Voedingsadviezen gevraagd

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

gewoon dwangvoeren met die tante en niet meer zeuren: fluister dat maar in haar oortjes
en goed laten checken er als er verder niks mis mee is: eetlustbevorderaar. hier heeft mirtazipine oid erg goed gewerkt maar vraag even aan je da en doseer minstens de helft lager dan advies da.
maar die eetstaking komt toch ergens vandaag en daar zou Wilhelminapark eens goed naar moeten kijken want ze kan ook nog een andere kwaal ernaast hebben, die tot dusver niet is opgemerkt omdat alle aandacht naar de nieren ging.. prettige avond trouwens en knuffels voor Nikita
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Adriana,

Ik ben sinds gisteren dus bezig met dwangvoeren. Ik heb een fokker opgebeld en zij heeft me uitgelegd hoe ik dit het beste kan doen.
Zij zegt ook dat Blauwe Russen de neiging hebben om in een negatieve spiraal terecht te komen, als ze erg ziek zijn om dat het van nature katten zijn, die zich overgeven.
Nikita heeft gisteravond 3 spuitjes van 10 ml gekregen met nierdieet-paté.
Het blijft erin en ze wordt levendiger.
het gevolg is geweest dat ze vannacht uit zichzelf brokjes ging eten.


Ik heb een reactie gehad van Wilhelminapark. Heb alle bloedwaarden doorgegeven.
Hij zegt dat de creatinine-waarden nog wel meevallen. Nikita heeft een beginnend nierprobleem, maar dat verklaart bij lange na niet waarom ze zich zo ziek voelt.
Omdat de ureumwaarden goed zijn, begrijpt hij dus haar misselijkheid niet.
Hij vermoedt dat er iets anders aan de hand is met Nikita wat we nog niet ontdekt hebben.
Hij adviseert om haar schildklier te laten onderzoeken. Ook voor fortekor vindt hij het iets te vroeg.
Ga dadelijk met mijn DA overleggen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

ja, zie je wel, jouw dierenarts doet beetje rare dingen....
en zit, denk ik, beetje op de automatische piloot wat betreft mogelijke nierfaalbehandeling..
aan haar waardes bij goed/uitgebreid bloedonderzoek kun je zien of er ergens anders iets niet jofel zit en omdat je toch een Vet-Medbloedonderzoek nodig hebt voor een T4-waarde (= schildklier) kun je een uitgebreider overzicht vragen, gaat in ene moeite door.
maarre, nog steeds gelukkig met deze da?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Hij is stukken beter dan mijn vorige. Die gaat nu met pensioen en ik hang alvast voor de katten de vlag uit, die niet door haar behandelt zullen worden. Zij kan al jaren haar werk niet meer aan en dat heeft al grote consequenties gehad.

Ik zeg niet, dat ik geen vertrouwen in hem heb, maar ik ken hem nog niet zo goed.
In mei had hij vanaf het begin in de gaten waar Nikita ziek van was, maar omdat ze niet alle symptomen had, heeft hij eerst iets geven om de koorts snel naar beneden te halen.
Ze moest tussendoor nog een vochtinfuus + pasta tegen maagwandirritaties. Later zijn we overgegaan op een andere antibio. toen ze begon te rochelen. Twee uur hierna begon ze weer te eten. Hij heeft er toen rekening mee gehouden, dat ze het niet zou halen.


Romeo is hier vorig jaar erg goed behandelt. Hij heeft 2x keer een schimmel op zijn darmen gehad.


Het karakter van een Blauwe Rus kan hij in elk geval niet goed inschatten. Is ook wel een beetje logisch, want ik verwacht niet, dat hij erg vaak Blauwe Russen in zijn praktijk tegen komt.
Hij vindt het positief dat ze nog eet. Zijn collega zei gisteren tegen me dat dit veel te weinig was. 2á3 eetlepels blikvoer verdund met water is gewoon te weinig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

je kunt met dit beest met deze nette waardes toch gewoon Hills a/d gaan geven? kan verdund met warm water makkelijk in een spuitje.
het is redelijk ongeschikt voor nierfalers, heeft heel hoge energetische waarde, is soort van krachtvoer, maar in dit geval..
of van RC convalescence pap, overleg even met je da..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door paasnini »

De misselijkheid kan net zo goed nog komen door de verstopping. Onze Boe had als gevolg van onbehandelde suikerziekte ook beginnend nierfalen. Belangrijk is die harde ontlasting/verstopping te behandelen. Ik las dat je nu om de dag laxapast geeft. Probeer anders eens lactulose (en dan dagelijks), de stroop zonder smaak, is te verkrijgen bij de reguliere apotheek. Voor jouw spinner niet nodig maar lactulose heeft ook nog eens een positief effect op het ureumgehalte. Onze Boe vond de kuipjes nierdieet van Beaphar toch echt het lekkerste wat er was.
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Nikita haar glucose-waarden waren goed.
En haar ureum is ook in orde.
Ik ken iemand met een poes met een verhoogde schildklier en het zou best wel eens kunnen dat ze in het Wilhelminapark gelijk hebben.
Haar poes was ook afgevallen, wou niet meer eten, had last van haar onlasting en moest overgeven.
Dit alles heeft Nikita ook gehad of heeft ze nog.
Als ik haar geen eten in haar bekje doe met een spuit, dan krijgt ze gewoon niets binnen.
Mijn dierenarts belt me morgen terug en misschien weet ik dan meer.
Nikita zit ook niet echt verstopt. Ze heeft harde stukken in haar ontlasting, waardoor het er moeilijk uitkomt.
Omdat ze zo weinig eet, kan hij geen verstoppingen vinden, daarom heb ik dus laatst haar ontlasting meegenomen en dat was inderdaad iets te hard.
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Ik heb met mijn DA overlegd.
Hij heeft Nikita haar schildklier gecheckd en die is niet vergroot.
Katten met een verhoogde schildklier eten veel en vallen daarnaast af.
Dat heeft ze dus niet, want ze wil niet eten.
Hij acht de kans klein dat ze dit dus heeft. Ook heeft ze geen versnelde pols, dat is ook een symptoom voor de schildklier.


Hij zegt dus dat hij al heeft meegemaakt dat katten met veel hogere kreatinine-waarden dan Niki wel eten en het volhouden met dieet en fortekor en dat hij katten heeft behandelt met erg lage waarden, zoals Nikita die het opgeven en een knopje omdraaien.
Dat zit er dus bij Nikita aan te komen.
Hij vindt het erg goed dat ik ben gaan dwangvoeren, maar dit kun je dus niet blijven doen, als Nikita niet zelf gaat eten, dan betekent dat dus gewoon dat ze niet meer verder wil en dan is het gewoon niet goed om door te gaan.

Hij is trouwens verbijsterd dat Sissi met nierwaarden van 635 het zolang heeft vol gehouden. Ik moest erg lang nadenken, voordat ik de uitslag weer wist. Het is ook al bijna drie jaar geleden. Sissi wou gewoon bij ons blijven en ze heeft het nog 10 maanden vol gehouden. Het is wonderbaarlijk dat ze is gaan groeien. wat een spirit. Ik ben haar zo erg dankbaar.

Ik ga dus op deze voet verder en nou ligt het stokje bij Nikita. Wil ze verder of niet.
Als ze met ons wil afronden, dan laat ze ons dat weten. Dus duimen jullie voor ons dat ze zelf weer gaat eten en anders laat ik haar dus gaan.
We hebben 16 heerlijke jaren samen gehad en ik hou te veel van haar om het langer te rekken, dan zij wil. Afgelopen herfst stormde ze nog als een dolle achter Janneke aan. Twee oude dames,die het op heupen hebben, alsof ze kittens zijn. Janneke is ook al 14 jaar. Schitterend om te zien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

katten met verhoogde schildklierwaardes hebben bepaald gedrag, bovendien kun je in de hals de schildklier voelen. ze eten gretig en vallen af en kunnen heel rusteloos zijn met verhoogde hartslag. dus dat valt af.

ja, het komt voor dat katten met veel hogere crea-waardes het lang volhouden.
fijn dat je da je volgde in het dwangvoeren.
je zegt niet wat voor jou eindeloos is.
je achtervolgende conclusie deel ik niet: als Nikita niet zelf gaat eten, dan betekent dat dus gewoon dat ze niet meer verder wil...
die katten in dat stadium zijn redelijk uitgemergeld, eten en drinken niet meer en versterven. ik heb niet de indruk dat Nikita in die fase nierfalen zit.

wat ik vermoed is dat Nikita een aantal malen misselijk van voer is geweest, ze heeft ook nog al overgegeven.
ik denk - het is een rus - dat ze een negatieve relatie met eten heeft opgebouwd, dwz "als ik eet dan word ik beroerd en dat wil ik niet dus eet ik niet".
het blijkt dat als je dwangvoert, dat ze niet overgeeft.
ze moet weer leren eten.

wij hebben hier een kater die het eten bij zijn vorige baas grondig is afgeleerd: Enzo. als ik dat met hem had toegepast, dan was ie er onnodig niet meer geweest.
mijn idee is een eetlustbevorderend medicijn: periactin als het nog leverbaar is of mirtazapine oid, naam schiet me even niet helemaal te binnen, maar even goegelen en het komt wel boven.
dat helpt Nikita door die barrière en het lijkt me alles waard.

tenzij je er zelf geen gat meer in ziet maar dan zou ik zo dapper zijn om zelf een beslissing te nemen en het niet - met eventueel onnodig lijden - aan die arme Nikita over te laten..
en het kan ook nog zijn dat ik je verkeerd begrepen heb, maar dat lees ik dan wel weer.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb zelf een beetje het gevoel dat je het al aan het opgeven bent...

Het kan aan mijn liggen maar ik kan verder niet ze erg meer volgen. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik helemaal geen ervaring heb met nierfalen, dus daar ga ik me niet over uitspreken, maar je uitspraken over je DA komen me heel erg vreemd voor...
Féline schreef: Ik zeg niet, dat ik geen vertrouwen in hem heb, maar ik ken hem nog niet zo goed.
In mei had hij vanaf het begin in de gaten waar Nikita ziek van was, maar omdat ze niet alle symptomen had, heeft hij eerst iets geven om de koorts snel naar beneden te halen.
Ze moest tussendoor nog een vochtinfuus + pasta tegen maagwandirritaties. Later zijn we overgegaan op een andere antibio. toen ze begon te rochelen. Twee uur hierna begon ze weer te eten. Hij heeft er toen rekening mee gehouden, dat ze het niet zou halen.

Hij vindt het positief dat ze nog eet. Zijn collega zei gisteren tegen me dat dit veel te weinig was. 2á3 eetlepels blikvoer verdund met water is gewoon te weinig.

Je zegt dat hij beter is dan de vorige (wat in mijn ogen helemaal niets te doen heeft met het feit of deze goed is of niet) maar dat je er toch niet helemaal tevreden over bent. Het bovenstaande bericht klinkt me toch echt wel niet goed....
Dus ik snap echt niet waarom je deze man blijft geloven en in zijn opinie blijft meegaan zonder kritisch te staan...

Ik heb begrepen dat je contact hebt met een andere DA? Die wel van aanpakken weet?
En dat er eigenlijk geen goede verklaring is waarom je kat niet wil eten omdat haar waarden helemaal niet zo slecht zijn...
Waarom wordt er dan geen verder onderzoek gedaan om te vinden wat het wel is? Ok, schildklier ook niet, maar er moet toch iets zijn? Ofwel is het inderdaad wat Adriana zegt, dat ze een slecht associatie gelegd heeft tussen het eten en het misselijk worden. Dan moet er inderdaad gewoon door gegaan worden met dwangvoederen tot ze weer zelf wil gaan eten.
Vele dieren die omwille van ziekte gedwangvoederd worden willen erna even niet meer zelf eten en moeten geholpen worden. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer willen leven, dat wil enkel zeggen dat ze geen zin hebben om zelf te gaan eten.

Is Gourmet Gold eigenlijk wel geschikt voor nierpatiënten? (of is ze nu geen nierpatient meer, met haar ureumwaarden, zoals gezegd, dat deel weet ik niet veel van...). Kan je haar niet iets beters geven? Iets met wat meer vlees in? (want in Gourmet Gold is dat 4% of zo...)
Is er niet iets anders wat ze erg lekker vind om haar eetlust weer op te krikken?
Ik wil maar zeggen, niet opgeven hoor! Gewoon een beetje proberen haar wat meer aan het eten te krijgen. Het eerste bericht van Adriana stond helemaal vol etenstips! (En heb je het topic van Pluis al doorgelezen?)
Zeker niet wachten tot het uit zichzelf verdwijnt of ze het opgeeft!!!
Het zou wel heeel erg zijn haar te verliezen terwijl haar waarden helemaal niet zo slecht zijn! Dat kan toch niet kloppen? Er moet iets zijn dat je DA over het hoofd ziet, ofwel zijn er gewoon nog niet genoeg inspanningen geleverd om echt te vinden wat haar dwars zit...

Ik hoop dat je verder blijft zoeken naar manieren om haar aan het eten te krijgen, en naar de oorzaak van haar lijden! Zou het niet goed zijn om alles eens op te schrijven om het op een rijtje te zetten. Wat er geweten is, wat niet blijkt te kloppen en wat speculatie is. Het lijkt mij alsof je het overzicht kwijt bent en niet meer weet wat je nu eigenlijk moet doen. Daarom is het ook belangrijk dat je je goed inleest en de mening van ervaringsdeskundigen en goede DA'n inroept!
Dat je een goed inzicht krijgt in waar je mee bezig bent en wat je katje nodig heeft. Ik hoop dat dat je lukt!

En ik zou echt wel stoppen met haar te vergelijken met je vorige kat, daar geraak je niets mee vooruit, dit lijkt me echt een heeeel andere situatie! ;-)

Ik duim mee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Valerie,

Dat verhaal van mei wat ik erg kort verteld heb, heeft te maken gehad met een niesziektevirus, waar Nikita als kitten mee besmet is geraakt. Het betreft een virus waartegen je katten niet kunt enten en die in het spierweefsel van een kat gaat zitten, waardoor ze er dus drager van worden. Ik eerst bij hem geweest en later bij een collega van hem en daar wil ik dus niet meer naar toe. Zij wist op vrijdag niets meer van Nikita, terwijl ze haar op woensdag nog een vochtinfuus had gegeven. Ook wou ze haar niet helpen en adviseerde ze me om pas maandag te komen. Ik verwacht van een DA op zijn minst dat hij of zij onthoudt wat de kritieke 'gevallen' zijn en helemaal als het een kat betreft die al 15 jaar oud is. ( Nikita is in november 16 geworden) Ik heb er dus een afspraak doorgedrukt, waardoor Nikita andere antibiotica kreeg i.v.m. het rochelen. Gevolg was dat ze 2 uur na die antibio weer begon te eten. Haar neus zat verstopt, als gevolg van die niesziekte en daarom wou ze dus niet eten. (ze had eerst antibiotica om de hoge koortszo snel als mogelijk naar beneden te krijgen. Hij heeft tegen me gezegd dat als ze begon te rochelen, ik direkt moest bellen omdat ze dan een andere antibio. moest. Ze had te weinig symptomen om zekerheid dat niesziektevirus vast te stellen.)
6 weken erna kreeg Nikita op zondagmorgen 2 traanogen en s'avonds hoorde ik haar weer rochelen, dus op maandag stond ik met haar bij mijn DA.
Omdat hij Nikita nu pas leert kennen, kent hij haar voorgeschiedenis dus niet. Dus heb ik hem verteld dat ik dus al erg lang vermoedt dat Niki drager is van dit virus. 20 jaar geleden deden er verhalen de ronde dat er een niesziektevirus was bij katten, die in het bloed zat, waardoor ze drager konden worden. Nu hebben ze in Utrecht dus kunnen achterhalen waar dit virus zit.
Doordat Nikita haar weerstand achter uit gaat nu ze oud is, wordt ze dus opnieuw ziek van dit virus. Is waarschijnlijk het gevolg van de conditie van haar nieren, wat we toen dus nog niet wisten, dat heeft gevolgen voor haar weerstand en algehele conditie.

Mijn DA heeft dus gezegd, als ik niet zo doortastend was geweest en er niet voor had gezorgd dat Nikita de juiste behandeling kreeg, dat ze het niet had gehaald.
Ik had toen ook krachtvoer meegenomen voor het geval ze in het weekend niet wou eten om het achter de hand te hebben.

Stad en Wad heeft een goede naam, ook op het konijnenforum waar ik lid van ben, staan ze bekend als een konijnkundig en dat kan ook niet elke DA van zichzelf zeggen.
Hij heeft dus afgelopen maandag haar schildklier gecontroleert, omdat hij hier rekening mee heeft gehouden. Omdat ik vaker hebt meegemaakt, dat DA dingen vergeten of verkeert kunnen inschatten, heb ik dus het Wilhelmniakliniek een bericht gestuurd met alle uitslagen van Nikita haar bloedonderzoek.
Heb dit ook aan mijn Da verteld en hij vindt dat helemaal niet erg. Hij kent zijn collega's in Utrecht ook en voelt zich allerminst aan gevalllen.
Hij vindt het volgens mij juist fijn, als een eigenaar zich zo inzet voor zijn dier en meedenkt.

Waar het mij dus om gaat, dat ik dus niet wil, dat Nikita gaat lijden en dat ik langer door ga, dan goed voor haar is.
Ik heb in totaal 13 katten gehad en ik heb mijn katten als gevolg van ziekte verloren.
Ik kan een dier met liefde laten gaan. En ik weet niet of je dit vreemd vindt. Op de één of andere manier vertellen ze het me. Ik zie het aan hun ogen en ik voel het.
De dood is voor mij niet iets engs, maar het hoort bij het leven net zoals geboren worden.
Als ik aan mezelf denk, dan vind ik het erger om de mensen van wie ik hou achter te laten, dan om zelf te gaan.
Maar Nikita is nog niet zo ver om te gaan.
Ze keert zich ook niet van ons af, wat een dier doet, die niet meer wil. Ze kruipt niet weg, maar vindt het juist heerlijk om bij je onder de dekens te liggen.
Ze knort dat het een lieve lust is, als mijn zoon haar aandacht geeft en loopt niet weg.
Dat alles geeft aan, dat ze het nog fijn heeft bij ons.
Het topic van Pluis heb ik al doorgelezen.


Adriana, je hebt helemaal gelijk. Nikita heeft een negatieve relatie met eten opgebouwd.
En dan het gevoelige karakter van blauwe rus. Niet meer eten, heel logisch.

De misselijkheid is over dankzij de prinprit.
En haar ontlasting wordt zachter door die laxeermiddel. Gisteren was haar ontlasting weer helemaal normaal.
Ze krijgt dus nu elke dag 7 ml nierdieetpasta en ze vindt het niet leuk, maar ze kauwt het wel op en slikt het door. En het blijft erin.
Vannacht heeft weer brokjes gegeten, dus het begin is er.
Ik lig echt op 1 oor te slapen. Zodra ze gaat eten hoor ik haar.
Het moederinstinct???? :lol: Ik heb goede hoop dat ze het gaat redden.
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

PS Die gourmet gold is natuurlijk niet zo goed voor haar, maar helemaal niet eten is nog slechter, want dan gaat ze erg snel achteruit.

Begrijp je, dat mijn DA in mei niet precies wist wat er met haar aan de hand was, omdat ze geen loopogen had, vieze neus en niet rochelde? ook haar longen waren schoon.
Hij vermoedde dus deze agressieve niesziektevirus en om te voorkomen dat hij de plank mis sloeg, kreeg ze dus een hele dure antibiotica, na overleg met mij, met een brede werking om haar koorts naar beneden te krijgen. Pas op donderdagavond hoorden mijn zoon en ik haar rochelen. Dit virus kan in 1 dag komen opzetten en als het onderhuids is, dan hebben ze zo een longontsteking.

Het is juist mijn negatieve ervaringen met andere DA, die ervoor zorgt dat ik overal vraagtekens bij zet. Misschien komt dat over alsof ik geen vertrouwen in mijn huidige DA heb.
Ik heb veel meegemaakt met DA, maar dat hoef je verder niet te weten.
Misselijkmakend is het wel. Heel bizar.

Even kortsluiten.Nikita lijdt nog niet. Ze wordt steeds alerter en komt ook aandacht vragen.
Ik vergelijk haar ziektebeeld een beetje met mijn vorige poes. Niet omdat ik ervan uit ga, dat alles precies zo gaat, als met haar. Maar om de overeenkomsten en verschillen te zien.
Zodat ik beter kan observeren en van daaruit handelen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, nu is alles wel veel duidelijker.

Je klonk inderdaad alsof de DA niet te vertrouwen was en alsof je al klaar was om haar te laten gaan. Ik ben heel blij dat dat niet zo is.

Ik hoop dat je haar met alle tips snel weer aan het eten krijgt.
Eigenlijk heeft ze dus helemaal niets aan haar nieren en was ze gewoon slecht van niesziekte?
Dat is dan ook wel weer een opluchting kan ik me voorstellen!

Ik hou wel mijn hart vast dan, want mijn meisje heeft ook chronische niesziekte...

Veel beterschap nog voor Nikita!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Wacht even Valerie.

Ik vertel twee dingen.
Het is de tweede keer dit jaar, dat Nikita zo erg ziek is.
De eerste keer was dus in mei van die niesziekte, waar ze dus haar hele leven al drager van os en waartegen geen vaccin bestaat. 6 weken later begon ze opnieuw met een niesziekte aanval en omdat het bij haar in haar lichaam zit, kreeg ze dus een langere antibiotica-kuur.


Nu is ze dus voor de tweede keer erg ziek en dit keer komt er dus een beginnend nierprobleem achter weg.
Dit proces is dus al een hele tijd aan de gang en dat kan de reden zijn geweest dat ze in mei zo ziek is geweest van dit virus. Haar conditie gaat achteruit door dat proces wat in haar nieren bezig is en daadoor ook haar weerstand tegen dat virus.

Het vervelende van nu is dat ze dus totaal niet wil eten en dat is dus levensbedreigend. Helemaal omdat ze erg oud is. Een poes van 16 jaar is een bejaarde tante.
Zal even kijken naar die eetlustopwekker.

Jouw kat heeft dus ook chronische niesziekte.
Hoelang heeft ze dit al?
En is dit hetzelfde virus, als waar niki drager van is?
Hoe oud is jouw poes? Kan ze er niet over heen groeien?
Ik heb Nikita toen na 6 weken opnieuw die niesziekte kreeg vitaminedruppels gegeven.
Het is van lavita en het tegen lastig haaruitval, maar ook voor katten, die tijdelijk minder weerstand hebben als gevolg van ziek zijn.
Het is een vitamine B-complex. Je kunt het een paar maanden geven, maar niet langer want dat is ook niet goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

ik wil niet drammerig overkomen maar blijf het herhalen: katten hebben behoefte aan natuurlijke vitamines, mineralen en enzymen en die kunnen ze maar moeilijk opnemen uit kunstmatig vervaardigde produkten.
daarom dus ook hier weer het advies: zaai eko-tarwekorrels en je hebt binnen een kleine week een bak tarwegras en verknip 2 sprieten per etmaal en plak dat in vitakraft staafje of beetje easypillen en je zult zien hoe ze ervan opknappen.
en voor 'how to' even rechtsboven zoeken op tarwegras pse
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie