Puck (6 mnd) laten vasten?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Puck van 6 maanden heeft sinds 3 dagen diaree. Ik heb haar samen met haar moeder Indy van 2 jaar een week geleden uit het asiel gehaald. Vandaag heb ik het asiel gebeld om te vragen wat ik het beste kon doen. Men adviseerde me om haar 1 dag te laten vasten (dus niets te geven) en daarna langzaam weer kleine beetjes brokjes te gevn.
Nu las ik op het forum en andere sites dat het hartstikke slecht is om een kat te laten vasten??
Het voelt ook een beetje raar om een kat die verder gewoon actief is en zich niet ziek gedraagd een dag geen eten te geven. Bovendien is het ook lastig om de andere Indy wel eten te geven en Puck mauwend op de gang te zetten.
Ik heb vanaf vanmiddag om 13.00 de voerbakjes weggehaald en 'savonds Indy wel wat eten gegeven.
De hele avond raced Puck al naar het aanrecht als ik opsta en begint ze te miauwen. Ik heb haar dus toch maar wat brokjes gegeven. Graag hoor ik van jullie hoe jullie erover denken. Toch maar even de dierenarts bellen ipv het asiel om advies te vragen of had ik toch de raad van het asiel moeten opvolgen? Ik wil alleen maar het beste voor m'n katten doen, maar geen eten geven gaat tegen mijn gevoel in..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Adriana »

hoi, onmiddellijke verandering van brokjes lijkt me beter dan een kitten laten vasten..
wat eten ze precies?

hier worden goeie resulaten geboekt met Sensible of Sensitive van Royal Canin of Sanabelle.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door castratenkoor »

Eem dag laten vasten vind ik geen goed idee, zeker niet bij een jong dier. Als je daarna weer eten geeft zal ze waarschijnlijk gaan braken. te lang een lege maag is helemaal niet goed.
Sluit me bij Adriana haar voer-merk-tips aan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

Dat leek mij dus ook al.
Ik geef kittenbrokjes van Hills. De eerste dagen had ze nergens last van. Ik had als snack wel af en toe een kwart zakje natvoer gegeven (echt heel weinig) om voorzichtig te proberen. Dat krijgt ze nu al 2 dagen niet meer.
Vraag me af of het iets anders is.
Ze is in het asiel ontwormt en ontvlooid op 20 oktober. Ik ben al 9 november wezen kijken maar kreeg haar pas 2 december mee omdat ze verkouden was. Ze heeft daar medicijnen gehad: synulox en baytril.
19 november is men gestopt met de medicijnen en de 26e heeft ze haar eerste inenting gehad.(de 2e krijgt ze rond de 17e)
Ze was hersteld verklaard, maar ze had nog wel een vies neusje en 1 oog dat traande, en niesde ze af en toe. Het leek wat beter te gaan maar het lijkt nu weer erger te zijn. Ze ademd snuivend.

Verder speelt ze veel, is ze levendig en eet en drinkt ze goed.
Indy de andere poes lijkt het beter te doen, heeft goede ontlasting en niest alleen af en toe


iemand enig idee wat ik hier mee moet?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Nyncke »

Niet vasten, geen tips over brokjesvoeding.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Admin »

Vasten bij een kat is nooit een goed idee. Een kat met diarree kun je het beste bijv. Hypoallergeen voer geven van RC.

Zie http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-hypoal.pdf
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!!
Ik ga vandaag even wat licht verteerbaar voedsel bij de dierenarts halen. Hopen dat de diaree daarmee minder wordt. Ik zit ook aan hypoallergeen voer te denken. Ze heeft ook huidschilfers in haar vacht dus misschien toch iets waar ze gevoelig voor is.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Admin »

Huidschilfers komt vaak voor in de winter als de kachel/cv aanstaat. De lucht wordt dan droger en daarmee ook de huid van de kat, waardoor er schilfers ontstaan. Een bakje water op de radiator helpt wel iets, verder bijv zalmolie over het voer druppelen (niet als de kat diarree heeft). Er zijn al topics over huidschilfers/roos bij katten, dus daar kun je mbv de zoekfunctie even naar kijken.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn poesje heeft juist schilfertjes in de zomer... Maar nooit echt veel, ze heeft er geen last van en het gaat vanzelf terug weg...

Ik zou als je bij de DA bent, wel eens vragen hoe dat zit met haar neusje en zo, want het klinkt alsof ze nog steeds niesziekte heeft. Dat kan toch niet meer van de intenting zijn? En bovendien mag je haar niet laten enten zolang ze niesziekte heeft!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

Ja dat zei de dierenarts ook! Tijdens de eerste enting was ze genezen verklaard maar ik geloof niet dat het helemaal weg is geweest. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt voor de 2e enting. Dan kijken ze er ook even verder naar. Mocht ze inderdaad nog verkouden zijn geven ze die enting uiteraard niet.. Vraag me af of het niet chronisch is, maar misschien nog wat te vroeg om daar over te oordelen..
Zal inderdaad even een bakje water op de radiator zetten. Heb zelf ook altijd last van een droge huid. ;) Winterkwaaltjes heh!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Anne »

Ik zou ook sensible of hypovoeding gaan geven en haar echt op dieet houden. Dus even het natvoer laten staan en kijken wat deze voeding doet ;-)
Heb je al contact gehad met het asiel over het traanoogje en vieze neus?
Anders de dierenarts er naar laten kijken en totdat dat over is zowiezo niet laten enten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

Ik heb vanochtend speciale lichtverteerbare brokjes van hills bij de dierenarts gehaald (lijkt trouwens op de gewone brokjes van Hills maar deze zijn niet in de winkel te koop). Ze lijkt er een stuk minder van te eten maar dat is goed nieuws, want ik heb het idee dat ze te veel ineens eet. Niet dat ik zoveel geef, maar ze eet ook een deel van Indy op. Die eet wel verdeeld over de dag, en om indy de hele dag zonder te laten zitten lijkt me ook niet handig. Indy keek me bij de kip en rijst die ik voor puck had gemaakt aan alsof ik totaal gek was geworden. ( mooi hoe zo'n beestje je kan aankijken :lol: )
Indy moet het als ik er niet ben dus even met dieetbrokjes doen en krijgt ''sochtends en 's avonds nog een beetje van haar eigen brokjes.
Hoop dat dit gaat werken :grin:
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

up-date:

Ik ben vandaag toch maar naar de dierenarts gegaan. Het asiel stuurde een verwijsformulier waardoor de kosten voor het asiel zijn.
Misschien lag het aan mij maar ik vond de dierenarts een beetje onverschillig. Hij constateerde ook dat ze flink aan de diaree was (is ze al10 dagen), en dat haar verkoudheid niet over was. Ik kreeg 6 pilletjes antibioticum mee.
Misschien ben ik een leek, maar ik vond z'n onderzoek niet veel voorstellen. Hij keek even naar haar oogje meette haar temp. en constateerde dat haar hartje wel erg tekeer ging (nadat hij haar plat op de tafel drukte om een thermometer in haar achterste te duwen lijkt me dat vrij logisch :???: ) Verder zei hij dat ze niet uitgedroogd of mager was maar dat ze er inderdaad niet helemaal oke uitzag; ook slechte vacht en huidschilfers. Waarschijnlijk een virusje die ze niet kan overwinnen door de stress zei hij. Hij adviseerde om het voer dat ik al bij die andere dierenarts had gehaald te blijven geven.

Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat hij niets anders onderzoekt en me wegstuurt met een stripje van 6 pilletjes, terwijl hij [al eerder verschillende medicijnen (antibiotica) had voorgeschreven in het asiel waar ze ook al circa 3 weken flink verkouden was. De verkoudheid duurt dus al langer als een maand, en de diaree 10 dagen.

Ik weet niet wat normaal is in dit soort gevallen maar ik had er een beetje raar gevoel bij.
Misschien laat ik me beinvloeden door het feit dat ik de dierenarts niet erg hartelijk vond?? Wat vinden jullie?? Ben ik te bezorgd??
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Kattenbella »

Nee, ik vind je niet te overbezorgd. Jammer dat er geen onderzoek is gedan op de ontlasting om te kijken wat er is en antibioticum kan ook weer diarree geven.
Hoe gaat het nu?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Puck (6 mnd) laten vasten?

Bericht door Corrina »

De diaree is gelukkig over. Wel is ze nog steeds verkouden. Beide ogen tranen en ze snuift door haar neus. Ze niest niet overdreven veel maar ze zit dus wel vol. De antibiotica lijkt weinig effect te hebben gehad :(
Plaats reactie