Wie adviseert mij? Overgewicht en haarverlies

Voor alle vragen over dieetvoer
Gesloten
CatanDragon
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2008 00:27

Wie adviseert mij? Overgewicht en haarverlies

Bericht door CatanDragon »

Hallo,
ff voorstellen, ik ben nieuw hier... ;-)
Ik ben een trotse eigenaar van 10 katten, tussen de 3 en 16 jaar. :eclap:
Ik heb al sinds 2000 katten en weet al het een en ander, maar ik heb toch een goed advies nodig.
6 van de 10 hebben overgewicht, sommigen wegen 8+ kg.
Nou gebruik ik al een tijdje Royal Canin Light40, zeker al twee jaar, en ik moet zeggen dat ik wel verbetering zie, ze zijn langzaam aan wat afgevallen.
Het probleem is echter dat Royal Canin best duur is :lol: en dat mijn katten overmatig haarverlies beginnen te krijgen. Geen kale plekken, maar als je ze aait, laten ze meer dan normaal haren los.
Een verkoper wist mij uit te leggen dat het niet de bedoeling is om de RC Light40 voor lange tijd te voeren, omdat in de meeste light voeren een bepaalde voedingstof niet zit, welke weet ik ff niet meer, en bij langdurig gebrek aan deze voedingstof, krijg je gegarandeerd het haarprobleem dat ik beschrijf.
Ik weet dat je een kat een keer per week moet kammen om van het grootste haarprobleem af te zijn. We kammen ze wel, maar een keer per week haal ik niet, maar dat deed ik voorheen ook niet.
Met 10 katten heb je natuurlijk altijd wel haren in huis en op de kleren, daar kom ik niet onderuit, dat snap ik, maar heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing om het haarverlies te beperken door middel van voer?
Heeft iemand het nieuwe premium-brokvoer van de Aldi al geprobeerd? Kost maar iets van 2 of 3 euro per kilo, terwijl ik voor de RC Light 40 nu alweer €58,- per 10 kilo betaal. Maarja dat is dan weer geen light voer... :???:

Dus een premium light brok, die ook het haarverlies beperkt, wie weet welke het beste is?
Alvast bedankt,

CatanDragon 8-)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wie adviseert mij? Overgewicht en haarverlies

Bericht door rieneke »

ik kan je geen raad geven over een ander soort voer, maar voer van 2 a 3 euro per kg, daar zou ik geen vertrouwen in hebben.
ik geef hier dagelijks een capsule visolie over het eten, en de vachten glimmen en glanzen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wie adviseert mij? Overgewicht en haarverlies

Bericht door Sandra W »

Vergeet ook niet dat dikkertjes zichzelf niet goed kunnen wassen en daarom ook haarverlies en kale plekken kunnen krijgen.

Verder kun je ook beginnen om twee keer per dag de katten te verdelen over het huis en dan bij iedere kat een bakje met een beetje gewone brokjes, met een hoeveelheid die direct opgaat, neerzetten. Zo krijgen ze ook niet te veel binnen en zullen ze op termijn ook gaan afvallen. Het is wel wat meer werk, maar ook een stuk goedkoper.

groeten,
Sandra
Gesloten