Voeding na castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding na castratie

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk doe ik het niet, omdat ze na de castratie toch sneller te dik worden. Je kunt ook doorgaan tot een jaar als jij dat beter acht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Voeding na castratie

Bericht door Lovecat »

Ik weet niet wat beter is, vandaar de vraag :) Ik zit nu ook met een gecastreerd katertje en die wilde ik RC young male gaan geven, is voor gecastreerde katers, maar ik las ergens dat dat te weinig bouwstoffen zou bevatten voor kittens? De young male is wel blaasgruispreventief en Dex heeft veel last van gruis, dus ik probeer een beetje uit te vogelen wat nu het beste te voeren :)

En als je het kittenvoer minder geeft? Worden ze dan nog snel dikker denk je? Ik heb er geen ervaring mee...
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Voeding na castratie

Bericht door sietsepiets »

Ja ik weet het dus ook niet. Die RC young male kende ik nog niet, maar die kan ik dan mss mengen met het overblijvende kitten 36 dat ik heb.

Oei oei, minder geven... Dan gaat ie de hele dag lopen janken vrees ik! Nu ja, liever dat dan een klein dikkerdje dat de hele dag ligt te slapen ;)

PS Natasja, jouw zwarte kat (Dexter? coole naam) lijkt heel erg op de mijne! Ik kan spijtig genoeg geen foto op m'n profiel zetten omdat ik niet handig genoeg ben :)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Voeding na castratie

Bericht door Catfish »

Lovecat schreef:Ik weet niet wat beter is, vandaar de vraag :) Ik zit nu ook met een gecastreerd katertje en die wilde ik RC young male gaan geven, is voor gecastreerde katers, maar ik las ergens dat dat te weinig bouwstoffen zou bevatten voor kittens? De young male is wel blaasgruispreventief en Dex heeft veel last van gruis, dus ik probeer een beetje uit te vogelen wat nu het beste te voeren :)
Ik geef ze sinds de castratie alledie RC young male neutered, geweldig spul. I heb gevoelige katten, hebben nu geen last meer. Is geen probleem, ik het het van de DA omdat zij het aanraaddde.
Ik zou gecatreerde kittens ook geen kittenvoeding meer geven, kans dat ze moddervet worden...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Maar zouden jullie het voer dat jullie staan hebben dan weggooien?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
hanne clausen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2010 21:48

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door hanne clausen »

Die twee katers van mij worden te dik.:eshifty:
De dierenwinkel adviseert kittenbrokken, maar ik stap nu toch over op sterilized van rc.
Ze zijn ruim twee maanden geleden gecastreerd, nu zijn ze 6 mnd oud ...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door MarjanR »

2 Aziraphale, Je kunt het voer, als Bo'tje te dik wordt, ook mengen met aldult voerders.
Want in kitten voer zitten stofjes om ze te laten groeien. Maar dus ook vetmakers voor volwassen katten. Als je het mengt dan krijgt hij nog maar een deel van dat "groeivoer" en zo kun je wel je brokjes op maken.

2 Hanne; Als je katten te dik worden kun je ook overwegen afgewogen voer te geven.
1 keer 'smorgens, 1 keer als je thuiskomt van het werk, 1x als je gaat slapen.
Dan eten ze niet de hele dag door. En katten wennen daar zeer snel aan hoor.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door jennli »

Ik merk dat onze poezen nu ze vrijwel altijd binnen zijn een beetje voller aan het worden zijn. De hoeveelheid brokken die we geven wordt afgewogen, maar Cayleigh heeft met haar bijna 3kg veel minder nodig dan Pjotr die de 5 kg al gepasseerd is. Nu zag ik dat er speciaal voer is voor gesteriliseerde katten van rc. Daar hebben ze vanalles aan toegevoegd, waar ik me van afvraag of ze dat wel nodig hebben als L-carnitine.

Toen ik bij de inhoud keek van rc indoor 27 zat daar ook gewoon L-carnitine bij en stond er in de analyse
analyse


arachidonzuur 0.06 %
kalium 0.6 %
omega-6-vetzuren 3.3 %
ruwe vezel 7.0 %
vocht 7.0 %
calcium 1.0 %
fosfor 0.85 %
metaboliseerbare energie 3749.0 kcal
ruw eiwit 27.0 %
zetmeel 34.6 %
magnesium 0.09 %
omega-3-vetzuren 0.53 %
ruwe as 6.9 %
chloride 0.7 %
linolzuur 3.2 %
natrium 0.5 %
ruw vet 13.0 %
taurine 0.2 %

Weet iemand wat ik me moet voorstellen bij ruwe as en waar het voor dient?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet er niet zoveel van, maar ruwe as kom je toch in vele voeders tegen? Zeker in alle konijnenvoeders, bij katten ben ik niet helemaal zeker. Ik weet dat ik het veel zie... Ik weet verder ook niet wat het doet, maar denk niet dat het kwaad kan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door jennli »

Verwacht ook niet dat het kwaad kan. Ben wel erg benieuwd wat het is. Ow Vlaerie, ben benieuwd wat je van onze nieuwe konijnenren vind. Heb hem weer veranderd, zadat de konijnen in ieder geval een droge ren hebben. Zal snel foto's maken (oops, offtopic)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Ja, ik las er al iets van...
Ben nogal benieuwd wat je met een stuk plastiek bedoeld, want ik heb eens geprobeert met een zeil maar dat heeft niet lang geduurd...
Het overspande maar de helft van de ren (wat ik niet erg vond) maar daardoor sprong Daphne via het hok er gewoon middenin waardoor het natuurlijk erg doorscheurde aan de bevestigingspunten en ik mij een ongeluk schrok dat ze zou ontsnappen (zeil lag op de rand van de ren natuurlijk). Het water bleef ook in het midden ligggen, hoe hard ik het ook opspandde, er was nog een gaatje in het midden waardoor het er toch nog nat onder werd en het pakte natuurlijk erg veel wind. Toen ging mijn ren natuurlijk ook nog naar het midden getrokken omdat ze niet vast verankert staat in de grond (normaal houden ze elkaar op de goede plaats en zo breekt ze niet snel).
Dat heeft dus niet lang geduurd ;-)
Hopelijk houdt het bij jou wel stand...

Ik had gelezen dat je de ren kleiner gemaakt hebt omdat er water overlast was, maar was dat dan niet op te lossen met wat extra aarde of wat stenen tegels?

Ale, ik ben wel benieuwd ;-)


Vanaf nu maar verder On topic ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
AutumnDreams
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2011 16:59

Voeding na castratie

Bericht door AutumnDreams »

Wanneer ik mijn kater heb, wil ik hem laten castreren i.v.m. sproeien.
Maar nu heb ik gehoord en gelezen dat ze dan andere, speciale voeding nodig hebben. Nu vraag ik me af welke het beste is om te geven, gezien dat ik weet dat Royal Canin en Purina beiden die speciale voeding heeft.
Hebben jullie tips/aanraders/afraders etc.?
Zoja, dan hoor ik die graag!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan gewoon adultvoeding geven...
Bijna alle huiskatten zijn gecasteerd (en gelukkig maar!) en goed kattenvoer is daar prima op afgestemd.
Als hij erg zwaar zou worden, kan je lightvoer gaan geven, maar beter is gewoon zijn voerhoeveelheid een beetje in het oog te houden.

Kijk eens in de voedingstopics om je merk te kiezen. RC is heel bekend, maar ikzelf vind dat niet zo'n goed voer en veeeel te duur. Al moet je dat natuurlijk zelf kiezen en uitmaken wat je belangrijk vind in een voer. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
AutumnDreams
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2011 16:59

Re: Voeding na castratie

Bericht door AutumnDreams »

Dus het komt er gewoon op neer dat hij adultvoeding kan eten, alleen moet ik opletten op hoeveel hij zou eten en dat hij niet teveel aankomt etc.?

Ik ben het ermee eens dat RC enorm duur is, maar ik heb geen ervaring met de kwaliteit, helaas, gezien dat dit mijn eerste kat wordt.
Heel erg bedankt voor de hulp en de tip!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voeding na castratie

Bericht door Admin »

Je kunt je natuurlijk gaan verdiepen in de samenstelling van allerlei kant en klare voedingen, maar zowel RC, Iams als Specific worden bij de dierenarts verkocht, als zijnde de 'betere' voedingen. Als je bijv. gewoon RC voert, zal je kat niks te kort komen en RC heeft verschillend voer voor katten in verschillende situaties.

De voedingen bij de dierenarts zijn overigens wel hetzelfde merk als in de dierenspeciaalzaken, maar is voor het merendeel een andere voedingslijn (dieten).

Qua prijs valt het heus wel mee, zolang je niet overvoert. Volgens RC komt het op ca. 41 cent per kat per dag, maar vaak heeft een kat minder nodig. Ook is er bij bijv. Pet's Place vaak een kortingsactie waarbij je dan 200 of 400 gr. gratis krijgt.

Veelgestelde vragen van RC vind je HIER.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie