Tips nodig overgang brok - natvoer ivm maagontsteking

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
mamboe29
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2009 13:00
Locatie: Amsterdam

Tips nodig overgang brok - natvoer ivm maagontsteking

Bericht door mamboe29 »

@ iedereen

Mijn poes geeft al een jaar over en na diverse onderzoeken (bloed, ontlasting, endoscopie) is de voorlopige diagnose maagontsteking. Daarnaast poept ze - waarschijnlijk door obstipatie - al weer een paar maanden regelmatig naast de bak. Haar bak staat nu vrij, wordt een paar keer per dag schoongemaakt (ze plast er nog wel op), en ze probeert het soms wel maar dan schrikt ze er zelf van en springt eruit met meenemen van wat er nog uit komt.

Ik moet nu 1) overstappen op natvoer (altijd brokjes van bv royal canin, hills en ook I/D en Z/D etc geprobeerd) en 2) maagzuurremmers gaan geven (zijn besteld en onderweg) en 3) laxeermiddelen om obstipatie tegen te gaan.

Alleen, ze laat alles wat niet brokjes is links liggen en eet rustig een hele dag niets als het haar niet bevalt. Dat is ook niet gezond en kan na 24 uur andere klachten opleveren (bv lever) dus ik moet iets doen. Ik heb wel I/D natvoer gekocht maar daar moet ze niets van hebben.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring bij de hand gehad en een oplossing gevonden?
Heeft iemand tips voor bv het zelf maken van voeding die in geval van deze gevoeligheid misschien wel zou kunnen werken?

Voel me redelijk ten einde raad want in huis rondlopen betekent steeds opletten op overgeefsel of poep en van de dettol lucht worden we ook niet blij...

Alvast dank voor wat wie dan ook weet. Ik ga ook rondneuzen op het forum want kom vast wel eea tegen maar er staat zoveel dat het lastig zoeken is.

Dank! Madeleine
Madeleine & poes Boefie van 4 jaar
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tips nodig overgang brok - natvoer ivm maagontsteking

Bericht door Cari »

Hai Madeleine,

Ik ben zeker geen expert en heb hier ook geen ervaring mee (weet wel dat 3 dagen niet eten al heel slecht is..) ALs je poes alleen brokjes wil eten, is het dan misschien een idee om die iets en daarna steeds meer te weken en er langzaamaan blikvoer doorheen te mengen?

Er zitten op dit forum ook enthousiaste barfers (vers vlees). Daar heb ik ook geen ervaring mee, maar het schijnt dat dat bij maag en darmproblemen soms ook wonderen verricht. Maar ja, vers vlees is waarschijnlijk nog moeilijker voor haar te accepteren dan blikvoer, dus daar schiet je ook niks mee op :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mamboe29
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jun 2009 13:00
Locatie: Amsterdam

Re: Tips nodig overgang brok - natvoer ivm maagontsteking

Bericht door mamboe29 »

@Lynx,

Dankjewel voor je reaktie! Ik heb inderdaad in overleg met de dierenarts besloten na een dag gewoon weer brokjes te geven want niet eten is slechter dan brokjes in dit geval. Dan treden er weer andere effecten op.

Barfen heb ik bekeken. Carnibest gaat niet voor mij want ik heb geen diepvries maar ik wil het wel verder gaan onderzoeken en dan mn zelf koken (alhoewel ik als langdurig vegetarier er niet op zit te wachten maar ja..)

Je tip om langzaam een beetje te weken ga ik uitproberen. Ik had al een keer alles geweekt maar dat was dus te snel en te veel. Ik hoop ook dat de medicijnen die er nog niet zijn overigens, ook gaan helpen.

Op naar een oplossing!

Ciao Mamboe
Madeleine & poes Boefie van 4 jaar
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tips nodig overgang brok - natvoer ivm maagontsteking

Bericht door Cari »

Veel succes!
(alhoewel ik als langdurig vegetarier er niet op zit te wachten maar ja..)
Grappig, ik ben ook vegetarier, maar ben ook altijd op zoek naar brokjes/blik met zoveel mogelijk vlees erin! Nog gekker: ik vind vers vlees lekkerder dan mijn katten :lol: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie