Magere kitten

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Magere kitten

Bericht door Lana »

Hoi!
Toen mijn poes Lana bij ons kwam was ze mager!
Ze is ontwormd en toen kwam ze wel een beetje aan.

Nu vind ik haar weer magerder worden, waarschijnlijk omdat ze groeit!
Ik zet s'ochtends brokjes neer en daar gaat ze ook wel van eten. Maar s avonds is dit nog niet op!
Ze krijg s avonds van mij natvoer (whiskas junior) en daar doet ze vaak de hele nacht mee!
Whiskas Junior is een half blikje. Daar doet ze zo 3 dagen mee! Is dit normaal? :eshifty:

Mijn moeder zei: geef haar eens een beetje pap! Misschien knapt ze daar van op!
Is dat goed voor kittens?

Ze is verder wel levendig en speels!

groetjes :smile:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

ik zou niet aan de pap beginnen.. in kittenvoer zit genoeg om haar aan te laten komen.. de dierenarts heeft mij zelf geadviseerd om mijn te dunne 2 jarige kat kittenvoer te geven om haar aan te laten komen..
ik denk ook dat je beter alleen brokjes kan geven en als traktatie een of twee keer in de week een blikje.. bij mij wordt ook geen bakje brokjes per dag gegeten hoor! das heel normaal..
wel een tip (als eigenaar van magere poes ;-) ) weeg je kat elke week en weeg ook per dag hoe veel gram ze gegeten heeft.. kijk na een week of 2 of wat je kat eet per dag overeenkomt met wat een kat van die leeftijd hoort te eten.. best een karweitje, maar het sluit wel dingen uit..
misschien kun je op internet vinden hoe veel een kat van die leeftijd hoort te wegen?
hoe ziet haar buikje eruit van de bovenkant? kun je haar ribben en heupjes goed voelen?

) ( mager
| | normaal
( ) mollig/dik

ik hoop dat je hier mee wat kan :)
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Lana is net 3 maanden en op het blikje staat dat ze dan 3/4 tot 1,5 blikje per dag moet hebben.
De blikjes van Whiskas junior zijn de helft van de gewone blikjes.
Er staat wel bij dat ze meerdere maaltijden per dag mag hebben. Maarja, als de ene maaltijd nog niet op is, kan ik moeilijk de volgende al klaar zetten! haha

Maar ik zal het eens bij gaan houden inderdaad!

Ik kan haar ribbetjes wel goed voelen ja! :shock:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

mag hebben inderdaad.. nogmaals ik zou het bij de brokjes houden.. daar zit veel meer in..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Magere kitten

Bericht door Sandra W »

Je kunt, als je je zorgen maakt dat ze echt ondervoed is, ook eens praten met je dierenarts over middelen die bedoeld zijn om aan te komen of aan te sterken zoals aansterkpasta of A/D blikvoer van Hills (maar vraag even na of ze dat al mag, want dat is soms wat zwaar op de maag).

Maar het kan ook zijn dat ze gewoon geen liefhebber van dit merk is en veel beter eet van een ander merk. Je kunt dus eens kijken of er andere merken kittenbrokjes zijn die ze lekkerder vindt. Ook kun je een wat hoogwaardiger merk zoals bijvoorbeeld kittenbrokjes van Royal Canin proberen, want daar zitten meer bouwstoffen in en dan is het wat minder erg dat ze niet zo veel eet. Pas bij het overstappen naar een ander merk wel goed op voor diarree en doe het langzamerhand door steeds wat meer bij te mengen totdat ze een bakje helemaal vol met het andere merk eet.

O ja, vergeet die adviezen van Whiskas maar, want dat zijn gewoon verkooppraatjes ;-). Blikvoer is wel heel lekker voor katten maar nergens voor nodig en iedere kat of kitten is anders en eet dus een andere hoeveelheid eten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door sandy »

Convalescence is ook verkrijgbaar bij de dierenarts. Dat is wat onze Jessie kreeg om aan te sterken na haar abortus, tevens is het eetlustopwekkend.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Nyncke »

Je zou eens kunnen kijken of ze andere dingen lekker vind misschien een stukje vette vis zoals zalm of tonijn ( als je uit uit blikje geeft even afspoelen onder de kraan )
Smuldier heeft hart, kip, vlees en vlees compleet.

Dan zou je dat kunnen geven ipv blikvoer. Mijn katten hebben ook hele vieze stinkende ontlasting bij blikvoer.

Of goede kittenbrokjes, ik gaf aan Doortje en Binkie ( Prins, Royal Canin of Eukaniba ), dat vonden ze heerlijk en ze deden het er prima op.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Bedankt voor de reacties!
Ik ga eens het een en ander uitproberen! :grin:
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Magere kitten

Bericht door Umimeis »

Ik las ook dat een kitten meerdere maaltijden per dag moet hebben, hoeveel is dat ongeveer?

Ik ik heb zo'n brokkenresevoir en hij is niet eens helemaal vol, een kwart of ietsjes minder. Hij eet daar 's ochtends, 's middags en 's nachts van en ik vul hem maar 1x per week bij, zo weinig eet hij daarvan.
Verder krijgt hij ook 1 tot 2 x per dag een kwart blikvoer.

Zou dit alles bij elkaar te veel zijn?

Hij eet het blikvoer niet in 1x op, dat eet hij net als zijn brokjes de gehele dag door.
Als hij het blikvoer van tussen de middag 's avonds nog niet op heeft, geef ik hem 's avonds ook niks.

Hij komt nog niet zo veel aan en is nog steeds zo slank als toen ik hem kreeg.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Hoi,

Ik heb Lana gewogen. Ze is 1,5 kilo nu en net 4 mnd oud.
Wie weet of dit normaal is?

Als ik eten ga halen voor haar doe ik dat eigenlijk altijd gewoon in de supermarkt. Het enige kittenvoer die ze daar hebben is whiskas junior, vandaar dat ik eigenlijk dat ook voor haar meeneem..

Miss dat ik gewoon naar een dierenspeciaalzaak moet gaan?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Magere kitten

Bericht door rieneke »

dat is niet zorgwekkend, maar wel aan de lichte kant.
ik zou echt aanraden naar de dierenspeciaalzaak te gaan, en brokjes van een goed merk te geven.
technical en prins zijn voorbeelden van goede brokjes voor een betaalbare prijs.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Magere kitten

Bericht door Leonie89 »

Lana schreef:Hoi,

Ik heb Lana gewogen. Ze is 1,5 kilo nu en net 4 mnd oud.
Wie weet of dit normaal is?

Als ik eten ga halen voor haar doe ik dat eigenlijk altijd gewoon in de supermarkt. Het enige kittenvoer die ze daar hebben is whiskas junior, vandaar dat ik eigenlijk dat ook voor haar meeneem..

Miss dat ik gewoon naar een dierenspeciaalzaak moet gaan?
dit vond ik op een site:


Vraag
Beste Dier & Info,

Misschien kunnen jullie mij aan wat korte informatie helpen. Graag zou ik willen weten wat het gemiddelde gewicht voor een katertje op 3, 6 en 9 maanden is. Ik weet dat dit afhankelijk is van de bouw; mijn katertjes zijn vrij tenger gebouwd maar ik wil toch in de gaten houden dat hun groei niet achterblijft. Ze zijn 3,5 maand en wegen nu ruim 1600 gram. Ik heb alle kattenboeken die ik kon vinden er al op nageslagen maar geen van allen geeft een groeicurve voor kittens.
Alvast bedankt!

Claudia Boontjes

Ons antwoord
Dat klopt want er bestaat dus (zoals je zelf al dacht) geen standaard groeicurve. En sterker nog, het is ook eigenlijk niet van belang die te weten. Kijk naar het dier, kijk naar zijn gedrag, eetlust, ontlasting en zie dat 'ie groeit.
Zelfs binnen een nest heb je te maken met verschillende kittengroottes en dat is allemaal normaal.
Pas als ze ernstig zouden achterblijven (of zelfs gaan afvallen) moet je gaan oppassen, maar in dit geval -1,6 kg op 3,5 maand-, klinkt het allemaal prima! Don't worry!


ik denk ook dat je gewoon moet kijken naar of hij/zij dun oogt.. en je hebt ook gewoon slanke katten.. voel eens over zijn ruggetje.. steken de heupjes duidelijk uit en voel je ribben?

zelf ben ik niet zo'n fan van wiskas, dus even kijken wat de dierenspeciaalzaak heeft zou ik je zeker aanraden!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Oke, bedankt voor jullie reacties..
Ik ga eerdaags is kijken naar andere merken.

Ja, ik vind haar best mager, kan haar heupjes goed voelen.
En mensen die op bezoek komen zeggen het ook!

Misschien ben ik ook wel onzeker :-(
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Magere kitten

Bericht door lievelijn »

nergens voor nodig! maar als je twijfelt moet ja daar wel wat mee doen. Ik zou inderdaad even kijken voor ander voer en haar gewicht in de gaten houden! succes!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Magere kitten

Bericht door Lana »

Hoi!
Ik ben vandaag naar de dierenspeciaal zaak geweest en heb mijn probleem/verhaal uitgelegd aan de mevrouw achter de balie..
Ze heeft mij het merk IAMS geadviseerd.
Ik heb een zak meegenomen om te proberen. Het merk Prince hadden ze daar niet. Daar was ik namelijk naar op zoek!

Aims is een voeding die ontwikkeld is naar de levensfase van je kat.
Het is een complete en uitgebalanceerde voeding kitten/junior, die 7 van de essentiele voedingsstoffen van moedermelk bevat om ervoor te zorgen dat de kitten een geweldige start krijgt voor een levenslange topconditie! 8-)

Op de zak staat dat ik haar 50 gram moet geven. Van whiskas kreeg ze zeker 65. (wat ze niet op at)

Oja, moet ik haar dit gelijk geven of laten wennen?

greetz
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie