Welk nierdieetvoer?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Welk nierdieetvoer?

Bericht door yana »

Hallo allen
Wij hebben een Ragdolletje (7.5jr)met beginnend nierprobleem. 2jr terug had ze ieietsje hogere waarden dan normaal. Stelde weinig voor volgens DA Ook ietsje eiwit in plas.(is wellicht afhankelijk van waar het probleem zit? Je ziet ook katten met hele hoge waardes en geen eiwit in plas) Toen stond ze al half jaar op nier dieet(vermoden zwakke nieren). Nu nóg, op Hills k/d. We waren er mbt haar bloedwaarden dus veel vroeger bij dan normaal, dat is heel positief.

Ze is nu echter 150gr afgevallen..en ik ben op randje van paniek..bang dat dit teken is van falende nieren. Al zou het dan wel érg snel gaan allemaal. Ze eet wel, poept, plast, speelt af en toe nog als een dolle dus dat is het niet. Ze vóelt zich prima. Ze krijgt nog geen medicijnen. DA wil daar zo lang mogelijk mee wachten, daar de kat eraan went(en je dan steeds moet verhogen).

Wat denken jullie, 150gr zorgelijk?
Ik wou ook eens een ander merk/smaak dieetvoer proberen. 2.5jr hetzelfde eten is ook niet je van het misschien.
Welke merken nier dieet zijn net zo goed als KD? Is nat voer dieet even goed als droge brok? Of minder goed maar beter dan gewoon blik?
Ik heb gehóórd van RC dieetvoer oa..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welk nierdieetvoer?

Bericht door Ilone »

150 gram in hoeveel tijd?
Ik gebruik nu hier RC Renal voor Pluis, zij heeft ook licht verhoogde nierwaardes.
Volgens mij kun je beter naast brokken óók natvoer geven, o.a. vanwege het vochtgehalte.
Ik verdun het natvoer altijd met een scheut water, soort dikke soep wordt het dan ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
paasnini

Re: Welk nierdieetvoer?

Bericht door paasnini »

Hou je in ieder geval strikt aan nierdieet en natvoer is inderdaad prima. Heeft de kat geen last van harde ontlasting?
De meeste katten met nierproblemen krijgen problemen met harde ontlasting, het is dan dubbelgoed om de kat lactulose te geven (smaakloze siroop verkrijgbaar bij de apotheek). Dit helpt bij de ontlasting maar heeft ook een bindende werking op vocht in de darmen waardoor 1 van de 2 nierwaarden omlaag gaat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk nierdieetvoer?

Bericht door Adriana »

inez, k ben eigenlijk wel nieuwsgierig.. waarom gaat éen van de twee nierwaardes (creatinine of ureum?) naar beneden als je lactulose geeft, dat vocht in de darmen bindt. en weet je hoe dat dan werkt?
en yana, we hebben een hele riedel niertopics en daar komen ongeveer alle merken (da en ds - artsen/dspeciaalzaak) nierdieetvoer langs met opmerkingen van de personeeltjes.
ook mbt tot je andere vragen kun je heel veel informatie daar al vinden. en zoek eens (rechtsboven) bij tarwegras, daar zitten heel erg nuttige stofjes (vits, mins en enzymen o.a.) in en kijk eens of je ragdolletje dat wil eten. continue 100% doodgekookt voer is op den duur niet zo gezond en met (rauw) vlees moet je met nierklantjes beetje voorzichtig zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Welk nierdieetvoer?

Bericht door paasnini »

Het verlaagd het ureum-gehalte. Het bindt ammonia in de darmen, zodat er minder ammonia uit de darmen in de bloedbaan komt, waardoor minder ureum aangemaakt wordt.

Indien de kat ook diabetes heeft is het wel belangrijk om uit te kijken met lactulose omdat het invloed heeft op de BSS.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk nierdieetvoer?

Bericht door Adriana »

dat is interessant, k zal eens bij laxatract etc. kijken of die toepassing ook in de bijsluiter staat.

wat betreft dat laatste, dat is hier niet zo, laxatract en lactulose zijn bss-neutraal en dat weet ik omdat ik een nierfaal/diabeteskater heb en ik 3x per etmaal gluco meet.
hij krijgt wel eens lactulose om een andere reden, ik heb een paar keer expres +3 gemeten en ik zag geen verschil in de waardes met hetzelfde nierdieetvoer in combi met wat lactulose.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie