Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Aimee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2010 17:02

Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door Aimee »

Ik heb een kat die nu 17 jaar is. Een mooie leeftijd ondertussen, maar ik merk wel duidelijk dat hij ouder wordt. Ik heb hem 2 mnd geleden geheel na laten kijken bij de DA. Hij had iets bloedarmoede maar verder prima gezond. De tube pasta om aan te sterker luste hij niet, dus helaas kreeg ik dit niet naar binnen. Ik gaf hem royal canin mature 28 outdoor omdat ik hem graag dikker wil krijgen. Hij woog vroeger zo'n 7 kilo, en nu 4,5 kilo. Het is ook echt een grote kat (europeses korthaar). De royal canin vind ik wel behoorlijk aan de prijs, maar ik wil wel dat hij aan gaat komen, iets energieker wordt, en nog een paar jaartjes bij me is. Hebben jullie adviezen?
Ik heb net uit de dierenwinkel kittenvoer(brok van Iams) meegekregen omdat hij dan aan zou komen, maar eigenlijk kan dit toch niet goed zijn? Natvoer en pate's eet hij niet graag, verse vis een beetje de rest laat hij staan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door castratenkoor »

Kittenvoer voor een oude kat is een heel slecht advies. Is niet goed voor zijn nieren.
Terugbrengen zou ik zeggen.
Om aan te komen zou je A/D blikjes bij de dierenarts kunnen halen.
De meeste katten vinden het heerlijk en het is om aan te sterken na bv een operatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem toch aan het natvoer of paté proberen krijgen.
Veel verschillende soorten aanbieden, dan gaat hij hopelijk het lekkere daarvan wel inzien.
Je kan ook de analyses van andere merken droogvoer eens bekijken. Op Zooplus kan je alles goed vergelijken en goedkoop verkrijgen. Ga dan voor voer met wat meer vet bij he. Weinig koolhydraten en niet te veel eiwitten he, das is slecht voor zijn oudere organen. Vet kan niet veel kwaad en een kat zijn dieet bestaat van nature al uit veel vet en het is volgens mij toch nog altijd de beste manier om wat aan te komen.
Sommige mensen hier geven ook meerdere brokken tegelijk staan zodat hij zelf kan kiezen welke smaak hij wil. Of welk merk...
Ik zou wat uitproberen en je merkt vanzelf wat hij graag eet en daardoor meer gaat eten.
Hij lust geen rauwe kippenfilet?

En inderdaad wat Dinie zegt, eens naar de DA vragen aansterkvoer voor na een operatie. Want 4,5 voor kat van normaal 7 klinkt mij toch wel weinig.

Ik hoop dat hij snel wat bijkomt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door Adriana »

Aimee schreef:Ik heb een kat die nu 17 jaar is.
2 mnd geleden geheel na laten kijken bij de DA. Hij had iets bloedarmoede maar verder prima gezond.
welkom ;-) op het Forum Aimée!
k neem aan dat de conclusie van je dierenarts dat ie naast wat bloedarmoede (bleek tandvlees?) verder prima gezond is, gebaseerd is op de waardes van bloedonderzoek en dat je daarvan het overzicht meegekregen hebt.
aan de buitenkant kun je niet zien of een kat echt gezond is....
oudere katten kunnen verschralen maar van rond 7 naar 4,5 kg vind ik eerlijk gezegd een vrij forse afname.
in hoeveel tijd?
voor dat je met krachtvoer begint zou ik eerst - als ik jou was - bijv. zijn creatinine en ureumwaardes (= nieren) willen weten.
hij drinkt goed en niet overdreven?
en wat heeft de dierenarts aan zijn bloedarmoede gedaan?

brokken om aan te komen hebben een hoog koolhydraat/vetgehalte en dan moet je zeker weten dat zijn leverwaarde en bloedsuikerspiegel (fructosaminewaarde) in orde zijn.
a/d aansterkpaté is prima spul maar vrij hoog eiwitgehalte!
en dat zul je dus moeten dwangvoeren met een spuitje zonder naald, zie je dat voor je?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aimee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2010 17:02

Re: Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door Aimee »

Hij is op alles nagekeken door de DA, uitgebreide bloed en urine onderzoeken. Hij drinkt niet abnormaal veel, en het afvallen is gelijdelijkaan gegaan in de afgelopen 3 jaar. Hij kreeg nooit katten snoepjes ofzo, maar nu heb ik toch iets gevonden van vitakraft cat-stick, dit vond hij wel super lekker en met zijn neus kon hij het sterk ruiken (lees: werd wild enthousiast). Op mijn hand kon hij de stukjes moeilijk pakken, maar nu heb ik het in een bakje naast zijn voer staan.
Hij is erg veel buiten, of aan het slapen op zolder. Ik zie hem maar 2 of 3 x per dag. Heb ook gedroogde visjes gekocht kijken of hij dat ook wil.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door Adriana »

http://www.profpetcorporation.com/nl/pr ... duct/light

in een ander topic (dieetvoer voor gezonde kat) informeerde marjanR ons over kattenvoer, waarvan ik het bestaan niet afwist en wat er qua samenstelling erg goed uit ziet.

uit de toelichtingen kun je opmaken dat de mensen hierachter weten waar ze het over hebben. de light-variant lijkt me voor jullie prima, zeker omdat de waardes - en dus ook gluco - goed zijn. hierin zit wel 30% eiwit en 29% koolhydraten, beide licht verteerbaar en sommige katten doen het hier geweldig op. redelijk laag vetgehalte en verder veel goeie stofjes. waar het te krijgen is weet ik nog niet en hoe duur het is staat ook niet op de website..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Voeding voor de oudere kat (dikker worden)

Bericht door Renee en Shampoo »

Rauw voeren kan ook de oplossing zijn. Hier komen ze goed van aan. Carnibest bijv.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Plaats reactie