Apart voeren... maar hoe?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Dag allemaal!
George en James moeten binnenkort op apart voer van de dierenarts. George krijgt Royal Canin Hair & Skin, vanwege zijn aanhoudend vette vacht. James krijgt Royal Canin Light, vanwege een neiging tot overgewicht.
Tot zover allemaal prima, maar de vraag is... hoe ga ik die twee apart voeren?
Normaal gesproken staat er namelijk de hele dag een bak brokjes klaar, en deze delen ze ook. Daarnaast krijgen ze 1x per week (of soms 2x, als we bijvoorbeeld een dagje weg zijn geweest) een beetje natvoer. Daarbij eten ze soms ook uit elkaars bakje, maar wel pas als de ander klaar is.

Moet ik ze nu in een aparte ruimte eten geven?
Kan het kwaad als George per ongeluk Light-brokken eet, of als James per ongeluk Hair & Skin eet?

In ieder geval zal het 24-uurs-buffet verdwijnen denk ik, en vervangen worden door enkele porties per dag. Maar hoeveel porties moeten dat zijn (George weegt 3,9 kilo en James maar liefst 5,8), en hoeveel brokken per keer? Dit is helemaal nieuw voor me, dus advies is meer dan welkom. Tsja, mijn vraag is gewoon hoe ik dit het beste aan kan pakken, zonder gezondheidsrisico's of stress?
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door rieneke »

door een gruispatientje hier in huis moest ik ook overgaan op apart voeren, en ik zag er best tegenop.
was ook gewend altijd een gevuld bakje te hebben staan.
maar het valt mee hoor, ze wennen er snel aan.
ik probeer zo veel mogelijk voermomenten in te lassen, en geef dan zoveel ze op dat moment lusten, behalve dikke nelis, die krijgt iets minder.
de drie oudsten eten in de keuken, de kittens in de woonkamer.
het is niet ongezond als je katjes van elkaars voer snoepen, maar beter ben je hier toch streng in, anders schiet het ook niet echt op he?

heb je trouwens al eens overwogen je katten af en toe vers vlees te geven?
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Ja, aan vers vlees heb ik ook wel eens gedacht, maar ik heb absoluut geen idee waar ik dat kan krijgen en wat het beste is voor de heren... qua kattenvoer ben ik echt een leek ben ik bang :oops:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door rieneke »

als ergens hun vacht van gaat glanzen is dat het wel :smile:
ik haal kipfilet en runderhart en rundvlees bij de supermarkt, kippenonderdelen bij de poelier, en vis uit de diepvries in de supermarkt.
vaak ga ik ook naar de turk, is goedkoper :smile:

maar dit is een beetje off topic.....er is hier ergens een groot topic over versvoer te vinden.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Thanks, dan zal ik eens in dat topic gaan rondkijken!

Ook bedankt voor je tips! Ik hou ze in mijn achterhoofd. Ze beginnen er pas na het weekend mee, maar dan heb ik in ieder geval al een beetje een idee van hoe ik het aan ga pakken. Nu maar hopen dat kieskeurige James gewoon zijn Light-brokjes eet... :roll:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Cari »

De hele dag een bak brokjes zal verleden tijd zijn, maar daar wennen ze wel aan ;-) . Geef ze allebei hun vaste plekje om te eten en voor je het weet gaan ze daar op je zitten wachten. Wel alles weghalen als ze geen trek meer hebben en ja, natuurlijk zullen ze uit elkaars bakje willen jatten, maar dan kan je ingrijpen. En mocht het niet lukken, dan zou ik ze gewoon allebei hair and skin geven en dan gewoon de veelvraat wat minder. Elk pondje gaat nog altijd door het mondje ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Bedankt voor de tips! Ik ben benieuwd hoe het morgen zal gaan, dan beginnen we ermee...

Het is trouwens best grappig - George eet 2x zoveel als James, en toch wordt alleen James dikker. :?: Geen idee hoe dat nou weer komt, je zou zeggen dat George inmiddels 2x zo breed zou zijn als James...
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Cari »

Heb je james wel eens laten onderzoeken? Misschien heeft hij wel suikerziekte of zo :???:
Of is George veel actiever en/of misschien nerveuzer?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Ja, James is laatst nog van top tot teen gecheckt, inclusief bloedtesten, evenals George. Allebei kerngezond, alleen had James een keelontsteking. Die is inmiddels over. Hij is inderdaad wel wat luier dan George, dus ik denk dat het daar aan ligt. Hij beweegt op een dag veel minder en slaapt de hele nacht door, terwijl George een aantal keren per nacht wakker wordt en gaat spelen. Ook wel ironisch, aangezien George al 8 is en James pas 2. ;) James kan nog wat leren van die oude kerel!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Cari »

James toch, luie donder! Succes met de heren!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Uumie »

Nou, vandaag begonnen met 'bewust eten voor George en James'. Meteen maar een hele campagne ervan gemaakt. :lol:
Het apart voeren ging goed, ze hebben vandaag 4x apart een hand brokjes gehad. Vanavond voor het slapengaan de laatste. Het ging heel goed, ik had de brokjes in hun bakjes gedaan en James in een andere kamer gevoerd. Het ging prima, ze zochten ook niet naar elkaars bakje ofzo. :edance:

Daarnaast hebben we vandaag gedroogde ansjovis als snack gehaald, gaat er lekker in!
Ook krijgen ze een vitaminepasta van Gimpet, gewoon als extraatje.
En last but nog least hebben we (vrij dure) snacks gekocht die voor 100% uit kip bestaan.

Hopelijk zorgt deze gezondere voeding ervoor dat James wat afvalt en George's vacht weer mooi gaat glanzen. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door rieneke »

valt reuze mee he :grin:
ik zag ook overal beren op de weg.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Umimeis »

Uumie schreef:Ja, aan vers vlees heb ik ook wel eens gedacht, maar ik heb absoluut geen idee waar ik dat kan krijgen en wat het beste is voor de heren... qua kattenvoer ben ik echt een leek ben ik bang :oops:
Je kunt ze ook gekookte witvis of gekookte kip geven.
Ik heb dat vd week ook bij Flea geprobeerd en hij vond het lekker.
Ik had namelijk voor mezelf kipfilet uit de vriezer gehaald, maar was nog niet goed ontdooid.
Toen heb ik dat even in de magnetron gedaan .......en per ongeluk een beetje te lang, toen zat er een stukje aan dat daardoor al gaar was geworden, dat stukje heb ik aan Flea gegeven.

Maar je kunt bij de betere dierenspeciaalzaken geloof ik ook wel ingevroren kuikentjes en muisjes krijgen....maar die schijnen prijzig te zijn. Of gewoon bij de poelier/supermarkt.
Misschien kun je via internet vinden op "versvoeding voor katten?"
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Cari »

Maar je kunt bij de betere dierenspeciaalzaken geloof ik ook wel ingevroren kuikentjes en muisjes krijgen....maar die schijnen prijzig te zijn.
Muisjes weet ik niet, maar bij de dierenwinkel hebben ze hier een kilo kuikens voor € 1,75 en ik kan je zeggen, dat zijn er best een boel. Wat ook heel goedkoop is , is Smuldier, verkrijgbaar bij bv supercoop. De kipversie wordt hier wel gewaardeerd en kost voor 400 gr ca € 0,50. Veel goedkoper dus dan bv whiskas en veel gezonder.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Apart voeren... maar hoe?

Bericht door Umimeis »

Ik wil dat eigenlijk ook wel eens proberen om Flea kuikens te laten eten,maar Flea is nog al kieskeurig. Als hij het niet lekker vind, dan zit ik daar met die kuikens :lol:

Maar ik zal ook eens rondkijken....misschien maar eens beginnen met smuldier.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie