Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Hallo,

Mijn kater Rambo heeft last van voedselallergie.
Ik ben er nog steeds niet achter wáár hij nog precies allergisch voor is, maar hij krijgt nu al een tijd Royal Canin Hypoallergenic en dat gaat prima. Alle wondjes zijn genezen en hij krabt zich niet meer open.

Nu heb ik nog 2 andere katten die gelukkig geen allergie hebben en dus ook ander voer krijgen.
Af en toe wil ik de katten verwennen met een kattensnoepje of lekker stukje vlees, maar ik moet Rambo altijd overslaan omdat ik niet weet of hij er allergisch voor is. Dat vind ik zo zielig! Hij eet nu altijd dezelfde brokken.

Ik heb internet al afgezocht maar kon hier helaas niets over vinden, dus probeer ik het hier:
Weet iemand of er hypoallergene kattensnoepjes bestaan? Of weet iemand wat ik hem wél zou kunnen geven?

Alvast bedankt, ook namens Rambo!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Adriana »

tja, als je niet precies weet waar hij allergisch voor is, dan wordt het moeilijk.
je zou een heel klein stukje rauw mager lamsvlees of beetje gekookte kip kunnen proberen. en als dat geen probleem geeft, dat in snoepjesformaat invriezen.
Yarrah heeft snoepstaafjes (Zooplus) van biologisch vlees, maar dat is ook een kwestie van proberen.
allergie is een moeilijk begrip, de ene kat wél, de andere niet en de enige manier om erachter te komen is hele kleine stukjes en aantekeningen maken en voorzichtig proberen.
de meeste 'gewone' kattensnoepjes staan bol van de smaak- en kleurstoffen en andere chemische stofjes die in het natuurlijke voer niet voor komen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Catfish »

Hoi Sunnetje,

Wat een gedoe he... Ik heb een hond met ook een voedselallergie, en als mijn kat een snoepje krijgt, krijgt zij een brokje van haar eigen eten... Missschien wil je kat dit ook wel.

Het ligt 'm ook een beetje in de presentatie heb ik gemerkt. En ja, ik heb het ook bij Zorro uitgeprobeerd, was ik wel benieuwd naar... :lol:
Dus iets van "Oooooooooh, wat een lekker snoepje!!!" ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sannie_xx »

Probeer inderdaad een beetje uit. Kijk anders welk vlees er in je brokjes zit en kijk of je daar eens een stukje rauw van kan geven.
Of misschien eens proberen of een lekker rauw eitje lebberen wat is? Mijn kat met lichte voedselallergie lijkt daar geen problemen mee te hebben. En ze vind het overheerlijk.
Rauwe kip gaat hier overigens ook heel goed.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Bedankt voor de tips! :)

Rambo at eerder (voordat ik van zijn allergie wist) altijd kattenvoer waar sowieso kip in zat, dus rauwe of gekookte kip vertrouw ik dan weer niet zo.. of zou de uitwerking anders zijn omdat het niet 'bewerkt' is?
Ook kattenvoer met Kalkoen en Rund heb ik geprobeerd, ook hier reageerde hij slecht op. Vis lusten ze hier dan weer niet. (typisch! )
Overal zaten granen in, dus ik weet niet of hij nou reageert op de granen of op het vlees.
En om het maar 'te proberen' vind ik ook weer zoiets, hij krabt zich altijd helemaal kapot bij een allergische aanval.

Misschien dat een eitje inderdaad geen slecht idee is. maar dan wel rauw dus? (iew! :P )

Misschien moet ik hem als traktatie maar een kommetje bospaddenstoelensoep voorzetten! als ik dat eet is ie namelijk niet bij me weg te slaan :P

Sowieso ga ik die snoepstaafjes van Yarrah maar eens proberen! even kijken welke smaken er zoal zijn.

Als iemand nog meer tips heeft, ze zijn altijd welkom! :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Nyncke »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kas/159760

Misschien is dit iets, let wel op dat je niet teveel tegelijkertijd koop vanwege houdbaarheid.

Verder kun je eens kijken bij de C1000 daar hebben ze gedroogd kippenvlees in zakjes. Ik begreep dat daar ook geen conserveringsmiddelen inzaten... ik heb zelf nog niet gekeken dus als ik me vergis, zet het er dan maar neer dan is dat weer opgelost.
Maar goed, misschien durf je de kip niet te proberen.
Ik zou zelf eens kijken of het lukt als er geen conserveermiddelen inzitten.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

^ Hey dat ziet er ook heel goed uit, bedankt! Dan zou ik voor de zekerheid de Eend of Konijn kunnen proberen. Lam heeft hij al eens gehad.

Ik zal eens bij de C1000 kijken, al vertrouw ik de kip inderdaad niet meer zo ;)

Ik ga de sticks van Yarrah en deze van Dokas eens proberen! Klinkt allebei erg goed! Bedankt! :D
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Adriana »

ei is prima kattenvoer, zowel rauw als heel licht gekookt.
zelfs voor nierkatten is ei acceptabel en makkelijk te verteren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Oke, goed om te weten! eieren heb ik altijd wel in huis, dus dan zou ik dat af en toe ook wel eens kunnen geven! :D Bedankt!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Adriana »

---- Rijst, hydrolysaat van geïsoleerde soja-eiwit, dierlijke vetten, mineralen,
plantaardige vezels, bietenpulp, sojaolie, hydrolysaat van gevogeltele-
ver, visolie, Fructo-Oligo-Sacchariden, taurine, bernagieolie, Tagetes
(Afrikaan) extract (bron van luteïne), DL-methionine. --------

sunnetje: hierboven de samenstelling van hypo allergenic van RC en mijn boeren verstand zegt dat als je pluizebol hier goed op reageert dan is ie niet allergisch voor vis en waarsch ook niet voor gevogelte (kip/kalkoen) en van de granen niet voor rijst.
maar je ziet nog al eens dat ze allergisch zijn voor chemische stofjes in kippe- of kalkoenvlees, zoals medicijnresten of antbiotica...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Tja ik zou het niet durven zeggen.

Toen de DA me aanraadde om eerst zo'n uitsluit dieet te proberen voor Rambo, heb ik diverse soorten voer geprobeerd van diverse goede merken. Kip, Vis (eet ie gewoonweg niet!), kalkoen, lam, met granen, zonder granen, met rijst... uiteindelijk toch echt overgestapt op RC Hypoallergenic en sindsdien gaat het goed, dus wat het nou uiteindelijk is?

Voer met kip erin ga ik in elk geval liever niet meer proberen, al zou ik de gekookte kip misschien wel eens een kans kunnen geven omdat dat niet bewerkt is.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Adriana »

k begrijp goed dat je heel erg voorzichtig bent, bovendien is uitzoeken wat de oorzaak is van een bepaalde allergie via eliminatie een heidens karwei.
wij hebben dat hier ook gehad met een bepaalde medicijnencombinatie en dikke ogen bij Mo.
ze krijgen hier geen snoepjes, nooit gekregen ook
en ik ben hier nog nooit katten met spandoekjes :boeh: :please: tegen gekomen....
... ik bedoel: weten ze dat ze wat missen.....?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Nyncke »

Dan zou ik een biologisch kipfiletje halen en dat rauw in kleine stukjes gesneden geven, rauw verdragen ze beter...want ook koken is bewerken ;-)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sannie_xx »

Rauwe kip en rauwe eitjes --> hier doen ze er een moord voor.
Mijn gebakken eitje willen ze nog wel eens proberen te jatten. Maar gekookte kip hoeven ze hier niet eens meer.

Ik zou het eens proberen.

Maar wat Adriana al zegt; eigenlijk hoef je ze niet eens persé snoepjes of iets extra's te geven. Het is meer iets dat wij dat zelf ook doen dat we geloven dat de katten dat ook moeten. Maar ik snap het wel hoor, ik vind het ook leuk om te zien hoe enthousiast ze worden als ik een eitje breek boven hun bakjes ;) En om er dan eentje van te onthouden vind ik dan ook zielig.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

^ Precies. Tuurlijk zullen ze het niet missen, maar hij krijgt echt maar 1 soort voer.
Elke dag 3 keer dezelfde brokken, zijn hele leven lang.
En ja, dan krijgen Pinto en Mystic wel en dan moet ik Rambo buitensluiten. Als ik dan dat koppie zie, dat vind ik zo zielig! Laatst kregen pinto en mystic een blikje natvoer, en Rambo rook het al en die zat me toch druk te miauwen! maar hij kreeg dus niets :(
Heb hem toen maar een plakje rauwe ham gegeven. Dit vond ie gelukkig ook lekker :)

Ik zal jullie tips gaan proberen, heel erg bedankt!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Plaats reactie