Poes (14) is te zwaar en op dieet - vraag over zachtvoer

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moontje1985
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2010 14:14

Poes (14) is te zwaar en op dieet - vraag over zachtvoer

Bericht door moontje1985 »

Hallo allemaal,

Heb al veel waardevolle info van dit forum gehaald, maar zit nu met een vraag waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Onze poes is bijna 14 en te zwaar. Ze weegt ongeveer 6.3 kilo (volgens mijn weegschaal, is denk ik niet helemaal nauwkeurig, maar ze is duidelijk te zwaar).
Ze krijgt nu RC light 40 brokjes om langzaam mee af te vallen. Daarbij zou ik haar ook graag af en toe wat zachtvoer geven, voor de 'lekker' en variatie. Ik heb nog een aantal maaltijdzakjes van Hills (light). Voorheen gaf ik een half zakje als extraatje (geen wonder dat ze te zwaar is geworden, ik weet het). Nu wil ik dus een deel van haar brokjes vervangen door een half zakje, en ik kwam tot de volgende berekening:

Van de maaltijdzakjes zou ze er 3 a 4 mogen per dag (als dat het het enige voer is). Van de brokjes mag ze 80 gram. Een half maaltijdzakje is dan dus (ongeveer) 1/8 van haar dagelijkse voer, dat staat gelijk tot 10 gram brokjes. Ze krijgt nu 4x 20 gram per dag, als ik een half zakje zachtvoer zou geven kom ik op 3x20 + 10 gr en een half zakje. (ze krijgt verder geen snacks/tussendoortjes)

Kan iemand mij zeggen of mijn redenering klopt? Of zie ik het verkeerd?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes (14) is te zwaar en op dieet - vraag over zachtvoer

Bericht door Adriana »

oeioei, rekenen is niet mijn sterkste kant..
stofwisselingen van levende wezens en dus ook van katzels verschillen aanzienlijk wat verbranding betreft. de ene kan borden pasta eten en blijft het silhouette van een uitroepteken houden terwijl de andere daar moddervet van wordt.
zo is het met katzels ook..
waar worden de meeste katten vet van? van granen in brokjes.. (mais, tarwe rijst, gerst, haver) en dan ook nog in combinatie met vetgehalte en wat minder sporten..
de brokjes met nul graangehalte is Orijen en Sanabelle urinary scoort ook vrij goed. ook als ze geen blaasgruis heeft maar je wilt haar nieren wat ontzien (ze is tenslotte 14) dan is Urinary (Zooplus http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 00612#more) een prima keus.
je hebt helemaal gelijk dat je haar langzaam wilt laten afvallen, zeker ook met het oog op leverschade.

je kunt natvoer niet vergelijken met droogvoer qua voedingsstoffen want in natvoer zit ongeveer tussen 70/80% water.
wat je zou kunnen doen is een vrij schraal natvoer geven (AH gele dozen foliezakjes en dan de visvariant of die met groente, die zijn koolhydraatarm) of Whiskas 'zo rijk aan' foliezakjes of Kitekat foliezakjes.
daar ook even zoeken naar de suiker- en graanloze variant. de Sheba paté tinnetjes zijn ook koolhydraatarm en in 5 smaken.
daarvan kun je in principe zo veel voeren als ze lust en dan zou ik de brokjes gestaag minderen.. en ik zou het eiwitgehalte rond 10% houden (natvoer) en het vet tussen 5 - 8 (natvoer).
dit alles heel rustig aan, ze moet het ook nog lusten en dan haar gewicht af en toe in de gaten houden. ze moet goed plassen.
(http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 25203#more) als je naar fosfor en eiwit en zetmeel kijkt dan scoort deze 'light' variant in mijn ogen niet geweldig. veel fosfor (0,9), relatief hoog zetmeelgehalte (20 en Orijen is 15) en ook het eiwitgehalte vind ik vrij hoog voor een oudere katzel. Sanabelle Urinary zit onder 25.

k geef toe, dit is een heel andere benadering,
ik kijk doorgaans naar voedingsstoffen en nog naar wat elementen en nogmaals, ben niet goed in gereken.... sorry!

en, ;-) welkom op het Forum, k zou het bijna vergeten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
moontje1985
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2010 14:14

Re: Poes (14) is te zwaar en op dieet - vraag over zachtvoer

Bericht door moontje1985 »

Wow...wat een uitgebreid antwoord! Dankjewel! Kan wel meekomen in je benadering trouwens, ik had hier (en op andere sites) ook al wat info voorbij zien komen over koolhydraatarm/graan-arm voer, maar las zoveel voors en tegens, dat ik voor mezelf had besloten dat ik het eerst even met de huidige brokkken zou proberen! Heb ook een tijdje Hills senior light gevoerd, maar dat heeft mijn dierenwinkel niet. Ze adviseerden daar dus deze RC variant, en daarbij werd gezegd dat het voor alle leeftijden was. Het hogere eiwitgehalte, in vergelijking met het Hilss voer wat ik eerder had, was mij ook opgevallen, scheelt zo'n 10%.

Ze drinkt en plast overigens goed, de aanschaf van een waterfontein deed wonderen! Ik ga, terwijl ik deze zak RC 'op voer', maar eens wat meer onderzoek doen!

Die AH zakjes ken ik, heb er ook nog één liggen hier. Heb ook nog zakjes Whiskas Senior, maar dat is niet de 'zo rijk aan...' variant...jeetje er is ook zoveel keus!!

En thanks voor je welkom!!
Plaats reactie