Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door poekie3488 »

Mijn katten zijn ongeveer twee maanden terug (?) terug gecastareerd. En wist ik veel dat ze niet meer op kittenvoer mochten, dat lees ik nu op dit forum.

Nu begint chucky wel wat zwaar te worden, denk zelfs dat hij te zwaar is. Krijgt al buikje.
Maar gizmo is opzich wel goed, niet te dik maar ook niet te mager. Gizmo is wel wat aangekomen maar nog niet te dik.

Hoe moet ik dit oplossen? Gewoon op volwassenvoer over gaan omdat gizmo niet te dik is. Of moet ik wat specialer voer gaan halen omdat chucky wel te zwaar is?
Ze gaan wel naar buiten paar uurtjes op een dag, wat afwisselend als ze voor deur staan komen ze weer naar binnen. Beweging krijgen ze dus wel.

groetjes ons
paasnini

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door paasnini »

Misschien kun je Orijen proberen. Goeie brokjes met weinig koolhydraten. Dikke kans dat het overgewicht afneemt. Omdat Orijen voor alle katten geschikt is is dit praktisch.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door ayla »

tja, hier heb ik ook een wat dikkere en een flinke dunne. Sommige mensen hebben aanleg om wat dikker te worden en anderen om smal te blijven. Heeft ook met stofwisseling te maken. Dit geld neem ik aan ook voor katten.
Ik zie dat je zegt dat je denkt dat chucky te zwaar is, heb je hem al een keer gewogen?
Hier dus ook een bolle en een smalle, tijdens APK bij de DA bleken ze allebei gezond te zijn, de een wat zwaarder dan de ander maar niet dusdanig ernstig om me zorgen om te maken.

nog een paar vragen:

1) welk voer bied je de katten nu aan?
2) hoe vaak op de dag geef je de katten eten?
3) zijn ze thuis lui of speel jij of zij met elkaar?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door poekie3488 »

Mijn katten krijgen nu van Hills maar dan het kittenvoer nog, ben dat wel even een beetje gaan minderen. Maar die zak moet nog even op.
Ze krijgen meestal 2x per dag, ochtends en meestal tegen de avond is het op en krijgen ze nog een keer. Natvoer krijgen ze van gourmet, elke ochtend bijde een half blikje.
Gizmo is heel actief altijd. En chucky heeft zijn momenten ook wel om actief te worden maar ligt vaker te slapen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet welke gourmet je juist geeft, maar de goedkopere bevatten nog granen, dus die kan je beter niet geven.
Granen zijn zeker in natvoer nergens voor nodig!

Er zijn op Zooplus, betere natvoer merken voor minder geld. Gewoon even rondkijken en de samenstellingen vergelijken.

Verder denk ik dat je best binnen een paar maanden nog eens kijkt.
Eerst overschakelen op adult voer en dan zien hoe het gewicht evolueert...

Je kan het best beginnen met de hoeveelheid te geven die op de verpakking staat, kijken of ze het opeten en hoe ze er dan gaan uitzien. Ik moet meestal uiteindelijk iets minder geven, maar dat hangt van de katten af. Als ze dan een paar maanden op adult voer staan kan je er iets over zeggen. Nu valt moeilijk te voorspellen hoe het zal evolueren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door poekie3488 »

Ik geef ze altijd die kleine blikjes van 85 gram.
Krijgen ieder de helft, dus ze krijgen per dag maar zo weinig daarvan.
Dat het niet uit maakt lijkt mij.
Krijgen meer voor de lekker.

Kan er niks over vinden of er granen in zitten.
Gewoon vaak gemengd vlees in een of ander sausje of iets dergelijke.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb het nog eens nagekeken en blijkbaar is alles van Gourmet dat niet de Diamant versie is, ofwel granen ofwel suiker bevat, en dat zijn dus echte dikmakers en heel slecht voor de kat zijn gezondheid. En zelfs in die Diamant smijten ze er in sommige smaken nog suiker bij.

40gr per dag is niet zo heel weinig... dat is toch ongeveer een kwart van de dagelijkse opname aan voer?
Als ik jou was zou ik echt iets anders zoeken om te geven!
Vb Animonda. Heel veel keuze en zowel duurdere als goedkopere uitvoeringen, maar allemaal graan en suikervrij!

Maar er zijn nog andere goede merken ook hoor! Gewoon een beetje rondkijken waar je je tijgers allemaal mee kan verwennen ;-) Melk en suiker horen echt niet in kattenvoer!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef 85 gram blik Miamor aan 4 katten, dus ieder een kwart, gewoon even lekker snackje als er 3 prooidier eten. Eentje Thijs , doet helemaal niet mee, die eet alleen Orijen brok.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door poekie3488 »

Ze krijgen juist alleen maar de diamant versie.
Die kleine blikjes.

Ik heb ze al eens een blikje van hills gegeven maar dat lieten ze mooi staan.

O nee, foutje...
Ze krijgen de gold versie.
Maar ik zal eens kijken om me heen.
Wat ik nu heb staan, gaat wel eerst op.
Ik vind ze er goed op doen eigenlijk.
Maar zal eens zoeken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof best dat ze het er nu goed op doen.
Maar granen en suikers zijn nu eenmaal dikmakers (meer dan vet zelfs) en dat was toch het probleem? ;-)
Bovendien is het helemaal niet gezond, en is in de context Gourmet ontzettend duur voor wat het is (vind ik zelf). Gewoon eens op Zooplus de samenstellingen vergelijken, en dan zal je wel al snel de verschillen gaan zien. Katten hebben het best gewoon vlees, eventueel met wat gelei of fondsaus, maar geen mensensausen op basis van melk.

En ik wil er ook even op wijzen, dat ze er nu wel goed kunnen uitzien, maar voor je het weet hebben ze ineens blaasgruis van al die granen (niet gegarandeerd natuurlijk, maar de kans wordt veel groter) en dan blijkt dat ze het er toch niet goed op doen, ookal leek het eerst wel zo. Je ziet het pas als het te laat is... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
poekie3488
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 mei 2010 09:44

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door poekie3488 »

Die blikken van Animonda die zijn 400 gram of 200 gram.
Kan ik zo blik een paar dagen bewaren in de koeling?
Want ik vind dat erg veel op op een dag te geven, ook omdat ze gewoon brokken krijgen.
Maar animonda heeft wel mijn interesse gewekt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chucky echt wat zwaar en Gizmo niet, hoe met voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het gewoon in een ander potje overgieten.

Er bestaan deksels om blikken af te sluiten zodat je het langer kan bewaren, maar ik zou dat echt niet doen. Als een blik beschadigd is (wat je met openen al eens hebt) kunnen er giftige stoffen vrijkomen bij contact met lucht. Zolang het dicht is is dit niet erg.
Dus gewoon bij openen helemaal in een vershouddoosje overdoen en dat in de koelkast bewaren en dan blijft het zeker nog even goed. Heb het vroeger nog gedaan toen ik maar 1 kat had en ook zulke grote blikken.

Ikzelf heb ook Animonda besteld, krijg het volgende week toe. Maar ik ga het eenmaal per week als maaltijd geven en dan verdeel ik zo'n blik gewoon over 3 (volwassen) katten. Voor dagelijks kan ik me inbeelden dat dat wat veel is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie