol op spruitjes en erwtjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Je schrijft niet dat ze gaat zeuren om eten...dus misschien gewoon nog minder geven? Zolang ze niet zoals nellebel schrijft de toko zo'n beetje afbreekt voor eten komt ze ook niet om van de honger. Het moet natuurlijk niet te weinig zijn zodat ze wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je hebt ook van die snackballs, dat is een bal waar je brokjes in kunt doen en waar ze tegen aan moet slaan om ze door een kleine opening eruit te krijgen. Dan krijgt in ieder geval wat beweging.
Nog een idee, maar geen idee of het zou werken; je zou eens kunnen proberen op heel ander voer over te stappen. Zoals bijvoorbeeld Porta 21 of Sanabelle, dit is een granenvrije brok (o.a. verkrijgbaar bij Zooplus.nl) Het zijn geen afvaldieten dus je zult wel goed op moeten letten wat je geeft, maar het is een heel andere soort samenstelling...als je al zo veel hebt geprobeerd zou je de gok kunnen wagen. Misschien reageert ze wel goed op een andere samenstelling.
Ik heb geen idee of het zou helpen in afvallen, maar nog een stap verder is versvoer zoals Carnibest (zoek even op barfen), maar daar houden niet alle katten en hier moet je heel langzaam op overgaan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door pearlsofpassion »

Porta 21 is wel heel erg vet. Ze eten dan uit zichzelf minder, maar om echt af te vallen bij een kat die uit zichzelf dik wordt, lijkt me dat niet ideaal.
Al heb ik er verder geen verstand van.

Wat krijgt ze nu? Veel koolhydraten? Want daar worden katten ook gemakkelijk dik van. Je zou een voer moeten zoeken met veel vezels in.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Daarom zei ik ook, dan moet je het wel goed aanpassen ;-) Maar omdat daar aan de andere geen granen in zitten...misschien dat ze daar goed op reageert omdat ze dat dan in ieder geval niet op kan slaan.
En inderdaad voer met veel vezels erin.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door ayla »

Garfield hier is af aan het vallen door maaltijden over de dag te verdelen en hills light voer. Verder speel ik veel met hem waar hij duidelijk van geniet. Hij is helemaal fan van laser muisje, verder vind hij speeltjes maar niets. Ook speelt hij nu weer veel met zijn broertje waardoor hij meer beweging krijgt. Garfield is nog jong maar als je de juiste speeltjes vind wil jouw poes vast ook spelen. Succes!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Caitlin »

Bedankt voor alle reacties en tips. Fijn om te zien dat ik niet de enige ben met een dikke poes, ha!

Ze is helaas écht niet te porren voor spelen. Heel af en toe springt te spontaan op als ze een touwtje op de grond ziet liggen en speelt ze daar mee, maar zodra ze doorheeft dat je het gezien heeft, stopt ze er meteen mee! Alsof ze niet wil laten zien, dat ze nog best speels kan zijn. Zo'n "voerballetje" hebben we ook gehaald, maar mevrouw trekt daar haar neus voor op! Misschien dat een laserlampje wat kan zijn inderdaad!

Hills ligt voer heb ik nog niet geprobeerd. Wel Hills tegen gewrichtspijn. Voor de DA zou ze, met minder pijn, meteen meer moeten gaan bewegen. Helaas is dat niet gebeurd. Gekookte groentes vind ik ook wel een goed idee.

Ik geef de katten nu 2x per dag een beetje eten, maar heb inderdaad wel de tijd om het nog verder uit te spreiden. Iemand tips over hoe je dit goed kunt doen met twee katten in huis? Gewoon een kwestie van laten eten in andere kamers of zijn er handigere tips? :)

Oh, en als Si-pi naar eigen zeggen niet genoeg krijgt, dan bedelt ze inderdaad bij iedereen.

Sara, haar 7 maanden oude stiefzusje en zij zijn partners in crime. Als ik ergens perongeluk wat eten laat liggen of de snoepjes niet goed opberg, gooit Sara het op de grond en dan eten ze het samen op.... :P
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door pearlsofpassion »

En kan je haar voer niet alleen in het voerballetje geven? Zodat ze wel moet bewegen als ze wil eten?

Verder had ik ook een redelijk luie poes. Zelfs een laserlampje helpt niet echt. Maar toen heb ik zo'n catit rail gekocht (die met de krabronde in het midden) en daar is ze helemaal gek op. Niet dat dat zo'n inspanning vraagt hoor, dat is niet zo, maar ze is toch wat bezig en leert er mee spelen. Met heel wat geduld slaat ze soms ook eens naar de catdancer of een boa-hengel, maar met 3 slagen in een kwartier bezig zijn, mag ik al blij zijn.
Muisjes gaat ze ook wel achteraan als ze zin heeft, en dan is ze ook heel actief. Maar dat is enkel als ze nieuw zijn...
Dus: een beetje uitproberen, tot je iets vind waarvan ze plots wel in beweging komt. Maar het valt moeilijk op voorhand te voorspellen...
De krabton vind Kleintje ook leuk, en soms trappelt ze eens met een pantoffel of een kussentje met valeriaandruppels op. Maar zonder die druppels doet ze het ook niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Adriana »

van een aantal katten weet ik dat ze gestaag afvallen van Almo holistic brokjes en dan bvk de kip variant kiezen. dat mag haar partner in crime ook eten (graag zelfs!). dat is tarweloos, matig 30% eiwit en redelijk vetgehalte. ze zal daar uit zichzelf al veel minder van gaan eten omdat het goed verzadigt en langzaam verteert, dus qua prijs doe je veel langer met een zak.
eerst met kleine hoeveelheid proberen maar vrijwel alle katten zijn er dol op, zoek maar even naar ervaringen via de 'zoeken' functie rechtsboven.

en dan is er bij Zpls de catdancer, waarmee je ze een heleboel beweging kunt geven.. sommige oudere katten zijn er ook dol op..

en voor gewrichtspijn zou je kunnen kijken bij http://www.huisdierendokter.nl/ bij het linkermenu gewrichten en dan de pijnstiller analgos.. meld je even terug als het bevalt..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Caitlin »

We hebben alle schappen kattenspeeltjes al wel leeggekocht dacht ik, maar de Cat Dancer...? Ik heb het even opgezocht op youtube, wat een grappig dingetje! Nooit van gehoord!

Ben meteen naar Zooplus.nl gegaan en heb een Cat Dancer en een zak Almo Holistic kip en rijst besteld. Het valt altijd te proberen en het versterken van het immuunsysteem e.d. is voor de kleine ook wel handig, aangezien die graag buiten speelt.

Bedankt allemaal! Ik verwacht de spullen uiterlijk begin volgende week wel binnen te hebben. Laat weten wat ze er van vinden.
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door nellebel »

Rc heeft nu ook een voeding speciaal voor gesteriliseerde katten trouwens. Heb een proefzakje gekregen bij de dierenspeciaalzaak. Heb het onder het andere voer gemengd toen, want onze sjefke was er kieskeurig en hun hadden het niet nodig ,beide niet te dik en veel bewegen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Ayzha »

Ik zie hier al een paar keer het voerballetje terug komen, ik moet zeggen dat ik er goeie ervaringen mee heb. Je zou inderdaad voedselverrijking eens kunnen proberen, als je niets meer uit een bakje geeft en alleen maar nog in een balletje of dergelijke zal ze moeten;-) in het begin zal het zeuren worden maar je zult zien dat als je volhoudt, het binnen een paar dagen aanzienlijk minder is.. succes
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door Caitlin »

Maar krijgt ze dan niet te weinig binnen? Daarnaast wordt het dan wel lastig om bij te houden hoeveel beide katten eten, omdat ze er praktisch de hele dag over kunnen/zullen gaan doen..?
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kan oude(re), luie poes nog afvallen?

Bericht door nellebel »

bij onze DA hebben ze dieet spreekuur. Dat wordt door de assistneties gedaan, die dan per kat uitstippelen met jou hoe het eruit moet gaan zien, hoeveel ze in welke tijd moeten afvallen en krijg je allerlei tips. Was gratis bij ons. is misschien ook iets. Dan wordt ook de bouw e.d. bekeken van de kat en in combinatie met het eetpatroon en bewegingspartoon een schema opgesteld.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie