Kat moet aankomen, tips gevraagd

Voor alle vragen over dieetvoer
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Hallo,

Vandaag heb ik precies een week Valentino (heilige birmaan) in huis.
Het is een gecastreerde kater van 2 jaar.
Ik vind hem erg mager en vandaar dat ik hier even wil informeren over hoe ik hem weer snel op gewicht kan krijgen.
Zijn vorige eigenaar zegt dat het door het verharen en het voorjaar komt. Hij is ook niet futloos en oogt gezond te zijn. Hij eet goed zijn brokjes op en hij drinkt ook goed. Natvoer eet hij niet echt, maar een beetje.

We gaan nog naar de dierenarts met hem ivm inentingen,chippen en een algemene check-up maar omdat hij nog niet helemaal gewend is wil ik dat even uitstellen.

Groetjes
P en M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:57

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door P en M »

Weet je ook hoeveel hij weegt? En heeft hij de hele dag brokjes tot zijn beschikking? Als hij wat mager is, zou ik wel proberen om hem natvoer te blijven geven. Het kan ook zo zijn dat hij nog wat wennen in zijn nieuwe omgeving of dat hij ander soort natvoer gewend is en er daarom weinig van eet.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Cari »

Ik zou 'm eerst even door de da laten checken, voordat je probeert hem 'rond' te krijgen. Vergeet niet dat veel katten geen goed vergelijkingsmateriaal zijn, omdat ze zelf te dik zijn. Het is een jonge kat en die hoort echt nog slank te zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Ik ga nog even niet met hem naar de da omdat hij volgens mij niet ziek is.
Hij is alleen mager, ik denk dat slank anders is dan hoe hij eruit ziet. Je voelt zijn heupen en ruggengraat uitsteken...

Geen idee hoeveel hij weegt, niet veel in iede geval.
Hij heeft inderdaad de hele dag brokjes en natvoer tot zijn beschikking en dat is hetzelfde als wat hij bij de vorige eigenaar kreeg.
Ik geef hem nu op advies Gourmet omdat daar smaakversterkers inzitten en dat meng ik dan met renske. Hij eet het gelukkig.
Ik dacht alleen dat jullie misschien tips hadden om hem wat dikker te krijgen, bepaald soort voer ofzo.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Ilone »

Misschien dat een dierenspeciaalzaak je wat info kan geven over voer waar wat meer inz it.
Maar als je vindt dat ie té dun is, zou ik toch adviseren om het beestje toch even te laten onderzoeken. Niet alle aandoeningen zijn direct waarneembaar, en een kat is erg hard voor zichzelf.
Ass. van de DA kan je ook wel over verscvhillende soorten voer vertellen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

Valentino schreef:Ik dacht alleen dat jullie misschien tips hadden om hem wat dikker te krijgen, bepaald soort voer ofzo.
owh ja die hebben we heus wel!
maarre het is altijd handig om zeker te weten dat ie goed gezond is en zijn voedingsstoffen goed opneemt.
er zijn nog al wat kwalen waarbij katzels nogal afvallen omdat..
OK, het is jouw keuze hem niet te laten checken bij de da..

exact welke brokjes van welke merk geef je en zet de analyse hier even neer asjebl. dus ingredienten en voedingsanalyse en doorgaans begint dat met eiwit --%.
de stofwisselingen van katzels verschillen nogal, de ene wordt snel dik van een beetje extra vet terwijl de ander dat vet gewoon verbrandt, een extra rondje door het huis sjeest en ook weer opgelost.
dan is het handig om voer met wat meer energie te kiezen en dat is er heus wel.
wat krijgt ie naast droge harde brokjes nog meer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Cari »

Valentino schreef:Ik ga nog even niet met hem naar de da omdat hij volgens mij niet ziek is.
Hij is alleen mager, ik denk dat slank anders is dan hoe hij eruit ziet. Je voelt zijn heupen en ruggengraat uitsteken...
Dan is hij inderdaad mager. Als hij voortdurend eten heeft staan en daar ook flink van eet, dan zou het toch heel goed kunnen dat hij iets onder de leden heeft. Een kat laat niet snel zien dat hij ziek is, ze zijn keihard voor zichzelf. Ik zou toch een bezoekje aan de da aanraden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Ik ga ook naar de da maar niet deze week! Wel even lezen aub.
Hij moet nog heel erg wennen en ik wil hem even wat rust geven.
Naast droge brok staat er Renske nu gemengd met Gourmet omdat hij natuurvoeding niet goed eet. Maar dat heb ik ook vermeld.

Hij krijgt in ieder geval wel goed voer (Catbalance van Simicur), want dit is in overleg met een da gedaan.
Ik had alleen gehoopt dat jullie tips hadden voor wat extra's voor hem....
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Nyncke »

Dit wordt voor honden gebruikt om aan te komen

Satin ballsRecept voor Satin Balls
1 kilo VersVleesvoeding(of 1 kilo rundergehakt,de goedkoopste)
250 ml warm water
1 vel gelatine
100 gr Havermout of ander cerial,het liefste Nutrix rijstebloem van Nutricia
(moet voorbewerkte Havermout zijn,zoals b.v Bambix of Brinta)
1 rauw ei
2 eetlepels stroop.

De gelatine oplossen in warm water.
Voeg de Havermout,het ei en de stroop toe,en klop met vork door elkaar.
Mix dit samen met het vlees en rol er ping-pong maat ballen van.
Verdeel in aparte porties en vries.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

voedingsbehoeften, stofwisseling en verbranding van een hond zijn totaal anders dan bij een kat.
een hond is veel meer omnivoor, kat voornamelijk carnivoor, vleeseter, dierlijke eiwitten dus.
hondenvoer 'om aan te komen' kan bij een kat totaal anders uitpakken, bedoel ik..

wij proberen zo goed mogelijk met je mee te denken.
maar het is bij dieren niet: 'u vraagt en wij draaien', zo werkt het niet.
met wat meer katzel-ervaring kom je daar zelf binnenkort ook wel achter. maatwerk dus.

http://www.homeovet.nl/webshop/hond_en_kat/
ik kom bij simicur geen cat balance tegen, wel renske en beaphar, het laatste is alleen dieetvoer.
http://www.naturalbalanceinc.com/catfor ... nials.html
als ik catbalance of cat balance googel kom ik alleen bovenstaand tegen, kijk eens op de zak als je wilt en neem even de tijd mijn vraag over ingrediënten en analyse te beantwoorden.

je dierenarts heeft goed verteerbare hoogcalorische speciale voeding voor herstel na operatie of 'bijkomen' na bv bevallingen of andere kwalen/zaken, die veel van de kat gevergd hebben.

ik vind het in deze situatie vanuit mezelf niet verantwoord om je te adviseren, ook al niet omdat we veel te weinig gegevens hebben/krijgen en er onderliggende oorzaken voor die mogelijke vermagering kunnen zijn, die alleen een dierenarts kan duiden.
het argument dat je noemt om niet naar een dierenarts te gaan lijkt me ondergeschikt aan het gezondheidsbelang van je lieve nieuwe huisdier.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door ayla »

Mijn vorige kat was in de winter onwijs dik, maar was op goed gewicht. En zodra hij zijn haren verloor, poef kwam er een super smalle kat tevoorschijn! Ik maakte me daar ook zorgen om, en na een bezoek aan de DA bleek het goed met hem te zijn. Dus wellicht is hij niet te smal, weeg hem eerst, kan gewoon op een keukenweegschaal of mensen weegschaal. Ik heb hier thuis nu 1 smalle kat en 1 wat stevigere, terwijl ze evenveel eten. Sommige katten hebben net als mensen meer aanleg om smal of dik te worden.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Valentino
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2010 14:28

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Valentino »

Ayla, goeie tip, ik ga hem eens wegen op de weegschaal.
De rest ook heel erg bedankt voor het meedenken.

Adriana: Bedankt voor je reactie, ik denk dat je het goed bedoelt maar je slaat de plank volledig mis naar mijn idee.
Valentino is niet ziek anders had zijn vorige eigenaar, die zoveel van hem hield, hem nog niet aan mij gegeven.
Hij is altijd gezond geweest maar heeft last van verharing, voorjaar, stress door verhuizing dus ik wilde graag tips om hem wat aan te laten komen omdat hij te mager is. Hij was slank maar als je daarmee afvalt ben je al snel te dun.
www.simicur.nl is de da die ik bedoel.
Catbalance is door de da zelf samengesteld, het is zijn eigen voer.
Hij verkoopt geen renske of dat andere voer wat je noemt, enkel cat balance wat totaal niet bedoeld is voor herstel na een operatie (ik weet niet waar je dat vandaan haalt?) maar als volledig diervoeder.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

k heb je gevraagd om de ingredienten en analyse van wat je voert. dan kunnen we nl zien hoeveel vet, hoeveel kh's (koolhydraten), hoeveel eiwit (plantaardig/dierlijk) en bv hoeveel ballast.
tot dusver nop reactie.
ik heb nog even gegoogeld om er dan zelf maar achter te komen, het resultaat ken je.
een kat komt doorgaans aan van een voer met wat meer calorieen, maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal want kennelijk niet bekend.
vervolgens uitgelegd dat de dierenarts speciaal voer heeft (hoog calorisch) voor bv herstellende katten. nergens heb ik geschreven dat je kat (er staat 'de' kat niet 'je' kat) ziek is of herstellend, maar op dit voer zou je kat wat makkelijker/sneller kunnen aankomen, mits er geen medische oorzaak is voor zijn overmatige slankzijn.
de eerste zin van de eerste reactie die je van ons kreeg: "Weet je ook hoeveel hij weegt?" tot dusver nop reactie.
;-) en verder bedoel ik het altijd goed en sla niet zo vaak planken mis, gewoon kwestie van rustig en aandachtig lezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Cari »

Wegen heeft niet zoveel zin. Kijken lijkt me slimmer ;-) .
Valentino is niet ziek anders had zijn vorige eigenaar, die zoveel van hem hield, hem nog niet aan mij gegeven.
Dat de vorige eigenaar meende dat de kat gezond is, zegt niets. Ook voor hem/haar kan dat goed verborgen gebleven zijn.
Ik begrijp dat je je zorgen maakt om je kat, maar een gezonde kat die goed eet, valt niet af :???:
Dan kan je wel van alles gaan voeren, maar een da-bezoek is een stuk zinniger en hoeft helemaal geen drama te zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat moet aankomen, tips gevraagd

Bericht door Adriana »

nog even over wegen,

wegen heeft denk ik alleen zin als je eerst een soort van nulmeting doet voordat je overstapt naar een nieuwe situatie en dan wekelijks op hetzelfde tijdstip (bv vóór het eten) even weegt en die gegevens bijhoudt.
dan kun je aan het verloop van de gewichten/gewichtsverschillen zien of de kat aankomt of afvalt of gelijk blijft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie