Katje wordt dik

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Katje wordt dik

Bericht door jazzmin »

Hi jongens,

Ik heb nu een paar weekjes mijn Milou'tje. Maar ik merk dat ze nu al dik wordt. Ze krijgt echt niet superveel te eten heb ik het idee (asiel zei 2 handjes brokjes per dag) Soms krijgt ze 1 handje brokjes en 1 zo'n pathe-bakje maar dat is niet vaak.

Wat doe ik fout??
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Bericht door Lovecat »

Hallo :smile:
Hoe oud is Milou en is ze gecastreerd? 2 handjes kunnen ook 2 volle handen zijn, beter weeg je het voer af op een weegschaal. Wat voor soort voer geef je? Hoeveel woog Milou toen je haar net had en hoeveel nu?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katje wordt dik

Bericht door MarjanR »

Niets!
Maar m isschien is het beter als Milou wat minder koolhydraten in haar voer krijgt.
Waaom kijk je niet eens voor een zak light in de dierenspeciaalzaak?
Dan geef je haar 1x per dag light en 1x per dag normaal.
En dan kijk je over twee weken hoe ze het daar op doet?
Wordt ze nog steeds dikker, dan ga je helemaal over op light voer.

Maar misschien is jouw hand ook wel een grote hand?
Je kunt het ook proberen met de aanbevolen hoeveelheid per dag (staat op de verpakking).
En dan kijk je over twee weken.

Wat je niet moet doen is radicaal minderen.
Dat is niet goed voor d'r lever.

Een van de twee is mijn advies ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Katje wordt dik

Bericht door jazzmin »

Hey jongens, bedankt voor jullie reacties
Ze is gesteriliseerd ja, (sinds ik haar heb, ongeveer 2,5 week) en ze is net 1 jaar oud.
Het is ook dat ik haar nu de eerste 6 weekjes binnenlaat omdat ze dan eerst aan mij kan hechten, daarna kan ze lekker naar buiten.

Ik zelf heb hele kleine handen dus dat kan het echt niet zijn haha. Ik denk niet dat ze te veel krijgt. Kan het misschien komen doordat ze nog weinig beweging krijgt? Moet ik dan gewoon deze 4 weekjes hetzelfde blijven doen qua eten geven (2handjes), of toch verminderen en als ze naar buiten gaat weer terug naar 2 handjes per dag?

groetjesss
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Katje wordt dik

Bericht door jazzmin »

Oh en ze weegt 3,5 kilo toen ik haar probeerde te wegen (1e week) en toen ik haar gister weer wilde wegen kwam ik uit op 3,2 maar denk dat ze er gewoon niet goed op stond. Maar haar buik wordt duidelijk dikker haha
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Katje wordt dik

Bericht door MarjanR »

Je kunt haar oppakken en dan op de weegschaal staan.
En dan zonder haar, en het verschil.. dat weegt Milou :)

Het kan zomaar zijn dat wanneer ze naar buiten gaat dat ze dan ook afvalt.
Ze krijgt dan meer beweging :D
Anders houd je het gewoon zoals het nu is.
Misschien ietsie minder geven. Ze vraagt vanzelf wanneer ze trek heeft in principe.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katje wordt dik

Bericht door Ilone »

Hoi Jazzmin,

wat voor voer geef je?
En is het dikker worden na de ster. begonnen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje wordt dik

Bericht door pearlsofpassion »

Twee handjes lijken me wel veel voor een poes van dat gewicht.
Maar kan je dat eens wegen? Want handen praten zo moeilijk, grammen zijn veel veelzeggender.
alleszins, mijn meisje weegt 3,6 kg en ik schat dat ze niet meer dan 40gr brokjes per dag eet. Ik weeg het niet echt af, omdat ze toch nooit meer eet dan ze nodig heeft, ze blijft altijd op haar gewicht. Maar dat soort katten zijn nogal zeldzaam...
Ze blijft trouwens ook steeds binnen.
Paté is natuurlijk erg vet, en als het van een goedkoop merk is, zit er ook nog vaak eens zetmelen in, en daarvan komt ze dan wel enorm aan. Logisch...

Laat je ook eens weten welk voer je geeft? Misschien is wisselen van merk al voldoende en hoeft dat light voer niet eens.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Katje wordt dik

Bericht door Evee »

Wij hadden een zak whiskas gekregen en dat gemengd met het RC Sensible voer dat we hadden van het asiel.

Dat hebben we Molly nu anderhalve week gegeven.. nou ze wordt toch echt een stuk mollyger.. ;)

Wij hebben dus ook besloten om over te stappen, en gekozen voor Porta 21.
Ben benieuwd wanneer wij het pak krijgen vanuit Zooplus.

Maar goed, in die anderhalve week dat Molly die Whiskas nu heeft gehad, is ze al dikker geworden. Zo zie je hoe snel dat dat kan gaan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje wordt dik

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan info en vooral ervaringen vinden over verschillende merken in een aantal topics over voeding.
Een paar recente die nog actief aangevuld worden zijn: wat is het goedkoopste premiumvoer en wat moet er in goed voer zitten (of zoiets... :???: )

Zo kan je een gegronde keuze maken.
Ik kies trouwens ook voor Porta, ik probeer nog wel eens iets anders uit, maar dat vind ik heel goed.
Er zit wel erg veel vet in, maar mijn katten blijven er op 1 of andere manier net slanker onder. Het zal wel van kat tot kat verschillen, maar vele katten zullen meer last hebben van de zetmelen en suikers (die bij porta erg laag zijn) dan van vet. Hier zijn ze gewoon snel voldaan doordat er zoveel vet in zit, en eten vanuit zichzelf een stuk minder.
Is nog een voordeel voor de portemonnee ook, en minder afval in de kattenbak. Alles wordt goed verteert en dus ook bijna geen stank van de uitwerpselen.

Ik probeer nu Animonda, en dat is onmiddelijk een enorm verschil van geurhinder en ze kunnen weer niet stoppen met eten. Dus ga ik weer terug naar Porta, als deze op is.
Maar ik zal dit hele verhaal nog wel eens posten in de bovengenoemde topics, zodat iedereen die terugvind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Katje wordt dik

Bericht door jazzmin »

Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat ik dit voer heb:
http://webshop.ranzijn.nl/produkt_detai ... 201,5%20KG

Ik heb de zak weggegooid en het voer in een bak gestopt dus vandaar.

En is dit het voer wat jullie bedoelen die het best is?: http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 3135069184

Ik heb niet echt een klein weegschaaltje om het voer te wegen, en ik snap niks van de maatbeker (moet ik als suiker of als meel tellen?) Als ik de hoeveelheid zie vind ik het in ieder geval niet veel voer. Het is ongeveer 1/3e van een klein koffiekopje en dat dus 2x op een dag.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Katje wordt dik

Bericht door Lovecat »

Als je daadwerkelijk lams kitten geeft zou ik daar zeker mee stoppen (niet abrupt).
Je meisje is al een jaar oud en kan beter goed adultvoer eten ipv kitten/juniorvoer. (even via de zoekfunctie zoeken op kitten adult voer, want het waarom is op dit forum al meerdere keren toegelicht)/

Over je vraag; is dit het voer wat jullie het beste vinden?

Ik weet niet wat je met jullie bedoeld, maar volgens mij zijn de meningen hier behoorlijk over verdeeld op dit forum. Het lijkt mij vooral belangrijk dat je kijkt naar je eigen kat en hoe die op het voer reageert. De ene kat is de andere niet (en het ene mens de andere niet, want ik vind porta maar niks, terwijl een ander er hier hartstikke enthousiast over is)

Je kan meestal bij de dierenspeciaalzaak een maatbeker krijgen voor het voer wat je koopt, dan is het heel makkelijk. Anders koop je een analoge keukenweegschaal, kost nog geen 5 euro.
Plaats reactie