Voedingsadviezen gevraagd

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Dollie »

Ik plaats dit voor iemand anders, ik hoop dat jullie genoeg hebben aan deze informatie want ik kan zelf dus niks aanvullen. (Niet op dit moment dan.)
Het is hier op dit moment crisis.
Mijn oude poes Nikita heeft het begin van nierfalen. Gezien haar leeftijd zat dit eraan te komen. Ze is al 16 jaar.
5 weken geleden kreeg ze harde ontlasting met een lichte endeldarmontsteking. Antibio. en het ging weer iets beter. Ze ging weer eten en kon ook beter water binnen houden.

Nu is ze in die 5 weken tijd 700 gram afgevallen en had ze weer harde ontlasting. Dus gisteren weer naar de DA en gezien haar gewichtsverkies, riepen we allebei tegelijk bloedonderzoek.
Ik kon wachten op de uitslag en dat is ook de eerste keer dat ik dit heb meegemaakt. Vind ik erg prettig, want dat wachten daar wordt ik beroerd van.
Mijn buurvrouw moest werken, dus de DA belde me later thuis met de uitslag.
De creatinine-waarden zaten op 238 en die moesten 180 zijn. Sissi had dit jaren geleden ook en haar waarden zaten op 268 dus nog hoger, maar de behandeling sloeg bij haar heel goed aan, met KD-brokken+fortikor (om de doorbloeding van haar nieren te stimuleren en het proces van nierdegeneratie te vertragen) begon me die tante toch te groeien. Ze was afgevallen en nog maar 2800 gram, een paar maanden later was ze notabene tot onze verbijstering en mijn blijheid weer 4000 gram!!! Haar oude gewicht.
Sissi heeft het nog 10 maanden vol gehouden. Wat een geestkracht, petje af.

De ureum-waarden van Nikita waren goed en dat is positief, want dat gaat ook erg achteruit als een kat hiermee begint. Haar nieren zuiveren dit nog wel. Is dit niet meer goed, dan begint een kat zichzelf langzaam aan te vergiftigen en dan moet je gewoon stoppen met behandelen. (hersenbeschadiging is dan het gevolg)

Nu is het dus zaak dat Nikita gaat eten. Haal straks haar medicijnen. Zij krijgt dus ook fortikor. Voor degenen onder ons, die dit niet weten en die ook katten hebben. Dit mag je NOOIT geven aan een kat met hartproblemen, want het versnelt de hartslag, dus heeft een kat hartproblemen, dan kan hij dus sterven aan een hartaanval.
Mijn Romeo heeft een hartruisje. Hij mag dit dus niet.

Nikita wou gisteravond wel KD-voerbrokjes eten. Toen ik Sascha en Bambi eten gaf, sprong zij op hun voer af en wou ook eten. Dus brokjes op de bank gezet en ze sprong er direkt bij en ging eten. Ze eet best veel, dus ze heeft wel honger, alleen vanmorgen voelt ze zich weer te beroerd en laat ze haar brokjes weer staan.
Nikita krijgt ook nog iets tegen braken, dus het zou kunnen dat ze weer last van haar maag heeft. Een kat die misselijk is, eet niet.

Dus mijn oproep aan een ieder, die dit leest.
WIE HEEFT VOOR MIJ TIPS OM HAAR AAN HET ETEN TE KRIJGEN, WANT ALS ZE NIET EET, DAN IS ZE NIET LANG MEER BIJ ONS.
Ga dadelijk boodschappen doen en lees dit even, voordat ik weg ga, dan kan ik het direkt meenemen.


Ik zou het fijn vinden, als we in alle rust konden afronden en er naar toe kunnen groeien, maar dat is aan haar. Heeft ze nog genoeg levenswil over dan zal dat gebeuren.
Mijn zoon zit er ook erg mee in zijn maag. Nikita haar gedrag begint te veranderen. Ze komt vaak knuffelen en mijn zoon is veel van huis. Dus komt ze bij mij haar aandacht vragen.
De laatste weken gaat ze steeds naar mijn zoon, zodra hij thuis is, al is het midden in de nacht. Zit hij op de bank, dan is zij op zijn schoot.
Alsof ze nog zoveel als ze kan bij hem wil zijn.
Mijn zoon was drie jaar, toen ze als kitten bij ons kwam.
Bij voorbaat heel erg bedankt namens Nikita en haar baasje..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door pearlsofpassion »

Er staat zeker een topic over een kat aan het eten krijgen, dat herinnner ik me goed.
Ook staat heel veel info in de voedingstopics, er is zelfs een eigen topic over nierfalen.

Kan die persoon niet eens hier komen lezen? Dan zal ze nog wel heel wat bijleren...
Ik heb het idee dat ze er wel iets van af weet maar toch niet helemaal... dan kan ze hier haar kennis bijschaven.

Als er dan nog specifieke vragen zijn, kan ze ze hier ook steeds stellen... Adriana is expert want ze heeft al zowat alle combinaties met nierfalen gehad. En wat ik vooral al weet is dat je bij een nierkat gewoon moet uitproberen wat ze lekker vind en misschein regelmatig moet afwisselen omdat ze allemaal hun eigen voorkeuren hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door Dollie »

Ik heb niks kunnen vinden, maar ik kan hier nooit wat vinden, geen fijne zoekfunctie. Zou je de link even kunnen sturen?

Heb uiteraard de link van dit topic gestuurd. Ik geloof dat ze al lid is van een ander kattenforum (weet ik niet zeker) maar nu gewoon overal wanhopig datgene wat haar kat wel zou willen eten probeert te vinden.. Of ze hier ook lid wil worden etc is aan haar. Ben slechts de boodschapper. ;)

ETA: O, het scheelt al een hoop als je "Toon als onderwerp" selecteert (ipv "Toon als berichten") maar dan nog kan ik niks vinden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door pearlsofpassion »

vind je het ook niet via het forumoverzicht?

Ikzelf heb geen ervaring met nierfalen en dus weet ik ook niet waar de waardevolle info staat. Maar Adriana weet er zeker meer van, en weet misschien nog in welke topics ze een goed overzicht geplaatst heeft.
Sorry hoor :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door Dollie »

Hoe bedoel je via het forumoverzicht? Ik heb het op de zoekfunctie in getypt (bij Zoeken, naast Help, rechts in de hoek), eerst overal maar dat was me een berg resultaten.. Dus daarna alleen bij voeding en gezondheid. Kan ik nog ergens anders zoeken dan?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon zoeken zoals wanneer je een nieuw topic opent...
Eerst forumoverzicht en dan op ziekten en zo en daar kan je het wel onder vinden. Misschien dat je bij voeding ook wat vind, maar ik denk bij ziekten wel meer...
Maar ik weet het eigenlijk echt niet...
Adriana weet zeker meer, want er is een topic over niertransplantatie en daar werd ook in gezegd dat er heel wat mogelijkheden waren om de kat aan het eten te krijgen, maar ik denk niet dat ze daar staan (was nogal een heftige discussie).
Ik denk wel dat je vriendin beter zelf kan komen kijken, want als je er niet in thuis bent, kan je het nooit helemaal overbrengen. Er zijn een paar zaken in haar eerste bericht die ik precies al anders gelezen heb, en dan kan ze hier misschien nog wel meer bijleren dan waar ze naar op zoek is...
Zo sprak ze van haar vorige kat die nog 10 maand meegegaan is, maar hier gaan de nierpatienten meestal nog jaren mee... Misschien zijn ze er hier dan sneller bij, maar misschien zijn er toch gewoon mogelijkheden die je vriendin niet kent?
Maar zoals gezegd weet ik er practisch niets van, dus ga ik de ervaren mensen maar eens aan het woord laten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Voedingsadviezen gevraagd!!

Bericht door Dollie »

Ik heb haar de link van het topic gestuurd en hoop dat ze zich ook aanmeldt. Maar ik ken haar net zo goed als dat ik jou ken (dit bericht werd op een konijnenforum gepost, dus heb aangeboden het hier te plaatsen gezien hier toch meer kattenkenners zitten dan op een konijnenforum) dus ja.

Heb er zelf ook helemaal geen ervaring mee (gelukkig) en kon ook niet echt iets vinden hier op het forum, daarom ook aangeboden dan het verhaal maar te plaatsen. Als ze besluit zich zelf nog aan te melden dan staat het verhaal er in elk geval al en hebben meer mensen al de kans gehad het te lezen én wellicht te beantwoorden.

Ik ga nog even verder zoeken.

ETA: Ik kan echt geen dergelijk topic vinden, ging het in het algemeen over aan het eten krijgen of werd het ergens in een ander topic over nierproblemen genoemd, weet je dat misschien, Pearlsofpassion? In het tweede geval is het denk ik ook wel zoeken naar een speld in een hooiberg..

ETA2: Het zal wel aan mijn zoektermen (kat laten eten, kat aan het eten krijgen, en beide met "+ nier" erbij) liggen, tussen Adriana's berichten kan ik ook niet echt wat vinden. Maar ik laat het verder ook aan het baasje van Nikita over, hoop dat ze zich nog aanmeldt. Bedankt voor het meedenken in elk geval Pearlsofpassion!
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Ik ben het baasje van Nikita en ze eet op dit moment alleen s'nachts als ze bij mijn zoon op de kamer is.
Ik krijg er overdag echt niets in.
Ze heeft fortekor 1 tablet per dag.
Vier dagen lang een anti-braakmiddel, vanavond laatste tablet.
En ze krijgt nu om de dag tractonorm-lax tegen die knoeterharde ontlasting.
Vond laatst ontlasting in de kamer wat zo hard was als een knikker, dus moet ze ook darmkrampen hebben en dat lijkt me ook geen pretje.

Het is opgevallen dat ze na de eerste keer tractonorm-lax begon te eten.

Toch zou ik het erg fijn vinden, als ze meer gaat eten, dus wie weet wat een poes zowiezo eet? Wat zo onweerstaanbaar is, dat ze er niet van af kunnen blijven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

oeps, eerst maar even kijken hoe dit in elkaar zit en dank je Valerie..
heb inmiddels ook een uitgebreide pb van Féline en zag dat ze nieuw was op het Forum,
dus welkom ;-) op het Forum Féline met poes Nikita.

het gaat om een 16-jarige blauwe rus die nauwelijks eet (anti-braakmiddelen krijgt: welke?), goeie ureum waarde en verhoogde creatinine/238 heeft.
ze eet s nachts k/d brokjes en krijgt 1 fortekor per etmaal (advies dierenarts?).

of ze goed drinkt en plast kan ik niet vinden en dat is heel erg belangrijk.
verder zou het handig zijn om de waardes van het bloedonderzoek hier te vermelden
is haar bloeddruk gemeten en de fosfor ip?
is haar bloedsuiker in orde, fructosaminewaarde of gluco bij alg onderzoek.
ze krijgt iets (wat?) tegen overgeven en tractonorm-lax tegen harde keutels.
baasje is bang voor leverproblemen, waarsch door het afvallen en niet eten èn voor nierfalen.
-------------

ik ben geen dierenarts, weet nog vrij weinig over Nikita en zie het dier niet, om daar eerst maar mee te beginnen..
ja ruime ervaring met russen en nierproblemen en veel combi's, dat klopt..

je zou dit grondig moeten aanpakken, denk ik, zeker bij een al wat ouder dier, dus niet zo veel tijd, bovendien bl rus en al verhoogde crea.
maar de fortekor en k/d begrijp ik niet zo goed als de ureum goed is...
en de topic voedingsadviezen is erg algemeen, missch toch naar Pluis' niertopic.

dus allereerst snel goed bloedonderzoek (panel V bij spotchem en fosfor ip en fructosamine waarde apart) laten doen en bloeddruk meten. doe dat laatste even in goed overleg met je da want dat is beter zonder fortekor, denk ik..
misschien andere dierenarts of in ieder geval zeker zijn dat je technisch een goeie ervaren dierenarts hebt. over welk deel van Nederland hebben we het?

Nikita moet om te beginnen erg veel vocht binnenkrijgen, dus desnoods paar spuiten lauwwarm water per etmaal dwangdrinken. moeten per etmaal twee behoorlijke plassen uitkomen en alles wat eronder zit is te weinig. het is erg drogend weer en zij eet voorzover ik kan zien alleen droge brokjes.. dat zou ook de oorzaak van die harde ontlasting kunnen zijn..

je kunt een paar dingen proberen, vingerhoed licht gestolde eidooier en/of wat vers rauw lamsvlees met beetje vet eraan, of klein beetje goed afgespoelde rauwe kip of licht gekookte kip in heel kleine stukjes en probeer of ze eerst wat smurrie van je vinger af wil likken.
geef kleine beetjes om de drie uur en zeker niet alles in eens. en rustig aan de geur laten wennen, als ze eerst wegloopt van ei of lamsvlees of kip, dan kwartier later nog een keer aanbieden. rustig mee omgaan en prijzen en aaien als ze het eraf likt.

koop vandaag wat easypill bij de dierenspeciaalzaak, zoek wat zacht schoon gras onder de sneeuw vandaan, even met zout water afspoelen/wassen, drogen en verknip 15 heel kleine stukjes, in easypill rollen en ingeven. in (tarwe)gras zitten erg belangrijke stofjes: vitamines, mineralen, enzymen enz en het kan absoluut geen kwaad. een maal per etmaal en geef haar eerst een klein stukje easypill zonder om te wennen. géén kattengras!
er is van gimpet malt-soft en beaphar e.d. pasta met zeer hoog vetgehalte in tubes, kijk eens of ze een klodder daarvan van je vinger wil likken. erg veel energie, heel weinig eiwit en missch zachtere keutels.

ben voor mogelijke nierkatten niet zo dol op gekookte witvis, zitten alleen maar eiwitten in. vette vis is beter, maar voorlopig maar even niet, tenzij zij dol is op sardientjes (zonder zout) of verse makreel en dan heel erg weinig.
licht gekookte eidooier en vers rauw lamsvlees is veel voedzamer en makkelijker, desnoods beetje dwangvoeren.

meld je even terug?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Adriana, bedankt voor je uitgebreide adviezen.
Wat hartstikke fijn dat je zoveel te maken hebt gehad met bl. russen met nierproblemen.
Dat wist ik dus niet. Zal ook wel weer geen toeval zijn, dat ik tegen jouw aanloop nu het crisis is.
Nikita drinkt goed, maar haar vacht begint wel een beetje uit elkaar te staan, dus ik let hier goed op, dat ze niet uitdroogd.
Ze heeft vannacht een half blikje gourmet gold opgeslurpt. Doe er heet water op, zodat de geur haar tot eten aan zet. Nat slurpt ze het zo naar binnen, zonder water wil ze het niet.

Ze plast ook goed. Vind vaker plas, dan ontlasting van haar.
Het fortekor gebruik is op advies van mijn dierenarts.
Die zit in de buurt van de stad Groningen in een randgemeente.
Het antibraakmiddel heet: prinprit.

Dit zijn alle uitslagen van het bloedonderzoek.

Creatinine 238.
ureum 9.7 goed.
Glucose 6.6 goed.
Total eiwit 6.6 goed.
gvt leverenzym 6.6 goed.
af leverenzym 8.4 goed.

Dus het gaat echt om die creatinine.
Nikita vraagt ontzettend veel aandacht nu ze zo ziek is.
Sliep lekker bij mij onder de dekens en ligt erg vaak in mijn nek te spinnen.
Ze vindt het ook helemaal niet leuk als ik bij haar wegga, dan zit me na te kijken, zo
van wat doe je nou?

Ga dadelijk naar de dierenwinkel.
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Adriana, nog een vraag, die verse makreel kan ze dit rauw eten of kan ik het beter voor haar koken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

die makreel denk ik even koken, rauw vers is denk ik beetje heftig nu ze niet in orde is en het gaat om de olie/vetten maar om daar een hele makreel voor te kopen....
nou ja, ik kan me voor jou voorstellen 'hardstikke fijn' maar we krijgen er hier wel een beetje hangoren van..
borstel je haar goed en regelmatig? ook erg goed voor haar bloedsomloop.
wat raar dat je haar omschrijft als 'zo ziek is' terwijl ze toch nette waardes heeft.
heeft ze last van stress en concurrentie?
eerlijk gezegd vind ik 1 fortekor terwijl bloeddruk niet is gemeten en ureum best wel goed is, een beetje merkwaardig advies. t zou me niks verbazen als ze daarvan zo sloom en apathisch wordt en weinig eetlust..
kijk maar eens in het topic van Pluis en nierwaardes, Patiaan of die andere kreeg ook vrij veel, toen is er bloeddruk gemeten en die was veel te hoog.. en is er ander medicijn gegeven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Ik heb even het Wilhelminakliniek in Utrecht een bericht gestuurd.
Zal je hun advies laten weten, zodra ze gereageert hebben, meestal gaat dit erg snel.
Een second opinie is nooit verkeerd en zij doen dit graag. Ze hebben me al vaker geholpen.

Sissi had nog hogere waarden, als Nikita. Haar ureum was ook goed en zij kreeg ook fortikor.
Ik vind de dosis een beetje hoog. Dat kreeg Sissi pas op het laatst.
Zij had creatinine-waarden die 3x te hoog waren voor haar leeftijd. Hoe hoog weet ik niet meer.
Maar zij at wel goed.

Er is hier in huis totaal niets verandert wat haar stress op zou kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

t lijkt erop dat het erfelijk is als beide katten hetzelfde beeld vertonen, ze waren toch uit hetzelfde nest? heb jij een stamboom van je russen?
is PKD Polycystic Kidney Disease wel eens ter sprake gekomen bij je dierenarts?
diagnose via echo-onderzoek en/of dna-onderzoek, Wilhelminapark heeft goed verhaal daarover met tips en duidelijke info..
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... t/pkd.html

t zou wel heel erg naar zijn, twee katten verliezen aan dezelfde rotkwaal..
zou mij met beide bengels hetzelfde boven het hoofd hangen, denk ik de laatste dagen wel eens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Nee Adriana,

Zo zit het niet.
Sissi was een Noorse Boskat en van haar hebben we het vermoeden gehad dat ze PKD had.
Gezien haar jonge leeftijd 9 jaar is dat ook erg waarschijnlijk en dan het feit dat ze bij een dubieuze fokker vandaan kwam, zou mij dat dus niet verbazen.
Sissi is altijd veel meer een vechtertje geweest dan Nikita en ze heeft het nog 10 maanden vol gehouden. Als ik me goed herinner waren haar creatinine-waarden boven de 560.
Wat ik eerst gezegd heb, klopt dus niet. Het is ook al 2 1/2 jaar geleden, dat bloedonderzoek.
Sissi at elke dag een klein kopje KD-brokjes. En zij begon met die medicatie erbij dus te groeien weer tot haar oude gewicht van 4 kilo.

Nikita eet dus bijna niets meer. Vannacht weer alleen een beetje blikvoer en daar begrijp ik dus helemaal niets van, omdat Sissi veel slechtere nieren had dan zij en zij wel ging eten.
Ik zou haar verdunde voer kunnen geven met een spuitje, maar gezien haar gevoeligheid weet ik niet of dat goed is. Wat vind jij hiervan?

Ga nou stoppen. De kinderen komen dadelijk Sinterklaas vieren.
Tot vanavond.
Plaats reactie