Voeding na castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Puma te dik aan het worden?

Bericht door Gootje87 »

Even een voedingsvraagje van mij...
Ik geef op het moment Sanabelle kitten, en laat de hele dag door brokjes staan. Ik heb alleen het idee dat Puma (het katertje) dik aan het worden is! Hij heeft wel een beetje hangvel, maar hij heeft best een bolle buik. Storm is heel tenger, maar dat is ook haar bouw.
Misschien kan ik het beter af gaan meten en dan 3x per dag wat geven op dat hij niet te zwaar wordt? 22 Juli worden ze zowiezo beiden geholpen, ze zijn nu 5 maanden. Wie heeft er tips of suggesties?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, als je het erg vind kan je beter gaan afwegen.
Hier werd Cuzco ook wat te dik op die leeftijd (ervoor eigenlijk ook al :-)) en het is er nooit meer helemaal afgegaan.
Momenteel is hij eigenlijk vrij goed op gewicht, alleen dat vetbuikje blijft...

Of je het kan verhinderen weet ik niet hoor, maar zich dik laten eten zal zeker niet helpen. ;-)
Ze hebben dat vrij snel door als het eten op vaste tijdstippen komt. En ze zijn er wel oud genoeg voor nu. Hopelijk begint hij dan niet te schrokken, want daar moet je wel op letten.

Als ik vroeger Kleintje liet eten zoveel ze wou en het daarna weghaalde, ging Cuzco daarvan schrokken. Omdat hij het idee kreeg dat hij zich moest haasten.
Ook als ik het deed als hij het niet zag, had hij het door.
Pas toen hij echt helemaal apart eten kreeg (dan niet meer naast haar, maar in aparte kamer) werd dat beter.
Ik wil je niet bang maken, probeer maar wat, maar let er gewoon wat op. Dat hij ook niet Storm's portie begint op de schrokken gewoon omdat hij het gevoel heeft dat hij anders tekort gaat komen. Want dan ben je nog verder van huis. ;-)

Je kan natuurlijk ook gewoon afwegen en het daarna laten staan. Dan heeft hij misschien niet het gevoel dat hij zich moet haasten, maar dan heb je ook kans dat Storm nog steeds kleine beetjes blijft eten en dan toch nog te laat komt.
Beetje uitproberen, maar je komt er vast wel uit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Puma te dik aan het worden?

Bericht door Adriana »

Gootje87 schreef:Even een voedingsvraagje van mij...
Ik geef op het moment Sanabelle kitten, en laat de hele dag door brokjes staan. Ik heb alleen het idee dat Puma (het katertje) dik aan het worden is! Hij heeft wel een beetje hangvel, maar hij heeft best een bolle buik. Storm is heel tenger, maar dat is ook haar bouw.
Misschien kan ik het beter af gaan meten en dan 3x per dag wat geven op dat hij niet te zwaar wordt? 22 Juli worden ze zowiezo beiden geholpen, ze zijn nu 5 maanden. Wie heeft er tips of suggesties?
kittenvoer is erg rijk aan voedingsstoffen en zeker ook vrij vet. je zou naar een volwssenvoer over kunnen gaan met meer vezels en veel minder vet.
er zijn light voeren en van de adult almo's weet ik dat katten ervan afvallen.
ze zullen gaan schrokken als ze heel beperkt worden gevoerd.

mijn ervaring hier met de kleuters is dat ze allebei tot hun eerste verjaardag behoorlijk babyvet hadden. kittens moet je denk ik niet erg laten afvallen, ze zijn nog heel erg in de groei en de bouw kan erg verschillen. pas nu, ze zijn van eind mei vorig jaar komt er goed vorm in en begint Maks, die het meeste 'overwicht' had slanker te worden. tegelijkertijd heeft hij ook weer een soort van groeistuip, zijn lijf wordt langer. ze hadden beide een soort van hangbuik en dat begint aardig te minderen.
ik denk eerder aan ander voer dan aan minder kittenvoer om je 'probleem' op te lossen, zeker ook na de castratie, waarbij de stofwisseling toch redelijk verandert en de kans op overwicht nog groter is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door BillyJean »

Omdat de dames na de castratie en het goede leven in huize Dekker een aardige taille gaan ontwikkelen, wil ik overstappen op Royal Canin Young Female.
Nu zat ik te lezen en heb de ingrediënten vergeleken met RC Young Adult. Het meeste komt overeen, maar er zijn enkele verschillen

Young Adult heeft 22.8 % zetmeel, YF 27.2
29.1% koolhudr YF 33.5
200mg L-carnitine YF 50 mg

Nu twijfel ik welke ik zal aanschaffen, wat lijkt jullie beter?
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind minder KH'n altijd beter. Ze hebben dat gewoon niet nodig, het is een erge dikmaker en te veel kan suikerziekte veroorzaken.
Maar ik vraag me altijd af waarom die verschillen in die voeren zitten. Dus waarom RC ze verschillend maakt... Dat moet toch een reden hebben?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door BillyJean »

Ja, dat zou ik ook wel willen weten, er is voor jonge poezen, katers en dan jonge volwassenen. Elk met minimale verschillen.
Maar wel een groot verschil in de L-carnitine

Young Male en Young Adult is identiek!!
Mijn idee gaat ook uit naar de lagere KH, maar die L-cartine, daar ga ik nog even meer over opzoeken..
alvast bedankt, Valerie
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

katten kunnen niet zonder koolhydraten!
maar > 20% wordt bedenkelijk en de ene kat is de andere niet. hangt ook af van het vetgehalte in het betr voer.
kun je de ingredienten/samenstelling onder elkaar zetten?
ik herinner me wel dat we al vaker zijn gestuit op hoge gehaltes kh/zetmeel bij RC..

en als ik het goed begrijp dan heb je een apart percentage voor zetmeel en eentje voor koolhydraten en dan zou ik die bij elkaar op moeten tellen en dan kom ik bijna tot de helft.... en dan denk ik: grote griezels...

waarom ook niet eens even gekeken bij Sanabelle light en de Almo holistic brokjes?
of Happy Cat, die hebben ook brokjes met zeer brede samenstelling
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben er vrij zeker van dat de zetmelen in de koolhydraten vervat zitten. De rest is dan suikers, en dat vind ik heel erg veel.
RC is nooit mijn voorkeur, net omdat er erg veel KH'n in zitten...

En ik geloof niet dat katten koolhydraten nodig hebben, omdat ik er het eerste bewijs nog van moet tegenkomen... Biologisch gezien is het ook niet logisch.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door BillyJean »

er zit in:
vocht 7%
eiwit 37%
vet 10%
mineralen 7.8%
ruwe celstof 4.7%
zetmeel 27.2 %
Koolhydraten 33.5 %
voedingsvezels 11%

verder allerlei mineralen, vit en bouwstoffen
De zetmeel zit dus apart, samen komt het op 60 %

Ik ga eens kijken bij Sanabella en Almo
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Nee nee, zetmeel zit in de koolhydraten want anders kom je op maar dan 100% uit, en dat kan natuurlijk niet.
Dus 33% KH waarvan 27% zetmeel.
Blijft veel hoor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

Ik ben er vrij zeker van dat de zetmelen in de koolhydraten vervat zitten. De rest is dan suikers, en dat vind ik heel erg veel.
RC is nooit mijn voorkeur, net omdat er erg veel KH'n in zitten...

En ik geloof niet dat katten koolhydraten nodig hebben, omdat ik er het eerste bewijs nog van moet tegenkomen... Biologisch gezien is het ook niet logisch.
misschien zou je eerst eens voor jezelf het verschil kunnen uitzoeken tussen zetmeel en koolhydraten, dat moet voor jou toch niet zo moeilijk zijn... even googelen.. wikipedia heeft over zowel zetmeel als koolhydraten een vrij begrijpelijke tekst!
en wat betreft je eerste zin: in zetmeel zitten koolhydraten, andersom hoeft niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, lees dat dan maar eens na. Ik weet heel goed wat zetmelen zijn.

Koolhydraten is de verzamelnaam van zetmeel en suikers, zetmelen zijn complexe koolhydraten en suikers enkelvoudige. Daar heb ik wikipedia niet voor nodig.

Kan trouwens ook niet omgekeerd want er zitten meer KH'n dan zetmelen in, dus kan koolhydraat onmogelijk in zetmeel vervat zitten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door Adriana »

je haalt ze constant door elkaar, dan wel gooit ze op één hoop ..
-------------
sanabelle light
fosfor 0.8 %
ruw eiwit 29.0 %
ruwe vezel 5.5 %
calcium 0.95 %
metaboliseerbare energie 1470.0 KJ/100 g
ruwe as 6.5 %
magnesium 0.07 %
ruw vet 9.5 %

Samenstelling:
gevogeltevleesmeel, mais, gerst, rijst, levermeel, vismeel, vleeshydrolysaat, celluosevezels, vleesmeel, gedroogd heelei, diervet, lijnzaden, droge suikerbietenchips, gist (gedroogd), visolie, kaliumchloride, natriumchloride, rode bosbessen (gedroogd), blauwe bessen (gedroogd), mosselvleesmeel, witlofpoeder, goudsbloem (gedroogd), yucca-extract.

heb geen ervaring met deze Sanabelle, wel met de Urinary die ik voornamelijk voer voor het lagere ewitgehalte en de brede samenstelling en ze vinden het heerlijk.
en Enzo krijgt apart Sanabelle vacht+huid en eindelijk een brok gevonden die Enzo lust en waar-ie op aan komt
----------------------
Almo holistic kip
Kip (waarvan > 18% vers), bruine rijst (> 26%), kippenolie, hele lijnzaad, pulp, luzerne, druivenpittenextract, extract van groene thee, vitaminen en mineralen.

analyse

metaboliseerbare energie 4265.0 kcal
ruw vet 19.0 %
ruwe as 7.0 %
ruw eiwit 30.0 %
ruwe vezel 1.5 %
vocht 8.0 %

opmerking van een aantal baasjes dat katten hier veel minder van eten, sneller verzadigd zijn. en er zijn bij de klantenreacties berichten dat katten hiervan afvallen en verder rustig op gewicht blijven.
opmerkelijk is dat Almo een behoorlijk hoger vetpercentage heeft dan de lightvoeders. ik heb ooit bij Enzo doorgemeten wat deze Almo deed voor zijn bloedsuikergehalte en dat bleef over het gehele etmaal constant en netjes, dus langzame en goed verteerbare koolhydraten.
-----------------------
happy cat light

Samenstelling:
Mais, gevogeltevleesmeel (15%), kanen (14,5%), zalmmeel (4,5%), konijnenmeel (4,5%), rijstmeel, gevogeltevet, leverhydrolisaat, hemoglobine (gedroogd), suikerbietenpulp, gedroogde lever, appeldroesem (gedroogd) (0,7%), eierpoeder, natriumchloride, gist (gedroogd), kaliumchloride, gerst (gefermenteerd) (0,3%), zeealgen (gedroogd) (0,2%), lijnzaad (0,2%), cichoreiwortel (0,04%), artisjok, paardenbloem, gember, berkenblad, salie, koriander, rozemarijn, tijm, zoethoutwortel, kamille, moerasspirea, daslook. (Kruiden totaal: 0,17%

analyse

kalium 0.45 %
ruw eiwit 35.0 %
calcium 1.1 %
metaboliseerbare energie 1560.0 KJ/100 g
ruwe as 7.0 %
fosfor 0.75 %
magnesium 0.08 %
natrium 0.4 %
ruw vet 8.5 %
ruwe vezel 3.0 %

ik voer happy cat nierdieet (uit voorzorg) en happy cat senior in combi met andere brokjes en ze eten de happy cat het laatste op.
ik weeg geen brokken af, ze krijgen altijd ongeveer 4/5 soorten omdat de smaken/voorkeuren per kater verschillen, naast wat natvoer s mo en s avonds.

ik heb net een hele zoektocht achter de rug ('brokkenlab') en de drie katers hebben verschillende voorkeur. Maks is het molligst, maar de afgelopen maand behoorlijk doorgegroeid en gestroomlijnd en eet (samen met Enzo) het meest van de Almo. ik bedoel: ik kan je niet zeggen op welk voer je beertjes ietwat zullen afslanken, dat verschil zo per katzel dat het een kwestie van uitproberen is, vrees ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door BillyJean »

Ik heb de hoeveelheden even opgeteld en inderdaad, de zetmeel is "onderdeel" van de koolhydraten, in totaal dus 33.5 % . Ik vind dat best wel verwarrend hoe het dan in de brochure staat, als je -zoals mij- er niet veel van afweet, dan denk je dat dat apart is.

ik blijf het een hele zoektocht vinden, ook omdat het afwachten is, of de dames het wel lusten...
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
ikbenanous
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2012 19:27

Re: Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door ikbenanous »

Ik heb 3 britten , 2 gecastreerde katers en 1 kitten.
De 2 volwassen katers groeien de pan uit !
Ze krijgen sterilcat van purina one. Naar mijn mening eten ze niet eens zo veel maar vooral de oudste is erg zwaar. Hij weegt 7,4 kg . Ik wil ze graag wat magerder maar hoe?
De brokjes van de dierenarts vinden ze niks. Ze krijgen nu samen 70 gram smorgens en dan weer savonds wat vaak niet eens op is. savonds 1 zakje met z'n 3tjes. De kitten geef ik apart kittenvoer.
Wie heeft tips? Groeten Anouschka
Plaats reactie