Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Het hoeft niet steeds zo lang te duren hoor!

Hier had Cuzco reactie van als hij een brok at, en dan had hij wonden 2-3 dagen later. Als je hem dan terug op het voer zet dat hij ervoor kreeg, dan duurt het wel 2 weken eer die wonden genezen zijn, maar er komen er geen meer bij, en dat is hetgene waar je naar moet kijken.
Als je echt serieuze allergie hebt moet je wel op hypoallergeen gaan voor een paar maanden (om te herstellen) en kan je daarna iets anders proberen want dan zal hij eerst op elk normaal voer reageren. Wij waren er echter op tijd bij zodat gewoon op het vorige voer (waar hij toen niet op reageerde dus) zetten voldoende was als herstelperiode.
Ik heb vandaag het nieuwe voer toegekregen, en dus zullen we eens zien wat dat geeft. Vanaf ik een wondje zie, gaat hij onmiddelijk terug op het vorige en zal het iets anders worden om te proberen.
Hij heeft echter nooit zo'n enorme wonden gehad. De allereerste keer een plek in zijn nek (maar toen had hij het voer weken gehad voor we doorhadden dat het daar aan lag), en later nog een plekje op zijn hoofd maar voor de rest enkel wat korstjes, en vooral: hij had er geen jeuk aan!! Anders zou ik het er ook veel lastiger mee hebben om het nog te proberen een goed voer voor hem te vinden. Maar hij heeft er eigenlijk niet zoveel last van als hij korstjes heeft. Die wonde in zijn nek was omdat het onder zijn halsbandje zat en dat irriteerde natuurlijk wel. Nu draagt hij geen halsbandje meer...

Hij kan wel perfect tegen alles vers en overlaatst is hij er toch in geslaagd een paar brokken van dat ander voer (wat de andere katten eten) mee te grabbelen, maar ik heb geen wondjes gezien... Ik vraag me nu af of hij er van zou genezen zijn, maar ik ga het toch maar niet proberen... Gewoon een ander voer proberen en dan allemaal daarop. Ze vinden het toch al heel lekker, dat is al iets :-)

Dus: Cuzco heeft het een stuk minder erg dan Rambo, en als hij al niet tegen kip kan, dan vrees ik dat ik geen snoepjes kan bedenken... Hopelijk vind je een hypoallergeen voer dat hij lekker vind (zodat je het ook als snoepje kan geven). Porta 21 zegt dat hun grainfree versie goed is tegen allergie, maar er zit wel gevogelte in... Dacht: zeg het maar even, je ziet maar wat je ervan denkt ;-)

Dit was Cuzco zijn plekje op zijn hoofd, dus dat stelt echt wel niets voor vergeleken bij Rambo zijn probleem. Ik snap helemaal dat je met hem niet veel meer uitprobeert...
Afbeelding
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Ja, Rambo krijgt inderdaad ook binnen een paar dagen kleine wondjes al :) gelukkig niet zo groot als die van de foto (daar was het wel héél erg, toen had hij nog geen hypoallergeen voer en waren we eerst dat 'eliminatiedieet' aan het proberen)

Het helen van die wonden heeft inderdaad vrij lang geduurd.

Rambo heeft nu nog wel een paar kleine bultjes op zijn koppie, omdat ie dus wat brokjes van de anderen heeft meegepikt.

En daarom durf ik dus eigenlijk zo weinig maar te proberen, ik wil hem niet weer zoveel jeuk en wondjes zien krijgen :-( Kip durf ik inderdaad niet zo goed aan.... tja, gevogeltje...zal ongetwijfeld ook kip in zitten, maar dat zit ook in het hypoallergene voer van rambo.
"hydrolysaat van gevogelte" dus in zeer kleine porties kan het blijkbaar geen kwaad.. dus hier probeer ik nu op te letten :)

Ik ga die site eens bekijken, ik heb al wel eens rondgekeken bij het voer van Hill's, maar misschien zie ik iets wat voor mij nieuw is :smile:

edit: ah, zie net je foto. Dat is gelukkig maar een klein wondje geweest dan, wel een vervelend plekje, zo beetje bij het oor! daar krabben ze nogal graag. Met zulke wondjes is het bij Rambo ook begonnen trouwens, maar dat werd héél snel erger. Geloof dat hij binnen een week, misschien anderhalf er zo uitzag als op mijn foto.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij Cuzco bleven het verder gelukkig gewoon korstjes. Die stonden ook wel overal op zijn hoofd en hals!
Alleen die eerste wonden was dus in zijn hals en die was wel groot! Hij heeft toen AB meegekregen want we dachten eerst dat er iets tussen zijn halsbandje was gekomen (beestje gestoken of zo) en dat hij het opengekrabt had. Dat werkte wel en het genas, maar ondertussen kreeg hij ook korstjes op zijn hoofd.
Ik had toen hier al wat rondgekeken op het forum en was al vrij zeker dat het voedselallergie was. Terug naar de DA, en die dacht er dan ook al aan, even nagekeken of het toch zeker geen schurft was (korstjes dus). En dan heeft ze gezegd dat ik nog mocht proberen met op vroegere voer terug te zetten, maar dat als er nog wondjes bij kwamen of hij binnen de twee weken niet genas, ik om hypo-allergeen moest gaan.
Dat bleek gelukkig dan niet nodig...

En nu onze vingers kruisen dat het met dit nieuwe voer dat ik gekocht heb wel goed gaat...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Welk voer geef jij Cuzco nu? :)

Ik heb toendertijd zoveel merken geprobeerd..op een gegeven moment was het bijna niet meer te peilen op welk voer hij nou zo slecht reageerde..ik probeerde elk voer zo'n 2 a 3 weken, maar als de wondjes niet minder werden (of juist erger) ging ik over op ander voer..

Toen die wondjes dus zo erg waren, was ik er wel klaar mee en heb ik gekozen voor RC hypoallergenic, en hier doet hij het super op! :) alleen is het nu nog even zoeken naar de snoepjes en het natvoer wat hij wel mag hebben ^_^
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Welja, ik gaf ze voordat ik hier op het forum kwam Friskies (vergelijkbaar met Whiskas). En dus tot vandaag stond Cuzco daar ook terug op omdat hij daar dus tegen kon en tegen Sanabelle niet. Niet te verwonderen natuurlijk aangezien er maar 1% vlees in zit. Het is nogal logisch dat ik hem daar zo snel mogelijk vanaf wil want anders heb ik binnenkort gegarandeerd een blaasgruispatient. Dus nu ga ik wat ander voer proberen. Ik heb Porta 21 gekocht (adult en holistic met rijst en kip) en Adriana gaat mij wat Smilla meebrengen om ook eens te proberen.

Ik had vorige keer ineens erg veel Sanabelle gekocht omdat het dan een stuk goedkoper is (en nooit aan voedselallergie gedacht had), en dus zat ik daarmee. Kleintje en Luis hebben gelukkig dat dan wel gehad, dus die zijn al een tijdje van de Friskies af. De Sanabelle is bijna op nu. Het nieuwe voer heb ik dus in 2 kg gekocht (heb mijn lesje geleerd ;-))

Ik heb ook ander natvoer gekocht, maar daar had ik zelfs geen rekening mee gehouden dat hij daar misschien ook niet tegen zou kunnen.
Nu ja, ze krijgen het hier maar heel weinig, en we zullen wel zien.

Ik hoop nog steeds dat hij bij Cuzco maar aan een merk ligt of zo en dat hij tegen dit voer gewoon tegen kan. *duim-duim*
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mini mausie en fred
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2010 12:55

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door mini mausie en fred »

Is Cusco ook wel eens buiten? en weet je ook of hij dan iets eet, bijv bij een van de buren of zo? Ik heb ook een poes gehad, die zat op een gegeven moment zo onder de wonden, dat het uiteindelijk een soort kanker bleek te zijn en geen voedselallergie, ze is 9 jaar geworden en wij hebben haar moeten laten inslapen, de longen en alles bleek aangetast te zijn, ook alle soorten eten geprobeerd, zelfs peperdure medicijnen, een bezoek aan de kattenkliniek in Oisterwijk, niets hielp, het begon bij de puntjes van de oren, die waren na een tijdje gewoon weggerot, de buren dachten zelfs even dat ze verwaarloosd werd. Maar het was een echte buiten en binnenpoes, en wat ze buiten op at weet niemand, ik heb zelfs aan vergiftiging en zo gedacht, heel paranoia maar erg zielig voor 't beestje.
De kater doet het nu goed op het speciale darm-voer van Hills, geen diarree meer.
Veel sterkte en beterschap voor je beesie.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Je slaat het een beetje door elkaar denk ik ;-)

Cuzco doet het heel goed momenteel, die wonden zijn van in aug-sept.
Door hem terug op het vorige voer te zetten is alles mooi verdwenen, dus het lag wel degelijk daaraan. Ik wil hem gewoon op beter voer krijgen, en dus ga ik nu voorzichtig het een en ander uit proberen.
(Btw Cuzco komt niet meer buiten, hij is bang van het houten windhangertje van de buren :roll:. Bovendien heeft hij nu Luis waardoor hij buiten niets meer te zoeken heeft, vind hij zelf ook)

Rambo is er veel erger aan toe, maar ook daar is het wel duidelijk dat het voedselallergie is, want hij doet het goed op hypo-allergeen. Alleen reageert hij soms heel heftig en dus is Sunnetje niet zo happig om nog veel te gaan uitproberen.

Ik ken ook wel voorbeelden van katten die aan de oren beginnen wegrotten. Een vriendin van mij haar kat had het ook. Hij krabte zijn eigen weefsel weg door de wonden steeds open te krabben. Het beestje had ook al een respectabele leeftijd, en was niet meer echt te genezen dus hebben ze hem laten inslapen voor er helemaal niets meer overbleef.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Mijn katten zijn ook binnenkatten :smile:

Rambo heeft de eerste 4 a 5 weken van zijn leven buiten geleefd (zwierf rond met zijn moeder in een beboste omgeving) en toen ik hem dus vond (zonder moeder) is ie met mij meegegaan en verder nooit meer buiten geweest :) (wel eens aan een tuigje, maar hij vind het buiten gewoon doodeng)

Ik vermoed dat Rambo door zijn slechte start gevoeliger is geworden voor dingen en daardoor dus voedselallergie heeft :) Hij doet het inderdaad heel goed op de RC hypoallergeen en in principe kan hij zo dus een prima leven krijgen op dat voer..maar ja, net dat beetje extra wil je soms gewoon geven he :)

Ik ga dus wat snoepjes bestellen bij Zooplus, en ga eerst een paar weken lang 1 soort proberen. krijgt ie weer wondjes, dan stop ik er meteen mee.

@ Pearlofpassion. Cuzco kan dus niet tegen vlees begrijp ik? of las ik het net verkeerd en kan hij gewoon puur niet tegen Sanabelle?
Het is inderdaad wel weer oppassen met het 'goedkopere' voer, omdat daar inderdaad weer andere risico's aan vastzitten :) Overigens ook niet altijd, mijn eerste kat Sheba*, heeft altijd Whiskas en supermarktvoer gehad en zij is 16 geworden en was nooit ziek. Echter zie ik wel gewoon dat mijn huidige katten er beter uitzien, vacht glimt beter en ontlasting is beter, nu zij beter voer krijgen.

Wat betreft het kopen van een grote hoeveelheid in 1 keer...dat heb ik ook wel afgeleerd ;) ik koop nu liever altijd de kleinste verpakking (vaak anderhalf tot 2 kilo) om te proberen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Hij kan juist wel tegen vlees, nooit problemen mee gehad.
Het enige wat ik al geprobeerd heb waar hij niet tegen kan is Sanabelle (en dan alleen de adult, ik weet niet of ik de andere versies dan wel zou kunnen proberen...)
Ik wil hem zowiezo op beter voer, want je ziet gewoon dat hij nu al wat minder goed plast (zit een stuk hoger dan Luis). Daarom krijgt hij ook elke dag een stuk rauwe kipfilet (ook voor de tanden) en dan hoop ik dat ik zijn urine zo onder controle houdt tot ik goed voer gevonden heb. Meer kan ik ook niet doen...
Het is niet dat hij al blaasgruis gehad heeft, of al last heeft gehad, maar ik weet gewoon dat ik hem niet nog een half jaar op dat voer moet zetten zonder iets van vers want dat hij het dan wel gewoon zitten heeft. Dat geloof ik echt wel. (Katers zijn ook een stuk gevoeliger daaraan dan poezen, Kleintje deed het ook al 6 jaar goed op dit voer, maar nu doet ze het beter :-))
Dus we proberen wat uit.
Gisteren voor het eerst wat nieuwe brokken gehad (maar 1/4e natuurlijk, want we gaan heel voorzichtig opbouwen, van 50% KH naar 29% is geen kleine verandering...) en tot nu toe zie ik niets. Maar pas over een weekje zullen we er iets met grote waarschijnlijkheid over kunnen zeggen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Welke brokken ga je nu geven? :)

Wat ik me altijd heb afgevraagd bij het geven van rauwe kipfilet...kunnen ze daar niet ziek van worden? is gekookte kip dan niet beter?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Hier wordt gezegd van niet (mijn DA zei er ook niets van).
Rauw vlees is erg gezond voor een kat, dat is ook de natuurlijke situatie (zo kunnen ze ook best wat orgaanvlees krijgen,al dan niet in de brokken). Als ze gezond is, zal ze daar niet ziek van worden. Als ze al wat zwakker is, kan dat eventueel wel. Maar als je vlees neemt dat geschikt is voor menselijke consumptie, dan moet je je daar ook geen zorgen over maken.
Als je het vlees kookt brengt het eigenlijk geen meerwaarde tov de brokken...
Rauw is goed voor de vitaminen, voor de pH van de urine en voor de tanden! Luis had al een klein beetje rood tandvlees en sinds ik een weekje elke avond een klein stukje geef, is dat volledig weg! ;-)

Nu geef ik Porta 21 feline finest adult en ik heb ook de versie holistic kip en rijst aangeschaft om te proberen.
De grainfree is ook sensible en dus goed voor allergiepatiëntjes, maar er zit erg veel eiwit en fosfor in en ik durf niet goed met Kleintje. Ik wil eerst haar nierwaarden eens controleren voor ik dat zou voeren.

Ik ga ook nog eens Smilla proberen. Het is natuurlijk ook belangrijk wat ze graag eten. Porta 21 adult vinden ze alleszins al erg lekker. Als ze al de rest ook lekker vinden en Cuzco overal tegen kan, dan kan ik eventueel ook eens afwisselen... Maar dat zien we wel. Eerst iets vinden waar hij tegen kan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Misschien dat ik die kip dan ook eens ga proberen voor Mystic en Isis... hoewel ik met Mystic toch nog even wacht tot ik zeker weet dat alles goed zit in dat lijfje ;)

Rambo zal het dan maar moeten doen met de snoepjes, mits hij daar dus geen last van krijgt :)

Het houdt je bezig he, al dat proberen en uitzoeken... ;)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door MarjanR »

De bacterien die in kip (kan) zitten waar wij mensen ziek van kunnen worden die worden door de bacterien in de darmen van de kat lachend opzij gezet. Katten hebben gewoon bacterien met spierballen, daar kan geen kip tegenop ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

En wij mensen maar Yakult drinken :lol: (iew...)

Ik wacht nog even tot het voorjaar denk ik, want k wil dat Mystic eerst helemaal weer 100% is en ik wil ook eerst weten hoe Rambo op de snoepjes gaat reageren. (Dokas kauwsnack (semi-moist)- Lamborst en Dokas kauwsnack (semi-moist)- Reepjes eend) en het natvoer ( Yarrah Bio Wellness rund met cichorei )

Ik begin met de eend variant, kijken hoe Rambo daarop reageert. Krijgt ie daar bultjes van, dan probeer ik de Lamsborst. Gaat 1 van deze 2 goed, dan probeer ik ook het natvoer :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door MarjanR »

Ik zou ook lekker voorzichtig zijn hoor, Sunnetje. :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie