Voeding na castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Voeding na castratie/sterilisatie

Bericht door Pompidou_poesie »

In januari worden de heren gecastreerd en in februari worden de dames gesteriliseerd.

Dan zijn ze 7 en 6 maanden.

Moet ik na de ingrepen overschakelen op gewoon voer voor volwassen katten of nog kittenvoer tot 1 jaar???

Nu krijgen ze Iams Kitten.
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Leonie89 »

van kittenvoer kunnen ze na de castratie/sterilisatie snel dik worden. ik zou dus geleidelijk overschakelen.. het mengen met je kittenvoer tot het pak leeg is zegmaar :)
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Pompidou_poesie »

ik zag dat je ook van bepaalde merken speciaal voer hebt voor gecastreerde/gesteriliseerde katten...

is dat dan beter, of zou ik gewoon beter bij Iams blijven, wat ze gewend zijn?
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door rieneke »

voor zulke jonkies zou ik gewoon bij iams blijven.
vergeet niet dat ze nog steeds in de groei zijn.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Pompidou_poesie »

bij de kitten dan of de volwassen variant Rieneke???
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door rieneke »

gewoon de volwassen variant.
kittenvariant zet te snel aan dan, dat is nu ook weer niet nodig.
maar heb je nog, gewoon opmaken dan hoor.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Pompidou_poesie »

ok dank je

ik ga nu nog de kittenvariant nemen tot de dames geholpen zijn, en daarna overschakelen

maar krijgen ze dan nog wel alles binnen wat ze nodig hebben om te groeien??? :icon_shifty:
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Sandra W »

Maak je maar geen zorgen, de gewone brokjes van Iams zitten ook vol met bouwstoffen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: voeding na castratie/sterilisatie???

Bericht door Pompidou_poesie »

Sandra W schreef:Maak je maar geen zorgen, de gewone brokjes van Iams zitten ook vol met bouwstoffen.

groeten,
Sandra
ok dank je :)

wil niet dat mijn schatjes iets te kort komen 8-)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Tinusje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2009 08:55

Voeding na castratie

Bericht door Tinusje »

Hallo allemaal,

Beau, mijn kitten van 6,5 maand is 2 weken geleden gecastreerd. Eerst kreeg hij royal canin kitten 36 brokken. Maar omdat ik verschillende waarschuwingen las over katten die snel te zwaar worden na een castratie ben ik sinds 3 dagen overgestapt op royal canin indoor 27. Hij mag hier echter naar mijn idee maar erg weinig van eten (45 gram, hij weegt bijna 3 kilo).

Op dit moment meng ik de 2 soorten brokken nog, maar ik wil de kitten brokken eigenlijk af gaan bouwen en alleen nog volwassen brokken geven. Het probleem is nu dat ik het idee heb dat hij te weinig eten krijgt en dat hij echt nog honger heeft. Zijn brokken zijn per portie ook binnen een halve minuut op terwijl hij eerst zijn brokken geleidelijk de dag op at. Ik wil hem wel meer brokken geven, maar ik wil niet dat hij te zwaar wordt.

Wie kan mij hier advies over geven?

Alvast bedankt,

Groeten Tinusje
In gezelschap van mooie Beau
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: voeding na castratie

Bericht door jobey »

Als het gaat om afwegen van eten, daar heb ik nooit aangedaan. Maar dit wil niet zeggen dat het voor iedereen geldt. Er zijn katten die geen grenzen kennen en zich helemaal vol proppen. Dit soort heb ik dus niet.

Je kat is groeiende dus is het ook belangrijk dat ze genoeg binnen krijgen. Ten slotte zal je kitten genoeg bewegen, dus iets extra komt hij echt niet van aan.

En over het overschakelen naar ander voer, gewoon doen. Het wordt vaak aangeraden om na een half jaar over te gaan op volwassen voer. Mijn jongste heeft hier nooit kittenvoer gehad (gekocht toen ze een half jaar was), en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Boheme

Re: voeding na castratie

Bericht door Boheme »

Na de castratie ben ik ook overgestapt naar volwassen brokjes. Maar dat neemt niet weg dat ze met zes maanden niet meer in de groei zijn. Ik gooi gewoon in de ochtend de bakjes vol en in de avond idem dito. Mijn katten zijn zeker niet te dik en eten wanneer ze honger hebben. Ik denk niet dat je te snel bang moet zijn dat ze te dik worden. Als je goed volwaardig voer geeft zal dat wel meevallen.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: voeding na castratie

Bericht door ktje »

ben het met boheme eens!
En beweging is heel belangrijk voor gecastreerde katers! Hier krijgen ze ook gewoon de hele dag door eten. Zijn beide goed op gewicht. Ze spelen lekker buiten en binnen zo af en toe met een hengelding of speelgoedmuisjes.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: voeding na castratie

Bericht door Sann »

Hier ook voedsel niet afgewogen. ik zat ook met dezelfde vraag, maar uiteindelijk gekozen om ze gewoon te blijven voeren zoals ik dat eerst ook deed. Dus ja, ook kittenbrokjes. Ze bewegen ontzettend veel nog, rennen springen spelen... Denk dat als ze niet genoeg bewegen je wel moet minderen met eten maar anders niet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Voeding na castratie

Bericht door Adriana »

het probleem met droge brokjes en dik worden is dat je geen brokjes kunt maken zonder koolhydraten (granen: tarwe, rijst, mais, gerst etc) en dat katten van granen (die ze niet nodig hebben en ook andere problemen kunnen geven, waaronder blaasontsteking) vrij snel overwicht krijgen.
de kunst is brokjes te vinden met een zo laag mogelijk koolhydraatgehalte en wat minder vet. bv Oryen scoort vrij goed op beide punten en is indd duur, maar het behandelen van overwicht en blaasontstekingen bij de da kost ook een lieve duit.
kijk ook even bij Zooplus naar de light variant van Sanabelle.. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... elle/26537
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie