Buitenpoes op dieet?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Bommetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2010 11:30

Buitenpoes op dieet?

Bericht door Bommetje »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een "leuke kwestie".... :eeh:
Ik heb een rode kater van 6,5 en een rode poes van 3,5. Beide zijn echte buitenkatten....

Kat is een mooie (slanke!) gecastreerde kater. Helaas is poes echt een dikkerdje. Ik weet niet waardoor het komt, want thuis krijgen ze beide evenveel te eten. Ik heb haar laten onderzoeken en haar overgewicht komt in ieder geval niet door wormen, of wat dan ook....
Dus OF mevrouw verschranst zich aan de vangst van de dag OF mevrouw heeft ergens in de buurt nog een adresje met eten? (Bedoeld of onbedoeld)
Verderop in de straat hebben mensen een kippenren. Misschien is daar wat lekkers te halen, want ze is wel veel in die hoek te vinden....

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?? Als mijn katjes binnenkatten zouden zijn, zou ik dit makkelijk op kunnen lossen door poes op dieet te zetten. Maar hoe zet ik een poes op dieet die zich buiten weer verschranst aan alles wat ze tegenkomt?? :???:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Adriana »

jahaa, trouwens welkom op het forum!

ik ken een geval van een ex-diabeteskater die ineens wat hogere bloedsuikerwaardes had.
die is buiten gevolgd en wat bleek?
at bij een buurman met een grote vijver met koi-karpers volop mee van het vissenvoer!

je zult als een soort van inspecteur vlijmscherp mee moeten sluipen en proberen te achterhalen waar mevroi mee-eet.
van extra muis of ééndagskuiken wordt ze vast niet dik (dat laatste lijkt me voor de verstandhouding in de buurt niet zo jofel) , .. misschien laat zich ergens extra verwennen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bommetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2010 11:30

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Bommetje »

Ja heb ik ook al aan gedacht, maar is lastig aangezien ik fulltime werk.
Heb al eens gedacht of ik haar geen gps-zendertje om kon binden ofzo hihi..... ;-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Cari »

Als je buren niet klagen over verdwenen kippen, karpers e.d., is het moeilijk te achterhalen hoe ze aan haar goed gevulde buikje komt. Ik heb 5 katten en eentje daarvan is een, laten we zeggen, stevige jongen ;-) . Hij eet zeker niet meer dan de anderen en ik weet ook zeker dat hij nergens eten krijgt. Hij is veel buiten en ik heb hem wel eens en duif zien oppeuzelen. Hij is verder actief, wandelt mee met de honden en zolang hij die dingen blijft doen, vind ik het wel best.
Het kan ook gewoon haar modelletje zijn. Ik heb op dit moment (ook toevallig) een rooie poes in opvang. Ik weet precies wat ze eet en dat is niet overmatig veel. Maar ze is een mollig miepie, een compact en massief meisje ;-) !

Er schijnen cameraatjes op de markt te zijn die je je kat kan omdoen. Vraag me niet hoe, wat, waar, ik heb 't eens gelezen :eeh:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Umimeis »

Mijn katten zijn ook een heel klein beetje aan de mollige kant en zijn ook buitenkatten.
Ik geef ze sinds een paar maanden brokjes voor binnenkatten en minder natvoer, 1 of 2x per dag ieder een half maaltijdzakje van whiskas, dat ligt er ook aan of ze hun maaltijd in 1x op hebben. Hebben ze hun vlees van 's ochtends niet op, dan krijgen ze 's avonds (soms) niets meer. Brokjes kunnen ze de hele dag door eten als ze willen, ik heb hier 2 voersilo's staan.
Indoorbrokken bevatten minder vetten en die geef je meestal aan katten die binnen zitten en minder beweging krijgen.
Ze eten niet de hele tijd van hun brokjes, vooraal nu ze veel binnen zijn en veel slapen eten ze er minder van.
Verder geef ik ze ook regelmatig ipv die maaltijdzakjes wat rauwe kipfilet of rauwe kabeljauw of koolvis.

Tja, de 1 is steviger gebouwd dan de ander, net als mensen. En de ene kat heeft meer aanleg om dik te worden dan de ander.... ook net als bij mensen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Bommetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2010 11:30

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Bommetje »

De cameraatjes zijn was aan de prijs, maar is opzich wel een goede optie haha!

Mijn katjes krijgen twee keer per dag 'een handje' brokken. 's Morgens voor ik naar mijn werk ga (en deze eten ze direct op) en 's avonds voordat ik zelf ga eten (is er ook nooit gebedel als ik zelf ga eten).
Vlees krijgen ze heel zelden (alleen bij feesten en partijen ;-))

Ik zou zeggen dat er daar dus allemaal niet aan kan liggen?!

Ze zal dus OF ergens anders eten OF misschien toch iets onder de leden hebben. Bij de kippenren verderop is ze wel veel te vinden, maar zal vast niet zijn voor het kippenvoer?! Ik vermoed omdat op zo'n plek ook vaak veel muizen en ratten te vinden zijn.... Ik denk dat ik het nog maar even aankijk, terwijl ik haar zal proberen wat meer binnen te houden. Kijken of dat wat doet. En zo niet, dan toch maar bezoekje aan dierenarts, misschien dat ze onderzocht kan worden op suiker of bijv. traag werkende schildklier ofzo?! :-(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Adriana »

nee, kippenvoer zal mevrouw niet eten.
... alhoewel, sommig kattenvoer komt qua samenstelling aardig in de buurt..
wat voor soort brokjes voer je? Orijen, Applaws, kwaliteitsvoer?

van harde brokjes met hoog granengehalte kunnen katten behoorlijk dik worden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bommetje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2010 11:30

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Bommetje »

Ze krijgen nooit hetzelfde merk. Dus van de goedkopere merken tot de duurdere merken. Al lopen ze juist met de duurdere merken de hele dag door te bedelen omdat ze het blijkbaar wel een stuk lekkerder vinden?!

Ik heb begrepen dat katten per dag 60gr. brokken mogen hebben. Ik heb het vanavond nog even gecheckt, maar ik geef ze inderdaad 2x p.d. 30gr. Niks bijzonders aan dus....
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Buitenpoes op dieet?

Bericht door Roos en Minousch »

Sommige katten zijn gewoon net als mensen vatbaar om dik te worden, ik heb er hier ook 1 rondlopen, en ze eet echt niet meer als de rest.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie