Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Kattenbella »

Blacky was hier helemaal kaal, echt helemaal. Hij reageerde heel goed op de carnibest. Ik voer hier voor de helft Diabeet en voor de andere helft eko. Ze moeten er alleen wel heel erg aan wennen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geef Cuzco nu al sinds woensdag (dus 4 dagen) nieuw voer (porta 21) en hij heeft nog geen wondjes of korstjes. Ik zit nu aan 1/3e Porta en nog 2/3e Friskies.

Ik wacht dus nog wat af, maar heb er goede hoop op dat hij er goed op reageert.
:-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

^ So far, so good dus! :smile: Ik ga duimen dat ie er goed op blijft reageren!

na jouw post ben ik ook even bij Zooplus gaan kijken naar porta 21, ik denk dat ik (wanneer de zak hypoallergenic op is) die ook eens ga proberen bij Rambo, maar dan wel de sensitive denk ik, hoewel die fosfor me ook niet echt vrolijk stemt..
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik laat die grainfree (sensible) ook nog even liggen omwille van de fosfor.
Ik heb het omgerekend van een doorsnee voer met 30% koolhydraten naar een graanvrij voer met 17% en dan kom ik dat de eiwitten (normaal 30-32%) aan een kleine 40% komen en de fosfor zou toch niet hoger dan 1,2 % mogen zijn... Porta 21 grainfree zit daar dus beide boven. Orijen zit daar wel op, en is dus wel procentueel evenveel eiwitten en fosfor als andere voeren.

Ik laat Kleintje haar bloed bij het volgende DA-bezoek wel even controleren ivm haar nieren, en als dat allemaal er goed uitziet, ga ik het misschien nog wel proberen. Anders hou ik ze gewoon op de adult...

Er zijn nog andere sensible merken ook geloof ik hoor... Zal eens rondkijken... (nu krijgt hij RC he?)
Ik kom ook vaak tegen van katten die allergisch zijn aan vis. Zou dat bij Rambo het geval kunnen zijn? Dat zou het wel gemakkelijker maken om op voorhand te kunnen zeggen of hij ergens tegen kan of niet. Er zijn wel een paar voeren waar helemaal geen vis in zit.
Er zijn er ook een heleboel waar helemaal geen granen in zitten, als het dat zou zijn kan je het ook goed vermijden. Misschien kan je eens nagaan wat in het voer zit dat hij nu krijgt, dan weet je al zeker dat het daar niet aan ligt.

Edit: wat vooral nog interessant is, en gezegd goed tegen allergie is Applaws. Maar dat verschilt van analyse niets met Porta 21 (fosfor, eiwitten, Vit A en vetten hetzelfde) en van samenstelling vind ik het zelfs nog minder goed. Het is ook een stuk duurder...

Ik denk dat graanvrije voeren altijd wel gemakkelijker te verdragen zijn, en dan is Acana ook goed naast Orijen, maar die zijn altijd wel wat duurder...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Hij krijgt nu RC inderdaad :)

Rambo krijgt hypoallergenic HP, maar daar kon ik even niet zo'n lijstje van vinden, denk dat dit wel ongeveer hetzelfde is, dit is van hypoallergenic DR 25 :
Afbeelding

Brok
INGREDIËNTEN:
Rijst, hydrolysaat van geïsoleerd soja-eiwit, dierlijke vetten, gezuiverde cellulose, mineralen, plantaardige olie (inclusief bernagie-olie), bietenpulp, gehydrolyseerde gevogeltelevers, visolie, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS), zeoliet, L-tyrosine, sporenelementen in chelaatvorm, taurine, DL-methionine, Tagetesextract (rijk aan luteïne), vitaminen.



Voor zover ik heb gemerkt kan Rambo wel gewoon tegen vis. Hij heeft wel eens natvoer van Almo Nature gekregen, smaak makreel. Dit was maar éénmalig (had het eigenlijk voor Mystic gehaald, maar hij at het niet) en hij heeft er nooit last van gehad gelukkig :) Ook verse vis heeft ie wel eens van me gekregen, hier reageerde hij ook goed op.

Granen probeer ik inderdaad sowieso zoveel mogelijk te vermijden, volgens de dierenarts zijn veel katten daar allergisch voor. In de RC hypoallergenic zitten geen granen. :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Er zit wel rijst in blijkbaar...
Wat mij vooral opvalt is dat er practisch geen vlees in zit (enkel vet en lever)...
Dat wordt nog moeilijk om iets voor hem te vinden dan denk ik....

Er zitten erg weinig eiwitten en erg veel KH in...(omgekeerde van graanvrij voer, dus heeel voorzichtig overschakelen) Het enige echt goede is dat er ook erg veel vezels in zitten. Maar ja, als hij nergens tegen kan...hij moet wel iets eten waar hij tegen kan dat is de eerste verreiste natuurlijk!

Misschien eens een zuivere visbrok proberen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Klopt, volgens mij is de RC hypoallergenic echt een brok die zó is samengesteld, dat er zo min mogelijk inzit waar de kat allergisch voor kan zijn, maar toch genoeg voedingsmiddelen bevat voor de kat om gewoon gezond te blijven.

Ik heb net een nieuwe zak RC gehaald. Wanneer deze op is, zal ik Porta 21 eens proberen... ik zie dat de sensible wel vers kippenvlees bevat ... de adult bevat alleen kippenvet...maar daar zitten weer granen in. lastig lastig...
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je zou echt eens moeten weten waaraan het ligt, want anders kan je beter op Hypoallergeen blijven. Er zit altijd wel ergens iets in de andere brokken.

Ik zou eens een brok zoeken waar enkel vis in zit en geen vlees en dat eens proberen. Als hij dat zou verdragen denk ik wel dat dat gezonder zou zijn dan die hypoallergeen...
Dan weet je ook waaraan het ligt.
Je zou ook eens kunnen proberen met een brok waar geen gevogelte in zit als je denkt dat hij daarop reageert. Heb je ooit een stukje rund of lam geprobeert?
Wel bij de samenstelling kijken, want anders zit het er nog in ookal staat er een andere smaak op.

Als je weet waaraan het ligt kan je ook dat in snoepjes gaan zoeken, want daar ging dit toch over? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Haha ja klopt, we gingen ietsje offtopic :)

Ik heb kattenvoer met Lam geprobeerd, maar hier zaten ook granen in...op dit voer reageerde hij slecht.
Puur Rund of Lam heb ik nog niet geprobeerd. Gevogelte zit helaas in vrij veel soorten kattenvoer, dus het is inderdaad veel etiketten lezen en proberen :)

Ik ga eerst kijken hoe hij op de snoepjes reageert (ik hoop ze morgen binnen te krijgen) , qua brok blijft ie op RC hypoallergenic, en ik ga dus misschien porta21 proberen.

We gaan het wel zien :)

EDIT:
Nou, snoepjes zijn binnengekomen. Ik heb ze alledrie een kauwstaafje met smaak Eend gegeven. Isis vond het wel lekker, Mystic heeft het echt verslonden, maar Rambo moet er uiteraard weer niets van weten... :edoh: Hopelijk valt de smaak rund later beter in de smaak.

EDIT:
De snoepjes vallen hier goed in de smaak, de Rund variant dan :) Rambo lijkt er ook goed tegen te kunnen! :-D Helemaal super dus ^^
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Help!
Ik weet het even niet meer...

Deze zomer kreeg Cuzco voedselallergie van Sanabelle brokken. Hij kreeg wonden vanaf de eerste brok die hij gegeten had. Het duurde echter tot 2 weken voor we doorhadden dat dat de oorzaak was. We hebben hem terug op Friskies gezet, wat ze daarvoor kregen, en zijn wonden genazen. Het lag dus wel degelijk aan de voedselallergie.
Een paar maanden geleden ben ik dan gaan kijken voor ander voer om in kleine hoeveelheden te proberen.
Sinds kerst geef ik hem Porta 21 (zowel adult als kip met rijst) en dat leek heel goed te gaan. Ik heb niets gemerkt, tot vorige week.
Ineens krijgt hij terug wondjes. Ik dacht eerst dat het maar eentje was, in zijn hals, en dacht daarom aan een wondje van het stoeien met Luis. Luis heeft ook wel eens korstjes op zijn kopje en ze stoeien nogal hevig, dus dat was wel aannemelijk.
Alleen, bij Cuzco komen er steeds weer, als er eentje genezen is, is er weeral een ander. En vandaag heb ik eens goed gevoeld, en het grootste zit echt ter hoogte van zijn luchtpijp. Nu kan ik me moeilijk voorstellen dat Luis daar (op zacht weefsel) zo zou doorbijten dat er een wondje van komt.
Bovendien vind ik na goed zoeken wel een viertal wondjes, verspreid over zijn kop- en halsstreek.
Hele kleine korstjes (behalve dan die ene grote aan zijn keel), en niet zo'n bloedkorstjes als het vorige keer was, dat wel.

Maar nu twijfel ik dus weer :-(
Zou het kunnen dat hij er nu gaat op reageren, na anderhalve maand? Hij heeft ondertussen al bijna 4 kg van gegeten... en pas nu reactie...

Wat denken jullie?
Als ik naar de DA ga, dan zet die hem wss gewoon op hypoallergeen, maar daar zie ik het nut niet van in. Ik heb nog wat Friskies liggen (door het uitstel van de meet), en als het nodig is, dan kan ik hem daar direct op overzetten. Dat is het enige voer waarvan ik zeker ben dat hij er niet op reageert (maar het is zeer graanrijk, dus ik sta daar niet voor te springen... :???: )
Ik dacht dat ik van dit ook al zeker was, en vanuit dit goede voer met andere merken zou kunnen gaan proberen, maar nu weet ik het dus niet meer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Volgens mij kan het best dat hij er inderdaad pas laat op reageert, wat vervelend! :( Dan denk je voer gevonden te hebben waar hij toch tegen kan, en dan dit...

Rambo krijgt dus wel gewoon hypoallergeen, omdat dit simpelweg wel bij hem werkt. Moet ik eerlijk zeggen dat hij nog steeds hele kleine bultjes op zijn lichaam heeft, maar hij ziet er verder gewoon goed gezond uit en voelt zich ook goed.

Kan het niet van iets anders komen? vlooienbeet? of een reactie op een ander wondje? Dit had Mystic een tijdje terug. Die heeft vermoedelijk met Rambo of Isis gestoeid/gevochten en had toen een paar kleine wondjes, hier reageerde hij heel heftig op, door nog meer wondjes te krijgen die erg opgezet waren. Dit ging later gelukkig vanzelf over, na een AB prikje.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, erg opgezet zijn ze niet...

Ik denk ineens aan iets: ik geef ze ook wel eens een snoepje van Smilla. Ik zal dat eerst al eens laten en zien of het dan verdwijnt...
Omdat hij de eerste keer zo onmiddelijk reageerde, verwachtte ik dat ik het bij uittesten van nieuwe voeren na 2 weken wel zou zien... :???: Maar dat klopt dus niet?
Zo heb ik blikvoer en die snoepjes voorzichtig geprobeert toen het al lang goed ging met het nieuwe droogvoer.
Maar blikvoer is nu al een tijdje geleden, dus daar kan het niet aan liggen. Ik laat het nu nog wel een tijdje achterwege dan, tot er duidelijkheid is. En verse kip krijgt hij al meer dan een half jaar, en heb ik nooit iets van gemerkt, dus dat lijkt me ook niet waarschijnlijk...
Ik zal de snoepjes al eens laten en zien wat er gebeurt.

Gelukkig heeft hij er ook geen last van, dus kan ik het me veroorloven nog wat af te wachten en uit te proberen.

Thanx!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

De kleine wondjes op Cuzco zijn hoofd zijn al verdwenen, enkel de grotere aan zijn keel is er wel nog. Maar er komen er ook geen bij.
Ik heb er dus goede hoop op dat het aan de snoepjes lag.
Oef ! :-P

Geen snoepjes meer voor Cuzco dan.
Ik denk dat ik ze maar gewoon aan Kleintje en Luis als brok geef. Zoveel zijn het er niet, en apart snoepjes geven is een stuk lastiger dan apart eten geven ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Fijn dat de kleine wondjes alweer verdwijnen! zou het dan inderdaad toch aan de snoepjes hebben gelegen?
Wel beetje op dat wondje bij zijn keel letten, op die plek kan het best snel ontsteken (is mij ooit door de DA verteld, Rambo had dat toen namelijk ook) :)


Rambo is op zijn koppie redelijk wondvrij, wel voel ik nog altijd over zijn ruggegraat tot aan zijn staartaanzet allemaal héle kleine bultjes zitten.

En vanmorgen was ik lekker met hem aan het kroelen en mocht ik hem even op zijn rug leggen, en toen zag ik dat zijn buikje nu wel héél erg onder de bultjes en kleine wondjes zit.. :-o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu vraag ik me af of het dan toch door die vleessnoepjes zal komen... hij heeft ze maar een paar keer gehad in de afgelopen weken... maar het is wel het enige 'extra's' dat hij heeft gekregen, naast heel af en toe een blikje natvoer van Schesir.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, dat ziet er niet zo gezellig uit...
Zo'n korstjes vind ik dus enkel terug op Cuzco's kopje maar dan niet zo veel, en inderdaad enkel aan zijn keel wordt het al eens groter en meer wonde. Ik hou het zeker in het oog.

Ik denk wel dat het enkel aan die snoepjes lag. Daarom waarschijnlijk dat het niet echt duidelijk werd, maar als ik er wat meer gaf plots wel. Ik had zo'n keukenpapierrol afgeplakt en wat gaten in gemaakt en daar snoepjes in gedaan. Hij kreeg er dus wat meer in 1 keer. Waarschijnlijk kreeg hij er daardoor ineens last van.

Ik hoop dat je vind waar Rambo last van heeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie