Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Dat zou goed kunnen inderdaad, dat hij met mate niet zoveel last van die snoepjes heeft, maar als hij er meer in 1 x krijgt wel... het blijft lastig om uit te vinden of dat het is of niet he? :)

Rambo had dat wondje bij zijn keel in de zomer, dus dat ging nogal snel broeien waardoor het ging ontsteken. Dierenarts raadde mij aan om, wanneer het nog eens mocht gebeuren, dunnetjes wat vaseline op de (dichte!) wonde te smeren zodat het wat soepel bleef. Het is daarna echter nooit meer voorgekomen, dus geen idee of het helpt...

Tja ik zit erover te denken Rambo toch maar weer even op een dieet van puur hypoallergeen voer te zetten, kijken of die bultjes weggaan en de kleine wondjes genezen. Gebeurd dit, dan ga ik de snoepjes weer geven, even kijken wat er dan gebeurd. Gebeurd er niets, dan ga ik het natvoer ook weer geven. Ik wil hierbij toch even uitzoeken of het door 1 van die 2 dingen kwam.. of dat het een andere oorzaak heeft (stresslikken ofzo..) :)

Zorgekindjes, zorgekindjes... ;)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Het wondje bij Cuzco is helemaal genezen. Het lag dus wel degelijk aan de snoepjes. ;-)
Wat een geluk! En een beetje dom van mij van dat zomaar te gaan geven :edoh:
Geen snoepjes dus. Ik probeer nog wel een paar merken voer gewoon uit en dan zien we wel of we daar wat als snoepjes van geven. Niet dat dat ze erg nodig is hoor... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Fijn dat het weer helemaal genezen is :-D Het zal dan inderdaad aan de snoepjes hebben gelegen.
En het is wel zo dat ze de snoepjes verder niet nodig hebben, maar soms wil je ze gewoon echt wat extra's geven he ;-)

Rambo zit sinds enkele dagen weer onder de wondjes op zijn koppie :( hij geeft ook weer over...
Erg raar, want voor zover ik weet heeft hij niets anders te eten gehad..

Dus ik ga hem maar weer lax-a-past geven, misschien dat ie toch weer last had van haarballen en dat ie daarom overgeeft. En die haren likt ie weer op doordat ie zoveel krabt (= losse haren) door de jeuk van de allergie..

Erg vreemd dat ie nu weer wondjes heeft...
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ai ai :-( Ik prijs me hier nog gelukkig met Cuzco! Jij hebt het nog wel veel lastiger met jouw Rambo.
En het lastige is, dat als je niet weet welk voer hij verdraagt en welk niet, je ook niet kan nagaan waaraan het ligt. Ik zou er helemaal wanhopig van worden!

Weet je zeker dat hij niets van Isis of Mystic pikt?
En geen tafelrestjes of zo?
Het is inderdaad wel heel erg vreemd dat hij terug wondjes heeft, als hij niets anders eet...

Kunnen ze bij jou eigenlijk buiten? Enkel op een balkon als ik me goed herinner, toch? Daar kan hij ook niets vangen of krijgen dat hij niet mag hebben?

Ik probeer maar mee te denken, want vorige keer dacht ik zelf ook niet aan die snoepjes tot jij vroeg of het niet van iets anders dan zijn brokken kon zijn. Nochtans is dat redelijk voor de hand liggend, ik dacht er niet aan... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Rambo heeft inderdaad een tijdje terug wat van Isis d'r brokjes gepikt, dus het zóu daardoor kunnen komen... echter heeft hij nu al een beste tijd ook wondjes op zijn buikje.. wat hij normaal niet had bij een allergische aanval.

Momenteel heeft ie dus weer flinke wondjes op zijn koppie, ik heb deze gezalfd met hydrocortiderm, en er iets vaseline op gedaan.

Ik wilde zijn buikje weer iets zalven met vaseline, en ik schrok van wat ik zag!
Hij heeft echt een soort 'schaafwond' nu op zijn buik. Met een lichte korst erop, maar het heeft duidelijk gebloed. Ik snap niet waar het van komt, ik zie hem nooit krabben of likken daar... maar toch denk ik dat het daarvan komt.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding


Momenteel heb ik hem maar een kraag omgedaan, zodat de wondjes kunnen helen. Van de week maar even naar de dierenarts, vragen of ze iets hebben tegen de jeuk. (want ik neem aan dat ie daarom weer zo erg krabt) en dan meteen even vragen of het kan zijn dat Rambo alsnog reageert op de hypoallergenic van RC. deze heeft hij gekregen sinds we weten van zijn voedselallergie, en hij is sindsdien stukken opgeknapt. maar van tijd tot tijd geeft hij toch weer dagelijks over (dit duurt meestal een weekje) en hij heeft nog altijd hele kleine wondjes, die lopen vooral over zijn ruggengraat...

Ik zat al een tijdje te denken aan ander hypoallergeen voer, maar inderdaad..omdat ik niet weet wáár hij allergisch voor is, is dat wel weer een risico. En ik zei laatst nog: "dan komt ie misschien even onder de wondjes te zitten, maar dan weet ik in elk geval of hij er tegen kan of niet", maar als ik hem nu zo zie, dan wil ik hem dat toch liever echt niet aandoen :(

Ze kunnen hier inderdaad op het balkon, maar ze kunnen daar niets vangen... misschien een spinnetje ofzo, maar ik heb Rambo nog nooit zoiets zien vangen. Als ze op het balkon lopen, houden we ze altijd wel in de gaten.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Ik heb het verhaal + de foto's ook op een ander forum gezet, en daar kreeg ik de vraag of het misschien geen Eosinofiel granuloom complex was.

Ik heb hier even naar gegoogeld, want ik kende het niet. Er blijken verschillende vormen van te zijn, en deze komt qua omschrijving wel overeen:

De eosinofiele plaque
Dit is een grote wat vochtige, kaal gelikte en ontstoken platte plek op de huid. Ze worden meestal gevonden aan de onderzijde van de buik en aan de binnenkant van de dijbenen. Katten likken hier vaak constant aan. Het lijkt dus flink te jeuken.

Wat vreemd is, is dat Rambo over zijn ruggegraat tot aan de staart aanzet ook allemaal kleine bultjes en plekjes heeft, wat weer duidt op vlooienallergie (http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... e-kat.html) terwijl hij regelmatig wordt ontvlooit, met Advantage , omdat Frontline niet meer goed leek te werken.

Kale plekken op de buik kunnen ook duiden op Atopie, dat is dan weer een allergie op bijvoorbeeld huisstofmijt..

Oftewel, het kan weer vanalles zijn, maar voor nu ga ik er maar van uit dat het toch met de voedselallergie te maken heeft.

Heeft iemand hier verder ervaring met EGC? Ik kon met de zoekfunctie slechts 2 topics vinden, waar ik weinig informatie uit kon halen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik jou was zou ik voor Rambo eens gaan horen voor een immuno-onderdrukkend medicijn.
Als ik het zo lees staat het wel vast dat hij allergisch is, en waarschijnlijk aan verscheidene zaken tegelijk. Als je de oorzaak niet kan wegnemen, wat natuurlijk de voorkeur wegdraagt, kan je met andere medicatie het nog steeds onder controle houden.

Het is natuurlijk beter de oorzaak te zoeken en daaraan te werken, maar dat lijkt me bij jou wel een enorme opgave. En misschien krijg je het nooit helemaal weg...
Of is die plaque geen allergie? Ook, toch?

Als je al altijd regelmatig ontvlooid, met een goed middel, kan je waarschijnlijk niet veel meer doen tegen vlooien.
Tegen huisstofmijt nemen mensen ook medicatie als ze erg allergisch zijn, maar dat moet dan ook gecombineerd worden met veel stofzuigen en dweilen en zeker alle kleine gaatjes en kiertjes onder handen nemen. Tapijten worden dan meestal ook afgezworen.

Het is natuurlijk aan te raden om na te gaan waar hij nu net allergisch aan is, maar als ik het zo lees zou het aan zowat alle courante zaken zijn. Het wordt misschien gewoon wel onmogelijk om dat allemaal te verhinderen en alle oorzaken weg te nemen.

Allergie is eigenlijk een afweer van het lichaam op iets dat niet gevaarlijk is (maar het lichaam denkt dus van wel). Soms kan dat zelfs lichaamseigen zijn.
Er bestaat medicatie om het afweer iets minder heftig te laten zijn, en dus de allergie af te laten nemen. In combinatie met oorzaken zoveel mogelijk wegnemen, zou hem dat wondvrij kunnen krijgen.
Het nadeel is natuurlijk dat zijn afweer dan ook iets minder hard werkt op echte ziektekiemen. Tenzij er specifieke medicatie bestaat die enkel de allergisch reacties tegenwerkt, maar dat weet ik niet. Dat zal je eens moeten navragen...

Maar zijn hele leven met wondjes zitten lijkt me ook geen pretje...
:-(

Heeft hij chronische niesziekte? Snel last van loopneus of vuile oogjes? Is het seizoenaal?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Eosinofiel granuloom complex schijnt vaak in combinatie met andere allergieën te gaan, of er een resultaat van te zijn. Dus het zou goed kunnen dat hij dit heeft door de voedselallergie.

Ook las ik dat een heel groot percentage katten met een allergie, vaak meerdere allergieën heeft.

De bultjes op zijn rug tot aan zijn staartaanzet kunnen duiden op vlooienallergie, maar blijkbaar ook op mijtallergie.

Rambo heeft geen niesziekte, eigenlijk nooit last van zijn neus of oogjes.. het overgeven komt van tijd tot tijd, maar volgens de dierenarts komt dat overgeven door een geïrriteerde maag door haarballen.

Allergie = jeuk = veel krabben = losse haren = haarballen = geïrriteerde maag.

Met lax-a-past ging dit vrij lang goed, maar hij wil dit niet meer oplikken.

Ik vrees dat het inderdaad een bijna onmogelijke opgave wordt om erachter te komen waar hij nou precies allergisch voor is.

Door een biopt kan volgens mij wel eventueel een allergie vastgesteld worden. Dit ga ik nog met mijn DA overleggen.

Ik kreeg op een ander forum als tip om Puur Huid te bestellen. http://www.nmlhealth.com/p,34,458/Puur-Huid.aspx , dit is een homeopatisch middel. Het is geen medicijn, maar het kan wel als ondersteuning gebruikt worden, zodat de klachten wat verminderen.

Het klinkt erg goed, dus ik denk dat ik dat sowieso ga bestellen.

En dan maar met de dierenarts overleggen hoe nu verder te gaan. Of we inderdaad gaan proberen de oorzaak/oorzaken te achterhalen, of dat we meteen overstappen op medicijnen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Inmiddels dus naar de dierenarts geweest. Rambo heeft 2 prikjes gekregen. een AB en een prikje tegen de jeuk. (ben helaas vergeten de naam te vragen)

Het werkt goed, de wondjes helen erg mooi en hij krabt bijna niet meer. volgende week maandag moet ik terugkomen voor controle en een eventuele vervolgbehandeling. ik ga dan dus ook meteen vragen of ze wat huid willen afschrapen voor onderzoek.

Rambo's buikje ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

de roke plekjes en wondjes zijn nagenoeg verdwenen, en lijken zicht te hebben 'teruggetrokken' tot zwarte vlekjes op de huid. (zie links op de foto)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sylkra »

Hoi, ik ben benieuwd hoe het nu met je kat gaat. Ik zit een beetje met mijn kater in een traject. Al een paar jaar heeft hij wondjes, vergelijkbaar als die van Rambo. Vorige week ben ik met hem bij een dermatoloog geweest en zij heeft een paar biopten van de wonden genomen. De komende week verwacht ik daar een uitslag van. Ook ik wil graag weten wat de oorzaak is van die plekjes die mijn kat af en toe krijgt. Ik ben nog niet overgestapt geweest op de RC Hypoallergenic, maar ook dat hou ik in gedachten, mocht het een allergie uit voedsel zijn. Volgens mijn dierenarts heeft mijn kater dus een vorm van het eosinofiel granuloom complex. Maar ik wil graag de concrete oorzaak van de allergie proberen te achterhalen hoewel het misschien erg moeilijk is. De afgelopen jaren heeft hij vaak een kuur van dexoral (is een ontstekingsremmer maar valt volgens mij onder prednisolon), maar aangezien het suikerverhogend is en mijn kat een risico heeft om diabetes te ontwikkelen, mag hij dus in geen geval dexoral meer hebben. Want hij leek daar wel altijd goed op te reageren. Maar mijn vraag aan jou is: hoe liet jij de wonden van Rambo genezen? Zonder kraag of deed jij hem altijd een kraag om? Want mijn kater likt zich overmatig (hij heeft nu ook weer een behoorlijke kale, vurig rode vlek aan zijn deibeen). Ik vind het ook een marteling om hem met die jeuk een kraag om te doen, maar ja, die wondjes worden ook steeds groter, het is dus kiezen tussen 2 kwaden....Hopelijk komt er volgende week meer duidelijkheid uit de biopten....
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sunnetje »

Hoi,

Met Rambo ging het altijd nog af en aan. om de 3 maand zat ie weer onder de wondjes en jeuk en braakte hij elke dag. Zelfs op de RC hypoallergenic.

Een tijdje terug was ik het even helemaal zat en besloot Rambo hetzelfde voer als de rest te geven: Taste of the Wild (Canyon River variant). Ik besloot ook om niet met hem naar de DA te gaan voor zijn standaard prikje tegen de jeuk (want dat is eigenlijk ook allemaal troep, volgens mij was dat ook dexoral) en heb zijn wondjes behandeld met Bach Resque.

Wonderbaarlijk genoeg genazen de wondjes, ging de jeuk over en Rambo is nu al een maand klachtvrij! zonder de RC hypoallergenic! Hij heeft nog wel wát kleine bultjes hier en daar, maar het is echt zo veel minder en ik zie hem ook amper nog krabben. Zelfs zijn stresslikken op zijn buikje lijkt te zijn gestopt, want hier groeien de haren ook weer mooi aan.

Het is natuurlijk nog even afwachten hoe het verder gaat, voor hetzelfde geldt is ie over 2 maanden weer ziek, maar het lijkt nu de goede kant op de gaan, zónder prikje tegen de jeuk of RC hypoallergenic.



Wat betreft jouw kat: Meestal als de wondjes zich op en rondom het koppie bevinden, gaat het om voedsel allergie. Maar heel goed dat je een biopt hebt laten nemen, want het kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn. Ik heb ook een tijdje gedacht dat Rambo EGC had op zijn buik, maar hij heeft hier behalve AB nooit iets voor gehad en de plekjes zijn op den duur wel weer verdwenen.

Ik deed Rambo wel altijd een kraag om, ik heb bij de Dierenarts zo'n kleine kraag gehaald, voor puppies. Want die lomp grote kragen die je normaal meekrijgt, daar werd Rambo echt panisch van. Met deze kraag kon hij redelijk goed rondlopen maar niet bij de wondjes komen. En hij kon er nog redelijk goed mee eten (ik zette zijn bakje altijd ergens op zodat die hoger stond) . Het is naar omdat ze inderdaad wel die jeuk houden, maar die wondjes moéten genezen.
Ik kan de producten van Bach wel aanraden! (niet op echte open wonden gebruiken hoor!) die werken toch wat jeukverminderend en pijnstillend, zodat het in elk geval iets verlichting biedt.

Ik hoop dat je hier wat mee kan! Laat je weten hoe het met je kat vergaat?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Ms Maaike »

Hee, een beetje off-topic misschien, maar sinds ik TOTW Canyon River voer merk ik bij mijn katten dat ze het er heel goed op doen! Nu hadden ze geen allergieën of iets dergelijks, maar hun vacht ziet er beter uit dan toen ze nog Smilla (Adult) kregen. Ook lijken ze wat actiever te zijn. Interessant als TOTW ook hypoallergeen zou zijn. Misschien dat Rambo allergisch was voor graan? Of zit dat niet in RC hypoallergenic? Wat wellicht ook scheelt is dat Canyon River volgens mij maar een soort dierlijk eiwit bevat, maar dat zou ik even moeten checken voor de zekerheid.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sylkra »

Hoi, Ik heb inmiddels de uitslag van de biopten. Ook de patholoog die ze heeft onderzocht komt tot de conclusie dat het EGC is dus. Eigenlijk nu de bevestiging van waar wij al jaren vanuit zijn gegaan, maar ja, nog steeds geen concrete oorzaak van de allergie. Nu is het advies van de dermatoloog om een hypoallergeen voer van het merk Specific te gaan gebruiken (welke ook geschikt is voor blaasgruiskatten aangezien mijn kater 2 maanden geleden een blaasontsteking heeft gehad en bleek dat hij struvietkristallen in zijn urine had). Dit voer dus proberen, in combinatie met het middel Atopica. Een vloeibaar middel, moet hem 4 weken lang iedere dag een hoeveelheid geven. Dit moet ik volgende week allemaal even regelen aangezien ik gisteren dus de uitslag kreeg. De wondjes moet ik met een soort dexoralspray behandelen. Inmiddels heeft Eros de kraag weer om want hij maakte zijn wond in zijn wang steeds groter, hij plukte z'n vacht eraf en zodoende werd de rode plek steeds groter. Ook de plek aan de binnenkant van z'n deibeen likte hij steeds groter. Hij vindt borstelen heerlijk, dus we borstelen/kammen hem regelmatig, ik denk ook dat hij het lekker vindt vanwege de mogelijke jeuk. Ik had nog Tavegyl tabletjes tegen de jeuk meegekregen nadat we met hem daar op spreekuur zijn geweest, maar die krijg ik met geen mogelijkheid bij hem naar binnen...heb alle technieken en foefjes geprobeerd maar zonder resultaat....Dus volgende week voer halen en Atopcia halen en dan daarmee eens aan de slag. Kijken of het wat oplevert...Meestal als hij wondjes heeft, heeft hij het aan z'n kop, maar onder de oksels bij de voorpoten zitten ook al aan beide kanten beginnende plekken, en z'n deibeen dus een grote plek, het ziet er vreselijk uit...dat zijn echt de plaque plekken van EGC. Maar goed, ik ga kijken of het voorgestelde advies van de dermatoloog wat oplevert...
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Ms Maaike »

Specific is niet graanvrij. Het schijnt dat veel katten met een allergie onder andere niet goed reageren op voer met graan en meerdere eiwitbronnen. Wellicht zou je toch Taste of the Wild Canyon River Feline kunnen proberen aangezien de eiwitbron van een diersoort afkomstig is en het geen graan bevat (= minder koolhydraten dus).

Specific komt meer en meer bij dierenartsen (misschien ook dermatologen) te koop, ik vermoed dat het net zo'n stunt wordt als met Royal Canin (waar je in verhouding ook meer voor het merk neertelt dan voor de kwaliteit). Ik heb het boekje van Specific doorgelezen en zelfs daar staat in dat het voor een kat lastig is koolhydraten te verteren, en toch stoppen ze graan in hun voer. Ik vrees dat het weer een knap staaltje marketing van de kant van Specific is.

Wel fijn dat je nu weet wat het is, dat maakt misschien dat je niet meer het gevoel hebt 'aan te klooien'. Heel veel succes met het uitzoeken van een passend dieet. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: Snoepjes/traktaties voor een kat met voedselallergie?

Bericht door Sylkra »

Bedankt Maaike, voor je advies. Ik ga denk ik eerst op het advies af van de dermatoloog om te kijken hoe de voeding i.c.m. de Atopica aanslaat. Hij wordt gek van de jeuk en bij de labrador van een kennis van me, die ook Atopica heeft voorgeschreven i.v.m. een atopische allergie, werkte het middel binnen een week en ze kreeg er een hele andere hond voor terug. Ze werd heel levendig en vrolijk, waarschijnlijk omdat ze geen of veel minder jeuk had. Ik hoop toch zo dat we met dit middel ook bereiken dat Eros eens niet zoveel jeuk heeft. Ik heb ook het idee dat hij sinds hij over moest op een brok van Royal Canin tegen blaasgruis, zijn jeuk is toegenomen. Dus ik wil daarvan ook even de samenstelling noteren. Hopen dat het met Specific beter gaat. Mocht dat niet lukken, dan ga ik TOTW proberen. In ieder geval een brok dat graanvrij is. Maar goed, we moeten alles nu straks heel voorzichtig aanpakken en niet te snel gaan switchen natuurlijk. Maar in ieder geval ga ik vanaf nu meer proberen uit de voeding te halen om te kijken of de allergie dus daaruit ontstaat. Hij heeft nog steeds een kraag om en helaas kan hij wel bij z'n voeten komen met het gevolg dat hij nu op zijn ene voet ook al een likwond heeft gemaakt (dezelfde kant als z'n kale deibeen). Die arme kater heeft zoveel jeuk volgens mij...af en toe word ik er zelf even wanhopig van. Als het goed is kan ik vanaf dinsdag met de Atopica beginnen, als het dan tenminste binnen is bij onze dierenartspraktijk omdat ze het hebben moeten bestellen....Er moet iets aan gedaan worden, want mijn kater heeft zo geen kwaliteit van leven op dit moment...
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Plaats reactie