Magere kater

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Evil Bunny

Magere kater

Bericht door Evil Bunny »

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik nu in de juiste categorie zit, maar ik stel mijn vraag toch maar.

Onze kater Pakito is nu alweer anderhalf jaar oud. Hij is nogal groot en weegt 5 kilo. Nu is hij de laatste tijd, de laatste paar weken eigenlijk, opvallend mager geworden. Hij is langharig en ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar als je hem aait voel je al zijn botjes echt uitsteken. Hij gaat nu het weer mooier weer is veel naar buiten, maar lijkt als hij binnen is vrij futloos. Zijn vacht ziet er verder goed uit en glanst, en zijn ogen staan helder.

We geven de katten Royal Canin brokjes waar ze de hele dag over kunnen beschikken. Als de bakjes leeg zijn, dan vullen we die bij. De laatste tijd geven we Pakito nogal eens iets extra's om wat meer vel over z'n botten te kweken. Hij krijgt dan bijvoorbeeld stukjes kip of vlees, kattenmelk of natvoer (allemaal dingen die ze normaal gesproken niet krijgen).

Een bijkomstigheid is dat hij in de rui is, maar ik weet niet of dat hiermee iets te maken kan hebben.

Moet ik hiermee voor de zekerheid naar de dierenarts, of is dat overdreven?

Groetjes, Marieke
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Magere kater

Bericht door rieneke »

mager worden en futloosheid zouden voor mij zeker een reden zijn om snel naar de dierenarts te gaan.
is zeker niet overdreven.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kater

Bericht door Leonie89 »

ik ken het probleem, onze noorse boskat is vorig jaar ook in een korte tijd flink afgevallen zonder duidelijke reden..
ik zou zeker even langs de dierenarts gaan om dingen uit te sluiten. ook heeft de dierenarts 'astronautenvoer' om hem aan te laten sterken.
mocht er niets uitkomen zou je RC Exigent kunnen proberen. dat is extra lekker en wat vetter, dus dat zou ook goed moeten zijn.. onze poes is hiervan bijna een kilo aangekomen.. we blijven het haar geven omdat ze er zo goed van eet en niet meer afvalt..
maar eerst naar de dierenarts.. hou je ons op de hoogte?
Evil Bunny

Re: Magere kater

Bericht door Evil Bunny »

Bedankt voor jullie reacties!

We gaan vanavond met hem naar het spreekuur, om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik zal daarna even posten wat er (wel of niet) aan de hand is.
Evil Bunny

Re: Magere kater

Bericht door Evil Bunny »

Heej,

Nou, tis maar goed dat we naar de dierenarts zijn gegaan!
Pakito woog eerst 5,5 kilo en nu nog maar 4!!! :shock: Hij blijkt een darmparasiet te hebben waardoor zijn eten niet goed kan verteren. We hebben nu een soort van wormkuur tegen die parasiet, en hij krijgt de komende twee weken tabletjes met maagenzymen zodat hij zijn eten weer beter kan opnemen.
En verder moeten we hem bij blijven voeren met allerlei lekkers zoals natvoer en leverworst. Nou ja, dat vindt hij natuurlijk niet erg :grin:
Pff, maar goed dat we toch gegaan zijn.. met dank aan jullie waarschuwende berichtjes! Dankjewel hoor!

Groetjes, Marieke
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Magere kater

Bericht door Seemy »

Fijn hoor dat jullie nu weten wat het is! Zeker goed dat bezoekje aan de da!!

Hopen dat hij snel van die paraciet af is en weer aankomt en aansterkt!!
En verwen hem maar lekker met lekkere dingen nu even... haha wat je al zei dat vindt hij het niet erg :grin:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kater

Bericht door Leonie89 »

nou maar goed dat jullie even langs zijn geweest!!
als die pillen niet al te groot en vries zijn vind Pakito de darmparasiet vast niet erg met al dat lekkers :lol:
en even lekker aankomen van die leverworst!!
Gebruikersavatar
jlang84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mar 2009 15:29
Locatie: Rotterdam

Re: Magere kater

Bericht door jlang84 »

Is zeker goed dat je langs bent geweest! Houd je ons wel op de hoogte? want ben best benieuwd hoe het verder met je kat zal gaan, maar zal vast wel goed komen hoor. Hij/zij heeft nu de juiste behandeling ervoor. Mijn kat is ook wat afgevallen en ben ermee naar de dierenarts geweest, had ook hetzelfde als jou kat en nu is hij er weer helemaal bovenop. Dus heb goede hoop voor jou kat hoor! Bij de mijna was het een maand of 4 gelden, amar hij kwam best snel weer aan. Toch wens ik je nog sterkte, want een zieke kat hebben is natuurlijk nooit leuk, de kat zal wel opknappen, maar jij zit maar in de zorgen om dat arme beestje.... Veel sterkte voor jou!
Plaats reactie