Kat moet aankomen, tips gevraagd

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Ilone »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 44&start=0
Misschien heb je hier wat aan.

Wat voor brokken krijgt ze?
Krijgt ze natvoer?
Drinken alledrie de kittens wel goed bij haar? En komen ze wel aan? Groeien ze goed?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
superstar001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2010 19:51
Locatie: Duiven,Gld

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door superstar001 »

ze krijgt gwn brokken die ze graag lust.goedkope vn de c100 dat eet ze ook echt wel goed,ik moet de bak wel 2 a 3 per dag bij vullen, en ze krijgt dat nog vlees.

alle 3 de kitten drinken goed.
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Met valentino gaat het niet goed.
Valentino is erg mager. Ik ben toen met hem naar de da geweest waar hij in eerste instanstie gezond was verklaard.
Kreeg ontworming en zijn inentingen.
Echter bleef hij mager en echt mager. kreeg diarree erbij en hij voelde zich gewoon niet goed. Hij zondert zich af en liep mij vaak achterna, hij wilde dan steeds op het bed liggen met of zonder mij. De pc-kamer is de kattenkamer en daar zat hij vaak of dus op bed.

Toen mijn vriend fulltime ging werken (sinds 2 maanden) vond ik het niet eerlijk tegenover hem en omdat we dachten dat hij gezond was, heb ik contact opgenomen met de ''opvang'' en hij had daar een vriendje zitten.
Dus wij dachten leuk.. wij hebben toch geen kat aan hem en als we hem wat vrolijker kunnen maken met zijn eigen vriendje.. why not?

nu is mr. big een week hier en valentino moet niet echt veel van hem weten. Van ons trouwens ook niet echt, eerst liep hij me nog achterna en liet hij wel weten als hij eten wilden maar nu doet hij dat dus ook niet meer. heb in de week misschien 5 kopjes gehad waar ik er toch eerst wel een paar per dag kreeg.

Ik ben weer naar de da gegaan omdat ik het niet vertrouwde, de aanhoudende diarree, de afwezig- en lustenloosheid baarde mij grote zorgen. Ik weegde hem 1x in de maand en ben maandag nog gewongen 2.7, en vrijdag was het nog maar 2,5 kg. Er is bloed geprikt en zijn waardes zijn eigenlijk normaal, hij heeft alleen een tekort aan eiwit. Dit kan dus via de diaree verloren zijn gegaan, ook heeft hij een ontstekings bloedbeeld. De dierenarts denkt aan IBD, een soort spastisch darm. Hij krijgt nu Hills Z/D brok en blik maar echt veel eten doet hij niet.
Ik moet een maand alleen maar hills voeren en daarna wordt er weer bloed geprikt om naar het ontstekingsbeeld te kijken en om hem te wegen. Een biopt kunnen ze nu nog niet doen omdat Valentino geen narcose aankan.

En nu met de situatie met mr. Big weet ik het gewoon niet. Valentino wilt niet in zijn buurt zijn. ik zit gewoon met de handen in het haar, doe ik de katten hier een plezier mee, moet ik het uitzitten of moet mr. Big toch maar weer terug?

Al met al kunnen jullie, denk ik wel lezen dat ik me grote zorgen maak.. Ik heb eigenlijk geen ervaring met katten, dit zijn mijn eerste.
Ik sta in contct met de ''opvang'' en de da maar wil toch jullie mening eens horen hierover.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

aha, lange tijd niks van je gehoord en nu droevige berichten over Valentino. ik zou mr Big onmiddellijk terugbrengen, dat scheelt Valentino een heleboel stress en dat kan ie er op dit moment niet bij hebben.. eigenlijk heeft hij niks aan zijn speelmaatje, eerder het tegendeel. hij heeft dus geen diabetes en nierwaardes zijn goed begrijp ik. ergens heeft hij een ontsteking maar onbekend waar. zijn voedingsstoffen neemt hij niet goed op en vermagert.
2,5 kg is erg weinig voor een kat, het is dus aan veel langer mis met hem.. lust hij heel klein beetje rauw lamsvlees? alleen doodgekookte harde brokken lijkt me niet gezond, hij zal toch behoefte hebben aan natuurlijk spul, enzymen, vits en mineralen.. en je kunt het altijd proberen want veel slechter kan het niet gaan. en er is een gimpetpasta met heel hoog vetgehalte, daarvan zou je wat op je vinger kunnen smeren en kijken of ie dat oplikt. dat geeft veel energie en belast het systeem nauwelijks, dwz als zijn waardes goed zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Geen diabetes nee en de nierwaardes zijn in orde.
Hij poept eigenlijk als het waren alles weer uit, vandaar ook het eiwit tekort, ik heb voor de diarree Finidiar gekregen en de diaree is eigenlijk zga weg.
Enige wat bloeduitslag aangaf was een onstekings bloedbeeld en tekort aan eiwit.
Hij krijgt van hills Z/D ook het blikvoer. Da wilde hem alleen op hills houden en niks anders maar ik zal eens bellen en vragen of hij gimpetpasta mag hebben.
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Kimms »

blaasgruis? pijn bij plassen? geeft namelijk ook een ontstekingsbeeld.
Kattig, wél voor de poes!
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Hoe merk je dat?
Hij plast opzich niet veel en maakt daar dan ook geen geluid bij en de plas stinkt ook niet.
Moest dit dan ook in het bloed te zien zijn?
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Kimms »

Je zou het kunnen merken omdat hij bijv. vaak kleine plasjes doet. Of naast de bak. Of door geslachtsdeel te likken. Klagend miauwend.
De aanwezigheid van eiwitten kan duiden op een nierziekte.
Via echografie kan e.e.a. bepaalt worden. De kat hoeft hiervoor niet onder narcose, dat scheelt voor Valentino. De geluidsgolven worden door de stenen en het gruis gereflecteerd en door een computer in beelden omgezet.
Misschien iets om zijn plas eens in de gaten te houden.
Sterkte hoor.
Kattig, wél voor de poes!
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Hij heeft juist een tekort aan eiwit, plast normaal in de bak en maakt daar ook geen geluid bij. Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk niet dat het dat is. Want hoe verklaar je de diarree?
Zijn nieren waren in orde en ook de waardes daarvan.
Maar zal het toch nog eens extra in de gaten houden
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Kimms »

't ligt allemaal zo dicht bij elkaar. Hopelijk kan de voeding de eiwitten verhogen. Wacht dat eerst inderdaad maar af. Anti-biotica?
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

maar hij neemt al langere tijd zijn voedingsstoffen niet voldoende op want 2+half kilo is veel te weinig.

vrees dat je zelf een aantal artikelen door moet lezen om te kijken of je iets herkent. want wij zien het dier niet, zijn geen dierenarts en hebben eigenlijk nog te weinig gegevens...

http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... gdarmp.htm
http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... Darmen.htm
http://wagenrenk.com/cms/FCKeditor/cstm ... blemen.pdf

en als je op maag darm zoekt hier via rechtsboven de zoekfunctie dan vind je een paar topics met problemen en soms ook oplossingen in deze tak van sport..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook eens wat rauw voer proberen. Als Adriana zegt (en ik geloof haar wel, want als iemand iets van voeding, en bloedonderzoeken weet is zij het wel) dat daar enzymen inzitten kan dat nooit kwaad. De voornaamste eiwitten die hij nodig heeft en die in het bloed aanwezig zijn zijn namelijk enzymen. En vlees is de voornaamste bron van eiwitten he, bestaat voornamelijk uit eiwitten.
Bovendien wordt overal bevestigd dat vers goed is voor de stoelgang en buikloop problemen vaak oplost... Natuurlijk moet je zoveel mogelijk energie bij hem naar binnen proberen krijgen, maar als je daar iet of wat vers bij kan krijgen, kan dat volgens mij enkel maar goede effecten hebben. Botjes zou ik wel achterwege laten vanwege zijn spijsverteringsproblemen.

Hopelijk knapt hij gauw toch iets op en komt hij mooi aan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Kimms »

Hoe gaat 't? Heeft Valentino al wat meer gegeten?
Ben je al iets verder in je besluit met mr. Big?
Denk veel aan je situatie. Helaas hebben wij in april/mei jl. ook in een vervelende situatie gezeten met Kimmy. Valentino en zij hadden veel overeenkomsten.
Laat je gauw weer iets van je horen?
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

ja, hoe gaat het nu?

kijk hier ook even naar, een giardia besmetting kan ook het beeld geven dat jij in je summiere info hebt neergezet, al langere tijd kwakkelen en afvallen..
en moeilijk voor dierenartsen om juiste diagnose te stellen
en wordt vaak over het hoofd gezien..

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ia#p408281
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Gister heeft hij imo best wat gegeten. Vandaag heeft hij echter tot nu toe nog niet veel op.
Ik heb de artikelen gelezen maar het kan echt veel zijn. Ik denk dat ik deze maand moet afwachten totdat ik hem iets anders ga voeren omdat we IBD aan het testen zijn. Hij heeft Hills z/d blik en brok en heb laatst gevraagd of ik hem iets anders erbij kon geven, powervoeding of renske maar ze zei dat ik beter even kon afwachten. Het is moeilijk om te beslissen wat nu te geven. Mocht hij de komende dagen zoals vandaag niet veel eten dan zal ik zeker gaan vragen om rauw vlees te geven.
Bedankt voor alle steun en de artikelen, ik heb er een hoop aan. Dank jullie

Hoe is het met Kimmy gegaan, Kimms?
Plaats reactie