Voedingsadviezen gevraagd

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet van welk virus Kleintje drager is. Ze krijgt het ook nooit echt ernstig. Gewoon wat niezen en vocht uit de oogjes, maar dat heeft ze heel regelmatig, eigenlijk bijna altijd als ze buiten is geweest. En dat duurt dan wel een weekje eer dat over is. Het laatste jaar heeft ze er wel 2 maal een oogonsteking van gekregen.
Ze is 6 jaar nu, maar ze heeft het eigenlijk altijd gehad, maar stillaan wordt het steeds vaker. En ik ben ervan overtuigd dat dat komt doordat ze nooit deftig ingeënt is als kitten (mijn ouders vonden dat niet nodig, en ik was nog maar 16). Op haar 5e is ze dan mee met mij verhuist en sindsdien wordt ze wel jaarlijks ingeënt (om de ziekte onder controle te houden is dat nodig naar het schijnt).
Nu heeft ze vorig jaar heel veel stress meegemaakt doordat Cuzco bij ons kwam wonen(waar ze niet mee om kon, nu gaat het beter) en dus is het wel logisch dat het iets meer de kop opstak, maar nog niet onderdreven.

Ik denk dus niet dat ze er nog overheen zal groeien. Maar zolang het niet te erg wordt, en we het onder controle kunnen houden door te enten en haar oogjes proper te houden, vind ik het geen ramp...
6 jaar is natuurlijk ook nog jong, ik verwacht wel dat het erger zal worden met ouder worden.

Het is eigenlijk pas een paar maanden dat ik mij gerealiseerd heb dat het helemaal niet normaal is dat ze er zo vaak last van heeft en dat het dus waarschijnlijk chronisch is. De DA zei dat dit natuurlijk goed mogelijk was. Maar zoals gezegd is het niet zo erg. En naast enten kan je er toch niets aan veranderen. Het weten en er rekening mee houden is al voldoende...
Het is ook niet dat ze ziek wordt na de inenting, dus ze kan er nog goed mee om en het is ook niet nodig daar verdere maatregelen te nemen.

Mijn andere jongens zijn goed ingeënt en Cuzco krijgt nooit last, Luis niest af en toe eens, maar ik denk dat het eerder is als hij weer eens in het stof heeft staan wroeten of in de sneeuw heeft gespeeld en dus niet echt iets overneemt van haar. Hij heeft nooit vuile oogjes of zo. En nog nooit heeft iemand snot gehad. Dus het valt allemaal echt wel mee!

Over jouw poes: als ze echt een nierprobleem heeft zou ik toch echt wel gaan opletten wat je haar voert zodat het niet nog erger wordt... Ik begrijp dat ze gourmet lekker vind en dat het dan misschien wel een goed middel is om haar terug aan het eten te krijgen, maar daarna zou ik toch iets speciaal niervoer gaan zoeken. Ook dwangvoeren zou ik met niervoer doen, zodat haar nieren zoveel mogelijk gespaard worden en het tenminste niet nog erger wordt!
Waarschijnlijk zijn er nog andere merken die niet persé nierdieet zijn, maar wel veel beter dan gourmet, wat ze ook lekker vind. Misschien zelfs veel lekkerder!
Blikjes waar meer echt vlees in zit vinden ze meestal wel lekkerder! Als je bij Zooplus eens rondkijkt (en op de samenstellingen let!!!) zal je zien dat er betere natvoeren zijn die een stuk goedkoper zijn dan gourmet! ;-)

Gras (en blijkbaar tarwegras) is altijd waardevol om in huis te hebben staan. Het bevordert ook (naast de waardevolle stofjes) enorm de darmtransit en goede vertering, en dat kan ze wel gebruiken!
Dat ze zich wat goed voelt in haar buikje na het eten! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Ik heb voor Nikita nierdieetvoer. Zowel brokjes, dat is namelijk die KD waar ik het steeds over heb en ook natvoer van de Da en de dierenwinkel.
Omdat ze zo slecht eet, heeft mijn DA gezegd dat het hem niets uit maakt wat ze eet, als ze maar eet.
Die medicijnen, fortekor daar reageert ze goed op. Zorgt ervoor dat haar nieren beter gaan doorbloeden en daardoor tijdelijk beter werken.
Een vriendin van mij, die zelf veel katten heeft en heeft gehad en die betrokken is bij de organisatie van een kattenopvang, heeft mij vertel dat haar DA toendertijd tegen haar heeft gezegd dat haar kater gewoon normaal voer mocht eten, als hij die fortekor maar kreeg. Er is volgens haar nog nooit bewezen dat katten langer leven door dieetvoer. Haar kater is uireindelijk overleden aan de gevolgen van een hartkwaal en niet als gevolg van die nierdegeneratie.


Nikita heeft een injectie gehad met een eetlustopwekker. En ze was in die 2 weken niet afgevallen.
Dat is positief.
Ze eet alleen s'nachts brokjes en wat ik haar overdag ook voorzet, ook al is het slagroom, ze wil het gewoon niet. Ze krijgt dagelijks lactulose tegen die harde ontlasting.
Wat mij opvalt aan Nikita dat nu ze met haar nieren begint te kwakkelen in haar gedrag zo vreselijk oud begint te worden. Ze slaapt nu elke nacht bij mij, zodat ze lekker veel aandacht krijgt en apart van de andere katten haar brokjes kan eten.
Zodra ze s'morgens met mij in de kamer komt, rolt ze zich direkt weer op om verder te slapen. Ze wordt alleen wakker om te drinken en voor de kattenbak.
Haar nieren vallen nog erg mee, daar zou ze nog jaren verder mee kunnen.
En er zijn katten, die dit ook doen.
Maar haar gedrag vertelt me iets anders. Soms staat ze zomaar ergens te suffen, alsof ze niet meer weet wat ze van plan was. Gisteravond stond ze erg lang stil voor zich uit te kijken achter de bank. Het lijkt wel alsof ze dan niet eens meer beseft waar ze is.
Ze gaat 2011 wel halen, maar hoelang ze dan nog bij me is?
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

Nu wl ik even ingaan op je verhaal over je poes van 6 jaar.
Ik weet niet of je het hebt begrepen, maar er bestaat dus een niesziekte-virus waartegen je je katten niet kunt enten, omdat er nog steeds geen goed werkend vaccin tegen is gevonden.
Dat virus kan zich in het spierweefsel nestellen, waardoor je poes drager wordt van dit virus. Met Nikita is dit het geval.
Als jouw poes ook drager is van dit virus, dan kan zij er zelf soms ziek van zijn, maar ook andere katten aansteken. Mijn katten hebben hier nooit echt last van gehad en waren erg sterk. 3 hebben een keer een lichte keelontsteking gekregen, wat uit zichzelf weer over ging.
Wat ik dus weet van dit virus is dat de oogjes dan ook ontstoken zijn en dat de katten niezen.
Het komt erg snel opzetten, binnen 1 dag, de oogjes beginnen te tranen, kunnen ontstoken raken, het gaat op hun keel en luchtpijp zitten en als er niets aan gedaan wordt kunnen ze bronchitis of een longontsteking krijgen.

Als ik had eerder had geweten, dat Nikita drager was van dit virus, dan had ik voor haar een goede homeopatische dierenarts opgezocht.
Misschien had ze dit virus zelf weg kunnen werken met homeopathie en dan was ze nu geen drager meer geweest.
Nu ze zo oud is, heeft dat geen zin meer.

Als ik jouw zou ik heel goed uitzoeken van welke niesziekte-virus je poes steeds ziek wordt.
Is het dat virus, waartegen geen vaccin is, dan zou ik naar een homeopaat stappen. Ze is nog maar 6 jaar en hartstikke jong. Als zij haar weerstand terug pakt tegen dit virus, dan heb jij een kopzorg minder als ze oud is.
Nikita kan elk moment weer hoge koorts krijgen door dit rottige virus. Nu haar nieren achter uit gaan, weet ik wel hoe het komt dat zij in mei zo erg ziek is geweest. Ze is drager en door haar nieren verzwakt ze, waardoor ze er weer ziek van wordt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dan niet dat het dat is hoor! Ze heeft er helemaal niet zoveel last van.
Ze niest wel eens, maar niet eens echt veel (niet elk uur of zo), en haar oogjes lopen wel eens maar dat duurt ook maar paar dagen.
Ze eet niet slechter dan, dus keelpijn denk ik ook niet dat ze heeft. En ze kan ook altijd gewoon goed ademen.
Ze overwint het altijd wel zelf en redelijk snel en ze heeft het ook al zo lang als ik haar ken, en het wordt niet echt erger.
Zal het er met mijn DA eens over hebben als ik de volgende keer daar met haar ben, maar ik denk echt niet dat het zo erg is hoor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Adriana »

Féline schreef:Een vriendin van mij, die zelf veel katten heeft en heeft gehad en die betrokken is bij de organisatie van een kattenopvang, heeft mij vertel dat haar DA toendertijd tegen haar heeft gezegd dat haar kater gewoon normaal voer mocht eten, als hij die fortekor maar kreeg. Er is volgens haar nog nooit bewezen dat katten langer leven door dieetvoer. Haar kater is uireindelijk overleden aan de gevolgen van een hartkwaal en niet als gevolg van die nierdegeneratie.
ik kan je het bewijs zò leveren inclusief dieetvoermerken en urea/crea-waardes....
en ik kan je het ook uitleggen waarom dat zo is, maar dat heb ik in de niertopics al vaak genoeg gedaan!
de hartkwaal heeft de niercrisis ingehaald en dat is alles en nauwelijks een bewijs voor haar stelling.

mochten sommige lezers denken dat nierdieetvoer niet werkt..
dan is hier in ieder geval een onderbouwde reactie van iemand die de nodige nierfaalkatten in haar verzorging heeft (gehad)!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Je mag ook noooit conclusies trekken aan de hand van 1 waarneming, en al zeker geen waar niets mee bewezen wordt.
Omdat hij gestorven is door een hartkwaal voordat hij stierf van het nierfalen, wil toch helemaal niet zeggen dat hij even lang had geleefd onder gewoon voer dan onder nierdieet?

En 1 geval wil zowiezo niets zeggen. Zelfs de bevindingen van Adriana met haar vele nierpatienten, kan je niet als feit aanhalen, maar het is in mijn ogen een stuk geloofwaardiger dan 1 persoon met 1 kat.

En inderdaad, als je eens leest waarvoor het nierdieet is en waarvoor de medicijnen, dan weet je gewoon dat dat moet kloppen.
Dat wil niet zeggen dat een kat met nierfalen niet kan overleven op gewoon voer, maar dat wil wel zeggen dat zijn kansen een stuk groter zijn. Zekerheden zijn er nooit.
En dan moet je ook nog rekening houden met de fase van nierfalen de kat in zit. Het is wel logisch dat een kat met matig nierfalen het een stuk beter zal doen op gewoon voer dan een kat die al in de laatste fase zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Féline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2010 21:56

Re: Voedingsadviezen gevraagd

Bericht door Féline »

mochten sommige lezers denken dat nierdieetvoer niet werkt..
dan is hier in ieder geval een onderbouwde reactie van iemand die de nodige nierfaalkatten in haar verzorging heeft (gehad)!


Hoho, maak je niet druk, Adriana. Nikita krijgt alleen nierdieet en dat heb ik jaren geleden ook aan Sissi gegeven.
Gisteren is er hier in huis een verjaardag gevierd en Nikita is dol op de kinderen, die dan langs komen.
Ze werd direkt wakker en begroette ze als vanouds.
Ze is vooral dol mijn nichtje en neefje en ging zelfs op schoot zitten bij mijn zwager, die totaal niets met dieren heeft. Hij stuurde haar ook niet weg, stille waters........
Plaats reactie