Voeding na castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over dieetvoer
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door Roos en Minousch »

het maakt mijn katten absoluut niet uit welk smaakje ze krijgen..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door Rowena »

Haha ja waarschijnlijk bij die van mij ook niet. :lol: Ik vraag me ook wel af of ze überhaupt het verschil zullen merken.. Mja dacht misschien dat anderen hier nog ervaring mee hebben..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door sandy »

Ik voer Kenner en ze moeten alleen de vis variant, alhoewel konijn er hier ook wel in zou gaan volgens mij.
Alleen heb ik daar een beetje dubbel gevoel bij gezien ik 2 nijntjes in de tuin heb rondhuppelen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door ayla »

haha kan ik me helemaal voorstellen Sandy. die van mij vinden kip en tonijn erg lekker. gok dat lam er ook in zou gaan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Zou inderdaad gewoon op adult overgaan, heb nog nooit gehoord dat een kat het er minder op deed op die leeftijd...en sommige katten hebben voorkeur voor een smaak, anderen niet ;-) Ze kunnen inderdaad wat eerder dik worden, ook op gewoon voer...omdat ze alle energie die ze eerst staken in hun cyclus/met krolse poezen bezig zijn 'over hebben'.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door Rowena »

Ik hou het gewoon in de gaten ;).. Mochten ze toch nog te veel aankomen dan ben ik er snel genoeg bij. Ik ga trouwens voor de tonijn :lol:.. Kip hebben ze al eens gehad.. en ze zijn dol op vis!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door JLC »

Ik ben ook op adult voer overgegaan na castratie van Jaap en sterilisatie van Lizzie. Ze waren toen 7 a 8 maanden oud.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door Aziraphale »

Uh oh, half december worden Bo en Bella gecastreerd/gesteriliseerd. Op dit moment krijgen ze als voer brokjes RC Kitten 36 en een eetlepel natvoer per dag. Nu heb ik in mijn enthousiasme bij Zooplus een 10 kg pak Kitten 36 besteld, komt ws morgen binnen. Vraag me af of we deze zak nog opkrijgen voor half december... Wil niet dat ze te dik worden ;) Kan ik na de castratie de zak nog evt opmaken en daarna overstappen op een adult-versie? Ze gaan nog niet naar buiten, we willen vh voorjaar de tuin afzetten (nu kunnen ze nog tussen het hek door, we willen alleen de bovenkant afzetten nl).
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door pearlsofpassion »

Kittenvoer is ontwikkeld voor katten tot een jaar. Daar is het ideaal voor. Het ondersteund de groei en de ontwikkeling. Tot een jaar oud kan het dus zeker geen kwaad (zelfs aan te raden volgens mij), later moet je wat opletten want dan is het niet goed voor de nieren en kunnen ze inderdaad wat sneller dik van worden.
Ik zou toch zeker tot een jaar kittennatvoer blijven geven als je stopt met kittenbrokken, zodat ze zeker alles binnenkrijgen dat ze nodig hebben voor een optimale ontwikkeling.
Castratie heeft daar weinig mee te zien vind ik zelf. Dat merkt je vooral als je de kat pas op volwassen leeftijd laat casteren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding veranderen na castratie?

Bericht door Aziraphale »

Als ze geholpen worden is Bella bijna 6 maanden en Bo net 6 maanden geweest (ze schelen 3 weken). Ik wil sowieso de zak nog even opmaken, ook na de castratie. Maar Bo wordt best een beetje dik (nog niet té dik maar wel erg welvarend zeg maar :P) en hij is ook lui ;) Ik kijk het wel even aan tegen die tijd, desnoods meng ik het voer dan tot het op is. Natvoer krijgen ze niet zo veel, gewoon een eetlepel per dag voor de lekker en voor het vocht. We gaan Bozita natvoer proberen, komt als 't goed is morgen binnen. Dus niet persé voor kittens.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Voeding na castratie

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Ik meen dat ik dit al ergens gelezen had, maar na lang zoeken vind ik het niet terug dus daarom stel ik de vraag hier even.

Ons katertje van 5 maanden is dinsdag gecastreerd, alles gaat zeer goed met 'm, hij is niet veel veranderd, slaapt gewoon een beetje meer. Waar ik wel een verschil zie, is in de hoeveelheid eten dat ie opeens binnenspeelt. Ervoor gaf ik hem minder dan 100g natvoer per dag (verspreid over 2 maaltijden, soms 's avonds zelfs niks meer, omdat hij dat van 's morgens nog niet ophad) aangevuld met droge brokjes (verschillende merken gemixt). Nu eet hij zonder problemen 50g natvoer in 1 keer, aangevuld met nog wat droogvoer dat er altijd staat...

Omdat hij ook nog aan het groeien is vraag ik me af hoe ik dit een beetje controleer. Mag ik hem gewoon verder RC 36 en kittenbrokjes geven? Het natvoer dat ik hem gaf is niet specifiek voor kittens. Ik heb nog vrij veel dure kittenbrokjes dus vind het zonde om ze weg te doen, of mss kan ik ze mengen met iets anders? Ik ga in alle geval niet meer geven als ervoor... of toch proberen, want hij jankt wel heel overtuigend :???:

Groetjes,
Sietske
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: voeding na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Kittenvoer mag je geven tot een jaar. Dus er is geen reden om je kittenbrokjes weg te doen.
Als je liever op volwassenvoeding overschakeld, koop je hierna gewoon adult brokken. Best wel een paar dagen overschakelen door de verhouding adult steeds te laten toenemen.

Het is wel vreemd dat hij ineens veel meer zou eten. Is het niet gewoon dat hij wat schade inhaalt van een dag slecht gegeten te hebben door de operatie?
Het is natuurlijk wel normaal dat hij wat meer eet dan een maand geleden, hij is groter en zit nog vollop in de groei...
De hoeveelheden op verpakkingen zijn eerder aanbevelingen, je moet voor elke kat afzonderlijk kijken hoeveel ze nodig hebben.
Gewoon in het oog houden, als je vind dat hij te dik zou worden kan je nog wat minder geven. Vele katten eten niet meer dan ze nodig hebben, op voorwaarde dat ze actief zijn.
Dus gewoon brokken laten staan, en natvoer geven zoveel als je zelf aanvoelt en wil, en hem actief houden. Zo blijft hij in topvorm!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: voeding na castratie

Bericht door loek »

Mij is verteld door de da dat ze beter volwassen voer kunnen krijgen vanaf de castratie.
En mijn katten eten wel te veel als ik gewoon steeds brokjes heb staan. (heb het uitgeprobeerd) Dus ik moet het echt wel afmeten.

Hoeveel droogvoer geef je hem. En alleen van RC of verschillende merken gemengd? Het klinkt zo op het eerste gezicht als niet zo veel wat hij krijgt...maar dat hangt dus voornamelijk van de hoeveelheid droogvoer af. Maar in principe zou ik zeggen, als hij nu mooi op gewicht is/blijft zou ik hem gewoon blijven geven wat je hem nu geeft. (evt. wat minder en inderdaad de kittenbrokjes afbouwen) Na een castratie is de kans op overgewicht een stuk groter. Dus zou zeker niet meer geven.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voeding na castratie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een gecastreerd katertje geen kittenvoer meer geven.
En 100 gram natvoer is misschien ook wat veel, probeer een blikjes van 85 gram, en dat veldelen over de helft 's morgens en de helft 's avonds, b.v. van Miamor of Almo Nature.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Voeding na castratie

Bericht door Lovecat »

Waarom zou je een gecastreerd kitten geen kittenvoer meer geven? Ik vraag dat omdat er altijd opstaat dat het tot 1 jaar gegeven kan worden en ze nog wel wat moeten groeien, dacht ik dat ik gewoon een derde moest minderen met het huidige voer?
Plaats reactie